Garanti utbyte Grafikkort

Permalänk
Medlem

Garanti utbyte Grafikkort

Hej

Mitt grafikkort pajade i helgen och jag skickade in det för reparation till återförsäljaren, idag får jag veta att dom har skickat ut ett nytt grafikkort men utan att meddela eller fråga mig först.
Problemet är att det nya grafikkortet verkar sämre än mitt nuvarande och jag kontaktade kundsupporten för att jag ville byta till ett likvärdigt som kostar lika mycket som det dom skickar till mig men har bättre specifikationer, men dom säger då att jag måste betala mellanskillnaden trots att det är samma pris på det dom skickar och det jag vill byta till.

Det trasiga som jag skickade in var ett "Radeon hd7850 1GB" och i utbyte skickar dom ett "Radeon r7 360" och jag vill byta mot ett "Radeon r9 270"

Vad har jag rätt till?

Permalänk
Skrivet av uhuru:

Hej

Mitt grafikkort pajade i helgen och jag skickade in det för reparation till återförsäljaren, idag får jag veta att dom har skickat ut ett nytt grafikkort men utan att meddela eller fråga mig först.
Problemet är att det nya grafikkortet verkar sämre än mitt nuvarande och jag kontaktade kundsupporten för att jag ville byta till ett likvärdigt som kostar lika mycket som det dom skickar till mig men har bättre specifikationer, men dom säger då att jag måste betala mellanskillnaden trots att det är samma pris på det dom skickar och det jag vill byta till.

Det trasiga som jag skickade in var ett "Radeon hd7850 1GB" och i utbyte skickar dom ett "Radeon r7 360" och jag vill byta mot ett "Radeon r9 270"

Vad har jag rätt till?

R7 360 är samma krets som hd7790 fast lite högre klockad så ca 15% långsammare än kortet du hade, det ska du absolut inte gå med på. Ett 270 utan X är däremot samma krets som du hade och kortet du bör få.

Permalänk
Medlem

Okej jag mejlade precis deras konsumentombudsman då jag tänkte att det inte är någon ide och fortsätta tjafsa med deras kundtjänst får se vad dom säger.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lanbonden:

R7 360 är samma krets som hd7790 fast lite högre klockad så ca 15% långsammare än kortet du hade, det ska du absolut inte gå med på. Ett 270 utan X är däremot samma krets som du hade och kortet du bör få.

R7 265 är det i så fall. Man skulle också kunna tänka sig ett R7 370 tycker jag.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av uhuru:

Okej jag mejlade precis deras konsumentombudsman då jag tänkte att det inte är någon ide och fortsätta tjafsa med deras kundtjänst får se vad dom säger.

Jag skulle kontakta och fråga om det går att lägga till en slant för att få ett lite bättre kort, brukar sällan vara något problem. Ett 370X kanske?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

R7 265 finns inte i deras sortiment anledning att jag valde r9 270 var för att det ligger på exakt samma pris på det som dom skickar till mig, men ändå vill dom ha mellanskillnaden då det är dyrare än vad jag betalade för mitt gamla.

Edit: känner inte för att lägga till något då jag har lite ont om pengar nu och ett mer kraftfullt kort skulle antagligen ändå vara för krävande för mitt nätaggregat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av uhuru:

R7 265 finns inte i deras sortiment anledning att jag valde r9 270 var för att det ligger på exakt samma pris på det som dom skickar till mig, men ändå vill dom ha mellanskillnaden då det är dyrare än vad jag betalade för mitt gamla.

Edit: känner inte för att lägga till något då jag har lite ont om pengar nu och ett mer kraftfullt kort skulle antagligen ändå vara för krävande för mitt nätaggregat.

De har inte rätt att ge dig ett sämre kort, och de kan inte kräva pengar för närmast bättre oavsett vad du har betalat tidigare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Bara för att förtydliga mitt gamla kort hade endast 1GB minne medan det de skickat till mig har 2GB men sämre specifikationer, kan det spela någon roll?

Gamla: XFX Radeon HD 7850 1gb
Nya: XFX R7-360P 2G DD Dual Fan
Det jag vill byta till: XFX Radeon R9 270 2GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av uhuru:

Bara för att förtydliga mitt gamla kort hade endast 1GB minne medan det de skickat till mig har 2GB men sämre specifikationer, kan det spela någon roll?

