Xperia z3+ eller Galaxy s6 Edge?

Permalänk
Medlem

Xperia z3+ eller Galaxy s6 Edge?

Tjena! min nuvarande galaxy s3 håller på att ge upp. Spricka över hela skärmen och riktigt seg! Batteriet håller ca 3 timmar.

Funderar på en z3+ eller en s6a, Vilken ska man välja? Specsen kan jag men kan fortfarande inte bestämma mig ^^ S6 edge är runt 2000:- dyrare så det lutar mot en z3+, plus att man får med Action kameran för 2000kr Någon som har samma problem?

Permalänk
Medlem

z3+ är ju mera prisvärd så ta den, skadar ju inte att få med en gratis kamera.

Permalänk
Medlem

Funderar också på en ny telefon, lutar mest åt Samsung S6.

Sony Z3+ har vi precis satt upp på jobbet, såg ganska ful ut (svarta). Sony gör så sjukt tråkiga lurar men det är klart att actionkameran vore rolig.

Egentligen lockar ingen telefon på marknaden (man blir avtrubbad när man jobbar med att sälja telefoner)...

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

@tazk3n:

Antingen Z3, S6 eller Edge. Jag skulle undvika Snapdragon 810 som Z3+ kör med helt om jag var dig.

Sonys telefoner är det lite mer jobb om man ska skaffa root jämfört med Samsung.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX GLASS | EVGA SuperNOVA 750 G3, 750 W | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz DDR4 16 GB | Samsung 970 EVO 250 GB M.2 | Samsung 860 EVO 1 TB | Intel Core i7-9700K @ 5 GHz | be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING OC @ 2100 / 7000 MHz

Permalänk
Medlem

Z3+ alla dagar i veckan.
Vet inte varför folk tycker Sonys lur är ful/tråkig?
Givetvis en personlig åsikt, själv tycker jag den är grymt stilren. Särskillt i vitt!
Varför undvika Snapdragon 810? Rykten om värmeproblem osv? Har provat flertalet lurar nu med 810.
Grymt snabb och de jag testat lider inte av värme utveckling mer än någon annan modern smartphone.

Varför inte Samsung?
Svaret är väldigt enkelt enligt mig: TOUCHWIZ
Det absolut bästa sättet att förstöra en bra androidupplevelse enligt mig.
Vilket är tråkigt då dom äntligen fått till en grymt nice hårdvara.
Nu får man äntligen premiumhårdvara, man behöver inte bara betala premiumpris för plastskit som tidigare.

Sen är det ju som vanligt personlig preferens som avgör i slutändan.
Detta är mina erfarenheter av de båda lurarna.

Själv skulle jag inte köpa någon utav dom.
Jag föredrar android "pure/vanilla" så en Nexus står högst i kurs då det inte går köpa GPe versioner längre.
Efter detta hade jag valt HTC M9, bra hårdvara och Sense är helt OK.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av depalma:

Z3+ alla dagar i veckan.
Vet inte varför folk tycker Sonys lur är ful/tråkig?
Givetvis en personlig åsikt, själv tycker jag den är grymt stilren. Särskillt i vitt!
Varför undvika Snapdragon 810? Rykten om värmeproblem osv? Har provat flertalet lurar nu med 810.
Grymt snabb och de jag testat lider inte av värme utveckling mer än någon annan modern smartphone.

Finns en del tester som visar att Z3+ presterar sämre än Z3 efter ett tags användning p.g.a throttling.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Finns en del tester som visar att Z3+ presterar sämre än Z3 efter ett tags användning p.g.a throttling.

Ofan, där ser man.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

s6 edge är i min personliga mening den enskilt mest obekväma mobil jag någonsin hållt i.
Icke edge är helt ok men kännt allt för hal för mig då jag har ganska torra händer hur jag än gör.

Hur som så röstade jag på z3+ då jag skälv satt i samma fundering som du och valde den.
Anledningarna för mig som plockade bort samsung helt var.

