Är det så här med alla mekaniska tangentbord ?

Permalänk
Medlem

Är det så här med alla mekaniska tangentbord ?

Jag har köpt ett Func KB-460 tangentbord med blå knappar
https://www.dustinhome.se/product/5010790166/kb-460-blue-switch
När jag trycker ner knappen till en del hörs ett litet klick (lite högre än ett musklick) vilket jag förstår är en avsiktlig konstruktion unikt för blåa tangenter. Detta upplevs funktionellt.
Men om man trycker tangenten ända i botten hörs ett betydligt högre ljud som upplevs mer störande än funktionellt. Det jag undrar om är om alla mekaniska tangentbord är likadana i detta avseende ?

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, alla Cherry-switchar låter så. Det är helt enkelt tangenten som bottnar, som du säkert gissat. Det finns små dämpningsmattor att köpa till Cherry-switchar om man stör sig på det ljudet.

Permalänk

Ja alla mekaniska tangentbord har det ljudet, men det kan variera beroende på vad för material tangentbordet är byggt av.

Permalänk
Medlem

Vet folk som har hittat små gummiringar som man sätter under tangenten så att det inte låter så när den slår i botten på Biltema, annars finns de på Maxfps, tror jag.

De tar bort en stor del (allt) av ljudet, däremot blir det en helt annan känsla. Personligen kan jag ibland föredra att skriva med dämpning och ibland utan dämpning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeekySole9354:

Ja alla mekaniska tangentbord har det ljudet, men det kan variera beroende på vad för material tangentbordet är byggt av.

Jag undrar om detta skulle passa mig bättre
https://www.dustinhome.se/product/5010465417/wireless-illuminated-keyboard-k800

Permalänk
Medlem
Skrivet av jfri:

Eftersom att jag inte vet vad du vill ha det till så vet jag inte heller om det passar dig bättre, men det kommer inte att låta på det sättet i alla fall.

Vad du vill har helt enkelt ett tangentbord som inte har mekaniska brytare, eller ett mekaniskt med dämpning. Om det är gaming du ska ha det till kanske du är intresserad av makroknappar eller hardcore belysning med miljoner olika färger (t.ex. Steelseries Apex).

Tänk också på att tangentbordet du länkade har lågprofilstangenter, personligen tycker jag att det blir ganska jobbigt att skriva på i längden. Men smaken är som baken.

Skickades från m.sweclockers.com

Stavning med mera.
Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Finns faktiskt ett mekaniskt som är tyst nu!

https://www.komplett.se/steelseries-apex-m800/824332

Dyrt som fan tyvärr!

Permalänk
Medlem

De linjära är väl tystare. Efter all skräckpropaganda om ljudnivån på mekaniska tangentbord så hade jag inte direkt väntat mig att mitt 6GV2 skulle va tystare än mitt gamla sidewinder X4 Alltid kul när man får sina fördomar krossade. Nu är det förvisso inte stealth men ändå.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

De linjära är väl tystare. Efter all skräckpropaganda om ljudnivån på mekaniska tangentbord så hade jag inte direkt väntat mig att mitt 6GV2 skulle va tystare än mitt gamla sidewinder X4 Alltid kul när man får sina fördomar krossade. Nu är det förvisso inte stealth men ändå.

De linjära klickar inte (det gör inte MX Brown heller iofs), däremot kommer ljudet av att tangenten slår i botten inte att försvinna av ett byte till röda eller svarta brytare.

Sen beror det också på hur hårt man trycker ner tangenterna, det inte nödvändigtvis konstigt att ditt gamla Sidewinder lät mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilosofN:

De linjära klickar inte (det gör inte MX Brown heller iofs), däremot kommer ljudet av att tangenten slår i botten inte att försvinna av ett byte till röda eller svarta brytare.

Sen beror det också på hur hårt man trycker ner tangenterna, det inte nödvändigtvis konstigt att ditt gamla Sidewinder lät mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag slår väl hyfsat hårt så nog går tangenterna i botten men antar fjädrarna agerar lite stötdämpare.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av iWeeby:

Finns faktiskt ett mekaniskt som är tyst nu!

https://www.komplett.se/steelseries-apex-m800/824332

Dyrt som fan tyvärr!

