Nån mer som slutat spela?

Permalänk
Medlem

Nån mer som slutat spela?

Från att ha varit djupt fast i spelträsket så startar jag numera, sedan 7-8 månader, aldrig ett spel?!? Nånstans har jag totalt tröttnat. Då skall det tilläggas att jag spelat på PC sedan -95 aktivt och innan dess var jag besatt av konsoller. Vet inte riktigt vad som hänt men det lockar mig inte det minsta längre. Nya datorn köpte jag inte ens ett grafikkort till. Har även en PS4 som bara står och dammar. Kan vara det mest korkade köp jag gjort.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Jag brukade spela varje dag ca 4-5 timmar innan jag fick mitt jobb. Nu spelar jag max 2 timmar per dag och ibland spelar jag inte alls. Har tappat lusten lite känner jag.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Jo jag slutade för 4 år sedan.
Gjorde ungefär som du med ps4 fast jag köpte ny speldator som jag använd 20 timmar eller så.
Måste ju lägga så jäkla mycket tid för att vara duktig och är man inte duktig är det inte kul kände jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavaguden:

Jo jag slutade för 4 år sedan.
Gjorde ungefär som du med ps4 fast jag köpte ny speldator som jag använd 20 timmar eller så.
Måste ju lägga så jäkla mycket tid för att vara duktig och är man inte duktig är det inte kul kände väl jag.

Det där känner jag igen mig i. Kommer ihåg att jag satt och spelade 5-6 timmar dagligen men när man inte kan lägga den tiden på det så blir det trist för att man blir kass. Ska väl tillägga att jag nästan uteslutande ägnat mig åt multiplayer.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Från att ha varit djupt fast i spelträsket så startar jag numera, sedan 7-8 månader, aldrig ett spel?!? Nånstans har jag totalt tröttnat. Då skall det tilläggas att jag spelat på PC sedan -95 aktivt och innan dess var jag besatt av konsoller. Vet inte riktigt vad som hänt men det lockar mig inte det minsta längre. Nya datorn köpte jag inte ens ett grafikkort till. Har även en PS4 som bara står och dammar. Kan vara det mest korkade köp jag gjort.

Jag tror stenhårt på att man vill uppnå saker i livet. När man är liten och ännu inte hittat sig själv riktigt så är spel ett enkelt sätt att få känslan av att du presterat. När du blir vuxen och uppnår denna känslan i ditt vardagliga liv känner du inte längre behovet av att spela. Tycker det syns på alla mina vänner och bekanta, de som genomfört studier och nu har bra jobb spelar ej längre, medans de som fortfarande spelar mycket sitter med lågkvalificerade jobb de hatar.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Spelar sedan många år inte på vardagarna (förutom på telefonen), har ingen ork/lust efter jobbet.
På helgen spelar jag någon timme, helst något okomplicerat.
Har nog att göra med att man blir äldre...

Roliga/sorliga är att jag ändå köper massor med spel på Steam som jag vet att jag gillar, men sen aldrig orka spela, haha...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

De flesta kommer nog till det stadiet någon gång.
Jag är 36 år och har spelat sen jag var 6-7 år gammal, på nintendo och amiga och allt vad som finns.

Jag har idag både PS4 och en rejäl speldator, men vissa perioder så spelar jag inte ett dugg, har inget sug alls, och ibland spelar jag hur mycket som helst.

Oftast tröttnar jag när det inte kommit några nya spel på länge och man har spelat sig trött på spelen.

Sen kommer något nytt och man lirar det massor, och sen tröttnar man och lägger av igen.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag har inte slutat spela helt men jag märker hur mitt intresse falnar. Jag orkar liksom inte spela igenom några spel längre. Jag antar att det har och göra med att jag inte orkar investera tiden på det. Jag är 33 år och antar att mitt bra, mitt hus och andra bestyr börjar ta över min intressesfär.

Jag blir dock fortfarande väldigt exalterad över nya spel och Witcher 3 var ett av få spel som åter gav mig intresset åter.

