Nån mer som slutat spela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Fokus var tänkt att ligga på Jag, och inte tror, som i att det är min personliga åsikt. Vilken jag absolut står för. Litet missförstånd som lätt uppkommer i skrift.

Sen har jag aldrig sagt att man har viktigare saker att göra än att spela bara för att man har ett kvalificerat yrke. Åter igen vrider du mina ord. Jag tror att du har tappat frågeställningen som diskussionen grundade sig i; Varför slutar man spela? Den var inte: Varför spelar man?

Det enda jag sa var att alla har ett behov av att få bekräftelse. Unga män / pojkar når ofta detta genom spel varvid man spelar mycket som ung. När man blir äldre och vardagen fylls med utmaningar kommer denna prestationskänsla utan att spela. Därför känner man inte längre samma sug efter spela som man gjorde förr. (Mitt svar på TS fråga).

Precis, jag ville bara påpeka hur vridet det lät då din formulering var generaliserande och tillät mig att vrida det till det yttersta. Men detta kan säkerligen stämma in på en skara män/pojkar, men långt ifrån alla.
Jag tror i mitt fall det är lite mer inriktat på prioriteringar. Jag spelar visserligen mycket i perioder men har man jobb, gravid sambo, bil vänner osv så blir ofta spelandet lidande. Jag tror största intressedödaren för min del kan vara att jag inte hinner sitta dom 4-5 timmarna jag vill ha i sträck för att komma in i ett SP-spel per session. Därför är spel som tex cs bra då man kan gå in och spela en match eller 3. Då kan jag gå in utan att känna att jag har tidspress innan jag måste göra något annat.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xfade:

"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."

/George Bernard Shaw

typ så

Är snart 35, bostad, bra jobb, sambo, ett barn. Lirat sen 1986 och spelar fortfarande. Inte lika mycket såklart som när jag bodde i en lägenhet med ytterligare två gamers men väl ett par timmar per vecka. Även LAN ett par ggr om året med några vänner.
Speltiden jag har nu är helt klart mer värd än när jag kunde sitta en 10+ timmar framför datorn per dag.

Intresset har gått ner men att gå från 100 till 80 är ju ganska så bra det med.

För att inte tröttna är det variation som gäller för min del, dvs byt typ av spel, kör du mycket FPS byt till MOBA och sen till kanske något turbaserat osv, byt genre helt enkelt. Numera är vi ju bortskämda med mer bra spel än vad vi har tid med att spela, även om man skulle spela dygnet runt. Dvs vem hinner med att lira alla spel i steambiblioteket?

Intressant att se alla andras åsikter och hur man tar spel.
Däremot vill jag säga att spel inte är något enbart för barn som man "växer ifrån". Vem säger sig ha växt ifrån film, böcker, fotbollsträningen och idrottandet?

Mindre tid till sina hobbies har man såklart jobb och allt vuxenmeck. Spel är, tack och lov, inte som de var under 90-talet.

Leta upp dom där guldklimparna som är roliga och lira när du kan. Enklast är att inte pressa sig själv till "OMG nu måste jag ha fem timmar fri tid för att kunna lira annars är det inte värt, eller kör jag MP måste jag bli bäst".

Permalänk
Medlem

33 år, radhus, tre kids och jobb. Musikprod och foto som hobby...

Spelande varierar, det blir inte så mycket längre. Jag tror jag vill spela, men ibland känns det som att man tvingar sig själv. Så jag vet inte helt, har funderat på att sluta helt. Eller bara dra fram något spel en gång när det kommer något riktigt bra. Som Witcher 3 exempelvis.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Vet inte för egen del om det är åldern eller wow som pajat mitt spelande.

Har fortfarande intresset kvar. Köper spel men blir alltid samma sak. Wow. Sista två Total War köptes och jag tänkte spela som dem men har ärligt talat inte rört dem ens. De är installerade och klara. Köper till och med dlc´s till dem.

Wow står på något sätt för "trygghet" för mig. Är som en vän när deppigheten slår till som värst, en trygg och bekant miljö att hänga i.

Är lite rädd hur mitt, nästan sjuka, spelintresse från förr står sig idag om jag inte hade wow.

