AMD Radeon R9 Nano får fullskaliga Fiji

Permalänk
Medlem

Detta kortet är mer intressant än Fury X och utan X. Intressant att se vad priset hamnar på. Fury X runt 7000, Fury runt 5000-5500 och Nano runt 3000-3500? Låter inte helt omöjligt va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Se där ja, där fick vi vad vi efterfrågade. Bara att vänta på eftermarknadskylare och vattenblock så har vi en storsäljare!

Ni menar volten?

Man mäter spänning i volt.

Permalänk
Medlem

Give it to me!!
Vågar inte vara för peppad på detta kort, så man blir besviken sen. Men nog redan för sent.

Hoppas det presterar bra, så kan jag byta ut mitt 680 och helt plötsligt försvinner närmre 10cm grafikkort från mitt Sugo SG06

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lynx:

Detta kortet är mer intressant än Fury X och utan X. Intressant att se vad priset hamnar på. Fury X runt 7000, Fury runt 5000-5500 och Nano runt 3000-3500? Låter inte helt omöjligt va?

Knappast troligt om det inte är en nedbantad krets, Fury X $649, Fury $549. Troligtvis lär Nano hamna på samma som Fury om det är samma krets, men knappast lägre än $449.. så ungefär 5000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lynx:

Detta kortet är mer intressant än Fury X och utan X. Intressant att se vad priset hamnar på. Fury X runt 7000, Fury runt 5000-5500 och Nano runt 3000-3500? Låter inte helt omöjligt va?

Dom minsta, snabbaste och strömsnålaste laptopsen blir lätt dom dyraste också, tror vi kan få se samma effekt här...

Ska bli spännande, sugen på att skaffa!

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk

Det här låter som en storsäljare! Hoppas man får tag på ett, om det här ryktena stämmer.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem

Det är fortfarande inget "livingroom" kort som dom marknadsförde att det skulle vara. Så länge det inte finns Hdmi 2.0 så är det inget alternativ för htpc med hembioreciever, för det är väl syftet med livingroom?

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Se där ja, där fick vi vad vi efterfrågade. Bara att vänta på eftermarknadskylare och vattenblock så har vi en storsäljare!

Ni menar volten?

Får ni inte lära er skillnaden mellan enhet och storhet på Chalmers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Precis vad jag tänkte genast jag läst artikeln.
Kortet måste ju vara billigt för att vara bra prestanda/pris, så om inte något annat är begränsat kommer ju folk att slänga på vattenkylning och få ett billigt Fury X. Speciellt om någon lyckas med custom BIOS.

Det är även mycket möjligt att de tar den smällen att ett antal "bara" slänger på LC och custom BIOS och har en möjlighet (ej garanti) att få samma prestanda. Det är en lite grupp som känner sig bekväma i att göra det så kan tänkas att ej vara värt besväret att begränsa. Senaste du kunde låsa upp var väll 5000 serien? (5850-5870) samt vissa av AMDs äldre CPUer. Aja, onödigt att spekulera tills vi vet mer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Discokungen
Skrivet av thomas_skane:

Man mäter spänning i volt.

Skrivet av anon2110:

Får ni inte lära er skillnaden mellan enhet och storhet på Chalmers?

Jag tycker mig ana en enorm mängd sarkasm i Allings inlägg men det är kanske bara för att jag ser folk ta fel på det hela tiden och är hyfsat säker på att han vet skillnaden.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av ernstp:

Dom minsta, snabbaste och strömsnålaste laptopsen blir lätt dom dyraste också, tror vi kan få se samma effekt här...

Ska bli spännande, sugen på att skaffa!

Du har en poäng där.
Om inte priset motsvarar prestandan blir det ju bara ett nischat kort för folk med otroligt små chassin. Fury(utan X) verkar betydligt intressantare, undrar om ens det lyckas

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Det är även mycket möjligt att de tar den smällen att ett antal "bara" slänger på LC och custom BIOS och har en möjlighet (ej garanti) att få samma prestanda. Det är en lite grupp som känner sig bekväma i att göra det så kan tänkas att ej vara värt besväret att begränsa. Senaste du kunde låsa upp var väll 5000 serien? (5850-5870) samt vissa av AMDs äldre CPUer. Aja, onödigt att spekulera tills vi vet mer

Skickades från m.sweclockers.com

De första 6950 korten gick att låsa upp till 6970s med

Håller tummarna för något liknande, fast det är nog inte fysiskt möjligt med 100w mindre tyvärr, eventuellt att man kan låsa upp vanliga Fury till ett "X"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Får ni inte lära er skillnaden mellan enhet och storhet på Chalmers?

Tror inte han är seriös, vore aningen pinsamt annars då du lär dig det mycket tidigare än Chalmers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av thomas_skane:

Man mäter spänning i volt.

Skrivet av anon2110:

Får ni inte lära er skillnaden mellan enhet och storhet på Chalmers?

Poes lag och att jag av någon outgrundlig anledning inte fick med Kappa-bilden var ingen bra kombination. Jag brukar vara den förste att invända mot användningen av "volten", "watten" och liknande trams. Jag skulle aldrig få för mig att kalla spänning för volt i annat än satiriska syften.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Friterad: Jag tror faktiskt att alla vet att det hela mäts i "El".

