Kasserade min telefon utan att kontakta mig?

Permalänk

Kasserade min telefon utan att kontakta mig?

Hej,

Behöver lite råd. Köpte en telefon LG G2 begagnad. Den var ursprungligen inköpt på Netonnet. SIM-kortet började glappa sedan ett par månader tillbaka och slutade för några månader fungera helt. Eftersom det var garanti kvar ringde jag Netonnet. Berättade att jag köpt den begagnad (hade kvittot med orginalköparens namn på) och garantin skulle fortfarande gälla enligt Netonnet. Fick fraktsedel hemskickad till mig där jag ombads skicka in telefonen tillsammans med kvittot. Skickade in det och väntade (i mailet med fraktdokumentet stod det "För att ge dig som kund bästa möjliga kundservice har vi ditt ärende under uppföljning. Om inte din service/kontroll är avklarad inom två veckor från mottagandet kommer vi att återkomma till dig med en statusrapport. Därefter fortsätter vi att följa upp ditt ärende så att det löser sig för dig på bästa möjliga sätt. Med andra ord så behöver inte du kontakta oss. Vi kontaktar istället dig (via telefon, mail, brev eller SMS).")

När jag ändå inte hört något på ett par veckor mailade jag dem. Fick då svaret att de kasserat min telefon, att det ej var garantiärende utan yttre åverkan ("Mobilens simkorthållare har blivit utsatt för åverkan, och det går inte på garanti.") och att de skickat ut kostnadsförslag. Det visar sig att de har skickat ut kostnadsförslag till ursprungliga köparen och denna har (såklart) sagt att han inte vill ha någon mobil reparerad.

Hur ska jag hantera detta? Jag hävdar att de inte har rätt att kassera en telefon som är min, oavsett vad den ursprungliga köparen sagt till dem? De har min mailadress, min hemadress och mitt telefonnummer, det borde inte ha varit så svårt att kontakta mig... Det enda som skulle kunnat vara förvirrande för Netonnet är att ursprungliga köparen och jag har samma förnamn...

Kan posta mailkonversationen om det är relevant.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd

Känns ju misslyckat att de kontakter gamla ägaren.

Stå på dig, om du har mail som visar att garanti gäller fortfarande och du specifikt sagt att du köpt den. Annars är det väl ett konsumentombud i din kommun som gäller kanske?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Eftersom garantin gäller den ursprungliga köparen kan det nog vara svårt att få någon formell rätt. Tråkig situation dock.

Permalänk

Har tyvärr inte skriftligt där jag meddelar att jag köpt den begagnad, det gjorde jag bara över telefon vid första kontakten. Tänkte inte att de kunde missuppfatta det hela såpass senare...

Garantin gäller dock enligt dem:
"Hej,

Tack för ditt svar.
Garantin gäller men eftersom du inte meddelat att det är en ny ägare av mobilen har vi skickat kostnadsförslaget till ursprungsköparen och även fått svar från den personen.
I detta fallet var det även åverkan på mobilen varav man får ett kostnadsförslag."

Det är kört alltså? Surt...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Hedersmedlem

NetOnNet har ingen skyldighet att låta dig lämna in varan på reklamation eller åtgärda något om de inte vill eftersom du inte är den person som NetOnNet har gjort en affär med. De kan dock inte kassera varan utan ägarens medgivande. Så har du lämnat namn, telefonnr och epost med felanmälan och NetOnNet inte har kontaktat dig via de kanalerna så kan jag inte se att de kan komma undan med något annat än att ge dig en motsvarande vara tillbaka.

Kontakta dem och fråga varför de inte kontaktade dig med de uppgifter du har lämnat vid felanmälan och hävda att de nu har kasserat en produkt som de facto var i din ägo utan ditt medgivande. Det är upp till dem att visa att de har ditt medgivande. Be dem återställa den skada de gjort. Börjar de jiddra om att du inte är köparen så tala om för dem att du är medveten om att det kunde betyda att du inte fick skadan lagad, men att det inte innebar att de kunde kassera telefonen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dannesthlm:

Eftersom garantin gäller den ursprungliga köparen kan det nog vara svårt att få någon formell rätt. Tråkig situation dock.

Fast dom har ju sagt att den gäller

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Har tyvärr inte skriftligt där jag meddelar att jag köpt den begagnad, det gjorde jag bara över telefon vid första kontakten. Tänkte inte att de kunde missuppfatta det hela såpass senare...