Gamla: XFX Radeon HD 7850 1gb
Nya: XFX R7-360P 2G DD Dual Fan
Det jag vill byta till: XFX Radeon R9 270 2GB

Det är hur du använder kortet som fäller avgörandet. Om du kan motivera att det nya kortet är sämre på en viss uppgift som du behöver så måste de fixa det. Minnet på kortet spelar bara roll om det är det som är av betydelse för dig. Men det bör väl vara fps som räknas?

Toms Hardware anser att R7-360 är en bit långsammare än 7850. Tycker detta borde räcka som motivering.
http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-graphics-card-revi...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av uhuru:

R7 265 finns inte i deras sortiment anledning att jag valde r9 270 var för att det ligger på exakt samma pris på det som dom skickar till mig, men ändå vill dom ha mellanskillnaden då det är dyrare än vad jag betalade för mitt gamla.

Edit: känner inte för att lägga till något då jag har lite ont om pengar nu och ett mer kraftfullt kort skulle antagligen ändå vara för krävande för mitt nätaggregat.

Skrivet av giplet:

De har inte rätt att ge dig ett sämre kort, och de kan inte kräva pengar för närmast bättre oavsett vad du har betalat tidigare.

Som sagt, du har rätt till ett likvärdigt kort. Kan ej ett sådant ordnas får de återköpa det gamla och lösa ut det. Kan ni komma överens om ett byte så är det självklart okej dock. Om nu kortet du vill ha kostar lika mycket... vad är där för mellanskillnad att lägga??? 2 kr?
De har oavsett inte rätt att tvinga dig till ett kort med sämre eller äldre grund, oavsett.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

Som sagt, du har rätt till ett likvärdigt kort. Kan ej ett sådant ordnas får de återköpa det gamla och lösa ut det. Om nu kortet du vill ha kostar lika mycket... vad är där för mellanskillnad att lägga??? 2 kr?
De har oavsett inte rätt att tvinga dig till ett kort med sämre eller äldre grund, oavsett.

Fel. Du har rätt till ett likvärdigt eller bättre kort. Säljaren har bara rätt att kräva återköp som en absolut sista utväg och i så fall ska de kompensera så att TS kan köpa ett motsvarande kort av annan säljare, inkl frakt om man behöver betala det. Det blir garanterat dyrare för dem än att ge honom ett 270.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Mellanskillnaden är på 300 kr vilket inte är så mycket egentligen. Problemet är att det nya kortet har sämre spec förutom minnesmängden och det jag vill byta till har exakt samma pris som det dom skickat. Det är därför jag tycker det är konstigt att dom vill att jag ska behöva betala mellanskillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Fel. Du har rätt till ett likvärdigt eller bättre kort. Säljaren har bara rätt att kräva återköp som en absolut sista utväg och i så fall ska de kompensera så att TS kan köpa ett motsvarande kort av annan säljare, inkl frakt om man behöver betala det. Det blir garanterat dyrare för dem än att ge honom ett 270.

Nja inte riktigt rätt här heller för om vi tittar på Kköpl. så har säljaren inte rätt att kräva återköp när det är fel på en vara. Är det fel på en vara så har köparen rätt att välja mellan två alternativ dvs avhjälpande eller omleverans. Säljaren ska inte heller per automatik kompensera så att köparen kan köpa ett nytt kort, för kan inte säljaren uppfylla avtalet så har köparen rätt att häva köpet och detta innebär i princip att köpet nollställs. Köparen får då tillbaka alla pengar och har samtidigt rätt till skadestånd för sk. täckningsköp.

Tråkigt att de bara skickar ut ett ersättningskort och inte frågar först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Fel. Du har rätt till ett likvärdigt eller bättre kort. Säljaren har bara rätt att kräva återköp som en absolut sista utväg och i så fall ska de kompensera så att TS kan köpa ett motsvarande kort av annan säljare, inkl frakt om man behöver betala det. Det blir garanterat dyrare för dem än att ge honom ett 270.

Vadå fel? Säger exakt samma sak som du gör...

Säljaren har rätt att häva köpen när denne anser sig inte kunna ersätta eller laga det. Kan de inte så kan de inte...

Självklart har de rätt att "ge" honom ett bättre kort, men ingen tvingar dem till det heller. De får avgöra hur de vill göra, så länge de följer vad som gäller. @Divil Har de inget ekvivalent kort så har de inte. Eftersom de inte har 7850 så har han redan där rätt att häva köpet också om de inte kan komma överens.