Såg ganska intressant ut faktiskt, synd på dom där extratangenterna till vänster bara.
Priset var väl inte så farligt, och bra tangentbord är inte billiga..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilosofN:

Eftersom att jag inte vet vad du vill ha det till så vet jag inte heller om det passar dig bättre, men det kommer inte att låta på det sättet i alla fall.

Vad du vill har helt enkelt ett tangentbord som inte har mekaniska brytare, eller ett mekaniskt med dämpning. Om det är gaming du ska ha det till kanske du är intresserad av makroknappar eller hardcore belysning med miljoner olika färger (t.ex. Steelseries Apex).

Tänk också på att tangentbordet du länkade har lågprofilstangenter, personligen tycker jag att det blir ganska jobbigt att skriva på i längden. Men smaken är som baken.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte gaming denna dator ska användas till utan arbete programmering och surf. Så jag kommer att skriva mycket på det. I detta fall är trådlöst en klar fördel. Uppskattar också programmerbara knappar och gillar skarpt upplysta tangenter.
Skriver detta på ett Logitech Wireless Solar Keyboard K750 som har lågprofils tangenter. Har det tangentbord jag länkade till identiska tangenter som K750 ? Jag gillar nog känslan hos tangenterna på det mekaniska hemma mot lågprofil varianten här.
Sammanfattningsvis så uppfattar jag för och nackdelar för det låg profil tangentbord jag länkade till så här
+ Trådlöst (klar fördel i mitt fall)
+ Vit bakgrundsbelysning (ingen stor sak men lite bättre än rött)
+ Snabbtangent för att sätta datorn i viloläge samt markerade mail web knappar
+ Tysta knappar
- Dessa knappar känns inte riktigt lika bra som de mekaniska

Permalänk
Medlem

Kanske Topre eller Alps switchar kan vara intressant. Båda ska generellt vara lite tystare än Cherry som jag förstått men de är lite jobbigare att få tag på och kan väl eventuellt bli lite dyrare. För Topre-liknande finns ju CM Novatouch som dessutom stödjer Cherry-keycaps. Finns lite överallt i Sverige. För Alps-liknande finns Matias som går att köpa hem från Keyboardco.com (Hemsidan är ful men det är inget fel på företaget. Jag och många andra har beställt därifrån utan problem). Bakgrundsbelysning får du dock inte med dessa.

Visa signatur

I7 4790k 4.0Ghz Corsair H105 | ASUS VII Hero | EVGA GTX 780Ti Classified | 16 GB HyperX Fury | Seagate 450GB | WD 3TB | Corsair Obsidian 750d | EVGA Supernova G2 850W | EIZO Foris FG2421 | Filco Ninja Majestouch 2 TKL MX-Brown | Logitech G502

http://Friskyttarna.eu

Permalänk
Medlem
Skrivet av jfri:

Det är inte gaming denna dator ska användas till utan arbete programmering och surf. Så jag kommer att skriva mycket på det. I detta fall är trådlöst en klar fördel. Uppskattar också programmerbara knappar och gillar skarpt upplysta tangenter.
Skriver detta på ett Logitech Wireless Solar Keyboard K750 som har lågprofils tangenter. Har det tangentbord jag länkade till identiska tangenter som K750 ? Jag gillar nog känslan hos tangenterna på det mekaniska hemma mot lågprofil varianten här.
Sammanfattningsvis så uppfattar jag för och nackdelar för det låg profil tangentbord jag länkade till så här
+ Trådlöst (klar fördel i mitt fall)
+ Vit bakgrundsbelysning (ingen stor sak men lite bättre än rött)
+ Snabbtangent för att sätta datorn i viloläge samt markerade mail web knappar
+ Tysta knappar
- Dessa knappar känns inte riktigt lika bra som de mekaniska

Jag använder K800 på jobbet. Det är ett riktigt härligt tangentbord och det känns faktiskt väldigt kvalitativt när man trycker på tangenterna. Mycket, mycket bättre än ett standard rubberdome-tangentbord. Jag kan faktiskt rekommendera det efter dina önskemål. Notera dock att batteriet dras väldigt mycket snabbare om du har full ljusstyrka på, så då får du nog vänja dig vid en vardaglig laddningsrutin om du vill köra trådlöst och upplyst.

