Hur mycket ska jag ge för begagnad diskmaskin och tvättmaskin?

Permalänk
Medlem

Hur mycket ska jag ge för begagnad diskmaskin och tvättmaskin?

Hej.

Min bror ska flytta till en ny lägenhet (bostadsrätt) och jag ska ta över hans gamla lägenhet (hyresrätt). I hans nya lägenhet finns redan alla vitvaror och han behöver därför inte ta med sig sin diskmaskin och tvättmaskin.

Jag har ingen aning om vad dessa kan vara värda, har aldrig ägt varken disk- eller tvättmaskin.

Så då undrar jag hur mycket jag ska ge för dem. Han vill ha 2800kr för båda, låter det som en bra deal?

AWE2516 Whirlpool Tvättmaskin AWE 2516 2690kr
ESF45030 Electrolux Diskmaskin Smaldisk ESF45030 3990kr
Frakt 349kr
Totalt 6680kr
Inköpta från Elgiganten 2011-07-21

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Medlem

Bra att veta, det brukar vara så att hyresvärden installerar diskmaskin. Detta får endast tas med vid nästa flytt om det kan återställas till skicket det var innan.

Ang sälja varor till sin bror anser jag lite fult men annars ja dessa 2 maskiner är klart värt 2800kr då du har de redan installerade och jag förmodar de funkar som dem skall ?

Permalänk
Medlem

Kör tvättmaskinen på full centrifugrering och lyssna efter missljud från lager och dylikt. Provdiska även diskmaskinen och se så den inte springer läck eller fuskdiskar. Bjud sen 2500 så slipper du frakta hem och installera nya prylar.

Permalänk
Medlem

Fyra år gamla maskiner till 42% av nypriset. Inte värt det tycker jag, även om de är installerade. Garantin är borta. Dyrt att reparera om de går sönder.
Inte f‘n får han ut 2800 ( minus annonser och besvär ) om du inte vill ha dem?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem

Det första du bör kolla är om vad som gäller för vitvarorna, om det funnits vitvaror tidigare som ersatt av dessa, och om så, kommer du behöva betala för att återställa lägenheten i n är du flyttar.

T.ex. Om ett skåp monterats bort för att göra plats för diskmaskinen, och du vill ta med dig diskmaskinen nästa gång du flyttar, men originalskåpet finns inte kvar för att monteras tillbaka kommer det med stor sannolikhet räknas som "onormalt slitage" och du får betala för att ett nytt skåp sätt in. Samma sak om du vill sälja/ge bort maskinen men nästa hyresgäst inte vill ha diskmaskinen (t.ex. att de har en egen de vill ta med sig).

Med ett sånt senario borde det påverka värdet i min åsikt. Bra att läsa ang hyresrätter och flytt http://www.fastighetsagarna.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArc...

Personligen tycker jag att 2800 låter som ett ok pris för att få bekvämligheterna direkt, och slippa mycket disk och springades med tvätt (om de fungerar som förväntat dvs).

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk

Flyttade nyss in i en lägenhet där föregående hyresgäst lämnat tvättmaskin, diskmaskin och en duschvägg, samt lite annat smått och gott.

Är grejer som är cirka 1 år gamla och vi gav 1500 för rubbet. Så jag själv kan tycka det var dyrt med 2800. Speciellt av sin bror..

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Moderna vitvaror är gjorda för att slitas och slängas och livsåldern brukar vara kring 5-10 år på varierande typer av vitvaror så även om priset ser bra ut jämfört med nypris så är det inte likadant som när man köper bil eller liknande.

Vitvaror faller i pris något enormt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Max 500 per maskin.

Ha i åtanke att de kommer in på sitt fjärde år, och sådana billiga maskiner har inte en livslängd som en dyr maskin, så de börjar gå in på målrakan så att säga.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha köpt billigast tänkbara NYA vitvaror istället.
Jag ger en hjälpande hand så kan du kolla på dom priserna,
och sedan tänka på att han vill ha 2800:- för apparater som gjort sin plikt under lång tid,
och förmodligen lägger sig i likkistan ganska snart.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2120871,2535506,759827

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1510585

Alltså runt om kring 4000:-
4000:- minus 2800:- = 1200:-
Sinnessjukt fin deal HAN men inte DU gör.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Körde i många år en liknande Whirlpool toppmatad maskin, den fungerar ännu efter 6 års flitigt användande. Gav bort den gratis då jag skaffade nyare maskin. Jag skulle idag inte köpa begagnat där garantin utgått då man kan ha enorm otur med vitvaror. Garantin är ovärderlig. De kan rulla i många år, eller gå sönder imorgon. Ge inte mer än en tusing för varje maskin.

