Nvidia överväger prissänkning av Geforce GTX 980 Ti, 980 och 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Mest prisvärt senaste månaderna har varit AMD 290X... så ett mysterium att de kortet inte säljer mer.

Det är inte speciellt mycket av ett mysterium. Det skiljer småpengar mot nVidias 980, som drar mindre med ström. Det gör att man slipper byta PSU, samt får tillbaka något var månad på elräkningen.
Problemet är helt enkelt att r9 2xx och r9 3xx serien är Radeon HD 79xx kort, i nya kläder, och även om kejsaren inte är naken, så syns det att det är samma gamla kejsare...
AMD har satsat stenhårt på Fury. Och effekterna syns. Nu släpper de dem som värstingar, och förhoppningsvis vet de hur de ska ta familjen vidare så att de kan släppa fler varianter, helst både mer riktade mot budgetsegmentet, men framöver, även snabbare alternativ. De ska bara lista ut hur de ska hantera all värmen först... Misstänker att gränsen för vad Fiji XT kan prestera egentligen inte är nådd, utan att man är begränsad av vad man klarar av att kyla bort, snarare än hur högt man klarar av att klocka den. Det är antagligen orsaken till varför testexemplaren klockar så dåligt med. De är nog rätt hårt styrda i firmware, och vägrar vara med när tempen börjar klättra. Det finns ingen annan vettig anledning till att de inte går att klocka högre, när temperaturen ligger kvar på 60 grader...

Skrivet av Mange43:

Jag vill gärna att amd lever kvar och levererar toppkort.
Men det har blivit väldigt infekterat här på sweclockers.

Det blir så när man skiter i prestanda, och rättfärdigar lojalitet med ett varumärke oavsett vilket pris det kostar en. Själv är jag överens med dig så till vida att jag hoppas AMD kan hålla sig kvar som en vettig leverantör av prestanda GFX. Däremot så köper jag vad som faller sig mest ekonomiskt vid tiden för mitt köp, och då spelar det ingen roll vilket märke det kommer ifrån. Elförbrukning, prestanda, och pris, är intressant. Färgen, speciellt på supportrarna, är inte.

Skrivet av SuperFlugan:

Du jämför dubbelkort med singelkort.

Jag ser inte riktigt problemet. Det är fortfarande ett grafikkort. Det snabbaste i den serien. Det kommer ställas mot Titan X, och kosta betydligt mer än jag är villig att betala, troligtvis närmare dubbla priset mot Fury X. Möjligen rent av mer, bara för att försäkra sig om att man inte ska sälja allt för många, utan i stället få sälja dubbla Fury X. Västingkort med dubbla GPU'er är mer reklamprodukt, än massa-försäljning.
Däremot jämför han ett framtida hypotetiskt kort utan annonserat pris, med produkter som finns på marknaden i dag. Det är lite våghalsigt.

Skrivet av Yoshman:

UK verkar ha 20% moms sedan 2011, så det ger väll ett pris på ~SEK6900 här.

Så, en höjning på en dryg hundring mot nuvarande lägsta pris på prisjakt då, eller? Olika spännande varianter av 980Ti, förstås, men vad jag menar är att det är inte så säkert att det kommer göra någon större skillnad på butikspriset.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är inte speciellt mycket av ett mysterium. Det skiljer småpengar mot nVidias 980, som drar mindre med ström. Det gör att man slipper byta PSU, samt får tillbaka något var månad på elräkningen.
Problemet är helt enkelt att r9 2xx och r9 3xx serien är Radeon HD 79xx kort, i nya kläder, och även om kejsaren inte är naken, så syns det att det är samma gamla kejsare...
AMD har satsat stenhårt på Fury. Och effekterna syns. Nu släpper de dem som värstingar, och förhoppningsvis vet de hur de ska ta familjen vidare så att de kan släppa fler varianter, helst både mer riktade mot budgetsegmentet, men framöver, även snabbare alternativ. De ska bara lista ut hur de ska hantera all värmen först... Misstänker att gränsen för vad Fiji XT kan prestera egentligen inte är nådd, utan att man är begränsad av vad man klarar av att kyla bort, snarare än hur högt man klarar av att klocka den. Det är antagligen orsaken till varför testexemplaren klockar så dåligt med. De är nog rätt hårt styrda i firmware, och vägrar vara med när tempen börjar klättra. Det finns ingen annan vettig anledning till att de inte går att klocka högre, när temperaturen ligger kvar på 60 grader...

