Permalänk
Medlem

Grekland, vad hade du gjort?

Hej,

Blev nyfiken på vad du hade gjort med dina besparingar om du bott i Grekland? Med tanke på den turbulens som råder i deras ekonomi och politik.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv

Statsskulden ligger väl runt 4000 kr per skalle? Tror att EU kommer få ihop en fin avbetalningsplan som de tvingar på. Om grekerna skiter i sin skuld så kommer de att införa sin egna valuta vars värde kommer vara skit låg. Tillverkningen kommer då öka på grund av att det blir för dyrt att importera. Exporten kommer öka i takt med produktionen och man lär få bra avkastning om man har investerat i rätt företag. Sen så finns det alltid möjligheten att EU flexar musklerna för en gångs skull och då blir det svårt att investera rätt.

Permalänk
Medlem

Om Grekland återinför drachmer som valuta kommer exporten att öka, men importen av tex. olja kommer att bli dyrare.

Hade jag bott i Grekland hade jag snabbt som tusan tagit ut mina besparingar i kontanter och sedan köpt någon relativt "stabil" utländsk valuta - tex. amerikanska dollar.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Statsskulden ligger väl runt 4000 kr per skalle? Tror att EU kommer få ihop en fin avbetalningsplan som de tvingar på. Om grekerna röstar och skiter i sin skuld så kommer de att införa sin egna valuta vars värde kommer vara skit lågt. Tillverkningen kommer då öka på grund av att det blir för dyrt att importera. Exporten kommer också öka och man lär få bra avkastning om man har investerat i rätt företag.

Har svårt att se att det får till kapital när mycket redan är flyttat utomlands. Jag hoppas de lyckas komma fram till en lösning snart.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Flyttat pengarna utomlands är nog det säkraste, för mycket osäkerhet kring vad som kommer hända närmaste dagar- /veckor- na..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Statsskulden ligger väl runt 4000 kr per skalle? Tror att EU kommer få ihop en fin avbetalningsplan som de tvingar på. Om grekerna skiter i sin skuld så kommer de att införa sin egna valuta vars värde kommer vara skit låg. Tillverkningen kommer då öka på grund av att det blir för dyrt att importera. Exporten kommer öka i takt med produktionen och man lär få bra avkastning om man har investerat i rätt företag. Sen så finns det alltid möjligheten att EU flexar musklerna för en gångs skull och då blir det svårt att investera rätt.

Tror också på denna lösning. En svagare valuta får inte bara igång inhemsk produktion utan stimulerar också den viktigaste näringen man har, turismen.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Det är tufft att göra något nu eftersom man inte får föra ut pengar ur landet och inte får ta ut dem i bankomaten. Så de flesta Greker kan inte göra någonting med sina besparingar.

Det Grekiska folket förlorar hur de än gör. Om de återinför drachmer så kommer ju Grekernas köpkraft att minska på allt som inte produceras i landet, så de blir relativt fattigare. Priserna på det som kan exporteras lär ju också hållas uppe så länge något annat land vill köpa.

Jag läste någonstans att det inte hjälper att höja skatten i Grekland för att det är så få som betalar skatt ändå. Det de först och främst behöver är att lösa sina interna problem och börja betala för den sociala apparat som de vill ha.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon185723:

Statsskulden ligger väl runt 4000 kr per skalle? Tror att EU kommer få ihop en fin avbetalningsplan som de tvingar på. Om grekerna skiter i sin skuld så kommer de att införa sin egna valuta vars värde kommer vara skit låg. Tillverkningen kommer då öka på grund av att det blir för dyrt att importera. Exporten kommer öka i takt med produktionen och man lär få bra avkastning om man har investerat i rätt företag. Sen så finns det alltid möjligheten att EU flexar musklerna för en gångs skull och då blir det svårt att investera rätt.

Sist jag såg en skuldsiffra som Grekland lånat så var den på ca 400 miljarder euro. Kanske är den här siffran inte helt rätt men om vi utgår från denna:
Invånare i landet: ca 11 miljoner.
400 miljarder / 11 miljoner = 36.000 euro.
Så skulden per invånare är aningen högre än 4000:- per person.