Det som är jobbigast tror jag är att jag äger typ 200+ spel på Steam och har knappt spelat hälften än mindre spelat igenom dom. :/

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Från att ha varit djupt fast i spelträsket så startar jag numera, sedan 7-8 månader, aldrig ett spel?!? Nånstans har jag totalt tröttnat. Då skall det tilläggas att jag spelat på PC sedan -95 aktivt och innan dess var jag besatt av konsoller. Vet inte riktigt vad som hänt men det lockar mig inte det minsta längre. Nya datorn köpte jag inte ens ett grafikkort till. Har även en PS4 som bara står och dammar. Kan vara det mest korkade köp jag gjort.

Bara av rent intresse vill jag fråga om du fortfarande kör windows, i så fall varför? (Om man inte spelar, ser jag inte vitsen med windows längre)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Jag har slutat, men försöker hitta tillbaka gnistan! Inte särskilt lätt när det försvunnit..

Permalänk
Medlem

Spelade mycket som tonåring, strax efter 20 slutade jag och lirade inte på en 5-6 år. Hade ett ps3 som bara stod knappt använt. Men sen kom jag igång igen o lirade både konsol och PC. Kört igenom flera spel på ps3an etc.

Fast nu har jag knappt lirat ngt på ett halvår pga nytt jobb etc.

Tror jag slutade spela efter att lirat WoW i ett år efter det släpptes. Efter man lirat mmo så känns andra spel så tomma på ngt sätt. Samtidigt tog det alldeles för mycket tid att lira mmo.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Bara av rent intresse vill jag fråga om du fortfarande kör windows, i så fall varför? (Om man inte spelar, ser jag inte vitsen med windows längre)

Ska man byta till MacOS då eller varför ?
Har själv endel program som finns i Windows och Mac version men inte alla.
Känner inget direkt sug efter OS byte bara för att byta.

Permalänk
Medlem

För mig blev inte jobb någon skillnad i hur jag spelade.

Däremot flickvänner och nu en sambo som förändrat från innan när det i stort sett varje dag nån timme, till max ett par dagar i veckan.

Och nu när man har barn på närmre 2 år så blir det 1 och kanske kanske (kanske) 2 dagar i veckan.

Avkopplingen i att spela nått spel tycker jag fortfarande är väldigt nice.
Men spelar ingen större roll för mig om det är spela ett datorspel, spela nått brädspel, gå på nån fotbollsmatch osv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Bara av rent intresse vill jag fråga om du fortfarande kör windows, i så fall varför? (Om man inte spelar, ser jag inte vitsen med windows längre)

Kör fortfarande Windows. Detta på grund av att jag kör en mängd musikprogram som inte funkar på något annat än OSX eller Windows.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Jag tror stenhårt på att man vill uppnå saker i livet. När man är liten och ännu inte hittat sig själv riktigt så är spel ett enkelt sätt att få känslan av att du presterat. När du blir vuxen och uppnår denna känslan i ditt vardagliga liv känner du inte längre behovet av att spela. Tycker det syns på alla mina vänner och bekanta, de som genomfört studier och nu har bra jobb spelar ej längre, medans de som fortfarande spelar mycket sitter med lågkvalificerade jobb de hatar.

Jag tror du underskattar andra människor om du tror att de flesta spelar spel av den anledningen. De flesta av mina vänner spelar fortfarande, och de är varken lågutbildade eller lågavlönade. Min erfarenhet är att de som är fast hela dagarna oftast inte heller skaffar sig någon utbildning, men det är ju också (likt ditt påstående) en grov generalisering utan någon stark grund.

Skönt att höra att ni ryckt upp er!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Det där känner jag igen mig i. Kommer ihåg att jag satt och spelade 5-6 timmar dagligen men när man inte kan lägga den tiden på det så blir det trist för att man blir kass. Ska väl tillägga att jag nästan uteslutande ägnat mig åt multiplayer.

