Permalänk
Medlem

SONY - Undvik!

Hej!

Lite dramatisk rubrik men såhär lyder historien, jag köpte en Sony Z3 compact i början på Juni.

Allt var frid och fröjd men upptäckte redan i början att någon enstaka gång så såg jag streck längst till vänster i skärmen, men eftersom dom försvann trodde jag det var någon mjukvarubugg.

Nåväl detta fel kom och gick men så en dag (ca 2 veckor efter köp) så från hörnet där strecken var så kom en liten spricka upp på LCD-Skärmen, som jag tror så fanns en defekt på skärmen sen innan som gjorde att den sprack. Sen sprack LCD-skärmen hela vägen över för krävdes väl inte mycket när sprickan väl var där.

Det ironiska är att jag har aldrig varit så försiktig med en mobil som denna, hade en Z1 compact tidigare och den åkte i golv och asfalt och allt möjligt utan minsta problem, förutom skador på yttre skal förstås.

Denna telefon köpte jag dels ZAGG Härdade glas som skydd och dels en tjock läderväska som sluter helt runt telefonen. Har heller ALDRIG tappat telefonen eller klämt den.

Så jag trodde detta skulle vara en baggis och att Sony skulle reparera denna telefon utan problem då den är i mint-condition.

JO IN MY FACE, 2000kr vill blodsugarna har för dom säger det är YTTRE ÅVERKAN.

Har försökt resonera med dom och förklara att felet fanns där från början men dom VÄGRAR lyssna, säger bara "Vi måste gå på fakta, det är yttre åverkan" .. Vart försvann förtroendet för människor?

Jag har ingen lust att punga ut 2000kr för en telefon som kostade 3000 ny. Speciellt när jag inte haft sönder den, hade jag tappat den hade jag betalat med "glädje".

Här har ni lite bilder på telefonen så ni ser att den är i mint-condition och Sony påstår ändå yttre åverkan, det som ligger på skärmen är ett katthår

Även en bild på strecken i displayen innan skärmen sprack.

https://www.dropbox.com/sh/c5t2pmfvj9tac1t/AABlZPw86nxizf-l_9...

Dom säger det jag kan göra nu är att gå till ARN, men det är väl några månaders handläggningstid.. KUL!

Någon som har några tips?

Undvik Sony, fina telefoner men när det racklar så gäller det att ni har försäkring.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Knepigt! Telefonen ser faktiskt riktigt fräsch ut, ser verkligen inte ut som att du skulle ha tappat den.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Har haft min Sony Xperia Z sen den kom ut och jag är nöjd med den. Har bara haft Sony/Ericsson mobiler förutom Nokia 3310 och sedan en HTC Desire S som var min första smartphone.

Min xperia z har hållt ett bra tag, jag har lagt på ett skrämskydd och sen ett mobilskal i fake läder som yttre skydd. Den har klarat 2 rundor på stridshinderbanan utan att gå sönder eller få repor.

Det är nu på senaste tid som gummi ringen börjat lossna för flärpen man drar ut för att ladda den.

Permalänk
Medlem

Förtroendet har försvunnit då.så många försöker få gratis rep när de själva orsakat skadan.
Anklagar ine TS men det är pga av att folk inte är ärliga som de ärliga drabbas.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Lämnade du telefonen direkt till Sony, eller var det via en återförsäljare?

Jag tycker att återförsäljare ofta brukar var mer tillmötesgående än om man går direkt till tillverkaren (generellt sett).

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Skriv på Swedroid.se så är nog chansen större att det hela löser sig.

Permalänk
Medlem

Har själv en ZR
Snört telefon f@n då jag vart less på telefonförsäljare.
Tappat den i golvet uppemot 10ggr
Blåst rent och skruvat isär den 3-4ggr utan att va de minsta försiktig.

Det som jag fått är en överhettning i LCD så ljuset är defekt längst upp till vänster.
Den har problem med blåtand+wifi då den använder samma antenn.
Suverän telefon.

Synd att ÅF är oärliga å försöker ljuga.
Dina bilder visar inga tecken på skada.
Dock har du inte postat själva skadan än. Kan vi få den bilden?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd

Sluta med pajkastningen mot tillverkarna/företagen, felet ligger hos kunden som tror de kan komma undan med vad som helst. Det är bara att se på dessa "stjärnor" som utsätter sina Xperia telefoner för vatten utan att trycktesta först.