Cities Skylines är installerat och lirade det lite grann. Kul spel men har inte rört det på länge nu.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Foolwolf:

Jag har alltid spelat för det är roligt. Som gammal tärnignsrullare och C64 spelare så blev det så att datorn fick fylla ett hål när studier etc gjorde att man inte träffade polarna lika ofta som förut. Jobbat mycket inom det grafiska efter det med design, layout etc så spel har alltid varit av olika intresse genom livet. Tiden avgör vilka spel man spelar och självklart förhållandet till spel.

Man är ju ingen inbiten fanboy längre Ganska skeptiskt och luttrade efter mång års spelande. Gillar olika spel i olika tillfällen. Spelar blandat multiplayer och single player. Älskar att spela CRPG spel och gillar revival av isometriska rollspel

Men, jag gillar även det sociala med min clan på BF4. Sedan så blir det perioder när man väljer annat än spel.

Tipset är att fokusera lite mer och strunta i att klara allt tror jag på. Spela bara för att det är roligt och att du vill. Achievment jakt i spel är kul i vissa utmanande spel - men oftast bara ett beroende framkallat beteende som inte alltid tillför något.

Skönt att se folk som hänger här och verkar vara i min ålder Körde också väldigt mycket rollspel på 80-talet och till C64 hade man ju spel i drivor...

Har helt lagt ner att köra spel på nätet, tycker inte det är värt den tiden man måste investera för att kunna hävda sig och har svårt att göra något med tävlingsmoment om målet inte är att ligga i absoluta toppen. Sista spelet jag kunde hävda mig i på nätet var Unreal Tournament (ursprungliga från 1999).

Har dock inte helt lagt ner spelandet, men det är extremt selektivt och sällan jag tar mig tiden nu. Finns vissa titlar som varit väl värda den tid de "kostat", t.ex. Uncharted-serien och Last Of Us. Kört "nya" (2012) XCom: Enemy Unknown på PC. Och naturligtvis Mario Kart 8 som hela familjen kör då och då.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Man får välja och prioritera lite ger man sjutton i tusen andra "vuxenintressen" som egentligen är skittråkiga så har man tid att spela när man känner för det och då kommer lusten tillbaka.

Permalänk
Skrivet av zipmiX:

Jag tampas med tanken att jag hela tiden "Borde göra något annat". När jag väl kommit in i ett spel så börjar tankeloopen gå igång, "finns det inget jag borde göra istället"?

Haha, känner igen mig här, svårt att komma in i spel när ens hjärna verkligen vill att man ska göra något annat (även om spelet man spelar är ganska roligt).

Med vissa riktigt bra spel finns inte denna känslan dock, tror det mer handlar om man är mer kräsen med spelkvalitet nu än när man var yngre och om inte spelet möter en väldigt hög standard så blir man irriterad och hjärnan säger till en att göra något annat istället.

EDIT: Tror det beror mycket på humöret också, känner man inte något behov av att "åstadkomma" någonting för man gjort så mycket under dagen så känns det meningslöst att hitta på något nytt. Eller om det är tvärtom, att man är supertaggad på att göra någonting men inte känner att spelandet engagerar en tillräckligt för att kunna tillfredsställa en så kan denna tanke antagligen dyka upp och hjärnan vill att man hittar på något annat istället, även om man spelar ett spel som man normalt skulle tycka om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Haha, känner igen mig här, svårt att komma in i spel när ens hjärna verkligen vill att man ska göra något annat (även om spelet man spelar är ganska roligt).

Med vissa riktigt bra spel finns inte denna känslan dock, tror det mer handlar om man är mer kräsen med spelkvalitet nu än när man var yngre och om inte spelet möter en väldigt hög standard så blir man irriterad och hjärnan säger till en att göra något annat istället.

Hehe ja den känslan kan jag ha med När man har jobbat och slitit är man dock värd att göra något som är kul och släppa den tanken

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Haha, känner igen mig här, svårt att komma in i spel när ens hjärna verkligen vill att man ska göra något annat (även om spelet man spelar är ganska roligt).