Permalänk
Medlem

En annan sak som kan nämns är också att tangenterna inte behöver tryckas ner i bottn med cherry-brytare. lågprofilstangentbord aktiveras ju i princip i bottenläget medan cherrybrytare aktiverar när de i ditt fall klickar första gången. Efter lite tillvänjning bottnar jag inte längre tangenterna på mitt tangentbord vilket gör det betydligt tystare.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Rätt svårt lyckas med det med cherry black i alla fall.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av iWeeby:

Jag använder K800 på jobbet. Det är ett riktigt härligt tangentbord och det känns faktiskt väldigt kvalitativt när man trycker på tangenterna. Mycket, mycket bättre än ett standard rubberdome-tangentbord. Jag kan faktiskt rekommendera det efter dina önskemål. Notera dock att batteriet dras väldigt mycket snabbare om du har full ljusstyrka på, så då får du nog vänja dig vid en vardaglig laddningsrutin om du vill köra trådlöst och upplyst.

Har du haft möjlighet att använda K750 solcell varianten ? Undrar om K800 känns mer kvalitativt än K750 ? På Dustin så de att de har identiska tangenter. Enda skillnad jag noterat är att K750 har mellanrum mellan tangenterna vilket K800 inte har. Kan det vara en olägenhet att tangenterna sitter för tätt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilosofN:

De linjära klickar inte (det gör inte MX Brown heller iofs), däremot kommer ljudet av att tangenten slår i botten inte att försvinna av ett byte till röda eller svarta brytare.

De röda har lika hårda fjädrar i sig som blå och bruna brytare. De svarta däremot har hårdare fjädrar, så för vissa personer så blir nedslaget inte lika hårt. Andra trycker ner tangenterna hårt med svarta brytare ändå.

Själv använder jag alltid O-ringar med blå brytare. Jag vill bara höra ett klick per nedslag.

Förresten, Logitech G710 har bruna Cherry MX-brytare med O-ringar installerade från början.

Skrivet av jfri:

Brytarna i dem är en av de bättre sorterna, om inte den bästa lågprofilbrytaren... Men jag stör mig på formen på tangenterna - att kanterna är mjuka ... och att Backspace är konkav.
Logtech DiNovo och DiNovo Edge (som tyvvär båda har slutat tillvekats) har samma brytare men mer konventionella tangenter - och ingen bakgrundsbelysning.

Skrivet av jfri:

Kan det vara en olägenhet att tangenterna sitter för tätt ?

K750'ans tangenter ser inte ut att ha mjuka kanter. Ja, ju större tangent-yta och ju mindre mellanrum det är mellan tangenternas ytor desto lättare blir det fel om en tangenttryckning hamnat något snett.
Jag tycker därför att t.ex. Microsoft Surface och Apple's nya Macbook därför har rent usla tangentbord just bara därför.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Om du gillar mekaniska brytare tycker jag som @Findecanor att Logitech G710+ med bruna Cherry MX låter som ett bra val, för de har som sagt ringar under tangenterna från början. Dessutom finns 5 (?) makroknappar som kan omprogrammeras till i princip vad som helst (personligen kom jag inte på nåt bättre alt+f4 på en av dem, men du kanske har bättre användning av dem).

Logitech:s nyaste tangentbord (tror det heter G910 men lite osäker) har också tysta brytare, mycket snarlika MX Brown med o-ringar (jag var och knappade på ett häromdagen), makroknappar och belysning. Däremot har själva tangenterna en mycket sällsam design, så jag är lite osäker på om det är att rekommendera. Sen misstänker jag att det kostar en del också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilosofN:

Om du gillar mekaniska brytare tycker jag som @Findecanor att Logitech G710+ med bruna Cherry MX låter som ett bra val, för de har som sagt ringar under tangenterna från början. Dessutom finns 5 (?) makroknappar som kan omprogrammeras till i princip vad som helst (personligen kom jag inte på nåt bättre alt+f4 på en av dem, men du kanske har bättre användning av dem).