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Alling:

Poes lag och att jag av någon outgrundlig anledning inte fick med Kappa-bilden var ingen bra kombination. Jag brukar vara den förste att invända mot användningen av "volten", "watten" och liknande trams. Jag skulle aldrig få för mig att kalla spänning för volt i annat än satiriska syften.

Satir verkar ha viss potential att orsaka en del spänning och laddning i strömmen av inlägg

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

@Friterad: Jag tror faktiskt att alla vet att det hela mäts i "El".

Nja, el är slang för den mer korrekta benämningen kräm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

En av fördelarna amd har är att de kan göra mindre kort eftersom de har hdm. Skulle de släppt FuryX med luftkylare till att börja med skulle de inte ha den fördelen eftersom kylaren nog måste vara större än kortet för att vara effektiv.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Det folk verkar ha glömt är att bara för att man tar en fullskalig Fury X krets så kan det fortfarande vara så kallade "Binned" exemplar av kretsen som inte klarar komma i närheten av Fury X spec.
Om några shaders eller minnesmoduler inte klarar Fury X specen så finns det 2 val disablea dessa vilket varit vanligast de senare åren eller så klockar man ner dem tills de är stabila som jag minns man gjorde förr med t.ex Geforce3 Ti200 och Ti500.

Kan dessutom vara så att det passar Fiji arkitekturen bättre att klocka ner än att stänga av delar i kärnan, speciellt med integrerat minne i kärnan så kanske detta är det enda vettiga för dem nu när de har en felkälla till (HBM minnena). Kostar nog en del mer att slänga kärnor med HBM minnen.
AMD har säkert testat ner till den frekvensen där man kanske kan få ut låt säga 80% av binned Fury X och sen sagt här kommer en fullskalig Fury krets som heter Nano.

Det positiva med detta är att när yield:en går upp i tillverkningsprocessen så kommer fler vara när eller tillomed klara Fury X specen. Och då kan partnertillverkarna göra lite roliga Nano kort .

Ett sådan Nano kort någonstans 6-12månader från nu skulle jag nog kunna tänka mig .

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Alling:

Se där ja, där fick vi vad vi efterfrågade. Bara att vänta på eftermarknadskylare och vattenblock så har vi en storsäljare!

Ni menar volten?

http://i.imgur.com/TJyQuhg.png

EDIT: Poes lag och att jag av någon outgrundlig anledning inte fick med Kappa-bilden var ingen bra kombination. Jag brukar vara den förste att invända mot användningen av "volten", "watten" och liknande trams.

Men om man sänker Volten utan att sänka spänningen, då ökar ju antalet Volt, det kan väl aldrig vara bra?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Håller med om att detta skulle vara ett märkligt upplägg. Om Nano släpps med eftermarknadskylare så gör det Fury X meningslöst, om nu inte AMD låser spänning/frekvenser i Nano.

Sen att Nano då eventuellt kommer vara snabbare än Fury (pro?) skulle ju vara ännu märkligare.

AMD förstör för sig själva genom att hålla på och krångla till det.

Med endast EN 8-pin strömmatning så kan Nano aldrig bli eller för den delen nå en FuryX i prestanda...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Mycket intressant. Frekvensen däremot lär ju behöva skalas ned rätt kraftigt om det ska vara den fullstora kretsen med lägre strömförbrukning. Frågan är bara vad priset kan tänkas hamna på. Hamnar priset rätt har det nog potential att sälja rätt bra

*edit*
Bara hoppas att kylaren inte viner som sjutton. Sen tycker jag det ska bli riktigt intressant att se hur det blir nästa år med energieffektivitet och prestanda när både AMD och Nvidia går ner till 14 eller 16nm.

Skickades från m.sweclockers.com

Dom behöver troligen inte gå ner så mycket, kanske till runt 800MHz

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Yoshman:

Satir verkar ha viss potential att orsaka en del spänning och laddning i strömmen av inlägg

Ja, inlägget fick inte avsedd effekt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon2110:

Får ni inte lära er skillnaden mellan enhet och storhet på Chalmers?

Nej det fick jag inte, vad är enhet och storhet?
Är Betelgeuse en stor het?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Bara jag som får en känsla av att Fury X har vattenkylning bara för att det ska gå att klocka högt? Kan vara en orsak varför AMDs kort är udda i denna serie.

Skrivet av lynx:

Detta kortet är mer intressant än Fury X och utan X. Intressant att se vad priset hamnar på. Fury X runt 7000, Fury runt 5000-5500 och Nano runt 3000-3500? Låter inte helt omöjligt va?

Skulle det vara fallet så är ju Nano årets produkt alla kategorier. Lite som HD6950 som man kunde (i vissa revisioner) låsa upp till ett HD6970 genom att flasha dess firmware. Även om Nano kommer i extremt nedklockad version så hindrar det inte entusiaster att ta bort fläkten, slänga på ett vattenblock och klocka upp kortet i Fury X nivåer (teoretiskt). Alltså skulle man få ett Fury X för typ 3500:- plus vattenblock från t.ex. EK.