Garantin gäller dock enligt dem:
"Hej,

Tack för ditt svar.
Garantin gäller men eftersom du inte meddelat att det är en ny ägare av mobilen har vi skickat kostnadsförslaget till ursprungsköparen och även fått svar från den personen.
I detta fallet var det även åverkan på mobilen varav man får ett kostnadsförslag."

Det är kört alltså? Surt...

Väldigt olyckligt scenario du har hamnat i men jag vill få det till att det inte är så mycket att göra egentligen. Visst, dom har gjort fel osv, men inget säger att personen du snackade med över telefon osv är samma person som sedan sitter och skicckar ut kostnadsförslag osv. Antagligen har inte den informationen skickats vidare. Dom kanske kan ersätta dig med något som good-will men tror inte det är ngåto dom måste göra ur konsumentlags-synpunkt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk

De fick mitt fullständiga namn och mailadress när jag anmälde att jag ville skicka in den för garantireparation. Tyvärr sa jag bara på telefon att det inte var jag som var ursprungliga köparen, fick då bara svaret att garantin skulle gälla ändå. På kvittot som jag skickade med telefonen står ursprungliga köparens kontaktuppgifter, så jag förstår ju att de kontaktade honom av misstag.

Det som nästan irriterar mig mest är att jag får korta, kalla mailsvar. Noll förståelse, inte ett "ledsen för att det blivit fel, beklagar" eller något liknande...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Skickade de ut fraktsedeln till dig via fysisk post eller e-mail? Om det förstnämnda visar det ju att de vet via vilken kanal de skall kontakta dig, att de sedan skickat till ursprungsköparen är i så fall helt deras ansvar. Ursprungsköparen kunde lika gärna ha flyttat, brevet med kostnadsförslag öppnats av fel person och denne godkänt/avslagit helt utan att vara inblandad.

Troligtvis är det serviceverkstaden som skickat ut KFet, medan informationen om att det är du och inte ursprungsköparen som är klient stannat hos NON. Hursom så ligger ansvaret för det hela hos NON.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Skickade de ut fraktsedeln till dig via fysisk post eller e-mail? Om det förstnämnda visar det ju att de vet via vilken kanal de skall kontakta dig, att de sedan skickat till ursprungsköparen är i så fall helt deras ansvar. Ursprungsköparen kunde lika gärna ha flyttat, brevet med kostnadsförslag öppnats av fel person och denne godkänt/avslagit helt utan att vara inblandad.

Troligtvis är det serviceverkstaden som skickat ut KFet, medan informationen om att det är du och inte ursprungsköparen som är klient stannat hos NON. Hursom så ligger ansvaret för det hela hos NON.

Skickades ut via mail. Jag antog liksom att de skulle kontakta mig på den mailadress som vi haft kontakt via... Tänkte inte ens på att ursprungliga köparens kontaktuppgifter stod på kvittot...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Fast dom har ju sagt att den gäller

Ja, uppenbarligen har dom valt att visa sk "Goodwill" mot dig i det ärendet. Som någon påpekade krävs det säkert att du kan visa i mailkonversation och liknande att dessa uppgifter finns med.

Permalänk
Medlem

Att garantin gäller för varan ifråga betyder självklart inte att just TS fel täcks av garantin. Då NoN kom fram till att skadan berodde på yttre åverkan kunde de alltså avslå garantianspråket, vilket alltså inte har med garantins giltighet att göra.

Garantin är dock en ickefråga, vad det handlar om är att TS skickat in en telefon som NoN sedan kasserat utan TS medgivande. NoN hade en emailadress (till vilken fraktsedeln skickats) samt uppgifter om TS namn, adress och telefonnr, men valde att inte använda detta utan använde istället uppgifterna på kvittot. Att NoN inte säkerställer att de kommunicerat med rätt person innan de vidtar en irreversibel åtgärd såsom att skrota varan är riktigt uselt. Självklart skall de ersätta TS för sitt misstag.

TS: Om de inte fixar detta snarast så kontakta din lokala konsumentvägledare.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

NoN har absolut inte rätt att kassera DIN telefon utan DITT medgivande, det är egenmäktigt förfarande och är ett brott i Sverige. Jag skulle kräva tillbaka telefonen, du har dock inte rätt till en ny fungerande telefon, utan en i samma skick som den var när du skickade in den.