Ingen ip-cert, inget minneskort, fortfarande mjukvaruknappar (förr älskade jag dem men sen jag skaffade en z1 så har det helt ändrat sig och nu finner jag dom mest extremt irriterande och i vägen).

Ipcert är viktigt för mig för jag har lagt till med en vana att skölja ren mobilen under en kran ganska regelbundet och då hade jag garanterat dödat allt annat än en xperia XD

Samt igår kom en uppdatering till z3+ som har sänkt värmeutveckligen och den är markant svalare och snabbare än min z1 i samma senarion.

Men är pengar något att tänka på så tycker jag du skall ta en z3 då jag tvivlar på att z3+ egentligen är värd det nu när kameran inte hänger med längre (28nd var sista förbokningsdagen för det)

Beräta gärna sen vad du tog och varför samt om du är nöjd med ditt val när du fått den

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skäggig legend

Jag har alltid gillat Z serien men måste säga att Samsung edge är brutalt snygg och att de har hoppat på kvalités tåget. Jag skulle kört på Samsung! Nackdelen är ju som många påpekar: Touchwiz!!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

@XHI: Gillar man inte TouchWiz så är det bara att ladda ned Odin och flasha till en mer tillfredsställande firmware. Alla firmware är dock inte felfria men laddar man ner officiella releaser och inte nightlies så ska det fungera hyfsat.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX GLASS | EVGA SuperNOVA 750 G3, 750 W | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz DDR4 16 GB | Samsung 970 EVO 250 GB M.2 | Samsung 860 EVO 1 TB | Intel Core i7-9700K @ 5 GHz | be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING OC @ 2100 / 7000 MHz

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Fredrik8:

@XHI: Gillar man inte TouchWiz så är det bara att ladda ned Odin och flasha till en mer tillfredsställande firmware. Alla firmware är dock inte felfria men laddar man ner officiella releaser och inte nightlies så ska det fungera hyfsat.

Aight! Bra för TS att veta

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av depalma:

Z3+ alla dagar i veckan.
Vet inte varför folk tycker Sonys lur är ful/tråkig?
Givetvis en personlig åsikt, själv tycker jag den är grymt stilren. Särskillt i vitt!
Varför undvika Snapdragon 810? Rykten om värmeproblem osv? Har provat flertalet lurar nu med 810.
Grymt snabb och de jag testat lider inte av värme utveckling mer än någon annan modern smartphone.

Varför inte Samsung?
Svaret är väldigt enkelt enligt mig: TOUCHWIZ
Det absolut bästa sättet att förstöra en bra androidupplevelse enligt mig.
Vilket är tråkigt då dom äntligen fått till en grymt nice hårdvara.
Nu får man äntligen premiumhårdvara, man behöver inte bara betala premiumpris för plastskit som tidigare.

Sen är det ju som vanligt personlig preferens som avgör i slutändan.
Detta är mina erfarenheter av de båda lurarna.

Själv skulle jag inte köpa någon utav dom.
Jag föredrar android "pure/vanilla" så en Nexus står högst i kurs då det inte går köpa GPe versioner längre.
Efter detta hade jag valt HTC M9, bra hårdvara och Sense är helt OK.

jag tycker detta samsung touchwiz börjar bli lite gammalt nu, har ni inget annat att komma med det funkar väl som andra telefoners UI det har blivit bättre sen ett par år sen var det illa det håller jag med om men nu? tycker generellt alla stock UI är tråkiga både samsung sony och lg, kör själv med nova launcher i åratal nu kan inte ens tänka mig köra nåt annat.

Men vill man ha bra batteritid och telefon som tål vatten ska man köra sony, vill man ha bäst display och kamera då passar samsung bättre.

Permalänk
Medlem

Blev en Samsung S6 Edge för min del. Mycket nöjd hittills (har under året ägt iPhone 6, 6 Plus samt LG G3). Jämfört med LGn som jag hade senast så känns S6an fruktansvärt mycket bättre.

G3an var tung och för stor att hålla i. Tråkig skärm och upplevdes väldigt långsam i gränssnittet. S6an är bättre på alla punkter. Jämfört med iPhone så är det dött lopp ungefär. Skulle jag inte behövt en telefon omgående hade jag väntat på nya iPhone. Kameran är dock bättre i S6an än i iPhone.