Logitech:s nyaste tangentbord (tror det heter G910 men lite osäker) har också tysta brytare, mycket snarlika MX Brown med o-ringar (jag var och knappade på ett häromdagen), makroknappar och belysning. Däremot har själva tangenterna en mycket sällsam design, så jag är lite osäker på om det är att rekommendera. Sen misstänker jag att det kostar en del också.

Skickades från m.sweclockers.com

Frågan är om mekaniska tangenter är det bästa ? Dom är väldigt hypade men vari består egentligen fördelen ?
G710+ kostar mer än dubbelt så mycket som det jag har eller det jag funderade på.
G910 är ännu dyrare och designen faller mig inte riktigt i smaken.
Programmerbara makro knappar finns på det Func jag redan har. Dock så är implementeringen lite opraktisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

K750'ans tangenter ser inte ut att ha mjuka kanter.

Vad menar du med mjuka tangenter ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jfri:

Frågan är om mekaniska tangenter är det bästa ? Dom är väldigt hypade men vari består egentligen fördelen ?
G710+ kostar mer än dubbelt så mycket som det jag har eller det jag funderade på.
G910 är ännu dyrare och designen faller mig inte riktigt i smaken.
Programmerbara makro knappar finns på det Func jag redan har. Dock så är implementeringen lite opraktisk.

700 kr mot 1 300 (hos Teknikmagasinet), jo det är ett rätt stort steg, nästan dubbelt, 600 kr. Är det värt det?

Du frågar var fördelarna finns. Jag säger att det verkligen inte har någonting alls att göra med snabbare responstid och sånt (för en millisekund hit och en dit, sak samma). Sedan är jag faktiskt inte ens helt säker på att det går snabbare att skriva på ett mekaniskt tangentbord, jag tycker att det är ganska intressant att jag skriver snabbare på ett lågprofilstangentbord än på ett med mekaniska Cherry MX-brytare (dock räknade jag inte med MX Clear). Men samma sak gäller där också tycker jag, några extra ord i minuten... det spelar ingen roll hur fort man skriver om man ändå inte har något att komma med, menar jag.

Däremot känns det så mycket bättre att skriva på ett mekaniskt tangentbord med t.ex. Cherry MX-brytare. Även om jag skriver snabbare på ett i lågprofil så är det väldigt ansträngande och inte alls lika roligt. Mer finns liksom inte att säga.

Sedan kan jag verkligen hålla med om att Logitechs gamingbrädor inte är de mest stilrena eller snälla mot plånboken, men jag nämnde dem mest för att de är dämpade, precis som du ville ha det.

Angående programmerbara knappar, Steelseries Apex har en del sådana och det är inte ett mekaniskt tangentbord. För 700 kr (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1600401) tycker jag att priset ligger helt rätt till också, men eftersom att det inte är ett mekaniskt tangentbord kanske Logitech K800 ändå är lika bra om inte bättre, då det är trådlöst.

Det blev lite längre än vad jag hade tänkt men hoppas att det hjälper något.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Det beror också lite på tillvänjning. Om man är van vid ett trögtryckt icke-mekaniskt tangentbord som man måste trycka ner ordentligt för att vara säker på att bokstäverna registreras och byter till mekanisk tar det ett tag innan man börja lita på det nya tangentbordets nedtryckningar och blir lättare på fingrarna.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Sätter du dämpning kan du ju lika gärna köpa ett vanligt tangentbord.
EDIT: argumenterar för ett köp istället

Aldrig förstått grejen med mekaniskt "ja jag har haft ett" men dom låter ju rätt mycket jämfört med ett icke mekaniskt och känslan är ju inte precis bättre det är en knapp tryck på knappen vad mer behöver man?. Så bor man lyhört, sitter på nätterna eller inte bor själv så är det ju rätt egoistiskt med ett mekaniskt. Tycker inte det tillför något heller, vissa kanske tycker att det känns bättre men det är ju en vanesak, köper man något så dyrt så är man ju också såld inte köper någon dåliga produkter?, många som har ett mekaniskt kommer ju att säga att det är det bästa som finns. Men är det verkligen värt nackdelarna? Ja ljud, pris, motstånd med mera är nackdelar