Det kan dock vara så att NoN friskrivit sig för sådana här situationer när du skickad in telefonen till de. Fick du någon information i samband med att de skickade ut en fraktlapp?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

Synd, tänkte själv köpa en iphone 5 där säljaren har som argument att det fortfarande finns garanti kvar men jag antar att garanti kan man glömma helt när man köper begagnat.

Jag ska ge säljaren ett prutbud på 40% av det han ville ha och vill han inte det kan han prångla sin "det finns garanti kvar" telefon på någon annan :D.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Oavsett så har de gjort fel och skicka svaren till den förre ägaren. Kul om de skickat den repsrerade mobilen till honom. Oavsett så har de gjort fel i sina rutiner och om den tidigare ägaren svarat nej så är det ännu mera fel då han sålt mobilen och vet att demn har en ny ägare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Fick ett svar från en person högre upp i hierarkin:
"Hej,

Du önskade återkoppling gällande ditt ärende.

Vad jag har förstått önskade skicka in din mobil på service, och vi fick ordernummer av dig vid detta tillfälle via email, men blev då ej informerade om att mobilen hade en ny ägare.

Du som kund har ansvaret att informera oss gällande detta vid ett ägarbyte eller serviceärende exempelvis.

I dagsläget, är mobilen dessvärre skrotad, då kostnadsförslaget för servicen har gått till den första ägaren av mobilen, som har godkänt skrotning av produkt."

Netonnet förnekar helt att jag haft kontakt med dem per telefon, och jag har inget bevis för att vi haft det heller (det var ändå bara ett kort samtal för att kolla om garantin gällde trots att jag köpt den begagnad, gav dem ordernumret och mitt namn då men inget mer).
Det här är sista svaret:
"Hej,

Som jag nämnde i tidigare mail, har vi endast mailkonversation med dig, och dessvärre inga telefonsamtal. All konversation mellan dig och vår kundtjänst har skett via epost.
Denna konversation har vi även i din kundbild enligt noteringar.

Jag kan dessvärre inte göra mycket mer i det här ärendet.
Jag önskar dig en fortsatt fin kväll!"

Trevligare bemötande från denna person iaf.
Vet inte riktigt vad jag ska svara längre, eller om jag orkar driva detta för en mobil som inte är värd mer än en dryg tusenlapp. Tycker det är himla dåligt iaf. Tycker det är märkligt att de valt ett annat kontaktsätt än det vi haft (min mailadress) hela tiden...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Finns det ingen möjlighet för dig att få tidpunkten när du ringde?
Kolla på din räkning eller liknande.

För att sedan ge NoN den informationen och så (förhoppningsvis) har de band på alla samtal

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Eftersom garantin gäller den ursprungliga köparen kan det nog vara svårt att få någon formell rätt. Tråkig situation dock.

Skrivet av Lagerlöf:

Fast dom har ju sagt att den gäller

Alltså, garantin gäller, men bara till ursprungliga köparen.
Om man hade först kontaktat ursprungliga köparen, och sagt att man tänkte lämna in den, så hade nog detta inte hänt.

NetonNet har ju handlat i god tro här, och kontaktat "ägaren" som enligt garantin mm är just, ursprungliga ägaren.
Och eftersom ingen annan info har angivits, skriftligt, så äger ursprungliga ägaren fortfarande den.

Skrivet av tooobe:

Har tyvärr inte skriftligt där jag meddelar att jag köpt den begagnad, det gjorde jag bara över telefon vid första kontakten. Tänkte inte att de kunde missuppfatta det hela såpass senare...

Garantin gäller dock enligt dem:
"Hej,

Tack för ditt svar.
Garantin gäller men eftersom du inte meddelat att det är en ny ägare av mobilen har vi skickat kostnadsförslaget till ursprungsköparen och även fått svar från den personen.
I detta fallet var det även åverkan på mobilen varav man får ett kostnadsförslag."

Det är kört alltså? Surt...

Jag hade utan tvekan gjort all info rent skriftligt. Så hade de kanske gått runt ursprungliga ägar-delen och kontaktat rätt. Men inget över telefon går att bevisa hit eller dit. Och även om muntliga avtal är giltiga så är de jädrigt svåra att bevisa.