@MasteraCe: Varför kontaktade du inte Sony eller återförsäljaren direkt när felet upptäcktes?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Trist! Jag har en Z3 compact som fick en tunn spricka i skärmen utan någon kraftigare yttre åverkan. Där jag köpte telefonen sa man att det skulle aldrig gå på garanti, att sprickor "alltid" nekades. Jag hoppade över återförsäljaren och gick direkt till Sony som lagade på garantin utan gnäll.
Så min erfarenhet är den motsatta mot alex5555.. Men så är det väl, ibland har man tur.. Hoppas det löser sig för dig!

Permalänk
Medlem

Jag var faktiskt med om en liknande grej med min Xperia Z. Hade aldrig tappat den och skyddat den med skärmskydd och skal. Sen en gång när jag tog ut den ur bröstfickan så fungerade inte touchen, förstog inte varför så vred och vände på den i soljuset, då såg jag att det var en spricka uppe i högra hörnet.

Försökte prata med Sony men dom sa bara att det var yttre påverkan, 3300kr skulle dom ha (3500kr för en ny telefon då). Sökte på det jag varit med om och fick en hel drös med svar, tydligen många som telefonen bara spruckit för. Vissa har tom stått och kollat på den medans den laddade och såg hur sprickan kom till. Kunde bero på en defekt i gorillaglaset som den kommer monterad med. Det värsta tycker jag är att touchen blir helt obrukbar, alltså måsta man reparera telefonen, det går inte att "leva" med sprickan....

Nej, aldrig mer Sony för mig heller. Lite synd bara, för det är riktigt trevliga lurar!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Så jag trodde detta skulle vara en baggis och att Sony skulle reparera denna telefon utan problem då den är i mint-condition.

JO IN MY FACE, 2000kr vill blodsugarna har för dom säger det är YTTRE ÅVERKAN.

Har försökt resonera med dom och förklara att felet fanns där från början men dom VÄGRAR lyssna, säger bara "Vi måste gå på fakta, det är yttre åverkan" .. Vart försvann förtroendet för människor?

Surt läge. Nu kikade jag bara lite snabbt på bilderna men utifrån det tyckte jag inte att nallen såg sliten ut. Det tycker man borde tala för att du talar sanning och om inte kan man tycka att Sony på ren goodwill skulle välja att lita på dig.

Tyvärr är förtroende ömsesidigt och tar lång tid att bygga upp men är lätt att rasera. Jag misstänker att företags förtroende för sina kunder har försvunnit i takt med att kunderna i allt högre grad har försökt dra rövare för att få ut nytt på garantin trots att de själva har klantat sig (försäkringsbolag har statistik på att antalet ärenden ökar signifikant i försäkringsperiodernas slutskede). Detta beteende i sin tur hänger samman med att kunderna känner sig alltmer blåsta av företagen då både kvalitet och priser kan vara minst sagt tvivelaktiga och när kunder då ärligt lämnar in saker på garanti och nekas skapar det ytterligare misstro.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

de flesta telefoner har problem med spänningssprickor PGA trötta arbetare på måndagarna och det är tråkigt att dom inte vill fixa till den.

är det inte så att det är upp till tilverkaren/ÅF att bevisa att du pajat den innan 6 månader gått efter köp och efter är månader är det du som måste bevisa, eller är det något annat jag tänker på?

ring ditt försäkringsbolag och se om du kan få det billigare där?

är nog som många säger att folk försöker "mygla" till sig gratis reperationer och det är tråkigt att det går ut över ärliga människor.
du får väll tjata lite och kanske snacka med ARN.
skal
telefonen ser ju helt ny ut.

jag har haft min i snart ett år och kör alltid utan skal och skydd eftersom jag tycker telefonen ser ut som skit men jag tar hand om mina telefoner väl. är mkt nöjd med min och stabil är den tycker jag, den böjs inte i fickan iallafall
spräckte skärmen på min s3 när den för ur min ficka från ca 1dm rakt på ett gruskorn. enda gången jag förstört en telefon.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Hejsan

Tack så mycket för alla svar,

Jag skickade in telefonen via Tele2 men det är ju ändå Sonys servicecenter - När servicecentret nekade garanti så sa dom att jag kunde ta ärendet vidare till Sony Xperia Support.

Vilket jag gjorde, dom skulle ge en second opinion. Gjorde reklamation till Sony på fredag.

Får ett mail på måndag att det avslogs, ringde in och ifrågasatte och dom sa bara att dom går på servicecentrets linje, yttre åverkan. Inget att göra förutom ARN enligt killen jag pratade med.