Just det med ett mekansikt så måste du ju byta ut brytarna, ska du spela kanske du vill ha tyngre motstånd ska du skriva kanske du vill ha mindre motstånd. Du blir inte bättre som en spelare men det är ju ett mekaniskt FFS. Självklart byter man brytare efter behov annars kan man ju lika gärna sitta kvar på det gamla 100kr's tangentbordet , eller ännu bättre ha en hel hög med mekaniska så byter du ut det så har du optimerat tiden litegrann, lite krångel med att byta tangentbordet men mycket bättre än att hålla på att byta brytare

Då borde ju nätagg med coil whine vara att föredra utan, kanske borde märkas som gaming produkt Corsair Gaming CoilWhine 1000W och sen höja priset med 7000%, varje gång agget har hög belastning så vet man att man är i zonen , feedback whiiiiiiiiiiiii då har man fått bekräftelse. Lätt värt pengarna

Ja lite överdrivet, men tycker att det är mycket överdriven hype till fördel för mekaniska. Det känns som att det är ett onödigt behov som har skapats med bra PR men utan några egentliga fördelerar förutom att dom drar in mer pengar på det, det skapar ju i sin tur jobb.

So why not, även om mekaniska suger så behöver alla jobb.
Jobb är bra, pys iväg och köp ett mekaniskt omedelbums

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Sätter du dämpning kan du ju lika gärna köpa ett vanligt tangentbord.

Aldrig förstått grejen med mekaniskt "ja jag har haft ett" men dom låter ju rätt mycket jämfört med ett icke mekaniskt och känslan är ju inte precis bättre det är en knapp tryck på knappen vad mer behöver man?. Så bor man lyhört, sitter på nätterna eller inte bor själv så är det ju rätt egoistiskt med ett mekaniskt. Tycker inte det tillför något heller, vissa kanske tycker att det känns bättre men det är ju en vanesak, köper man något så dyrt så är man ju också såld inte köper någon dåliga produkter?, många som har ett mekaniskt kommer ju att säga att det är det bästa som finns. Men är det verkligen värt nackdelarna? Ja ljud, pris, motstånd med mera är nackdelar

Just det med ett mekansikt så måste du ju byta ut brytarna, ska du spela kanske du vill ha tyngre motstånd ska du skriva kanske du vill ha mindre motstånd. Självklart byter man brytare efter behov annars kan man ju lika gärna sitta kvar på det gamla 100kr's tangentbordet

Då borde ju nätagg med coil whine vara att föredra utan, kanske borde märkas som gaming produkt Corsair Gaming CoilWhine 1000W och sen höja priset med 7000%, varje gång agget har hög belastning så vet man att man är i zonen , feedback whiiiiiiiiiiiii då har man fått bekräftelse. Lätt värt pengarna

Kanske borde införa mekaniska brytare på stora företag, 3000pers i öppna kontorslandskap med dålig akustik, en liten tillvänjnings period sen skriver man likadant som på det gamla billiga tangentbordet men 90% åker på tinnitus

Ja lite överdrivet, men tycker att det är mycket överdriven hype till fördel för mekaniska

Smått abnormt överdrivet. Folk köper inte mekaniska tangentbord för att de är tysta. Det finns ingen hype som gör gällande att mekaniska tangentbord är tysta. Om något så blev jag positivt överraskad att mitt mekaniska är tystare än mitt gamla sidewinder. De enda tidigare erfarenheten är de här gamla ibm tangentborden som förvisso förde lite mer växen men hade riktigt kul känsla. Jag skrev då inte snabbare med dem då och jag skriver absolut inte snabbare med mitt 6GV2.

Lågprofil är det som gäller helt enkelt minimalt med tryck och distans mellan tangenter så man fort hinner på nästa.

Angående hållbarhet jag brukar inte nöta ut mina tangentbord men så använder jag dem ju inte för gaming heller. Jag har en fang gameboard tangentbord skriver jag bara på egentligen så det blir ganska jämn nötning av tangenterna. Efter ett par, tre år med ett tangentbord vill man liksom byta bara för att

Fördelen är egentligen bara känslan skulle jag säga. Det är kanske lite bekvämare att sitta i en modern bil än en sliten en som gått 40000 mil. Båda gör samma jobb tar dig från A till B inom hastighetsbegränsningarna ingen skillnad dära.