Tyvärr tror jag du är "toast"...
Men du kan alltid kontakta dem som en ledsen ägare som precis blivit av med telefonen. Om du skriker på dem är all chans borta, men kanske de känner att en miss har skett och ger dig lite kompensation iaf.

Permalänk
Skrivet av DasBoot_swe:

Oavsett så har de gjort fel och skicka svaren till den förre ägaren. Kul om de skickat den repsrerade mobilen till honom. Oavsett så har de gjort fel i sina rutiner och om den tidigare ägaren svarat nej så är det ännu mera fel då han sålt mobilen och vet att demn har en ny ägare

Skickades från m.sweclockers.com

Vet av erfarenhet att detta med andrahand garanti kan vara lite struligt. Sålde ett grafikkort till en här på swec, när han fick problem och skulle skicka in det till cdon så skicka de fraktsedeln till mig som var ursprungliga köparen trots han uppgett alla sina uppgifter och de hade en klar mail konversation om att han var begagnat köpare.
Kontaktade dom och de skickade ut en ny returlapp, men till mig igen.. Ny kontakt och på tredje försöket fick dom rätt på adressen.
Sen tog det 2 veckor och helt plötsligt hade jag en avi med ett paket på 2kg från cdon att hämta på posten. Kontakta dom igen att de hade skickat kortet fel, 5 dagar senare kom kort nr2 till mig och till slut efter ytterligare en vecka fick den rätta personen ett nytt kort.

Nu hade TS lite otur att säljaren var en riktig pajas som svarade att de skulle skrota telefonen som inte ens var hans utan att kontakta ts, riktigt dålig stil och hoppas han får bita i lite karma för det nån gång i framtiden.

Permalänk

Om jag förstår det rätt så fyllde ts i ett formulär där han angav sina kontaktuppgifter för garanti ärendet? Om han har gjort det så har nn gjort fel och får stå för sitt misstag. Har ts bara skickat den i blindo utan kontaktuppgifter så är det hans fel. Om du har angivit kontaktuppgifter i din felanmälan så är det bara att stå på dig så kommer du att får rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Garantin är som sagt en ickefråga. NoN kunde meddelat TS att garantin bara gäller den ursprungliga ägaren (om så är fallet), de kunde ange att den aktuella skadan inte gick på garantin (vilket de gjorde), men inget av detta ger dem rätt att skrota TS telefon.

Angående svaret från "en person högre upp i hierarkin" - vilket j-a ärkenöt. Försvara ett ärende där de har gjort helt fel kostar betydligt mer vad gäller företagets rykte än vad telefonen är värd.

TS: Kontakta din lokala konsumentvägledare. Det är inte så mycket jobb, ett telefonsamtal och kanske ett par mail. Låt inte NoN komma undan med detta för att det "bara" handlar om en tusenlapp, då kanske de agerar likadant nästa gång...och då kanske värdet är betydligt högre.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Kan det vara så enkelt att problemet ligger i att TS angav ordernumret vid returen av telefonen?
NoN registrerar returen mot det ordernumret och då hämtades originalkundens alla uppgifter från systemet. Originalkunden får sen en förfrågan om reparation och kan mycket väl bli förbannad och tro att TS försöker blåsa honom på en reparationskostnad och ber NoN skrota telefonen istället. Har TS haft kontakt med personen som sålde vidare telefonen?

Permalänk
Medlem

Ju mer jag tänker på det desto mer glider jag in på att ingen egentligen har gjort fel här. Om någon har gjort fel så skulle jag nog vilja påstå att det är TS som gjort mer fel i.o.m att denne inte vart tydlig nog så att typerna på NoN skall förstå att det handlar om en beg-köpt mobil. Dom (verkstaden/reparatörerna/serviceteknikerna, kalla det vad ni vill) har arbetat efter dom uppgifterna dom haft och har antagligen gjort med ditt uppdrag precis som med alla andra, köra efter kvittot. Mänsklig faktor.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Jag önskar dig en fortsatt fin kväll!

Det här är förmodligen det sämsta sättet man kan avsluta ett mail där man berättar att man har skrotat någons telefon och inte tänker ersätta den.