Kort sagt, säljaren bestämmer, men eftersom de inte har likvärdigt (7850 kort eller ekvivalent 265) inne, så kan de inte ersätta med ett likvärdigt. Kan de ordna detta så får de självklart göra så dock. De kan handla in 7850, nytt från något företag och ersätta honom med det om de så vill, även om det också kostar dem mer.
De kan också ge honom ett bättre kort (tex 270), baserat på samma grund, samma eller bättre övrigt (260 är sämre och äldre GPU kretsdesign och inte ekvivalent). De kan dock inte ge honom ett Nvidia kort med "likvärdig prestanda", då det inte stämmer. Dock kan alltid ÅF och kund komma överens om vf som helst... inget som hindrar det.

Självklart är det vettigaste för dem att bara ge ett 270 kort dock.

Permalänk
Medlem

Dom har redan sagt att jag kan få tillbaka pengarna men endast för vad jag betalade för det gamla grafikkortet, vilket betyder att jag måste lägga till pengar ändå. Jag vill bara ha ett nytt kort med motsvarande prestanda inte sämre.

Edit: dom har sagt att jag får ett tillgodokvitto

Permalänk
Medlem
Skrivet av uhuru:

Dom har redan sagt att jag kan få tillbaka pengarna men endast för vad jag betalade för det gamla grafikkortet, vilket betyder att jag måste lägga till pengar ändå. Jag vill bara ha ett nytt kort med motsvarande prestanda inte sämre.

Då är det liten annan mark.

Som sagt du kan inte kräva mer än det du betalade, ursprungligen. Och du får då lägga till för att få ett nytt kort så klart.

Troligen har de redan valt att lägga till mellanskillnaden för att gå upp till 260kort, prismässigt, därför vill de inte göra det för 270kortet. Jag tycker inte 260 är ett likvärdigt kort, och det tror jag inte de kan hävda heller. Men problemet är att om du inte nöjer dig med det, så får du häva köpet, och får endast tillbaka det du ursprungligen betalt (som tydligen var mindre).

*BORT MOD*

- Handel sköter vi i marknaden!
/DavidtheDoom, - Moderator

Permalänk
Medlem

Ta pengarna och köp ett annat grafikkort på en annan butik (finns säkert något billigt R9 280 eller liknande för liknande pengar) eller kanske begagnat här på swec isåfall ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Jag är inte säker men har för mig att dom sa att jag får ett tillgodokvitto så jag måste ändå handla av dem.
Det är ingen prisskillnad mellan det dom skickat och det jag vill byta till, men oavsett borde jag väl har rätt till en motsvarande produkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av uhuru:

@Paddanx: Jag är inte säker men har för mig att dom sa att jag får ett tillgodokvitto så jag måste ändå handla av dem.
Det är ingen prisskillnad mellan det dom skickat och det jag vill byta till, men oavsett borde jag väl har rätt till en motsvarande produkt?

Nej nej... du kan begära att häva köpet. De försöker bara lura dig där.
Det kan du kolla med både @giplet och @Divil säkert bekräfta också. De kan inte tvinga dig till tillgodokvitto.

Ekvivalent eller bättre ersättare, eller så häver man köpet. De kan dock inte ge dig vad de anser "motsvarande" produkt, då 270 är snabbare och 260 långsammare. Hade de haft ett 7850 inne hade du säkert fått exakt det kortet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vadå fel? Säger exakt samma sak som du gör...

Säljaren har rätt att häva köpen när denne anser sig inte kunna ersätta eller laga det. Kan de inte så kan de inte...

Självklart har de rätt att "ge" honom ett bättre kort, men ingen tvingar dem till det heller. De får avgöra hur de vill göra, så länge de följer vad som gäller. @Divil Har de inget ekvivalent kort så har de inte. Eftersom de inte har 7850 så har han redan där rätt att häva köpet också om de inte kan komma överens.

Kort sagt, säljaren bestämmer, men eftersom de inte har likvärdigt (7850 kort eller ekvivalent 265) inne, så kan de inte ersätta med ett likvärdigt. Kan de ordna detta så får de självklart göra så dock. De kan handla in 7850, nytt från något företag och ersätta honom med det om de så vill, även om det också kostar dem mer.
De kan också ge honom ett bättre kort (tex 270), baserat på samma grund, samma eller bättre övrigt (260 är sämre och äldre GPU kretsdesign och inte ekvivalent). De kan dock inte ge honom ett Nvidia kort med "likvärdig prestanda", då det inte stämmer. Dock kan alltid ÅF och kund komma överens om vf som helst... inget som hindrar det.