Den insamlingen är helgalen. De påstår att det behövs 1,6 miljarder euro för att lösa problemet. Vilken problem undrar jag då?
Den summan är troligen den mängden Grekland behöver betala i ränta per månad på sin statsskuld så varje månad behövs så mycket pengar för att de ska "gå jämt ut". Det är säkert så att det är ett lån som förfaller som motsvarar detta belopp som ska betalas in nu också. Men det löser inte Greklands problem.
För att de inte ska ligga så pyrt till behöver de halvera sin stattskuld vilket bör innebär ca 200 miljarder euro så att de kommer ner till en skuld motsvarande ca 70-80% av landets BNP. Och där kommer inte heller 1,6 miljarder euro att göra någon större skillnad.
200 miljarder euro delat på ca 500 miljoner invånare i Europa innebär ca 400 euro. Det är så mycket varje invånare i hela EU behöver betala för att faktiskt lösa Greklands ekonomiska problem.

Jag vet inte, men jag skulle gissa på att den där crowdfundingen är ett scamprojekt. Eller någon som räknat "aningen optimistiskt".
-----------------------------------------

För att svara på frågan. Det jag hade gjort om jag bodde i grekland:
Skaffat en bank utomlands och flyttat mina slantar. Säkerligen inte bra för landet om alla gör så, men det är vad jag personligen hade gjort. Eller köpt guld kanske.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

De borde sparka ut Grekland, hörde att hela deras medlemskap bygger på förfalskade papper. De uppfyllde aldrig kraven att få vara med, de har varit nära på att sabba euron redan en gång tidigare. Nej, lögner och utnyttjande ska inte löna sig. Ut!

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Köpt Guld

Permalänk
Medlem

Grekland har ingen framtid i Eurozonen. Grekerna som folk verkar sakna den moral och ryggrad av stål som krävs för att ta tag i problemen. Det handlar dels om att minska den kraftigt överviktiga offentliga sektorn och dels om att driva in skatter. Bättre att lämna Euron och fortsätta vara en småkorrupt stat i den internationella marginalen dit folk åker för att dricka, sola och se på stenhögar.

Grekland kommer aldrig att kunna betala av de lån de har nu, hur förmånlig räntan på dessa än är. Att skötsamma Euro-nationer fortsätter att ge grekerna chans på chans är obegripligt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Den insamlingen är helgalen. De påstår att det behövs 1,6 miljarder euro för att lösa problemet. Vilken problem undrar jag då?

Om jag inte har helt fel så är det summan som skall betalas som avbetalning till IMF idag.

//Emil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Grekland har ingen framtid i Eurozonen. Grekerna som folk verkar sakna den moral och ryggrad av stål som krävs för att ta tag i problemen. Det handlar dels om att minska den kraftigt överviktiga offentliga sektorn och dels om att driva in skatter. Bättre att lämna Euron och fortsätta vara en småkorrupt stat i den internationella marginalen dit folk åker för att dricka, sola och se på stenhögar.

Grekland kommer aldrig att kunna betala av de lån de har nu, hur förmånlig räntan på dessa än är. Att skötsamma Euro-nationer fortsätter att ge grekerna chans på chans är obegripligt.

Sist jag hörde något så hade väl mötena om Greklands framtid avbrutits då dom helt verkade sakna intresse att lösa det hela, sen vad det beror på ska jag låta vara osagt då jag inte vet hur dom är funtade

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Söderbäck:

Sist jag såg en skuldsiffra som Grekland lånat så var den på ca 400 miljarder euro. Kanske är den här siffran inte helt rätt men om vi utgår från denna:
Invånare i landet: ca 11 miljoner.
400 miljarder / 11 miljoner = 36.000 euro.
Så skulden per invånare är aningen högre än 4000:- per person.
Den insamlingen är helgalen. De påstår att det behövs 1,6 miljarder euro för att lösa problemet. Vilken problem undrar jag då?
Den summan är troligen den mängden Grekland behöver betala i ränta per månad på sin statsskuld så varje månad behövs så mycket pengar för att de ska "gå jämt ut". Det är säkert så att det är ett lån som förfaller som motsvarar detta belopp som ska betalas in nu också. Men det löser inte Greklands problem.
För att de inte ska ligga så pyrt till behöver de halvera sin stattskuld vilket bör innebär ca 200 miljarder euro så att de kommer ner till en skuld motsvarande ca 70-80% av landets BNP. Och där kommer inte heller 1,6 miljarder euro att göra någon större skillnad.
200 miljarder euro delat på ca 500 miljoner invånare i Europa innebär ca 400 euro. Det är så mycket varje invånare i hela EU behöver betala för att faktiskt lösa Greklands ekonomiska problem.