Permalänk
Medlem

Vad skrev du i mailet till dem innan du skickade in telefonen? Skrev du dina kontaktuppgifter?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av keyser:

Kan det vara så enkelt att problemet ligger i att TS angav ordernumret vid returen av telefonen?
NoN registrerar returen mot det ordernumret och då hämtades originalkundens alla uppgifter från systemet. Originalkunden får sen en förfrågan om reparation och kan mycket väl bli förbannad och tro att TS försöker blåsa honom på en reparationskostnad och ber NoN skrota telefonen istället. Har TS haft kontakt med personen som sålde vidare telefonen?

Bra tips tycker jag. Det kan vara intressant att veta vad personen som TS köpte telefonen av egentligen sa när NoN tog kontakt. Det finns lite olika scenario, allt ifrån att NoN önskade svar inom x dagar annars skrotas telefonen via att han inte fattade vad det handlade om och i andra änden att han fast han fattade vad det handlade om sa att de kunde skrota telefonen. I det senare fallet så är det i så fall han som bär ansvaret eftersom han måste ha förstått att han inte var ägare till telefonen de pratade om.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tycker att TS ska läsa väldigt noga var det står i NetOnNets avtal att man är skyldig att upge om man är den som köpte varan eller inte. Om det inte står det så kan NetOnNet knappast säga att TS är skyldig att upplysa om sådant, dessutom så kvarstår faktum, TS telefon har blivit förstörd utan att den riktiga ägaren har godkänt detta. TS bör kräva av NetOnNet att ersätta honom och NetOnNet kan möjligen stämma orginalägaren för något i stil med bedrägeri (om han utgav sig för att vara den nuvarande ägaren av telefonen) Det måste ju ligga på NetOnNet att få en bekräftelse av ÄGAREN innan de kasserar telefonen.

Och om jag förstått det riktigt så har TS lämnat in sitt namn och kontaktuppgifter till NetOnNet. När de kontaktade orginalägaren så bör de i alla fall frågat om namn...

Permalänk
Skrivet av Perb:

Det här är förmodligen det sämsta sättet man kan avsluta ett mail där man berättar att man har skrotat någons telefon och inte tänker ersätta den.

Håller med!

Skrivet av keyser:

Kan det vara så enkelt att problemet ligger i att TS angav ordernumret vid returen av telefonen?
NoN registrerar returen mot det ordernumret och då hämtades originalkundens alla uppgifter från systemet. Originalkunden får sen en förfrågan om reparation och kan mycket väl bli förbannad och tro att TS försöker blåsa honom på en reparationskostnad och ber NoN skrota telefonen istället. Har TS haft kontakt med personen som sålde vidare telefonen?

Det stämmer nog delvis. Har inte haft någon kontakt med personen som sålde mobilen. Det var över ett år sedan jag köpte mobilen.

Några förtydliganden:
- Jag uppgav tyvärr inte mitt mobilnummer eller bostadsadress i mitt ursprungliga mail. (Jag tänkte att det räckte med att de hade mitt namn och min mailadress som vi kommunicerade via)
- Jag missade att ursprungliga köparens namn stod på kvittot.
- Jag håller inte ursprungliga köparen ansvarig på något sätt, det finns en sannolik förklaring till att han svarat NoN förfrågan om att skrota mobilen, som jag inte känner att jag behöver gå in på här.
- Jag förstår absolut varför missen skett, jag har en del i den att jag kunde varit tydligare med att det var med mig all kommunikation skulle ske. Jag tycker ändå inte att det ger dem rätten att kassera min mobil. (Sen hur en sim-kortshållare blivit skadad av yttre åverkan ska vi inte ens gå in på, kollade simkortshållaren innan jag skickade in den såklart eftersom sim-kortet inte fungerade, inga tecken på skada.)

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Jag har inte läst hela tråden men netonnet har pga av misstag kasserat någon annans egendom. Jag kan inte tänka mig att detta är lagligt även om det skett av misstag - TS borde kontakta konsumentvägledaren och se om dom kan hjälpa till eller åtminstone ge tips om andra organisationer som ev kan hjälpa till.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

De som ger garantin kan bestämma om den ska följa med till ny ägare eller inte. Det står i så fall i deras garantivillkor.Det är inget som bestäms av några lagar eller så. Reklamationsrätt är dock lagstadgat och vad som gäller där kan man läsa i lagen.

Varför säger gamla ägaren att det är ok att skrota?
edit, ok läste nu att det fanns en sannolik förklaring