Det blir så när man skiter i prestanda, och rättfärdigar lojalitet med ett varumärke oavsett vilket pris det kostar en. Själv är jag överens med dig så till vida att jag hoppas AMD kan hålla sig kvar som en vettig leverantör av prestanda GFX. Däremot så köper jag vad som faller sig mest ekonomiskt vid tiden för mitt köp, och då spelar det ingen roll vilket märke det kommer ifrån. Elförbrukning, prestanda, och pris, är intressant. Färgen, speciellt på supportrarna, är inte.

Jag ser inte riktigt problemet. Det är fortfarande ett grafikkort. Det snabbaste i den serien. Det kommer ställas mot Titan X, och kosta betydligt mer än jag är villig att betala, troligtvis närmare dubbla priset mot Fury X. Möjligen rent av mer, bara för att försäkra sig om att man inte ska sälja allt för många, utan i stället få sälja dubbla Fury X. Västingkort med dubbla GPU'er är mer reklamprodukt, än massa-försäljning.
Däremot jämför han ett framtida hypotetiskt kort utan annonserat pris, med produkter som finns på marknaden i dag. Det är lite våghalsigt.

Så, en höjning på en dryg hundring mot nuvarande lägsta pris på prisjakt då, eller? Olika spännande varianter av 980Ti, förstås, men vad jag menar är att det är inte så säkert att det kommer göra någon större skillnad på butikspriset.
B!

Förstår inte dit argument med att man är begränsad till Nvidia om man har en svag PSU. Många icke OEM maskiner kör ju 400 watt och uppåt, oftast 500/700 watt. Så går utan något problem att köra AMD kort. Inte så att AMD´s kort kräver 750 watt helt plötsligt.

Är andra anledningar, som värme och hur tyst kylaren är till kortet. Strömförbrukningen är irrelevant i 95% av fallen, du hinner inte tjäna ihop mellanskillnaden på dom åren du har korten (om du inte har det i 10 år då). Är väll om du trycker in 3/4 kort som man kan tänka på vilken tillverkare som har bäst prestanda/watt.

Men viktigaste faktorn som gör Nvidia har järngrepp om marknaden är PR. Flesta som köper Nvidias kort vet inte varför dom köper det, dom vet inte/bryr sig inte om X kort har bättre pris eller drar mindre ström.

Ett 290x har kostat runt halva priset av ett 980 och presterar mellan 970 och 980, så är inga småpotatis man sparar för dom flesta med tajt budget. Är snarare det jag skrev ovanför som påverkar snarare, alltså PR.

Annars håller jag helt med/delvis med om resten.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av SuperFlugan:

Du jämför dubbelkort med singelkort.

Bra jobbat!

Jag jämför grafikkort med grafikkort. Hallo!

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är inte speciellt mycket av ett mysterium. Det skiljer småpengar mot nVidias 980, som drar mindre med ström. Det gör att man slipper byta PSU, samt får tillbaka något var månad på elräkningen.
Problemet är helt enkelt att r9 2xx och r9 3xx serien är Radeon HD 79xx kort, i nya kläder, och även om kejsaren inte är naken, så syns det att det är samma gamla kejsare...