Permalänk
Medlem

Hur mycket ska du ge för varje maskin?

Ingenting - kanske någon hundralapp eller två, max 500 för båda. Om din brorsa tycker att det är för litet, be honom forsla bort apparaterna så att du kan köpa två nya med garanti. Bättre och säkrare för dig.

Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk
Medlem

Sålde min diskmaskin, när jag flyttade, till nästa hyresgäst för 500kr. Den hade väl iofs kring fem-sex år på nacken. Visserligen hade den här maskinen inga särskilda egenskaper, fyra program med vred och en startknapp. Tyckte ändå att jag gjorde en rätt bra deal.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

jag hade ur personlig synvinkel velat ha dom. men då hade jag sagt "nej, du kan frakta iväg dom". för då kommer han troligen sänka priset, för det är bara drygt för honom att behöva frakta, beställa personer som gör det åt han etc.
hade gått med på 2k för allt, trots att det är ett överpris, men en svensk lathet är viktigare än att det är en vettig deal imho

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag skulle ha köpt billigast tänkbara NYA vitvaror istället.
Jag ger en hjälpande hand så kan du kolla på dom priserna,
och sedan tänka på att han vill ha 2800:- för apparater som gjort sin plikt under lång tid,
och förmodligen lägger sig i likkistan ganska snart.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2120871,2535506,759827

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1510585

Alltså runt om kring 4000:-
4000:- minus 2800:- = 1200:-
Sinnessjukt fin deal HAN men inte DU gör.

/Lifooz

Håller med här, känns som att TS bror försöker sko åt sig pengar på ovetande lillebror, inte snällt alls
Själv hade jag gjort som du föreslagit och köpt nytt, även om man lägger på till dyrare maskiner är det fortfarande en bättre deal även om han måste anlita någon för att koppla in dem, vilket oftast är en fast summa hos de flesta hyresvärdar

Han bör även tänka på att de flesta hyresvärdar har en klausul att om man sätter in maskiner själv och det blir eventuella vattenskador så gäller inte deras försäkringar och i många gånger fördelaktiga avtal med många bolag etc

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

helvete va snål han e då, han borde GE dig dom gratis, min brorsa fick behålla allt som fanns i min gamla lägenhet iaf...

Permalänk
Medlem

4 år gamla vitvaror av typ budget, värde några hundra max. Snål bror du har.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig ge 2800:- för dessa.
Speciellt som dom är 4 år gamla och dom var ganska budgetmaskiner redan då.

Hade det varit 4 år gamla lite bättre Miele maskiner hade man väl inte sagt så mycket, men inte 2800:- för dessa, ren stöld.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Jag funderar också på att köpa begagnad tvättmaskin, bra tråd att läsa igenom 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wuzu:

Hej.

Min bror ska flytta till en ny lägenhet (bostadsrätt) och jag ska ta över hans gamla lägenhet (hyresrätt). I hans nya lägenhet finns redan alla vitvaror och han behöver därför inte ta med sig sin diskmaskin och tvättmaskin.

Jag har ingen aning om vad dessa kan vara värda, har aldrig ägt varken disk- eller tvättmaskin.

Så då undrar jag hur mycket jag ska ge för dem. Han vill ha 2800kr för båda, låter det som en bra deal?

AWE2516 Whirlpool Tvättmaskin AWE 2516 2690kr
ESF45030 Electrolux Diskmaskin Smaldisk ESF45030 3990kr
Frakt 349kr
Totalt 6680kr
Inköpta från Elgiganten 2011-07-21

Väger man in faktorn att det är din bror så säger jag gratis eller en symbolisk summa på typ 500 spänn.
Man ska inte vara gniden mot sin familj!

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

@The_St1g:
Väger man in att tråden är från 2015 så har denna affärsmöjlighet passerat länge sedan
Men ja man säger ju, familjepris är alltid det högsta priset.