Grannens hund, det har gått för långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Är det aktivitet där på nätterna?

Det är rätt lugnt på nätterna numera men för några år sen var det ofta hundar som skällde sent runt tolv på natten, det var ganska irriterande.

White noice funkar bra för o dränka oljud, enda nackdelen är att när man väl vant sej är det svårt att somna utan det.

Permalänk
Medlem

Klockan är nu 2:20 och hunden är ute och skäller för fullt. Grannen är INTE med ut och tystar den.

Blev väckt kring 12 i lördags natt med... Det var väl lite surt men det var ju ändå helg.

Natten till en måndag är det dock inte kul att bli väckt långt efter två...

Vad skulle ni ha gjort? Försökt prata med honom igen, eller gå vidare med det?

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag skulle gå vidare med det. Sådär kan du inte ha det. I min mening ska det vara knäpptyst efter 22:00. Och innan 22:00 ska det vara tyst så man inte stör någon. Din lata granne måste gå ut med hunden.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Eftersom du har sagt till honom förut och det tydligen inte gjorde någon skillnad så ser jag inte att du har något annat val än att ta det vidare.

Permalänk
Medlem

Kan jag på något sätt bevisa när filmerna jag har är inspelade?
Inspelat med en LG G3

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Kan jag på något sätt bevisa när filmerna jag har är inspelade?
Inspelat med en LG G3

Datumet när filen skapades borde stå i egenskaper.

Edit:
Sen har du ju också laddat upp filmen på Youtube och datumet du publicerade videoklippet borde styrka det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustax:

Datumet när filen skapades borde stå i egenskaper.

Edit:
Sen har du ju också laddat upp filmen på Youtube och datumet du publicerade videoklippet borde styrka det också.

Japp, men man kan ju inte säkert bevisa när den spelades in, bara när den laddades upp, eller?

Om jag håller in ikonen för filmen jag spelade in i natt får jag upp den här rutan: http://gyazo.com/99dfad5ab3150792f2cfd03008d370aa
Kan man inte ändra den här informationen? Om jag typ ställer fram klockan på mobilen.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Japp, men man kan ju inte säkert bevisa när den spelades in, bara när den laddades upp, eller?

Om jag håller in ikonen för filmen jag spelade in i natt får jag upp den här rutan: http://gyazo.com/99dfad5ab3150792f2cfd03008d370aa
Kan man inte ändra den här informationen? Om jag typ ställer fram klockan på mobilen.

Ja, jag tror att ifall du ställer fram klockan på mobilen så får man den tidpunkt du har ställt in på telefon när man spelar in. Men jag tror knappast att myndigheterna kommer att kolla när du spelade in videon. Ifall man går så långt att man anmäler detta så borde de förstå att detta handlar inte om någon enstaka gång. All respekt för dig att du har försökt lösa detta diplomatiskt, jag hade inte kunnat stå ut med det där.

Edit:
Men fall i fall för att vara på den säkra sidan så hade jag rekommenderat dig att säga datum och tidpunkt i videon varje gång du spelar in. Gör så några dagar i streck för att samla in bevis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Japp, men man kan ju inte säkert bevisa när den spelades in, bara när den laddades upp, eller?

Om jag håller in ikonen för filmen jag spelade in i natt får jag upp den här rutan: http://gyazo.com/99dfad5ab3150792f2cfd03008d370aa
Kan man inte ändra den här informationen? Om jag typ ställer fram klockan på mobilen.

Slå på TV'n och filma text-TV nyheterna lite kort samtidigt. Då ser man på nyhetstexten och klockan vad tiden är.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Japp, men man kan ju inte säkert bevisa när den spelades in, bara när den laddades upp, eller?

Om jag håller in ikonen för filmen jag spelade in i natt får jag upp den här rutan: http://gyazo.com/99dfad5ab3150792f2cfd03008d370aa
Kan man inte ändra den här informationen? Om jag typ ställer fram klockan på mobilen.

Ett bra sätt att involvera myndigheterna är att ringa 114 14, be att få prata med sambandscentralen där du bor. Stå så att operatören hör hunden skälla och be dem skicka ut en patrull för att undersöka vad som händer...

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem

Fan vad tråkigt att det inte blev bättre permanent :/ Du kanske borde snacka med honom en gång till och påpeka det att IFALL han INTE förbättrar situationen så kommer du gå vidare med ärendet. Genom att göra det så gör du det inte till en konflikt med en gång vilket du gör ifall du går vidare med det direkt utan att prat amed grannen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Inte alls kul det där... Hoppas det löser sig.
Tänkte också låna tråden lite.
Jag har inte samma problem, men grannens katt hoppar upp motorhuven och repar lacken och jag blir flyförbannad. Någon som vet hur man ska få bort katter från bilar!?