280 är 7950 och 280X är 7970. Inget annat kort i 200-serien eller 300-serien är baserade på HD 79xx.
Du menar säkert HD 7xxx. 290(X)/285/390(X)/380 fanns inte i HD 7xxx.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Sänka priserna när det inte finns några kort alls på lager?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är inte speciellt mycket av ett mysterium. Det skiljer småpengar mot nVidias 980, som drar mindre med ström. Det gör att man slipper byta PSU, samt får tillbaka något var månad på elräkningen.
Problemet är helt enkelt att r9 2xx och r9 3xx serien är Radeon HD 79xx kort, i nya kläder, och även om kejsaren inte är naken, så syns det att det är samma gamla kejsare...
AMD har satsat stenhårt på Fury. Och effekterna syns. Nu släpper de dem som värstingar, och förhoppningsvis vet de hur de ska ta familjen vidare så att de kan släppa fler varianter, helst både mer riktade mot budgetsegmentet, men framöver, även snabbare alternativ. De ska bara lista ut hur de ska hantera all värmen först... Misstänker att gränsen för vad Fiji XT kan prestera egentligen inte är nådd, utan att man är begränsad av vad man klarar av att kyla bort, snarare än hur högt man klarar av att klocka den. Det är antagligen orsaken till varför testexemplaren klockar så dåligt med. De är nog rätt hårt styrda i firmware, och vägrar vara med när tempen börjar klättra. Det finns ingen annan vettig anledning till att de inte går att klocka högre, när temperaturen ligger kvar på 60 grader...

Som jag skrev i kommentaren du refererar till... Om man är ekonomisk oberoende absolut! Då kanske 2000 - 2500 kronor mer för att kunna spela samma spel på high istället för medium i samma spel kan vara väl spenderade pengar... Men har man så mycket över på att bränna på nästan ingenting... Varför gör man då inte roligare saker? Det var ju hela mysteriet

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Som jag skrev i kommentaren du refererar till... Om man är ekonomisk oberoende absolut! Då kanske 2000 - 2500 kronor mer för att kunna spela samma spel på high istället för medium i samma spel kan vara väl spenderade pengar... Men har man så mycket över på att bränna på nästan ingenting... Varför gör man då inte roligare saker? Det var ju hela mysteriet

Jag förstår inte riktigt vad problemet är. Du menar alltså att du inte förstår varför någon med mycket pengar vill spela spel i högsta kvalitet?

Angående "varför gör man inte roligare saker", bara för att man har pengar betyder inte det att man vill resa konstant och beställa mäklarbricka på spybar. Det kan till och med vara så att man gör de sakerna ibland men ofta föredrar att spela spel, förstår inte varför dessa 2 sysslor skulle exkludera varandra.

Mina föräldrar har en bekant som tjänar 37 miljoner kr om året, man kan tycka att denna person borde leva livet och åka på resor och ha dyra kläder. Inget av detta stämmer dock.
Folk tycker om olika saker, bara för att man har pengar betyder inte det att man har extremt dyra nöjen!

Personligen är jag inte rik, men jag har ingen jättebrist på pengar. Jag spenderar på tok för mycket tid framför datorn, det är något jag brinner för dock, därför ser jag det inte som bortslösad tid. Det är därför värt för mig att köpa det bästa när det kommer till min dator.

Denna dator jag har nu, har utan problem maxat det mesta i nästan 3 år. Hade det inte varit för att ena kortet gått sönder så hade jag inte haft planer på att uppgradera. Jag har aldrig ångrat att jag spenderade så mycket pengar på datorn :), den har gett mig otroligt mycket nöje genom åren!

Jag tror att många här på forumet tänker likadant, man vet innerst inne att det ofta är smartare att köpa ett mellankort och sen uppgradera tidigare istället. Men vetskapen om att man kommer kunna spela alla spel som kommer med höga inställningar och 60+ fps i många år är väldigt befriande(jag vet hur nördigt det här låter, men ja det är ju sant ).

Angående denna tråd, prissänkningar är ju välkomnat men det vore ju roligt om korten också faktiskt dök upp i butikerna.
Jag tänker då främst på MSIs och Gigabytes egna versioner av korten som ser ut som bästa alternativen just nu.

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spruce89:

Angående "varför gör man inte roligare saker", bara för att man har pengar betyder inte det att man vill resa konstant och beställa mäklarbricka på spybar. Det kan till och med vara så att man gör de sakerna ibland men ofta föredrar att spela spel, förstår inte varför dessa 2 sysslor skulle exkludera varandra

[...]

Personligen är jag inte rik, men jag har ingen jättebrist på pengar. Jag spenderar på tok för mycket tid framför datorn, det är något jag brinner för dock, därför ser jag det inte som bortslösad tid. Det är därför värt för mig att köpa det bästa när det kommer till min dator.

Det är som att jag läser mina egna tankar.