Att behöva byta jag kör ju med de tyngsta brytarna skriver man romaner så kanske det blir väl tungt men visst det finns ju ingen fördel egentligen med tröga tangenter annat än att ge en viss kassaskåpskänsla och det känns som man åstadkommer någonting när man skriver lol

Så jag ger mig själv rätt att ha väntat med mekaniska tills de börjat gå att få bra relativt billigt. Nu jag kan nog leva vidare med mitt gamla sidewinder också men det är ju kul variera sig lite emellanåt. Det här gav jag 400 kr för mer än så tror jag inte att jag kommer vilja betala för ett mekaniskt. Då tar jag hellre ett membrantangentbord med bakbelysning och annat som jag saknar på mitt nuvarande.

Ska bli intressant att se om den här håller i tre år utan underhåll.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@oqvist:
Ja jag skrev att inlägget var överdrivet, då många argumenterar överdrivet till fördel för mekaniskt

Jag har aldrig skrivit att dom marknadsförs som tysta, enbart att dom är hypade detta kostar 1700:- nu
"Exklusiva nya mekaniska Romer G-lägen gör Orion Spark till vårt snabbaste tangentbord någonsin. Med upp till 25 procent snabbare aktiveringskraft ligger du före i strider där varje millisekund är avgörande. "

Det kanske borde stå
"Exklusiva nya mekaniska Romer G-lägen, ..... Med upp till 3000% högre knapptryckningar så flyttar du in spelet i lägenheten, osv osv... "

Om den enda fördelen är känslan, vilket också är individuellt och en vanesak så är resterande nackdelar. Varför ska man köpa något som har en enda fördel som egentligen inte ens är en fördel om man inte har vant sig vid det
Är man då van vid ett vanligt tangentbord , som också har alla andra fördelar som ett mekaniskt saknar känns det ju smått onödigt?

Om det finns en miljöaspekt att det är mer hållbart så är ju det bra, men dom flesta och som du även skrev så vill man byta tangentbord efter ett par år.

Permalänk
Medlem

@lappen81 Jag håller helt med dig om att mekaniska tangentbord för gaming är helt j*vla överhypade, och det där med att de håller längre är också bara försäljningsknep. Skulle du sitta och spamma w en gång varannan sekund 6h/dag skulle du på ett år ha tryckt på w nästan 4 miljoner gånger. Cherry MX garanterar 50 miljoner nedtryck (jmf med 20 milj.? för ett vanligt) och man hör ju tydligt hur löjligt det genast blir.

Sen det där med känsla, grejen är ju att de flesta tycker bättre om mekaniskt, oavsett invänjning eller ej, och därmed känns det rätt säkert att gå att mekaniskt känns bättre. Men det finns undantag. Däremot skulle jag påstå att det är mer ergonomiskt "vanliga" tangentbord, för iaf jag tycker det är mindre uttröttande. Dock kan man fråga sig hur mycket fingrarna är värda .

Men nu tycker jag att vi spårar lite...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:)

Permalänk

Finns det något mekaniskt som är lite grundare? De jag provat har alldeles för lång slaglängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Finns det något mekaniskt som är lite grundare? De jag provat har alldeles för lång slaglängd.

Cherry MX-Board 3.0 är det enda jag känner till som säljs i Sverige med MX-brytare och lågprofilstangenter. Slaglängden känns dock densamma som andra tangentbord med MX-brytare, men det går att minska med o-ringar såklart.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilosofN:

Angående programmerbara knappar, Steelseries Apex har en del sådana och det är inte ett mekaniskt tangentbord. För 700 kr (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1600401) tycker jag att priset ligger helt rätt till också, men eftersom att det inte är ett mekaniskt tangentbord kanske Logitech K800 ändå är lika bra om inte bättre, då det är trådlöst.

Just detta Apex har jag till min gaming dator. Det är inte bra för min andra dator främst pga det är så stort.
En sak jag gillar med det nuvarande KB 460 är att det är så kompakt, mer än K800. Ett K800 skulle ge vissa fördelar men också nackdelar så frågan är om det blir bättre. När det gäller trådlöst så är det en sanning med modifikation då en usb kabel behöver ligga framme och ofta kopplas in för att ladda batterierna.