Skrivet av _Ibanez_:

Det är fortfarande inget "livingroom" kort som dom marknadsförde att det skulle vara. Så länge det inte finns Hdmi 2.0 så är det inget alternativ för htpc med hembioreciever, för det är väl syftet med livingroom?

Så om ett kort anses vara syftat för HTPCs är alltså om det har HDMI 2.0 enligt dig? HDMI är en förlegad teknik som dessutom ligger en eller två generationer bakom vad den egentligen borde göra. Dessutom antalet TV apparater som har HDMI 2.0 är väldigt få.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Så om ett kort anses vara syftat för HTPCs är alltså om det har HDMI 2.0 enligt dig? HDMI är en förlegad teknik som dessutom ligger en eller två generationer bakom vad den egentligen borde göra. Dessutom antalet TV apparater som har HDMI 2.0 är väldigt få.

TV:n på Prisjakt:
HDMI 2.0: 122 (varav 103 är 4K)
DP: 7 (varav 6 st Panasonic 50-85 tum 4K och 1 Samsung 24 tum FHD)

Kolla gärna prisjakt först.
Jag tycker att 103 st 4K TV:n med HDMI 2.0 är rätt så mycket, medan 6 st 4K TV:n med DP är väldigt få och dessutom bara ett märke. Vill man ha en 4K TV på mindre än 50 tum måste man välja HDMI 2.0.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Klart intressantaste kortet i serien, får se om Nvidia svarar med maxad GM200 i mindre format typ "980 Ultra ITX".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Klart intressantaste kortet i serien, får se om Nvidia svarar med maxad GM200 i mindre format typ "980 Ultra ITX".

Skickades från m.sweclockers.com

De lär dock inte lyckas göra det lika litet utan HBM.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Så om ett kort anses vara syftat för HTPCs är alltså om det har HDMI 2.0 enligt dig? HDMI är en förlegad teknik som dessutom ligger en eller två generationer bakom vad den egentligen borde göra. Dessutom antalet TV apparater som har HDMI 2.0 är väldigt få.

Skrivet av ArcticFire:

TV:n på Prisjakt:
HDMI 2.0: 122 (varav 103 är 4K)
DP: 7 (varav 6 st Panasonic 50-85 tum 4K och 1 Samsung 24 tum FHD)

Kolla gärna prisjakt först.
Jag tycker att 103 st 4K TV:n med HDMI 2.0 är rätt så mycket, medan 6 st 4K TV:n med DP är väldigt få och dessutom bara ett märke. Vill man ha en 4K TV på mindre än 50 tum måste man välja HDMI 2.0.

pojkar små inte bråka, ni ska se att det nog kommer finnas adaptrar för er båda

ONT: intressant kort, själv funderar jag på en liten dator och då kan det här kortet bli väldigt bra, men först får man se hur det fungerar i verkligheten.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av dennisdvdr:

Amd är inget för mig.
Jag tycker ändo att det här Nano kortet är intressant.
Sen håller jag med front figurena på Sweclockers att det med eftermarknadskylare kommer helt klart vara mer intressant än någon tjutande sluten vattenkylare..

Tja dom har rätt intressanta kort. 380 slår ju 960 t.ex i flesta scenario (är halv rebrand kan man säga).

Ja kylaren till fury blev riktigt ilsken sak

Skrivet av lanbonden:

Låter inte alls konstigt?

175W är ~63% av energiförbrukningen hos ett FuryX.

Energiförbrukningen skalar linjärt med frekvensen och med spänningen i kvadrat.

Mycket förenklat räkneexempel på vad sänkt spänning och frekvens kan innebära.

FuryX går i 1050 MHz med kanske en spänning på ~1.3V (påhittad), Säg att nano kortet går i 900 MHz vid 1.1V istället så motsvarar det
(1.1/1.3)^2 * 900/1050 = 0.61 = 61% av energiförbrukningen.

Nu är det ju verkligen inte så simpelt i praktiken med en GPU (stämmer rätt bra på en cpu dock) då det finns mer än bara GPUn på kortet men ja, det låter inte alls omöjligt framför allt med tanke på att det ända som är sagt är att kortet ska vara snabbare än 290X vilket det bör vara från ~750MHz core.

Borde inte svårt att räkna ut för det mesta kommer följa med Fury x, som minnen och gpu t.ex (det jag menar att det mesta från X kommer flyttas till nano). Så borde ju vara lätt att räkna ut MHz:en.

Men vad det märks i tester så har ju AMD pressat Fury X så långt det går och syns på överklocknings möjligheterna idag i alla fall (få se om det ändras när man kan pilla på volten). Så nano bygger helt enkelt på kretsar som inte gått att klocka högt nog troligen.

Få se längre fram i höst vad nästa Fury kort är (kanske är dubbelmackan och blir inte mer än dessa tre, fast det får man se helt enkelt).

AMD får ju övning med drivers och hur man bäst bygger HBM nu i alla fall, speciellt på 4Gb ram i höga upplösningar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar