Media Markts usla kundbemötande och icke-existerande prisgaranti

Permalänk
Medlem

Media Markts usla kundbemötande och icke-existerande prisgaranti

Hej, måste skriva av mig lite och varna andra om detta. Det handlar om en TV jag skulle köpa och det fanns två butiker som hade den, Media Markt och Elgiganten. Eftersom Elgiganten hade den för 1000 kronor billigare men endast i ett varuhus 40 kilometer bort (ej online) så föredrog jag att åka till stadens Media Markt. För att vara säker på att prisgarantin gäller ringde jag Media Markts kundtjänst och frågade om det fungerade, och det skulle inte vara några problem enligt killen i luren.

Kanon, jag åker dit en timme innan stängning och möter en anställd som ska vara nån typ av expert på TV avdelningen. Jag nämner för honom att Elgiganten har den TV:n jag visar honom för 1000 kronor billigare (ej rea) i ett varuhus en bit bort, och att jag kan köpa den på Media Markt då prisgarantin ska gälla. Då börjar han tveka och påstår att de tog bort prisgarantin helt på grund av Elgiganten hade "fula tricks för sig". När jag ska vända på klacken stoppar han mig och börjar deala om priset ändå, "Vad sägs om att du får den för 7000?" Jag blir lite förvånad men funderar ett tag och går med på det, blir ändå bensinpengar till Elgiganten och sparar energi på att ta mig till den andra stan.

Därefter säger han att det är okej och går iväg och ska fixa en grej, och blir borta rätt länge. (Börjar här bli lite misstänksam) Sen kommer han tillbaka och drar kartongen till datorn och ska fixa med betalningen och det. Och när jag ska ta emot lappen som jag ska visa upp i kassan så säger han att DET INTE GICK FÖR 7000 och jag måste betala fullt pris!?
Kan ge mig f*n på att han ljög från första början bara för att förstöra för mig, och göra så att jag inte skulle hinna till Elgiganten i andra stan innan stängning. Jag sa nämligen till honom att jag måste dit direkt om inte Media Markt väljer att sälja den till mig, men han valde att hålla kvar mig bara för att.

Säger inte så mycket utan joggar ut från butiken och kör till Elgiganten, och hinner in precis innan dörrarna stängde och fick tag i TV:n.

Media Markt, ni har tappat en kund.

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Vilket jävla rövhål, om det nu stämmer att han gjorde detta med flit.

Dock har jag bra erfarenheter från MM och prisgarantin. Tjejen valde en laptop och vi gick mot kassorna, samtidigt kollade jag prisjakt på mobilen och såg att den fanns i en annan butik för typ 500kr mindre. Pratade med en random säljare i varuhuset och vips så fick vi den för 500kr mindre. Dock var detta två år sedan.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

Man köper inte något dyrt på MM. Utan bara enklare förbruknings saker

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Man köper inte något dyrt på MM. Utan bara enklare förbruknings saker

Amen.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft problem med MMs prisgaranti. Var bara i början då de inte vill matcha webhallen, men nu har de rättat till även det. Köpte min senaste TV där då den var billigast där. Tänkte köpa TV nr2 där också, frågade om han kunde göra ngt med priset och han sänkte det med 500:- utan ngt tjafs.

Permalänk
Medlem

Jag kan garantera dig att ingen i butiken försökte förhala tiden så att du inte skulle hinna till Elgiganten. Det låter som att säljaren gick iväg för att hämta TVn på lagret, vilket kan ta lite tid om den är upphissad högst upp i stallaget tex.

Får jag fråga vilken TV det gällde? (Ja jag jobbar i den berörda butiken, men ej på TV-avdelningen).

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Prisgarantin har fungerat bra för mig. MM matchar alltid lägsta pris.