Jag förstår att det är svårt att lita på alla människor men jag anser att just mitt fall är ytterst svårt att bedöma då den är helt skadefri, där borde ett stort företag som Sony imo visa lite goodwill.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

de flesta telefoner har problem med spänningssprickor PGA trötta arbetare på måndagarna och det är tråkigt att dom inte vill fixa till den.

är det inte så att det är upp till tilverkaren/ÅF att bevisa att du pajat den innan 6 månader gått efter köp och efter är månader är det du som måste bevisa, eller är det något annat jag tänker på?

ring ditt försäkringsbolag och se om du kan få det billigare där?

är nog som många säger att folk försöker "mygla" till sig gratis reperationer och det är tråkigt att det går ut över ärliga människor.
du får väll tjata lite och kanske snacka med ARN.
skal
telefonen ser ju helt ny ut.

jag har haft min i snart ett år och kör alltid utan skal och skydd eftersom jag tycker telefonen ser ut som skit men jag tar hand om mina telefoner väl. är mkt nöjd med min och stabil är den tycker jag, den böjs inte i fickan iallafall
spräckte skärmen på min s3 när den för ur min ficka från ca 1dm rakt på ett gruskorn. enda gången jag förstört en telefon.

Jag har allrisk via min hemförsäkring men det är ändå 1500kr tyvärr :-/
Tack för svar.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Sluta med pajkastningen mot tillverkarna/företagen, felet ligger hos kunden som tror de kan komma undan med vad som helst. Det är bara att se på dessa "stjärnor" som utsätter sina Xperia telefoner för vatten utan att trycktesta först.

@MasteraCe: Varför kontaktade du inte Sony eller återförsäljaren direkt när felet upptäcktes?

Jo det är klart men man kan ju inte utgå från att alla ljuger heller

Jag vet inte, jag trodde som sagt felet var mjukvarurelaterat då strecken försvann efter man låst skärmen och låst upp igen I början var det bara 1 streck.. sen blev det fler upp till 4 tror jag innan sprickan kom.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Har själv en ZR
Snört telefon f@n då jag vart less på telefonförsäljare.
Tappat den i golvet uppemot 10ggr
Blåst rent och skruvat isär den 3-4ggr utan att va de minsta försiktig.

Det som jag fått är en överhettning i LCD så ljuset är defekt längst upp till vänster.
Den har problem med blåtand+wifi då den använder samma antenn.
Suverän telefon.

Synd att ÅF är oärliga å försöker ljuga.
Dina bilder visar inga tecken på skada.
Dock har du inte postat själva skadan än. Kan vi få den bilden?

Sorry missade frågan,

Här kommer en bild.. tyvärr hann jag inte fota när sprickan gick upp till ca 1/3 när den väl blev synlig.

Här ser ni även den skyddande väskan jag hade runt, lite iaf.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MasteraCe:

Jo det är klart men man kan ju inte utgå från att alla ljuger heller

Jag vet inte, jag trodde som sagt felet var mjukvarurelaterat då strecken försvann efter man låst skärmen och låst upp igen I början var det bara 1 streck.. sen blev det fler upp till 4 tror jag innan sprickan kom.

Nu är du vilket som en erfarenhet rikare.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Nu är du vilket som en erfarenhet rikare.

Jo, men jag ger inte upp.. har en s3a jag klarar mig på tillsvidare.. vill dom jag ska driva det till ARN så måste jag väl :-/

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Sony själva tar ca 800+ frakt, inga 2000.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Sony själva tar ca 800+ frakt, inga 2000.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var konstigt, för jag pratade med han på Xperia support och sa att jag trodde dom skulle ta telefonen till deras servicecenter men då sa han att det är samma ställe (Mobylife) :S

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Det var konstigt, för jag pratade med han på Xperia support och sa att jag trodde dom skulle ta telefonen till deras servicecenter men då sa han att det är samma ställe (Mobylife) :S

Kolla där du köpte mobilen om du har garanti kvar?
Vet att jag har det hos Telia med min Xperia Z3 (icke compact) som är helt sprucken på baksidan. Har dock valt att inte skicka in min än då jag är beroende av den just nu.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Det var konstigt, för jag pratade med han på Xperia support och sa att jag trodde dom skulle ta telefonen till deras servicecenter men då sa han att det är samma ställe (Mobylife) :S

Kollade upp nu, 875+frakt, totalt 1195.
Du gör en serviceanmälan på Sonys hemsida bara, får låda och DHL-lapp hemskickad, lämnar in den till DHL-ombud, väntar några få dagar (4 i mitt fall), sen hämtar du ut en ny/reparerad telefon hos ditt DHL-ombud.