Med vissa riktigt bra spel finns inte denna känslan dock, tror det mer handlar om man är mer kräsen med spelkvalitet nu än när man var yngre och om inte spelet möter en väldigt hög standard så blir man irriterad och hjärnan säger till en att göra något annat istället.

EDIT: Tror det beror mycket på humöret också, känner man inte något behov av att "åstadkomma" någonting för man gjort så mycket under dagen så känns det meningslöst att hitta på något nytt. Eller om det är tvärtom, att man är supertaggad på att göra någonting men inte känner att spelandet engagerar en tillräckligt för att kunna tillfredsställa en så kan denna tanke antagligen dyka upp och hjärnan vill att man hittar på något annat istället, även om man spelar ett spel som man normalt skulle tycka om.

Härligt tillägg du gjorde här

Jag var arbetslös en lång period och redan då tappade jag humöret för att spela. Och jag tänkte då att när jag får jobb, minsann, när det blir lite konstraster! Man jobbar en hel dag, då kommer det kännas så VÄRT att äntligen få spela. För då har man varit nyttig, fått sitt leverne osv. Men icke. Det har inte hjälpt. Jag är snarare sugen på att bara få komma hem och ha fritid. Men lider fortfarande av samma problem, att det t.ex. är ett onödigt fördriv av tiden att spela men att jag istället kan se på film & serie, vilket nästan är värre. För i spel är man ju åtminstonde aktiv i hjärnan... ^^

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Man kan ju inte påstå att man själv lirar så mycket längre. Är 21, jobbar 80%, bor i hus och har Sambo och katt. Egentligen så har jag väl lite tid för att spela, men såfort jag sätter mig känns det som ett slöseri med tid. Det ska väldigt mycket till för att jag ska fastna och spela sönder ett spel på kort tid.

Dessutom sitter jag vid datorn hela dagarna i jobbet, man är inte så värst sugen på att fortsätta när man kommit hem.

Permalänk

Här har ni en till som tröttnat ordentligt till på spel, FAST jag egentligen älskar spel så finns inte lusten där som förr. Just nu har jag alldels för mycket fritid. Så att tiden inte skulle räcka till är inte skälet, känner bara att jag orkar spela Overwatch 1-2tim i sträck, sen har man klarat av det lilla spel suget som fanns. Har flera ggr funderat köpt konsoll igen, men sedan nästa dag har sugit försvunnit och är glad över att jag inte gått o köpt mig något som skulle stå och damma.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Jag har gått mer åt att fokusera på ett spel åt gången. Det är då det "funkar" för mig, och jag tycker det är som roligast. Spela 100% fokuserat på ett spel man verkligen vill spela. Senast jag gjorde det var persona 5 och det var en riktig höjdare.

Sedan dess har jag haft svårt att komma in i det igen. Kört lite Nier Automata till och från, och World of Warcraft.'

När Pillars of Eternity II kommer senare i år så kommer jag bli spelträsktroll igen. Sånt man bunkrar upp med snacks och inleder med en 8 timmars spelsession då blir det svårt att släppa sen.

Permalänk

har spelat spel sedan pong konsolernas tid och har inte haft en tanke på att ge upp än och kommer nog aldrig att göra det heller.
jag pratar givetvis inte för alla nu, men spel är kul, i alla dess former, men jag tycker att när man blir för seriös, för allvarlig med det hela, alltså att man måste ha de värsta och kraftfullaste datorerna eller den värsta konsolen och försöka vara så hightech, på topp som möjligt, spendera en mindre förmögenhet på det hela, det är då motivationen börjar att försvinna lite och det hela går från att vara kul till blodigt allvar.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Inaktiv

MMOn i allmänhet och Lineage 2 i synnerhet tog död på singleplayerspel för min del. Singleplayer känns sedan dess oftast bara tomma och jättetrista och jag har sedan dess alltid kört eller väntat på något kommande MMO i perioder.

Det finns singleplayer-undantag som jag återkommer till bara för att de har så högt anseende från mig. Civilization-serien har så klockrent gameplay att det nog aldrig blir gammalt, Fallout 4 körde jag igenom 2 gånger då jag fullkomligt älskade Fallout 2.
Men det är klart, även Civ är roligare i multiplayer och hade önskat att det fanns något sådant alternativ för Fallout också.

