Permalänk
Medlem

Kan inte få mikrofon att fungera - HJÄLP!

Hej!

Köpte nyligen ett headset "Deep Bass GXT 10 Headset" (http://www.trust.com/en/all-products/16450-gxt-10-gaming-head...)

Har fått ljudet att fungera men ej mikrofonen, kan inte hitta den bland alternativen...

Jag använder mig utav en laptop med ett mix-uttag för ljud/inspelning så har fått lov att köpa en adapter som gör att jag kan koppla in bägge enheterna.

Någon som jättesnälla kan hjälpa mig få mikrofonen att fungera? Vill inte låta som en burk när jag pratar med mina nära och kära... Ogillar stark min inbyggda mikrofon i laptopen.

Är det något ni funderar på så ska jag försöka svara på det ASAP!

Använder mig utav windows 8 f.ö om någon undrar.

Permalänk
Medlem

Antar att du satt "Default device" på dem? i mixersettings?

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns adaptrar med olika koppling, finns minst 2 relativt vanliga så är du säker på att adaptern är rätt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: använder denna: http://www.webhallen.com/se-sv/mobilt/162014-deltaco_headseta...

@henrik92: Vad menar du med Mixer settings?

Edit: Men ja, jag har "Standardenhet" bockat när jag går in på Inspelningsenheter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Denwen:

@mrqaffe: använder denna: http://www.webhallen.com/se-sv/mobilt/162014-deltaco_headseta...

@henrik92: Vad menar du med Mixer settings?

Edit: Men ja, jag har "Standardenhet" bockat när jag går in på Inspelningsenheter.

Jag vet inte om det är rätt adapter men som du ser i kommentarerna om den så står det ju att den inte passar Iphone och det som är kopplat som den.
Du får kolla i dokumentationen för datorn hur kontakten är kopplad och jämföra med adapterns koppling eller testa med en iphoneadapter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Den borde absolut funka med tanke på att jag får ljudet att fungera, har provat att bara koppla in inspelningskabeln i datorn för att feltesta adaptern, men kunde inte hitta mikrofonen då heller :/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Denwen:

@mrqaffe: Den borde absolut funka med tanke på att jag får ljudet att fungera, har provat att bara koppla in inspelningskabeln i datorn för att feltesta adaptern, men kunde inte hitta mikrofonen då heller :/

Uppspelning kommer troligen att fungera även med fel adapter, det kan möjligen låta konstigt, men läs dokumentationen för hur det är kopplat.
Du kan även prova headsetet i ett annat ljudkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Jo, jag tror dig. Men som jag skrev i tidigare svar så provade jag mikrofonen i datorn direkt (dvs utan adaptern) Och kunde fortfarande inte hitta enheten.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Denwen:

@mrqaffe: Jo, jag tror dig. Men som jag skrev i tidigare svar så provade jag mikrofonen i datorn direkt (dvs utan adaptern) Och kunde fortfarande inte hitta enheten.

Om datorn har en 4 polig kontakt blir det nästan garanterat fel om du inte har rätt adapter, är du förresten hel säker på att det är en 4 polig kombikontakt på datorn, har du läst dokumentationen ? kan du länka dokumentationen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.