Är inte heller rik (allt är relativt - jag har vänner som är betydligt fattigare), men samtidigt har jag tillräckligt med pengar att jag ibland kan bränna X antal tusen SEK på något som jag vill ha och som gör mig glad.

Bara i juni har jag spenderat över 10.000:- på en ny skärm och ett nytt grafikkort - småpengar för somliga, otroligt mycket pengar för andra. För min egen del var det ett hårt slag mot plånboken, men den överlever.

Vissa tycker säkert att detta är idiotiskt och hade prioriterat pengarna annorlunda, t.ex. på en resa. Här är dock grejen - om jag hade velat resa, så hade jag rest iväg någonstans. Nu väljer jag dock att hellre lägga pengarna på ett EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ och en AOC g2460Pg, för det är det jag vill.

Detta blev lite av en natt-rant, men jag är så förbannat trött på att se inlägg från personer här på forumet som tycker att det är "dumt/idiotiskt" att lägga X antal kronor på hårdvara (extra ironiskt blir det med tanke på att vi befinner oss på Sweclockers.)
I synnerhet har jag sett många inlägg med denna tonen i trådarna som berör R9 Fury X och GTX 980 Ti.
Vi fattar; ni tycker att 7500:- är för mycket att lägga på ett grafikkort (jag tycker själv det är dyrt, men bevisligen inte för dyrt) - sluta bete er som att det var era pengar vi spenderar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spruce89:

Jag förstår inte riktigt vad problemet är. Du menar alltså att du inte förstår varför någon med mycket pengar vill spela spel i högsta kvalitet?

Angående "varför gör man inte roligare saker", bara för att man har pengar betyder inte det att man vill resa konstant och beställa mäklarbricka på spybar. Det kan till och med vara så att man gör de sakerna ibland men ofta föredrar att spela spel, förstår inte varför dessa 2 sysslor skulle exkludera varandra.

Mina föräldrar har en bekant som tjänar 37 miljoner kr om året, man kan tycka att denna person borde leva livet och åka på resor och ha dyra kläder. Inget av detta stämmer dock.
Folk tycker om olika saker, bara för att man har pengar betyder inte det att man har extremt dyra nöjen!

Personligen är jag inte rik, men jag har ingen jättebrist på pengar. Jag spenderar på tok för mycket tid framför datorn, det är något jag brinner för dock, därför ser jag det inte som bortslösad tid. Det är därför värt för mig att köpa det bästa när det kommer till min dator.

Denna dator jag har nu, har utan problem maxat det mesta i nästan 3 år. Hade det inte varit för att ena kortet gått sönder så hade jag inte haft planer på att uppgradera. Jag har aldrig ångrat att jag spenderade så mycket pengar på datorn :), den har gett mig otroligt mycket nöje genom åren!

Jag tror att många här på forumet tänker likadant, man vet innerst inne att det ofta är smartare att köpa ett mellankort och sen uppgradera tidigare istället. Men vetskapen om att man kommer kunna spela alla spel som kommer med höga inställningar och 60+ fps i många år är väldigt befriande(jag vet hur nördigt det här låter, men ja det är ju sant ).

Angående denna tråd, prissänkningar är ju välkomnat men det vore ju roligt om korten också faktiskt dök upp i butikerna.
Jag tänker då främst på MSIs och Gigabytes egna versioner av korten som ser ut som bästa alternativen just nu.

Man kanske får ta mina formuleringar med en liten nypa salt. Jag raljerar en smula i mina kommentarer även om andemeningen är precis det jag skriver.

Det jag vill ha sagt är att många på forumet inte tänker särskilt långt om vad en datorkomponent tillför till ens liv mot vad den kostar. Sen är nog många under 20 och av den anledningen inte riktigt förstår vad pengar är värda och måste jobbas ihop (för de flesta). Och till detta att man måste betala andra saker först och prioritera. Och de tror jag nog du håller med om. Bara en sån såg som du tänkt tanken att ett mid-rage kort och uppgradera nog är mest kostnadseffektiv på sikt betyder nog du tänkt på detta. Jag vill bara sprida den här insikten... Om någon tar in de hela från mina kommentarer... de vet jag inte, och är inte jordens undergång om ingen gör.