Testa att blanda citron och vatten och spruta på bil och liknande innan du lämnar det som du inte vill att katter ska vara nära (min katt hatar verkligen doften av citron) och har hört av andra att det funkar.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

Jag befinner mig lite i en liknande situation nu, har grannen med två schäfrar och en pitbull som jag nog aldrig sett i koppel. En av hundarna är en problemhund som de tagit hand om, som de själva uttalat sig " är ilsken på karlar" som de sa när hunden ställde mig på vägen och skällde av var rejält aggressiv. Har sedan blivit utskälld hemma på min gård (som jag hyr) flera gånger och jag har fått stått blick stilla tills ägaren hämtat hunden. För någon månad sen blev min sambos blinda mormor utsatt på samma sätt när hon hälsade på och hon blev jätterädd.

Men i helgen då när jag kom hem så kom de två schäfrarna efter bilen när jag kom hem och hoppade upp mot förardörren, så jag åkte hemifrån igen och tänkte att de kanske skulle bli kopplade om jag tog en liten omväg. Men icke jag kom hem igen och de var runt bilen, jag gick ur och tänkte att jag ska prata med grannen om att koppla hundarna då det faktiskt är koppeltvång och jag vill inte ha någon annans agressiva problemhund hos mig. Men då kom hundjäveln rejält aggressiv, den gjorde utfall när jag flackade med blicken eller vred bort huvudet så där stod jag och helt plötsligt ser jag hunden göra utfall mot benet så jag drar undan benet i sista sekunden och hunden bara touchar (nyper) mig i vaden det blev inte ens ett märke. (vem vet vad som hänt om jag inte parerat och sparkat bort benet) och jag ropar efter hjälp. Till sist kommer grannen och tar hand om hunden.

Jag var rejält skärrad, har haft hund i hela mitt liv och aldrig någonsin sett en så aggressiv hund. Hade inte grannen kommit hade jag förmodligen fått backa och hoppas att man fått tag i nåt tillhygge och försvara sig för jag hade 50m till min ytterdörr. Iaf jag talade med min granne och sa att den där hunden måste du ha kopplad.. Men det var som att prata med en vägg, han svarade fan inte ens.

Då det är min hyresvärds son som bor där så sansade jag mig och ringde upp hyresvärden och berättade vad som hänt och jag sa att den där hunden måste han ta bort, nästa gång kanske det är min brorson som blir drabbad. Sedan fick jag repor på bilen som säkert går att polera bort, visst jag har repor sedan förut men de har jag förorsakat själv. Jag sa att för att få det på försäkring så måste jag göra en polisanmälan, men han skulle ta tag i det. Men vi får se om det löser sig nu.

Blir hunden kvar så är frågan hur man gör, polisanmäla, eller förbereda sig på att ta en kamp med en hund och läsa på paragraf 28. Hur som helst så är grannsämjan förmodligen i botten nu. Aldrig känt mig så maktlös men blir det en nästa gång måste jag vara beredd.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av john_doe:

Jag befinner mig lite i en liknande situation nu, har grannen med två schäfrar och en pitbull som jag nog aldrig sett i koppel. En av hundarna är en problemhund som de tagit hand om, som de själva uttalat sig " är ilsken på karlar" som de sa när hunden ställde mig på vägen och skällde av var rejält aggressiv. Har sedan blivit utskälld hemma på min gård (som jag hyr) flera gånger och jag har fått stått blick stilla tills ägaren hämtat hunden. För någon månad sen blev min sambos blinda mormor utsatt på samma sätt när hon hälsade på och hon blev jätterädd.

Men i helgen då när jag kom hem så kom de två schäfrarna efter bilen när jag kom hem och hoppade upp mot förardörren, så jag åkte hemifrån igen och tänkte att de kanske skulle bli kopplade om jag tog en liten omväg. Men icke jag kom hem igen och de var runt bilen, jag gick ur och tänkte att jag ska prata med grannen om att koppla hundarna då det faktiskt är koppeltvång och jag vill inte ha någon annans agressiva problemhund hos mig. Men då kom hundjäveln rejält aggressiv, den gjorde utfall när jag flackade med blicken eller vred bort huvudet så där stod jag och helt plötsligt ser jag hunden göra utfall mot benet så jag drar undan benet i sista sekunden och hunden bara touchar (nyper) mig i vaden det blev inte ens ett märke. (vem vet vad som hänt om jag inte parerat och sparkat bort benet) och jag ropar efter hjälp. Till sist kommer grannen och tar hand om hunden.