Permalänk
Medlem

320 kr i frakt?! Kommer Sonys VD och personligen hämtar och lämnar då? Vilket ocker.

Det är jättevanligt med självsprickande glas på Xperia Z, Z2, Z3 så det bör inte vara så svårt att få igenom det på ARN kan man tycka.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

320 kr i frakt?! Kommer Sonys VD och personligen hämtar och lämnar då?

Ja.

Permalänk
Medlem

hade också problem med min första Z3, vid laddkontakten visade displayen oranget som i en liten båge redan efter ca 3 månader, aldrig tappad, har aldrig ens laddat med vanliga laddaren då jag kör med magnetladdare. Dock har jag fått min genom jobbet så jag skickade in den och fick en helt ny, vet inte vad det klassades som eller vad det berodde på. Glaset har dock hållt på båda än så länge.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

Har något liknande problem med Z1 compact.
Också ett streck rakt igenom skärmen som blinkar och håller på, allt under strecket fördröjs.

Testat återställning och felsäkertläge men återkommer då med.

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Min Z3 var inne på lagning efter det blev orange färg på skärmen på vänster sida i mitten sen spred dig sig längst hela sidan på vänster på skärmen.

Det gick på Garantin och jag gick direkt via Sony. Dom tog i mot den en måndag och Tisdag började dom laga den på Onsdag skickades den tillbaka till mig och Torsdag hade jag mobilen igen. Nytt glas hade dom fixat. Det kallar jag Snabb Service.

På Sonys hemsida kan du se vad priset kommer att bli o.s.v för din lagning

Bara logga in här och gör ett ärende

http://mysupport.sonymobile.com/se/#/support

Tillägg: Glömde skriva att det är tillbaka igen nu efter 3 månader. Kommer få skicka in den igen

Permalänk
Medlem

Började med Sony förra året, köpte en Z1 och en Z3c, båda sprack i glaset både front och bakssida utan någon som helst fysisk åverkan. Endast en gång lagades detta på garantin av Sony. Bland mina kollegor som också har Z3c/Z3 har flera liknande fall inträffat. Helt sjukt hur dålig kvalité det är på Sonys glas.

Det roliga var när jag skickade telefonen till Sony Center, nekade de mig garanti. Jag sa att jag ville reklamera produkten men då säger dem att jag måste gå via ÅF (netonnet) men att de kräver 450SEK i behandlingskostnad för att skicka tillbaka telefonen till mig så att jag kan reklamera den :S :S... Jag vet att detta existerar men aldrig att man inte tagit bort den kostnaden i good will, speciellt i ett sånt här fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannetim:

Började med Sony förra året, köpte en Z1 och en Z3c, båda sprack i glaset både front och bakssida utan någon som helst fysisk åverkan. Endast en gång lagades detta på garantin av Sony. Bland mina kollegor som också har Z3c/Z3 har flera liknande fall inträffat. Helt sjukt hur dålig kvalité det är på Sonys glas.

Det roliga var när jag skickade telefonen till Sony Center, nekade de mig garanti. Jag sa att jag ville reklamera produkten men då säger dem att jag måste gå via ÅF (netonnet) men att de kräver 450SEK i behandlingskostnad för att skicka tillbaka telefonen till mig så att jag kan reklamera den :S :S... Jag vet att detta existerar men aldrig att man inte tagit bort den kostnaden i good will, speciellt i ett sånt här fall.

Skickar man in den direkt via sony så Kollar dom mobilen och bedömer om det går på garantin. Gör det inte det så skickar dom ut prisförslag vad det kostar att reparera enheten. Accepterar man inte det så skickas mobilen tillbaka för avgift på 320kr

Jag skulle gått via Phone House men där sa dom att skadan på min mobil var klämskada och dom sa det ej skulle gå på garantin alls. Så där får man ingen bra hjälp

Så jag gick via Sony direkt och dom lagade min på garantin fast Phone House sa nått helt annat

Permalänk
Medlem

Testa ARN

Dom notifierar butiken/återförsäljaren ganska snabbt om de går vidare med en process och då kan butiken själva vika ner sig o åtgärda sprickan utan omsvep.