Jag vet inte, men jag skulle gissa på att den där crowdfundingen är ett scamprojekt. Eller någon som räknat "aningen optimistiskt".
-----------------------------------------

För att svara på frågan. Det jag hade gjort om jag bodde i grekland:
Skaffat en bank utomlands och flyttat mina slantar. Säkerligen inte bra för landet om alla gör så, men det är vad jag personligen hade gjort. Eller köpt guld kanske.

Grekland kommer aldrig själv klara av att betala av sin skuld ensamma nej.
Samma sak håller på att hända i Japan. Japan betalar idagsläget ca 1/3 av sin BNP i ränta på sin statsskuld. Dvs de måste låna för att kunna fortsätta betala ut löner och få landet att fungera. De kan inte betala tillbaka sina lån direkt om man måste ta fler lån....

Om det är någon som är sugen lite på att förstå underliggande problemet så kan jag rekommendera denna video, värt att nämna är att den självklart är tendensiös och en hel del vinklad.

https://www.youtube.com/watch?v=C8xAXJx9WJ8

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Inte lönt att ge dem pengar eftersom dem inte har löst sina problem ännu, tycker EU borde sälja Cypern till Turkiet för att betala av deras skuld.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Princeps:

Om jag inte har helt fel så är det summan som skall betalas som avbetalning till IMF idag.

//Emil

Yepp. Men då är det ju också märkligt att insamlingen ska hålla på en vecka till.
Eller hade de räknat med att hämta hem 12 miljarder kronor på ett dygn?
Oavsett så är jippot sådär lagom luddigt så att den mindre insatta köper det och den som ifrågasätter inte har något handfast att ta på alls.

Min egentliga invändning till det här är att även om man hade lyckats samla ihop 1,6 miljarder euro i tid så hade de ändå försvunnit i ett svart hål. Vad jag menar med detta är att det hade löst sig en väldigt kort period och sedan hade Grekland suttit i samma sits bara dagar senare igen. Det hade ju inte löst något av problemen.

Handlade det i så fall om att rädda långivarna för just det lånet som skulle in nu? För det är de enda som skulle kunna räddas. Är så fallet så är kampanjen aningen missvisande.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Grekland kommer aldrig själv klara av att betala av sin skuld ensamma nej.
Samma sak håller på att hända i Japan. Japan betalar idagsläget ca 1/3 av sin BNP i ränta på sin statsskuld. Dvs de måste låna för att kunna fortsätta betala ut löner och få landet att fungera. De kan inte betala tillbaka sina lån direkt om man måste ta fler lån....

Om det är någon som är sugen lite på att förstå underliggande problemet så kan jag rekommendera denna video, värt att nämna är att den självklart är tendensiös och en hel del vinklad.

https://www.youtube.com/watch?v=C8xAXJx9WJ8

Japan har en statsskuld på ca 220% av BNP. Om de skulle betala 1/3 av landets BNP i ränta på det lånet så innebär det att de skulle ha en ränta på ca 15%. Det låter orimligt högt? Tror inte att de får in i närheten så mycket i skatt per år heller.
Är det kanske så att du menar att det är 30% av landets skatteintäkter som går till att betala räntor?

Aja. Problematiken är iaf lika relevant!
Samma sak gäller flera av västländerna. Det är ett problem "för framtiden" verkar det som. Kommer sluta illa någon gång för alla som samlar mer skulder än de klarar av att bära.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Söderbäck:

Japan har en statsskuld på ca 220% av BNP. Om de skulle betala 1/3 av landets BNP i ränta på det lånet så innebär det att de skulle ha en ränta på ca 15%. Det låter orimligt högt? Tror inte att de får in i närheten så mycket i skatt per år heller.
Är det kanske så att du menar att det är 30% av landets skatteintäkter som går till att betala räntor?

Aja. Problematiken är iaf lika relevant!
Samma sak gäller flera av västländerna. Det är ett problem "för framtiden" verkar det som. Kommer sluta illa någon gång för alla som samlar mer skulder än de klarar av att bära.

Jo du har helt rätt, 30% av skatteintäkterna. Gick visst lite fort.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

Jag hade laddat upp med chipspåsar och cola och inväntat spektaklet. Nu har jag dock ingen förtroende för resterande politiker i EU så jag tror att de ballar ur.

Min bild av grekerna var att de visste att de var i kris som de ej kunde klara sig ur utan kraftiga besparingar, där folket valde parasitvägen och att tro att offren (skattebetalare i EU) inte vågar slå tillbaka. Problemet med att hjälpa någon som inte gör det yttersta för att lösa problemen själv är att denna lätt bara blir beroende av hjälp.

