Permalänk
Medlem

i7-4770K överklockning

Tja!

Jag har suttit och pillat fram och tillbaka med min i7-4770K men kommer verkligen inte över 4.3 GHz på 1.250 volt. Jag har testat med multiplier på 45 och volt på 1.250 -> 1.300, BSoD'ar vid login i windows. Alla settings utöver multiplier, adaptive mode och volten är på auto.

Specs:

  • Asus Z87 PRO (Bios 1007)

  • i7-4770K

  • Corsair Vengeance DDR3 1600MHz CL9 16GB

  • H100i GTX

Har jag fått ett dåligt exemplar eller är det något jag missat? Jag satte på Adaptive mode så inte volten ska ligga på 1.250 konstant, men multipliern pendlar mellan 42.7 och 43 oavsett vilken load.

Permalänk
Medlem

Har aldrig fått adaptive volt att funka särskillt bra men med fast volt så klarar min 4770k 4.5Ghz @1.19v, men slår jag på adaptive så kraschar den...
Det enda jag gjort e att ändra volten och multipeln samt aktiverat sync all cores, du kan testa ändra andra inställningar för att "finlira" in clocken, tror jag läste det på linus tech tips.

Som det låter så kanske du har ett dåligt ex... Vad har du för psu och kylning ? Har du oc:at minnen ?

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjaman:

Har aldrig fått adaptive volt att funka särskillt bra men med fast volt så klarar min 4770k 4.5Ghz @1.19v, men slår jag på adaptive så kraschar den...
Det enda jag gjort e att ändra volten och multipeln samt aktiverat sync all cores, du kan testa ändra andra inställningar för att "finlira" in clocken, tror jag läste det på linus tech tips.

Som det låter så kanske du har ett dåligt ex... Vad har du för psu och kylning ? Har du oc:at minnen ?

Ska testa med manual mode istället. Känns ju väldigt konstigt om du kör 4.5 GHz på 1.19 och min klarar inte 4.4 GHz på 1.3. Jag har ett HX750 psu och h100i GTX kylare. Minnena är inte överklockade.

Edit: Bör man vara orolig för livslängden av processorn om man kör konstant 1.250 V med manual mode,istället för adaptive mode så den går ner när man inte behöver så hög multiplier?

Permalänk
Medlem

Även jag sitter på en 4770k och kör min på 4.3 GHz med 1,23 V. Ska jag upp i 4.4 GHz behöver jag upp i 1.29 V och då börjar mina temps sticka iväg samt att hundra MHz varken gör så mycket från eller till kan jag tycka.

Man får väl helt enkelt finna sig i att man har lite otur med lotteriet ibland.

Permalänk
Medlem

Jag har samma moderkort, CPU och minne och ja jag kom då inte högre. 4.3 tror jag att jag lyckades boota med men bra många bluescreens. Lite svårt få 4.1 stabilt också vill jag minnas.

Kanske har vi våra från samma batch som är medioker? Dessutom Asus Z87-Pro kortet är en saga i sig. Jag är inne på mitt tredje mina två första var defekta från start med olika fel som trasig RTC ex så det kan ju va där skon klämmer också med kass QC från Asus. Köpte mitt paket på webhallen när det begav sig.

Meddela gärna om du får något bättre. Jag tuffar runt i 3,9 i låg volt då jag aldrig behövt mer men då i alla fall så gjorde inte de flesta 4770K processor så värst mycket mer än 4,3 stabilt.

Så ni som kör 4.3 stabilt i 1,25V ska inte tycka att ni har otur i alla fall

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av Jaqobe:

Jag satte på Adaptive mode så inte volten ska ligga på 1.250 konstant, men multipliern pendlar mellan 42.7 och 43 oavsett vilken load.

Öppna kontrollpanelen -> Power Options (Energialternativ) och kolla om du har den på High Performance.
På High Performance klockar aldrig cpu:n ner så ändra det till Balanced eller ändra
Processor Power Management -> Minimum Processor State manuellt (jag har min på 5%).
Om du nu tänkte fortsätta med Adaptive Mode.

Permalänk
Medlem

@Jaqobe:

Testa med att flasha till senaste bios versionen. Ditt moderkort har den första bios 1007 som fanns, datum 2013/06/03
Den senaste heter Version 2103, datum 2014/09/28

Kanske funkar bättre med den senaste bios versionen.

Mvh

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ayamingesh:

Öppna kontrollpanelen -> Power Options (Energialternativ) och kolla om du har den på High Performance.
På High Performance klockar aldrig cpu:n ner så ändra det till Balanced eller ändra
Processor Power Management -> Minimum Processor State manuellt (jag har min på 5%).
Om du nu tänkte fortsätta med Adaptive Mode.

Den satt på High Performance. Jag ska testa med balanced och se om det går bättre på Adaptive Mode då.

Skrivet av Bredband:

@Jaqobe:

Testa med att flasha till senaste bios versionen. Ditt moderkort har den första bios 1007 som fanns, datum 2013/06/03
Den senaste heter Version 2103, datum 2014/09/28

Kanske funkar bättre med den senaste bios versionen.

Mvh

Bra idé med uppdateringen där.

Låg på 4.3 GHz med 1.250 V under ett par timmars Battlefield 4 spelande tills det bluescreenade.

Permalänk
Medlem

@Jaqobe:

Då får man nog ändra någon inställning.

Du kan ju kolla lite här om du får några bra förslag ang. volt inställningar osv.
https://www.youtube.com/watch?v=Z7zPu9255ZI

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

@Jaqobe:

Då får man nog ändra någon inställning.

Du kan ju kolla lite här om du får några bra förslag ang. volt inställningar osv.
https://www.youtube.com/watch?v=Z7zPu9255ZI

Det var den videon jag utgick från. Men jag skulle tippa på att det är en uppdatering utav bios som behövs. Blir väl att stå ut med stock tills DDR4 droppar i pris lite.

Permalänk
Medlem

@Jaqobe:

Bara flasha till den senaste biosen och klocka, borde funka bättre.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Jag är lite ny till detta överklockande, hur bör man kolla stabiliteten tycker ni?

Hittills har jag bara testat Intel Burn Test i "Very High" och fått dessa resultat...
----Stock---- (3.5GHz, 1.104V) - 29 C | 65 C - 77 Sec/beräkning
OC Genie 1 (4.0GHz, 1.112V) - 34 C | 72 C - 69 Sec/beräkning
OC Genie 2 (4.2GHz, 1.232V) - 34 C | 92 C - 68 Sec/beräkning

Är det bra eller dåliga resultat för luftkylning (Noctua NH-D14)?
Sitter och funderar på att klicka dit ny kylpasta när jag installerar mer ram...

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk

Om man ska klocka processorn till tex 4ghz kan man bara ändra multipliern till 40 då?