Du kanske ska ge singleplayer-spelande ett försök då? Ingen press att spela si och så mycket och man kan vara precis hur jävla kass som helst och ändå ha kul.
Lira The Witcher 3, Mass Effect-spelen eller varför inte Half Life 2/Black Mesa?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Jag själv (19år) spelade allt för mycket tidigare men valde för cirka sex månader sedan att minska på spelandet på grund av att skolan blev lidande. Eftersom jag märkte att jag inte kunde minska på spelandet då det var för svårt så slutade jag helt. Jobbigt just då med alla vänner som spelade men jag har fått gjort extremt mycket som jag antagligen inte skulle gjort om jag fortsatt spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Jag tror stenhårt på att man vill uppnå saker i livet. När man är liten och ännu inte hittat sig själv riktigt så är spel ett enkelt sätt att få känslan av att du presterat. När du blir vuxen och uppnår denna känslan i ditt vardagliga liv känner du inte längre behovet av att spela. Tycker det syns på alla mina vänner och bekanta, de som genomfört studier och nu har bra jobb spelar ej längre, medans de som fortfarande spelar mycket sitter med lågkvalificerade jobb de hatar.

Så det du säger är att alla som inte lägger ner sin själ i sitt jobb har dåliga underkvalificerade jobb och spelar därför för att känna sig bra på något? Lagom generalisering! Jag skulle vilja säga att jobba, det gör man för att man måste ha pengar, spelar gör man för att det är ett intresse. Detta går i perioder och vissa tröttnar helt just för att man skaffar andra intressen och tiden inte räcker till. Tycker man att jobbet är roligare än ens intressen har man antingen världens bästa jobb. Eller väldigt lite att göra på fritiden.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem

Har spelat konsolspel sen 1990 ungefär. Sen gick jag över till PC spel runt 95-98 nånting, men spelade konsolspel vid sidan om. I grundskolan/gymnasiet fanns en tid då jag kunde spela 10 timmar/dag enkelt. Nu när man har sambo, bil, hus, husdjur och jobb framför allt så blir det ju automatiskt mindre. Men jag försöker kanske klämma in 1-2 timmar om dagen i snitt skulle jag tro. Plus 1-2 timmar konsolspel med sambon

Känns dock som att man skulle behöva åtminstone 5 timmar spel för att stilla behoven och vara bra på spelen

Så slutsats: Ja, jag är lika beroende nu som för 25 år sedan. Men har desto mindre tid till det för varje år som går. Men kommer aldrig sluta spela.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Inaktiv

Själv har jag spelat sedan 1990 ungefär, nu 25 år senare är jag 30 och spelar fortfarande. Dock varierar speltiden väldigt mycket vecka från vecka. Är jag inte sugen gör jag något annat men dyker något riktigt bra spel upp kan all ledig tid gå åt för att spela detta, Witcher 3 nyligen är ett bra exempel. Samtidigt kan jag bli riktigt trött på att spela om det blivit för intensivt. Batman: Arkham Knight upplevde jag som riktigt avtändande vilket dragit ner på spelsuget något.

Ofta kan jag tycka det är svårt att komma igång med något nytt spel och att det är lättare att återuppleva något gammalt spel jag gillat istället. Min backlog är lång men försöker beta av både nya titlar men även gamla sådanna. Red Alert 3 plockades av denna lista igår faktiskt, alltid skönt att bocka av något spel man haft liggandes länge och som man känner att borde spelas igenom.

De som slutat spela av olika anledningar ser jag inte något som helst problem med. Dock tror jag att även dessa kan få nytt intresse om de får prova på rätt spel. Witcher 3 för någon som tidigare spelat rollspel och kanske är uppväxt med Black Isles klassiker som Baldurs Gate-serien exempelvis. Att spela spel ser jag som lika normalt som att se på TV, film, lyssna på musik eller för den delen läsa böcker. Gör det man uppskattar för att täcka eventuellt behov av mediakonsumption helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Skaffade två barn. Nuff said.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem

@JohnnyGreed: Prova Witcher 3. Är 50 och mycket luttrad/kräsen när det gäller spel eftersom många företag virrat bort sig på fel saker, men CDPR träffar rätt på många sätt och gav mig spelglädjen åter.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Spel känns inte lika stort eller aktuellt som det var när man var kring 10-20 år och under studietiden. Numera spelar jag själv i huvudsak bara single player-spel som Tomb Raider, Batman och Assassin's Creed (håller på med Black Flag just nu). Ett undantag är Diablo 3 som jag spelat lite med en kompis sen årsskiftet, och det har skett i huvudsak nattetid på helger, men har lagt ner det nu eftersom spelet inte leder någonvart.

