Permalänk

Första vattenkylda datorn

Hejsan,

Jag har som rubriken lyder precis satt ihop mitt första vattenkylda system, och naturligtvis eftersom det är första gången blir det problem

Jag har en Alphacool D5 pump som klarar 4800 varv som ska kyla cpu, gpu och modekort samt 2 360 radiatorer. Först så hade jag kopplat pumpen fel så att den inte tog in vatten men när den började gnissla och inget vatten kom förstod jag att något var väldigt fel och kopplade om den. Detta löste problemet och vatten började komma ut i systemet men nu efter ett tag kommer inte vattnet runt, det är fullt med luft här och var och jag ser inget flöde.

Har en resevoar men ser samma där, ingen luft kommer ut ur systemet och inget vatten verkar komma in.

Kan det vara så att jag luckats förstöra pumpen när den skar sig? Den gnisslade lite till när jag körde med vatten när jag vände pch vred den under drift.

Tack på förhand
Johan

Permalänk
Medlem

Ja det är mycket möjligt att den gick sönder när den kördes torrt, tar inte mer än någon/några sekunder om man har otur.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Har ganska svårt att tro att pumpen gick sönder om det inte var så att du körde den torr ganska länge. Men visst man kan ha otur...

Har du mycket luft i systemet/loopen så kommer den inte kunna dra runt vattnet. Vrid och vänd och starta/stoppa för att få ut luft ur slangarna. Kan vara riktigt jobbigt ibland. Speciellt om man inte har pumpen placerad så att det rinner "ner" till den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När du kör igång systemet har du loopen öppen dvs. påfyllnings locket avskruvat?

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

När du kör igång systemet har du loopen öppen dvs. påfyllnings locket avskruvat?

Har haft både och borde inte spela någon roll eller? Vattennivån i reservoaren borde minska och ersättas med luft. Har jag locket på ökar också möjligheten stt vrida och vända på datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

1. Med locket påskruvat vrid och tilta på chassiet med pumpen igång reservoaren skall vara nästan full.
2. Ställ sedan chassiet i normal läge och skruva av locket på reservoaren och kör ingång pumpen. (för att luft skall kunna komma ut ut loopen måste locket vara av en stund)

Upprepa steg 1 och 2 ett antal gånger.

Permalänk

Tänkte bara tacka alla som gav mig tips, på morgonen när jag startade upp allt så började vattnet åka runt och då vände jag och vred på den som ni sa och nu är datorn upp and running Och jag gråter lite smått av lycka av att ha en stationär dator igen efter 3 år utan