Touchwiz fungerar helt ok. Finns ju numera en ny temamotor så det är bara att lägga in material design som finns i tema butiken så ser den nästan ut som vanilla lollipop.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Jag har alltid älskat Sony's mobiler. Har en själv. Men jag hade lätt köpt S6 eller S6 Edge om du vill ha världens snyggaste mobil.

S6 har bästa mobilkameran, bästa SoC, en ny extremt snabb minnestyp osv osv.

Permalänk
Medlem

Måste tyvärr säga att dealen med actionkameran bara gällde om man förhandsbokade.

Älskade Z2:an och har precis plockat ut en Z3+ så skulle nog rekomendera den, då jag tycker Sony har byggkvalité i klass med Apple.
Dock så har jag behov av dubbel-sim, så kommer sälja denna för att köpa en Dual variant.

Skicka ett PM om TS eller någon annan skulle vara intresserad av en sprillans (plomberad) Z3+ för billigare pris än i butik.

Permalänk
Medlem

S6 Edge är riktigt snabb och snygg och har grym kamera och grym skärm, enda nackdelen är priset!

Min första, andra och nu tredje android är/var Samsung, så för mig är det så android ser ut. Skulle inte kunna tänka mig något annat, skulle vara konstigt.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Hedersmedlem

Har de fixat de värmeproblem som Z3+ har/hade?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

jag anser att s6 å s6 edge e att föredra, jag har små händer å telefoner som z3/z3+ lg g4 får fett bort. Har svårt att nå a å s å blir ofta bajs av det hela när jag försöker skriva snabbt. De kantiga hörnen på z3/z3+ å g4 gör det svårt känns det som. S6/edge spec edge e super... en sak jag inte har testat fullt ut e just samtalskvalitén å det verkar inte som många testare sätter så stort fokus på det heller men av egen personlighet så blir samtalskvalitén sämre å sämre på sony mobiler ju äldre de blir. Fattar inte varför men har varit så med varje sony lur för mig.

Å en sak till som eg inte hör hemma här men 7-9k för en mobil.. wtf ställer då den ultimata frågan: Can it run Crysis? helt jäkla sjuka priser på mobilerna nu... fy fan

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Jag beställde Z3+ och har haft den sen releasen i tisdags, riktigt nöjd måste jag säga! Byte från en IPhone 5. Har inte testat kameran man fick med än, men den ska tydligen vara rätt bra likaså.

z3+ har som sagt Snapdragon 810, och som tidigare rapporterats av swec så blir den rött varm, speciellt av kameran vad jag märkt! Har hänt att kameran stängts av med meddelandet "Kamera har avslutats för att enheten behöver svalna".

Annars supernöjd överlag, bra kamera, snabb, fin skärm/upplösning osv. Har inget att klaga på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har de fixat de värmeproblem som Z3+ har/hade?

http://www.gsmarena.com/update_for_sony_xperia_z3_promises_to...

Permalänk
Hedersmedlem

Mmm men de säger samtidigt detta: How exactly this update is meant to resolve the overheating issues is not clear. The simplest way to do it is to throttle the CPU and GPU clockspeeds, though Sony could have a more elaborate solution.

HTC had similar issues with the One M9 and the update it issued did indeed reduce the issue (slowed it down, but didn’t solve it completely), this came at the cost of lower benchmarks. It has since released another update to keep the M9 cooler while it charges, so wrangling Snapdragon 810 into submission is no easy task.

Rätt dåligt att en telefon för så mycket pengar inte kan köras fullt ut.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Om pengar inte är ett problem så ta Edge, sopar mattan med alternativen.

Permalänk
Medlem

Skippa Z3+. Jag ångrar det valet något enormt. Varm är bara förnamnet på vad den blir. Iochmed att den blir såpass varm, så sänks hastigheten på processorn vilket gör den slö och inte ett dugg prisvärd jämfört med samsungs galaxy versioner..