Jag var rejält skärrad, har haft hund i hela mitt liv och aldrig någonsin sett en så aggressiv hund. Hade inte grannen kommit hade jag förmodligen fått backa och hoppas att man fått tag i nåt tillhygge och försvara sig för jag hade 50m till min ytterdörr. Iaf jag talade med min granne och sa att den där hunden måste du ha kopplad.. Men det var som att prata med en vägg, han svarade fan inte ens.

Då det är min hyresvärds son som bor där så sansade jag mig och ringde upp hyresvärden och berättade vad som hänt och jag sa att den där hunden måste han ta bort, nästa gång kanske det är min brorson som blir drabbad. Sedan fick jag repor på bilen som säkert går att polera bort, visst jag har repor sedan förut men de har jag förorsakat själv. Jag sa att för att få det på försäkring så måste jag göra en polisanmälan, men han skulle ta tag i det. Men vi får se om det löser sig nu.

Blir hunden kvar så är frågan hur man gör, polisanmäla, eller förbereda sig på att ta en kamp med en hund och läsa på paragraf 28. Hur som helst så är grannsämjan förmodligen i botten nu. Aldrig känt mig så maktlös men blir det en nästa gång måste jag vara beredd.

Flytta. Så snabbt som möjligt. Var glad att du hyr. Man ska inte bråka med den sorten, du blir bara cynisk över hur rättssystemet fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Kan jag på något sätt bevisa när filmerna jag har är inspelade?
Inspelat med en LG G3

Efter/Före/Medans du spelar in, så går du ut på nätet. Till Fröken UR eller liknande site, Så visas tiden. Annars är ju Aftonbladet, Expressen osv bra för att fastställa dagar. Men vet inte om dom visar tider.

Men ang ditt problem, jag hade gått och pratat med honom kolla om gubben kanske har varit sjuk och inte har kunnat gå ut. Kollat om det finns några förklaringar varför han slutat tänka på hunden och tiden.

Och i samtalet... om du kan nämn, att om det inte tas hand om så kommer du gå vidare med det.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Skrivet av john_doe:

..........

Blir hunden kvar så är frågan hur man gör, polisanmäla, eller förbereda sig på att ta en kamp med en hund och läsa på paragraf 28. Hur som helst så är grannsämjan förmodligen i botten nu. Aldrig känt mig så maktlös men blir det en nästa gång måste jag vara beredd.

Någon försvarsspray som du förvarar i mittkonsolen eller handskfacket vore väl inte så dumt?
Eller? Jag har ingen erfarenhet av att slåss med hundar. Nosen är bra att rikta in sig på har jag fått höra.

Skrivet av Ain0k:

......

Vad skulle ni ha gjort? Försökt prata med honom igen, eller gå vidare med det?

Kan du inte sova i något annat rum i huset? Eller komma det inte göra någon direkt skillnad?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Någon försvarsspray som du förvarar i mittkonsolen eller handskfacket vore väl inte så dumt?
Eller? Jag har ingen erfarenhet av att slåss med hundar. Nosen är bra att rikta in sig på har jag fått höra.

Kan du inte sova i något annat rum i huset? Eller komma det inte göra någon direkt skillnad?

Det hörs ljudligt i hela huset, hunden står inte mer än 15 meter bort från själva huset.

Visst, jag skulle ju kunna lägga mig i källaren... Tvättstugan eller pannrummet...

Känns dock inte helt rimligt att jag ska behöva göra det.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Du får prata med grannen igen, säg att det verkade fungera när han gick med hunden ut, fråga varför han slutade.
Oavsett vad han har för förklaring, säg att det är oacceptabelt påpeka att det är hans hund, hans ansvar.
Oavsett nästa bortföklaring påpeka igen att det är helt oacceptabelt och om det inte blir skärpning så kommer du bli tvungen att anmäla.

Du har varit nog förstående för hans situation i föregående samtal, nu måste du sätta ner foten så han förstår att det är allvar och att det inte är OK att hans hund skäller mitt i natten.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Det hörs ljudligt i hela huset, hunden står inte mer än 15 meter bort från själva huset.

Visst, jag skulle ju kunna lägga mig i källaren... Tvättstugan eller pannrummet...

Känns dock inte helt rimligt att jag ska behöva göra det.