Självklart är det vettigaste för dem att bara ge ett 270 kort dock.

Jag hittar dock inget som stödjer ditt påstående i konsumentköplagen att det är säljaren som bestämmer. När det är fel på en vara så kan säljaren bestämma över valet mellan omleverans eller avhjälpande i övrigt så har de inte rätt att häva köpet vid fel på varan, då det är köparen som har rätten. I praktiken blir det samma resultat dock med en stor skillnad att säljaren då kan kräva skadestånd. I övrigt så håller jag med om att ÅF bör ersätta med ett 270.

Permalänk
Medlem
Skrivet av uhuru:

@Paddanx: Jag är inte säker men har för mig att dom sa att jag får ett tillgodokvitto så jag måste ändå handla av dem.
Det är ingen prisskillnad mellan det dom skickat och det jag vill byta till, men oavsett borde jag väl har rätt till en motsvarande produkt?

Nej du behöver inte godta detta. Det är ganska enkelt egentligen, antingen får du ett likvärdigt eller bättre kort än det som du ingått avtal om. Kan de inte uppfylla detta så har du rätt att häva köpet. Du har då rätt till full ersättning för varje krona du lagt ut. Om du nu vill ha ett likadant så letar du upp ett på prisjakt och begär ersättning för mellanskillnaden. Tänk dock på att det är skillnad på att ha rätt och att få rätt. En envis butik kostar både energi och tid. I värsta fall kan ARN pröva fallet men är det skoja-rallans databutik så lär de ändå inte följa deras rekommendation.

Permalänk
Medlem

Men om jag häver köpet får jag väl ingen ersättning utan endast vad jag redan betalat? Och då måste jag ändå lägga till pengar för ett nytt kort då det gamla reades ut när jag köpte det.

Vill helst inte heller köpa begagnat men tack ändå för tipsen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av uhuru:

Hej

Mitt grafikkort pajade i helgen och jag skickade in det för reparation till återförsäljaren, idag får jag veta att dom har skickat ut ett nytt grafikkort men utan att meddela eller fråga mig först.
Problemet är att det nya grafikkortet verkar sämre än mitt nuvarande och jag kontaktade kundsupporten för att jag ville byta till ett likvärdigt som kostar lika mycket som det dom skickar till mig men har bättre specifikationer, men dom säger då att jag måste betala mellanskillnaden trots att det är samma pris på det dom skickar och det jag vill byta till.

Det trasiga som jag skickade in var ett "Radeon hd7850 1GB" och i utbyte skickar dom ett "Radeon r7 360" och jag vill byta mot ett "Radeon r9 270"

Vad har jag rätt till?

Har själv samma problem med en återförsäljare vid namn NetonNet. De är riktigt pissiga på bemötande (Tagit över 30dagar) och de vill ge mig pengarna tillbaka på mitt 7850 (XFX).
Dock kostar samma kort betydligt mer än mitt 7850 idagsläget så kommer yrka på täckköp.

Även här erbjuder de tillgodokvitto. Något jag inte kommer acceptera utan då är det pengarna tillbaka och helt hävt köp, inga låsningar till NetonNet inte.

Skrivet av Paddanx:

Nej nej... du kan begära att häva köpet. De försöker bara lura dig där.
Det kan du kolla med både @giplet och @Divil säkert bekräfta också. De kan inte tvinga dig till tillgodokvitto.

Ekvivalent eller bättre ersättare, eller så häver man köpet. De kan dock inte ge dig vad de anser "motsvarande" produkt, då 270 är snabbare och 260 långsammare. Hade de haft ett 7850 inne hade du säkert fått exakt det kortet också.

R7 265 eller R9 370 är samma kort som ett HD 7850. (egentligen samma GPU, kort och frekvenser kan variera).
Vilket som hade varit lämpligt.
270 är även lämpligt dock är det ett 7870 och snäppet bättre.

Skrivet av uhuru:

Men om jag häver köpet får jag väl ingen ersättning utan endast vad jag redan betalat? Och då måste jag ändå lägga till pengar för ett nytt kort då det gamla reades ut när jag köpte det.