På lång sikt tror att en ny finanskris i grekland kan vara en bra sätt att få ordning på landet, det blir dock ingen rolig tid de närmsta åren.

Edit:
Jag tror allt skit om sverige också, men jag kan flytt den dagen då det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Grekland kommer aldrig själv klara av att betala av sin skuld ensamma nej.
Samma sak håller på att hända i Japan. Japan betalar idagsläget ca 1/3 av sin BNP i ränta på sin statsskuld. Dvs de måste låna för att kunna fortsätta betala ut löner och få landet att fungera. De kan inte betala tillbaka sina lån direkt om man måste ta fler lån....

Om det är någon som är sugen lite på att förstå underliggande problemet så kan jag rekommendera denna video, värt att nämna är att den självklart är tendensiös och en hel del vinklad.

https://www.youtube.com/watch?v=C8xAXJx9WJ8

Det lilla som var vinklat hade ingen större betydelse. Det är precis så det är!!! Jag har bott i Spanien i 13 år under 80-talet som utlands svensk tillsammans med mina föräldrar. Det var då ett U-Land, med turism som en stor inkomstkälla.

Nu är det dyrare att bo där än det är att bo i Sverige, ingen har råd att åka dit mer pga Euron. Dom har sugit ut så mycket pengar dom bara kunnat av EU.

När BMW och andra stora biltillverkare har premiärer och visningar för motorjournalister bjuder dom alla till Spanien, varför ? Jo för dom har bland Europas finaste vägar, seriöst ? Vem tror ni har betalat för att bygga dom vägarna/motorvägarna ? Vem tror ni har betalat för att höja spanjorernas levnadsstandard med sisådär 3-400% ?

Nej, jag säger bara... UT MED ALLA FREELOADERS!!!

TBX till pesetas och drachner.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

EU har flertalet gånger erbjudit grekerna ekonomisk "sanering" , givetvis med krav på motprestation.

Vad har grekerna svarat? GLÖM DET! Vi vill att ni löser våra ekonomiska problem/betalar av våra skulder samtidigt som vi fortsätter att betala nada i skatt och går i pension vid 55 år ålder.

KAMMA ER MED EN HANDGRANAT SÄGER JAG BARA!!!!

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AxF:

EU har flertalet gånger erbjudit grekerna ekonomisk "sanering" , givetvis med krav på motprestation.

Inte ekonomisk sanering. Det som har erbjudits är nödlån vilket inte alls är samma sak.

Skrivet av AxF:

Vad har grekerna svarat? GLÖM DET! Vi vill att ni löser våra ekonomiska problem/betalar av våra skulder samtidigt som vi fortsätter att betala nada i skatt och går i pension vid 55 år ålder.

Jag tror det är lite väl ensidigt uttryckt.
Men visst håller jag med om att utomstående inte kan reda ut Greklands ekonomi åt dem. De måste få rätsida på det själva annars kommer det bara kosta pengar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

De borde sparka ut Grekland, hörde att hela deras medlemskap bygger på förfalskade papper. De uppfyllde aldrig kraven att få vara med, de har varit nära på att sabba euron redan en gång tidigare. Nej, lögner och utnyttjande ska inte löna sig. Ut!

Väldigt väldigt många länder som inte uppfyller kraven för Euron.

Permalänk
Medlem

Grekland är ett skämt , men hela EU grejen är ett ännu STÖRRE SKÄMT!!!!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Installera Anders Borg i landet, han fixar det ska ni se.

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem

Det här kan ju inte bara vara sant!?!?
Greker, greker, greker...

http://www.svd.se/50-000-kronor-for-att-tvatta-handerna

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Känns smått overkligt att det har hamnat här. Hur lång tid har gått? Fem år?
Dom har fortfarande inte förstått situationen.. ofattbart.

Tsipras pratar om solidaritet, och ja, det var aktuellt för fem år sedan.
Efter fem år utan dom nödvändiga reformerna så är det slut på den varan.

Permalänk
Medlem

Sverige är ett av de mest belånade länderna i EU, skillnaden mot Grekland är att det är privatpersoner som sitter med skulderna istället för staten. Alla vet att det måste göras något åt den accelererande skuldsättningen men alla hoppas att någon annan ska fixa det, för den politiker som gör något lär inte bli omvald.

Så det är ganska mycket stenkastning i glashus i den här tråden...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd

Allt på rött.