Visa signatur

Macbook Pro 13" Retina 2015 - i5 @ 2.7Ghz - Intel Iris 6100 1536MB - 8GB 1867Mhz

Permalänk
Medlem

om du nu körde bil varför inte bara kör direkt till elgiganten? tiden du spenderade på att ringa dit etc verkar inte vara värt om du inte hade nått annat ärende på mm

Permalänk
Medlem

Mediamarkt har väl ingen prisgaranti? Ingenting som de går ut med i marknadsföringen eller på sin hemsida åtminstone. Elgiganten däremot har det.

Permalänk
Medlem

Senast jag handlade något på Mediamarkt så nyttjade jag prisgarantin utan några som helst problem. De brukar dock ha någon klausul om att produkten du vill nyttja prisgarantin på måste finnas på plats i den andra butiken, rena internet-deals matchar de inte.

Nu hittar jag dock inte ett ord om prisgaranti på deras hemsida, så de kanske helt enkelt inte kör det längre.

Permalänk
Medlem

Låter inte som en så kul upplevelse.
Själv föredrar jag MM över Elgiganten. Bor i Malmö och varit på både Svågertorp och Nova Lund och handlat utan att känt mig lurad och där prisgarantin har funkat utan problem. Däremot har jag dålig erfarenhet utav Elgiganten på Nova Lund.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mediamarkt är lurendrejare och hade aldrig handlat där om det inte var smågrejer som telefonladdare eller dylikt. Ifall det står på deras hemsida eller någon annanstans + att du ringde och fick det bekräftat att det finns prisgaranti så skall fan det gälla.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Ifall det står på deras hemsida eller någon annanstans + att du ringde och fick det bekräftat att det finns prisgaranti så skall fan det gälla.

Det står inget om det på deras hemsida. Problemet med vad kundtjänsten sagt är att MMs butiker är fristående, de har inte enhetliga bestämmelser över hela landet. Exempelvis så varierar både prissättning och utbud mellan olika butiker, och rimligtvis hur de applicerar prisgaranti och liknande.
För oss är det dock omöjligt att avgöra om kundtjänsten lämnat felaktig information, om de lämnat felaktig information baserat på att TS gett dem felaktig information, att de lämnat korrekt information men butiken har varit på dåligt humör och inte velat vara tillmötesgående etc.
På plats i butik är det naturligtvis lätt att hävda att "Någon jag talade med någonstans sa att det skall vara så här, så därför skall det det!" eftersom det inte finns någon annan på plats att skylla på, men i verkligheten blir det snabbt tämligen orimligt.

Talar man med personal i just den butiken och får en uppgift håller jag dock med dig i sak.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det står inget om det på deras hemsida. Problemet med vad kundtjänsten sagt är att MMs butiker är fristående, de har inte enhetliga bestämmelser över hela landet. Exempelvis så varierar både prissättning och utbud mellan olika butiker, och rimligtvis hur de applicerar prisgaranti och liknande.
För oss är det dock omöjligt att avgöra om kundtjänsten lämnat felaktig information, om de lämnat felaktig information baserat på att TS gett dem felaktig information, att de lämnat korrekt information men butiken har varit på dåligt humör och inte velat vara tillmötesgående etc.
På plats i butik är det naturligtvis lätt att hävda att "Någon jag talade med någonstans sa att det skall vara så här, så därför skall det det!" eftersom det inte finns någon annan på plats att skylla på, men i verkligheten blir det snabbt tämligen orimligt.

Talar man med personal i just den butiken och får en uppgift håller jag dock med dig i sak.

Okej, jag är med på vad du säger. Utgick ifrån att det fanns information. Sedan att mediamarkt var franchise(som jag tror det heter?) hade jag ingen aning om. Då har jag lärt mig något idag

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Jag kan garantera dig att ingen i butiken försökte förhala tiden så att du inte skulle hinna till Elgiganten. Det låter som att säljaren gick iväg för att hämta TVn på lagret, vilket kan ta lite tid om den är upphissad högst upp i stallaget tex.