Varför inte bli kompis med grannen och framförallt hunden... Se sedan till att locka över den till ditt varje natt den är ute och sedan bura in den. Ring polisen varje natt du "fångat" den så ska du nog se till att din granne får sig en funderare, om det vill sig illa kanske han tom får hundförbud.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Jag befinner mig lite i en liknande situation nu, har grannen med två schäfrar och en pitbull som jag nog aldrig sett i koppel. En av hundarna är en problemhund som de tagit hand om, som de själva uttalat sig " är ilsken på karlar" som de sa när hunden ställde mig på vägen och skällde av var rejält aggressiv. Har sedan blivit utskälld hemma på min gård (som jag hyr) flera gånger och jag har fått stått blick stilla tills ägaren hämtat hunden. För någon månad sen blev min sambos blinda mormor utsatt på samma sätt när hon hälsade på och hon blev jätterädd.

Men i helgen då när jag kom hem så kom de två schäfrarna efter bilen när jag kom hem och hoppade upp mot förardörren, så jag åkte hemifrån igen och tänkte att de kanske skulle bli kopplade om jag tog en liten omväg. Men icke jag kom hem igen och de var runt bilen, jag gick ur och tänkte att jag ska prata med grannen om att koppla hundarna då det faktiskt är koppeltvång och jag vill inte ha någon annans agressiva problemhund hos mig. Men då kom hundjäveln rejält aggressiv, den gjorde utfall när jag flackade med blicken eller vred bort huvudet så där stod jag och helt plötsligt ser jag hunden göra utfall mot benet så jag drar undan benet i sista sekunden och hunden bara touchar (nyper) mig i vaden det blev inte ens ett märke. (vem vet vad som hänt om jag inte parerat och sparkat bort benet) och jag ropar efter hjälp. Till sist kommer grannen och tar hand om hunden.

Jag var rejält skärrad, har haft hund i hela mitt liv och aldrig någonsin sett en så aggressiv hund. Hade inte grannen kommit hade jag förmodligen fått backa och hoppas att man fått tag i nåt tillhygge och försvara sig för jag hade 50m till min ytterdörr. Iaf jag talade med min granne och sa att den där hunden måste du ha kopplad.. Men det var som att prata med en vägg, han svarade fan inte ens.

Då det är min hyresvärds son som bor där så sansade jag mig och ringde upp hyresvärden och berättade vad som hänt och jag sa att den där hunden måste han ta bort, nästa gång kanske det är min brorson som blir drabbad. Sedan fick jag repor på bilen som säkert går att polera bort, visst jag har repor sedan förut men de har jag förorsakat själv. Jag sa att för att få det på försäkring så måste jag göra en polisanmälan, men han skulle ta tag i det. Men vi får se om det löser sig nu.

Blir hunden kvar så är frågan hur man gör, polisanmäla, eller förbereda sig på att ta en kamp med en hund och läsa på paragraf 28. Hur som helst så är grannsämjan förmodligen i botten nu. Aldrig känt mig så maktlös men blir det en nästa gång måste jag vara beredd.

Har hunden varit okopplad och gjort utfall mot dig skulle jag inte tvekat en sekund att ringa polisen. Visst det finns orter där polisen inte har resurser att ta hand om allt men agressiva hundar som hålls okopplade utgör en fara för allmänheten och då är det egentligen polisens arbete att ta itu med det. Finns det flera vittnen på att saket och ting har hänt så är det ju bra.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

Inte så lätt! Vår döva katt SamSam (Maine Coon som är en väääldigt pratglad ras) gillar att prata (vråla) med andar eller något liknande kl 02-03 på natten. När grannen bankar i golvet får jag snällt gå upp och avbryta samtalet mellan dimensionerna. Har provat flera olika saker men tyvärr finns det inte mycket att göra. Men jag älskar vår SamSam så förslaget från grannen att avliva katten kommer aldrig att hända. Har därför bestämt mig för att flytta till villa så att SamSam kan prata fritt med andarna och sin kattkompis på nätterna utan att några grannar störs!

Man kan väl inte riktigt jämföra detta med TS situation då det borde vara lättare att få tyst på en hund än en döv katt.

Känner igen det där
Har precis övertagit en Maine Coon och han snackar som tusan vid den tiden (även dagtid med lägre ljudnivåer).. Som tur är bor jag i villa och har långt till närmaste granne.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk

***bort/moderator***
Det som är oroande med att göra en anmälan om störningar till kommunen är just din granne: en normalt funtad person hade gjort sitt bästa för att tysta ner hunden, bett om ursäkt för oljudet och sett till att grannarna fått sova i fortsättningen. Är karln fullt normal?

