Era åsikter om Nikon CoolPix P900?

Permalänk

Era åsikter om Nikon CoolPix P900?

Hej!

Hittade inga trådar om den här kameran, så ursäkta om det redan har skrivits om den.

Vad är er generella åsikter om den? Den har 83x OPTISK zoom, vilket gör den till marknadens bästa superzoom. Är själv sugen på att köpa en, men det verkar som tillverkaren missbedömde efterfrågan och den finns inte i lager någonstans just nu. Priset ligger på ungefär 6400 kr. Tycker ni den är värd att köpa för någon som vill börja fotografera djur och natur, men även använda den till semestern osv?

Här är några exempel på kamerans egenskapar:

Visa signatur

~ASUS Maximus VI Hero ~ i5 4690k @ 4.6GHz 1.228v ~ Noctua NH-D14 ~ Corsair Vengeance Pro 1600MHz 16GB ~ Samsung 850 PRO 256GB SSD ~ 2.5TB HDD ~ ASUS 280x TOP 1200/1700 ~ Corsair TX 750W ~ Define R4 Titanium~

Permalänk
Medlem

Det beror väl lite på vad du menar med "djur och natur". Dylika "ultrazoomar" är ju alltid en kompromiss och så även i detta fallet. Det är en liten sensor och optiken är ju inte världsklass.
Som alltid så är denna typ av kamera en PRISVÄRD lösning för de som behöver väldigt lång brännvidd om man är villig att ge upp en del i bildkvalitet. Frågan är ju hur ofta du kommer att använda dessa extremt långa brännvidder. För foto av vilda djur/småfåglar osv så kan det ju vara trevligt att ha kanske, men med kunskap och tålamod (som man ändå måste ha) så kommer man ofta undan med motsv. 500mm och då börjar de billigaste m4/3 och APS-C-kamerorna med ett billigt teleobjektiv på upp till 300mm (motsvarar 600mm på m4/3 och 450mm på APS-C) bli ett alternativ som ger bättre bildkvalitet, (sannolikt) snabbare AF, högre total ljusstyrka och kameran blir inte nämnvärt större heller.
Glöm inte heller att du sannolikt kommer behöva ett stativ för att kunna nyttja 2000mm även med bildstabilisering. 500mm är handhållbart med stabilisering och lite vana.
Har man en systemkamera av något slag kan man ju dessutom välja att montera ett mindre och nättare objektiv när man inte behöver så långa brännvidder.

JAG hade nog kolla på andra alternativ. Personligen använder jag inte tele särskilt mycket alls och hade hellre kollat på Sony RX100 men om man har behov av lite längre brännvidder så kunde tex Nikon D3200 med kitobjektiv och ett 55-300 vara ett alternativ som landar på strax under det en P900 kostar. (Bara för att ta ett exempel.) Storleks- och viktmässigt är en D3200 med monterad 55-300 jämförbar med en P900, så det är ju kitobjektivet för de kortare brännvidderna som blir extra isf...

Permalänk
Medlem

Helt klart det sjukaste jag sett på länge, dock lär du ju väl behöva en jäkligt bra tripod för att hålla den stabil. Men verkar va en attans mycket kul att ha.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

För att kunna zooma så mycket så måste ett stativ användas, kommer vara väldigt svårt att få bra fokus med fullt inzoomat skulle jag tro. Glaset i kameran ska vara bra.

Kolla denna jämförelse, P900 vinner (spoiler ).
http://www.dpreview.com/articles/7192763593/2015-superzoom-ca...

Permalänk
Medlem

Det är sekvensen med månen som får en annan att bli lite småsugen på att kanske börja ta upp det här med fotandet, eller åtminstone börja leka lite mer med kameran.
Fantastiska grejer som finns tillgängliga idag för vad som ändå måste anses som struntsummor i det hela.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Hade köpt en om jag hade råd. Men antar att den inte är ett bra val för annat än att "super zooma".

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

För annat skulle jag rekommendera en Sony RX100 (Mark III eller IV), 3an är grym. Kommer att skaffa 4an när den går ner i pris lite.