Får jag fråga vilken TV det gällde? (Ja jag jobbar i den berörda butiken, men ej på TV-avdelningen).

Jag hoppas verkligen inte det, haha. Nej alltså TVn stod nere på plats, en Sony 50". Det jag syftar mest på är att det verkar som att ni inte går med på prisgaranti när skillnaden är så stor? Kanske dags att kunden får reda på vad som verkligen gäller vid dessa fall och även de anställda då. Dessutom att man kommer överens om ett pris för att sedan säga att det inte går när man är beredd på att betala varan, visst alla gör väl fel men det där kändes väldigt mysko.

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Först vill jag bara säga att allt jag skriver här gör jag i egenskap av privatperson. Mina åsikter reflekterar inte nödvändigtvis företagets.

Om TVn redan stod framme så faller ju teorin om lagret. Då förekommer det väll mest sannolikt att säljaren gav sig iväg för att få det lägre priset godkänt, vilket han/hon inte fick.

Alla som har jobbat som säljare vet att man någon gång lovat för mycket (av misstag givetvis), i det här fallet ter det sig troligt att säljaren trodde sig kunna sälja TVn för det lägre priset, något som senare visade sig att det inte gick. Jag håller med dig om att det var en olycklig situation, men jag tror absolut inte att säljaren hade sin egna agenda och försökte locka dig att stanna med ett pris som han visste att han inte kunde erbjuda.

Sen angående prisgarantin så finns det ingen uttalad sådan, men konsumenter kommer alltid att jämföra priser och alla butiker vill ju sälja. Med det menar jag att det skadar ju inte att fråga, det värsta som kan hända är att man får ett nej

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Skrivet av 2000+:

...det värsta som kan hända är att man får ett nej

För att vara petig så är det värre att få ett ja som sedan blir ett nej. Finns säkert värre scenarion också.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem

jag har småhandlat på MM och det har funkat ok. När jag skulle köpa dyrare BT lurar så gick de inte att testa i butik pga för många BT källor, då skrev säljaren en lapp där det stod att kunden får prova hemma och sen lämna tillbaks utan anledning, vilket kändes trevligt/seriöst(även om man alltid har bytesrätt etc).

Möjligen är det lite svårt att få tag säljare i de stora varuhusen.

Bra att löste sig för dig iallafall, fast det blev elefanten

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Köper ni något från MM så kolla att priset i butik är samma som på nätet då jag sett att de ofta är dyrare. Iofs har jag bara kollat spel så det kanske stämmer annars?
Kundservice tycker jag dock att de har, snackade 30min med en spelintresserad kille på MM och köpte tillsist 3DS av honom för ett bra tag sedan.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Köper ni något från MM så kolla att priset i butik är samma som på nätet då jag sett att de ofta är dyrare. Iofs har jag bara kollat spel så det kanske stämmer annars?

MMs butiker är fristående, de har lokal prissättning, lokalt utbud, lokala kampanjer och säkerligen lokala rutiner. Priserna skiljer sig mellan hemsidan och butikerna, på samma sätt som de gör sinsemellan butikerna, och de gör inga utfästelser att det inte skall vara så.
Sedan kan det vara så att MM matchar priset en annan butik har, eller de själva på nätet, men då handlar det inte om att priset i butik är felaktigt utan om att de hellre säljer prylen än inte.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

MMs butiker är fristående, de har lokal prissättning, lokalt utbud, lokala kampanjer och säkerligen lokala rutiner. Priserna skiljer sig mellan hemsidan och butikerna, på samma sätt som de gör sinsemellan butikerna, och de gör inga utfästelser att det inte skall vara så.
Sedan kan det vara så att MM matchar priset en annan butik har, eller de själva på nätet, men då handlar det inte om att priset i butik är felaktigt utan om att de hällre säljer prylen än inte.

Intressant. Fungerar El-giganten på samma sätt?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Intressant. Fungerar El-giganten på samma sätt?