För egen del är min dyraste dator jag köpt mitt sämsta köp... 35 000 kr... Och har lagt för mycket och tid och pengar på datorer. I vart fall på oproduktivt spelande. Verkligheten är roligare än spel. Men det sagt tycker jag fortfarande spel är roligt, och någon jag även i fortsättningen kommer ha kvar i mitt liv. Jag lägger pengar på datorer och annan teknik... till viss del i onödan även fortfarande... Man behöver inte ett AMD 290 kort för att skriva på forum till exempel ;). Men med tiden blir det lättare att ha lite perspektiv.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Det är som att jag läser mina egna tankar.

Är inte heller rik (allt är relativt - jag har vänner som är betydligt fattigare), men samtidigt har jag tillräckligt med pengar att jag ibland kan bränna X antal tusen SEK på något som jag vill ha och som gör mig glad.

Bara i juni har jag spenderat över 10.000:- på en ny skärm och ett nytt grafikkort - småpengar för somliga, otroligt mycket pengar för andra. För min egen del var det ett hårt slag mot plånboken, men den överlever.

Vissa tycker säkert att detta är idiotiskt och hade prioriterat pengarna annorlunda, t.ex. på en resa. Här är dock grejen - om jag hade velat resa, så hade jag rest iväg någonstans. Nu väljer jag dock att hellre lägga pengarna på ett EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ och en AOC g2460Pg, för det är det jag vill.

Detta blev lite av en natt-rant, men jag är så förbannat trött på att se inlägg från personer här på forumet som tycker att det är "dumt/idiotiskt" att lägga X antal kronor på hårdvara (extra ironiskt blir det med tanke på att vi befinner oss på Sweclockers.)
I synnerhet har jag sett många inlägg med denna tonen i trådarna som berör R9 Fury X och GTX 980 Ti.
Vi fattar; ni tycker att 7500:- är för mycket att lägga på ett grafikkort (jag tycker själv det är dyrt, men bevisligen inte för dyrt) - sluta bete er som att det var era pengar vi spenderar.

Jo precis, jag tycker personligen att det finns många onödiga saker som kostar mycket pengar. Några exempel skulle kunna vara cigaretter,snus och digitala skins(som inte har något materiellt värde överhuvudtaget) till spel.

Jag tycker att man objektivt kan säga att dessa saker är mycket sämre val att spendera pengar på än datordelar. Främst då eftersom cigaretter och snus(jag medger att det finns lite forskning runt snus) har väldigt allvarliga hälsoskador.
Sen tror jag också att alla som är insatta i hur modellerna för mikrotransaktioner som skins fungerar är medvetna om hur oetiskt det är. Om någon är intresserad kan man läsa mer härhttp://www.gamasutra.com/blogs/RaminShokrizade/20130626/194933/The_Top_F2P_Monetization_Tricks.php Dock är det många människor som tycker detta är värt pengarna, folk glömmer lätt att alla är olika.

Grattis till grafikkortet och skärmen :). Jag kommer själv att införskaffa ett 980Ti till nya datorn, sitter och väntar just nu på att antingen MSI gaming eller Gigabytes versioner av kortet börjar dyka upp i butik!

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Skrivet av Spruce89:

Jag kommer själv att införskaffa ett 980Ti till nya datorn, sitter och väntar just nu på att antingen MSI gaming eller Gigabytes versioner av kortet börjar dyka upp i butik!

http://www.inet.se/produkt/5411439/msi-gtx-980ti-gaming-6g

Permalänk
Medlem

Tackar och bugar, Börjar bli dags då!

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Medlem

Hej. Är det någon som vet hur ett enskilt 980Ti förhåller sig gentemot två st 780Ti i SLI?

Permalänk
Medlem

ju längre priser desto bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

sitter och väntar på pris sänkning vill ha ett till MSI GTX970 Gamling

Då får du vänta ett tag.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

men när?!

Permalänk
Medlem

Ja...vi får väl se när prissänkningen kommer då....om det nu blir någon sänkning alls....

Permalänk
Medlem

Inget nytt om detta?

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Nää
Köpte mitt MSI GTX 970 för ca:3500kr men nu kostar det ca:3800kr...

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.