Största problemet med multiplayerspel är att hitta folk att spela med. För då måste man ju hitta spel som ska stämma överrens med polarnas spelsmak.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ragnvlad:

Från att ha varit djupt fast i spelträsket så startar jag numera, sedan 7-8 månader, aldrig ett spel?!? Nånstans har jag totalt tröttnat. Då skall det tilläggas att jag spelat på PC sedan -95 aktivt och innan dess var jag besatt av konsoller. Vet inte riktigt vad som hänt men det lockar mig inte det minsta längre. Nya datorn köpte jag inte ens ett grafikkort till. Har även en PS4 som bara står och dammar. Kan vara det mest korkade köp jag gjort.

Ja du, hade jag varit ensamstående och / eller inte haft barn så hade det blivit mycket mer. Efter jobbet och kvällen med barnen så orkar man oftast inte alls spela, och gör man det så blir det ändå bara en timma om ens det.

Permalänk
Skrivet av Beginner:

Wow står på något sätt för "trygghet" för mig.

Hahaha för mig är det Guild Wars 1.
Det är jobbigt att sätta sig in i ett nytt spel, så när jag har en timme att slå ihjäl blir det ofta en runda i GW. Vet inte varför, det är bara liksom enklast, absolut noll ansträngning. Jag har spelat GW2 och gillade det inte, och otroligt nog är det fortfarande många som spelar GW1.
Men det blir över huvud taget inte så mycket lirat. Multispelarspel är nästan ingen idé eftersom jag bara lirar nån timme i veckan så jag har inte skuggan av en chans mot nolifers. Singelspelarspel spelar jag, men det är inte så ofta jag hittar nåt jag gillar. Sist var det Hellblade: Senua's Sacrifice.

Permalänk
Medlem

Aldrig vart nån superspelare, men har gått över till i stort sett 100% skill based och högt i tak. Då går det få mening i lite mer verkliga achievements. Istället för konsol har jag två laptops och PC

T ex jag orkar inte göra en till quest för att gå med i nåt tjuvgilde eller mörda bossar. Däremot inte helt fel känsla att lära sig proffs-fälla träd i en buggig halvsimulator medelst Scorpion King. Eller sätta nya tider i dirt rally. Sånt kommer aldrig bli gammalt för mig.

Det är roligare än dessa achievements och badges på steam och ger någonting.

Permalänk

Har i slutat OCD-spela nu sedan ca 4-5 år tillbaka från att ha kört på väldigt ohälsosamma nivåer under en väldigt lång tid. Nu har jag äntligen nästan helt lyckats ersätta spelandet med heltidsjobb, fru, barn och mobilspelande på toaletten. Ska även köra heltidsstudier 125% parallellt nu en tid för att ta igen tiden jag la ner på spel förut.

Även om jag fortfarande älskar spel så har det inte direkt hjälpt mig i mina livsmål, kanske har jag 30års-kris nu. Får se hur det går framöver

Permalänk
Medlem

Tyvärr har mitt spelsug sakta men säkert försvunnit på senare år. Kanske spelar 2-4 nya singelplayer AAA spel / år men det är allt. Divinity: Original Sin 2 var väl det som stack ut 2017. Det är som att återuppleva spelglädjen sen förr fast mycket bättre på alla sätt och vis. Prey var trevligt också. Inte lika hjärndött som många andra shooters. Man var tvungen att tänka till för att överleva i början och det var även rätt svårt annars också. Inte det vanliga rambo springa in och mörsa.

Har Wolfenstein 2 installerat men inte fått suget att lira det ännu..

För mig personligen är det för att jag har blivit tråkigare tror jag
Saker och ting är inte lika givande som när jag var yngre.

Lyssnar på Fulkultur och blir så avis på hur kul dom fortfarande tycker allt är som när dom pratar gamla spelkonsoler osv. Väldigt trevligt att lyssna på dock. Man får hitta andra hobbies som kanske är givande på andra sätt.