Jag hade nog frågat runt i grannskapet lite innan: har han någon historia av segdragna juridiska tvister och bråk med sina grannar?
(Det finns exempel på dårar som har bråkat med varandra i tjugo år om ett staket som står fem centimeter in på grannens tomt, alternativt är för högt, alternativt inte har tillräckligt stort avstånd mellan spjälorna i staketet...eller för att ha målat om sitt hus i en annan färg än den som finns specificerad i bygglovet...)

Om han visar sig vara en sådan person hade jag nog anmält honom den korrekta vägen: men noga sett till att han inte kan jävlas tillbaka på något sätt: exempelvis med staketfrågor som ovan, och prata helst inte med honom direkt, utan via ombud och brev - då minskar risken för att han ska kunna svara med att anklaga dig för att ha sagt något olämpligt i ett hett ögonblick.

Good luck!

§8 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"

Permalänk
Medlem

Ta en trädgårdsslang med kallvatten och spruta ner hunden varje gång den skäller..kommer sluta snabbt.

Plus att ägaren kommer tröttna på att hunden kommer in blöt hela tiden.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Antagligen så går han inte med hunden som han ska på dagarna så stackars hunden blir rastlös. Anledningen till att gubben släpper ut hunden om natten är säkert för att han vill slippa ha liv inomhus. Att försöka få honom att hålla hunden inne kommer inte att fungera. Sett ur gubbens perspektiv så är det bättre med oväsen på gården än inne hos honom.

Tror du att du kan få gubben att ändra sitt beteende och plötsligt börja rasta sin hund och trötta ut hunden så det enda den vill göra om natten är att sova? Lycka till. Eller försök hitta nån som är villig att rasta stackarn.

Permalänk
Medlem

Man borde rimligen se på ljusstyrkan i videon om det är mitt i natten.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Det hörs ljudligt i hela huset, hunden står inte mer än 15 meter bort från själva huset.

Visst, jag skulle ju kunna lägga mig i källaren... Tvättstugan eller pannrummet...

Känns dock inte helt rimligt att jag ska behöva göra det.

Jag skulle ringt 114 14. Du behöver inte direkt polisanmäla händelserna, men säkerligen kan du få hjälp av någon med auktoritet som tar ett snack med din egoistiska granne.

Jag skulle inte tveka en sekund att ringa polisen efter alla försök du har gjort att prata med människan och lösa problemet själva.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ain0k:

Klockan är nu 2:20 och hunden är ute och skäller för fullt. Grannen är INTE med ut och tystar den.

Blev väckt kring 12 i lördags natt med... Det var väl lite surt men det var ju ändå helg.

Natten till en måndag är det dock inte kul att bli väckt långt efter två...

Vad skulle ni ha gjort? Försökt prata med honom igen, eller gå vidare med det?

Spela in varje tillfälle det inträffar, tills du har ett stort antal inspelningar som bevis. Sen går du vidare med det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xcluzive:

Jag skulle gå vidare med det. Sådär kan du inte ha det. I min mening ska det vara knäpptyst efter 22:00. Och innan 22:00 ska det vara tyst så man inte stör någon. Din lata granne måste gå ut med hunden.

Fast i lagens mening är det ingen skillnad på att störa nån mitt på dagen och mitt i natten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Fast i lagens mening är det ingen skillnad på att störa nån mitt på dagen och mitt i natten.

Dock är jag GANSKA säker på att det finns någonting som heter störande av friden eller något snarlikt, som antagligen går lättare att fälla någon för ifall det är natt vi snackar om.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dakkie:

Dock är jag GANSKA säker på att det finns någonting som heter störande av friden eller något snarlikt, som antagligen går lättare att fälla någon för ifall det är natt vi snackar om.

Nja, man får inte störa nån tid på dygnet. Däremot kan man med avseende på att nattsömnen störs av en störning nattetid lättare få bifall i en sån tvist, tack vare att det kan anses vara skadligt för hälsan.

Att fälla någon för nåt "störande av friden" handlar det inte om, eftersom det rör sig om en civilrättslig tvist.

Ur hyreslagen:

25 § När hyresgästen använder lägenheten skall han se till att de
som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad
kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras
bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas (störningar i boendet).

Och ur jordabalken (för villor etc):

1 § Den som äger en del av en sådan anläggning som avses i 5 § ska vid användandet av sin del av anläggningen
1. se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att störningarna inte skäligen bör tålas.

Skickades från m.sweclockers.com