En sak som jag tycker är jobbigt med nyare spel är att det inte är en eller två utan ofta femtioelva achievements och collectables att hitta i spelet, sånt tar sjukt mycket tid och är överrumplande när man tittar på kartan i spelet och det lyser up tiotals ikoner för grejer som man "ska" hämta. Visst, det är bra med mycket innehåll i spel, men det kan bli lite väl mycket ibland kan jag tycka.

Det blir på sin höjd ett par kvällar i veckan, och då sällan mer än ett par timmar i sträck, det finns så mycket annat roligt att pyssla med som vuxen med monetära resurser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Skaffade två barn. Nuff said.

Skaffade 3 barn och ett hus... Skulle gärna spela men hinner inte...

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Medlem

jag spelar en hel del, är 28 år. spelar dock uteslutande multiplayer och har så gjort senaste 10 åren åtminstone. Det beror på att den sociala aspekten i spelandet, sitta på skype med polarna och härja för mig är minst lika viktigt som själva spelandet i sig. Förr var det mycket MMO, först lineage 2, sedan wow, nu är det i princip enbart BF-serien, dota 2 och h1z1 jag spelar.

finner noll intresse i spel där man inte kan lira ihop med ett gäng polare, ger mig noll tillfredsställelse.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Har spelat i snart trettio år, till och från.
Jag spelar för att slappna av och koppla bort huvudet från vardagen. Många gånger startar jag av ren rutin och har svårt att hålla mig ifrån helt enkelt. Tonade ner multiplayerspelandet eftersom jag allt som oftast numera mest blir frustrerad och arg. Blir irriterad över att mina fingrar och reflexer inte gör som jag var mer van vid förr.

Permalänk
Medlem

"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."

/George Bernard Shaw

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Har spelat mindre och mindre dom senaste 2 åren, Nu har jag i princip inte spelat något alls det senaste halvåret, Med sambo, Hus och barn är det svårt att få tid att sätta sig ner och spela, Det finns alltid något som ska/måste göras.

Jag skulle vilja få tillbaka spelsuget men känns som att intresset har försvunnit totalt.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Det går upp och ner beroende på om det kommer något spel utav intresse, har jobb och så men kan fortfarande nöta 5-6 timmar efter jobbet om jag verkligen brinner för ett spel men just nu har jag nog inte lirat något alls på snart en månad.
Väntar för närvarande på POE Expansionen och ny patch och säsong i D3, efter det är det väl Fallout 4 som hägrar och på sikt Mass Effect 4. Men mellan dessa spel så kommer det säkert vara en del dötid om jag inte verkligen fastnar för dessa under en längre period.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid spelat för det är roligt. Som gammal tärnignsrullare och C64 spelare så blev det så att datorn fick fylla ett hål när studier etc gjorde att man inte träffade polarna lika ofta som förut. Jobbat mycket inom det grafiska efter det med design, layout etc så spel har alltid varit av olika intresse genom livet. Tiden avgör vilka spel man spelar och självklart förhållandet till spel.

Man är ju ingen inbiten fanboy längre Ganska skeptiskt och luttrade efter mång års spelande. Gillar olika spel i olika tillfällen. Spelar blandat multiplayer och single player. Älskar att spela CRPG spel och gillar revival av isometriska rollspel

Men, jag gillar även det sociala med min clan på BF4. Sedan så blir det perioder när man väljer annat än spel.

Tipset är att fokusera lite mer och strunta i att klara allt tror jag på. Spela bara för att det är roligt och att du vill. Achievment jakt i spel är kul i vissa utmanande spel - men oftast bara ett beroende framkallat beteende som inte alltid tillför något.