Vill helst inte heller köpa begagnat men tack ändå för tipsen.

Kolla §30 och §33 i konsumentköplagen. Du kan yrka på att få samma produkt eller likvärdig produkt mot den du köpt. Vill de inte så kan du kräva skadestånd för att få samma produkt hos en annan leverantör (butik)

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Fick du inget nytt kort eller ville dom endast ge dig ett tillgodokvitto?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@uhuru: Fick inget nytt än. Tog 35dagar för dem att svara efter upprepade mail och frågor trots att serviceärendet står som "krediterat" sedan 22/6. Fick svar idag.

De sa rakt av att det fanns ett tillgodokvitto att hämta ut fast i butik fast jag bad dem skicka ut servicen till mig.
Riktigt tråkigt hanterande.

Antar att detta innebär dyvlande med mail och shit. Har inte tid då jag lämnar orten nästa vecka...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Har du kontaktat deras konsumentombudsman eller är det bara deras kundtjänst du pratat med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Jag hittar dock inget som stödjer ditt påstående i konsumentköplagen att det är säljaren som bestämmer. När det är fel på en vara så kan säljaren bestämma över valet mellan omleverans eller avhjälpande i övrigt så har de inte rätt att häva köpet vid fel på varan, då det är köparen som har rätten. I praktiken blir det samma resultat dock med en stor skillnad att säljaren då kan kräva skadestånd. I övrigt så håller jag med om att ÅF bör ersätta med ett 270.

Hmm. Kan mycket väl stämma, men jag fick detta problem med en ÅF med en skrivare. De hade inget inne som kunde ersätta den som var trasig och fick göra ett återköp.
Vad skulle egentligen skett då? Om de saknar en likvärdig ersättare, vad har de rätt att göra då?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@uhuru: Knappt hunnit byta Mail en.
Dock har de rakt av bara försökt erbjuda fel alternativ, de som gynnar mig som kund minst.
Det har även rakt av gått emot mina ursprungliga önskemål.

Ska försöka ringa in i morgon men svårt när man jobbar som ett svin.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

Vadå fel? Säger exakt samma sak som du gör...

Säljaren har rätt att häva köpen när denne anser sig inte kunna ersätta eller laga det. Kan de inte så kan de inte...

Självklart har de rätt att "ge" honom ett bättre kort, men ingen tvingar dem till det heller. De får avgöra hur de vill göra, så länge de följer vad som gäller. @Divil Har de inget ekvivalent kort så har de inte. Eftersom de inte har 7850 så har han redan där rätt att häva köpet också om de inte kan komma överens.

Kort sagt, säljaren bestämmer, men eftersom de inte har likvärdigt (7850 kort eller ekvivalent 265) inne, så kan de inte ersätta med ett likvärdigt. Kan de ordna detta så får de självklart göra så dock. De kan handla in 7850, nytt från något företag och ersätta honom med det om de så vill, även om det också kostar dem mer.
De kan också ge honom ett bättre kort (tex 270), baserat på samma grund, samma eller bättre övrigt (260 är sämre och äldre GPU kretsdesign och inte ekvivalent). De kan dock inte ge honom ett Nvidia kort med "likvärdig prestanda", då det inte stämmer. Dock kan alltid ÅF och kund komma överens om vf som helst... inget som hindrar det.

Självklart är det vettigaste för dem att bara ge ett 270 kort dock.

Nej. Detta är fel. Det är för liten skillnad på 265 och 270 för att man ska kunna hävda att man inte kan lösa problemet. För att man ska slippa ersätta med en motsvarande produkt så måste det vara oskäligt dyrt för säljaren. Tex för att kortet som är snäppet bättre kostar dubbelt så mycket eller om de helt slutat sälja grafikkort och inte har avtal med någon leverantör som de kan få tag i ett kort ifrån.

Finns ingen fördel för TS att häva köpet här i och med att leverantören har motsvarande eller bättre kort inne. Oavsett om TS blir ersatt fullt ut för täckköp så blir det mer bök och även dyrare för säljaren. De behöver bara inse hur reglerna ser ut. Och tillgodokvitto behöver man inte godta hur ska man då kunna köpa motsvarande produkt hos annan säljare?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Beklagar hoppas det löser sig för dig ändå, jag vill helst inte hänga ut återförsäljaren än men du får gärna skiva här om du lyckas få ett nytt kort eller ersättning.