Nej. Även om en del av deras butiker drivs av franchisetagare så har hela kedjan enhetligt utbud, kampanjer och prissättning.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Både MM och Elgiganten kör väl prismatchning om jag inte missminner mig. Förut handlade jag alltid på Elgiganten, men nu har jag närmare till MM och tycker att de fungerar helt OK. Har de ett visst pris på sin hemsida så är det det priset man betalar i butik (om man påpekar detta såklart).

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Nej. Även om en del av deras butiker drivs av franchisetagare så har hela kedjan enhetligt utbud, kampanjer och prissättning.

Bra att veta, tackar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Nu är det inte franchise. Utan Mediamarkts butikschef äger en del av butiken, oftast runt 10%.
Elgiganten har både egna och franschisebutiker.

Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem med prisgaranti eller att lämna tillbaka använda produkter till Elgiganten. Handlar aldrig på MM. Det är inte värt det och oftast så finns det en elgiganten ganska så nära MMs butiker.

Permalänk

Har vid två olika tillfälle testat med prisgaranti på MM i Lund Nova.
"Men icke sa Nicke"
Har även gjort det på EG i Lund och i Löddeköpinge utan några som helst problem.
Bemötandet och servicen på EG är 100ggr bättre än på MM.
I alla fall enligt min erfarenhet....
Ända anledning till att gå på MM är deras stora utbud och att man kan klämma och känna.
Sen handlar jag helst någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H3Nc3:

Och när jag ska ta emot lappen som jag ska visa upp i kassan så säger han att DET INTE GICK FÖR 7000 och jag måste betala fullt pris!?
Kan ge mig f*n på att han ljög från första början bara för att förstöra för mig, och göra så att jag inte skulle hinna till Elgiganten i andra stan innan stängning. Jag sa nämligen till honom att jag måste dit direkt om inte Media Markt väljer att sälja den till mig, men han valde att hålla kvar mig bara för att.

Nå, för vad det var värt, ljög han troligtvis för dig båda gångerna. Han hade aldrig för avsikt att sänka priset på din TV, ungefär som du gissat. Och, hade han velat, hade det gått att sänka priset på den, de gör det regelbundet, vanligtvis på varor som har ett lägre pris på deras websida, men även när vänner, bekanta, och personal ska handla.

Jag har aldrig haft några problem med att få MM att matcha priset på en produkt, om jag kan visa att det finns någon annanstans, och de har den i lager. Men jag misstänker att det åtminstone delvis beror på lokala politices, och då främst butikschefen, och dennes säljvilja. Men det är knappast något man frågar chefen om i varje fall, utan en fast policy, "så här mycket får ni sänka en vara med, om det behövs" och ett visst antal % som "hur mycket".
Men men, trist med det bemötandet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nå, för vad det var värt, ljög han troligtvis för dig båda gångerna. Han hade aldrig för avsikt att sänka priset på din TV, ungefär som du gissat. Och, hade han velat, hade det gått att sänka priset på den, de gör det regelbundet, vanligtvis på varor som har ett lägre pris på deras websida, men även när vänner, bekanta, och personal ska handla.

Vet inte riktigt vart ifrån du får din intel, men nej jag kan inte sänka butikens varor bara för att min kompis ska handla något.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Varit med om liknande vid PS4 release. Jag hade bokat och betalt ett PS4 för 3490:-.
Dagen det väl släpps och man ska gå därifrån med PS4:at säger personen i kassan att det slutgiltiga priset blir 3990:-.

Vi var kanske 30 personer där innan stängning och alla nästan gick med på att betala 3990:- förutom jag, min kompis och 2 till.
Vi stod på oss och sa att vi betalt och bokat för det priset och stod inget om några förändringar. Var ett jäkla bök.. Undviker både MM och Elgiganten. Tycker det är allt för ofta de försöker lura en.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1