Hur fungerar aktivitetsarmband?

Permalänk
Medlem

Hur fungerar aktivitetsarmband?

Med risk för denna dummaste tråden på länge..

Jag är på jakt efter ett aktivitetsarmband då jag har storslagna planer på att börja springa (hehe) och komma i form, kanske inte inför beach -15 men åtminstone isvak -15. Hur fungerar egentligen ett aktivitetsarmband? Behöver jag ha telefonen med mig eller är den tillräckligt intelligent för att lagra data till dess att jag kan synka med mobilen? Lite jobbigt att springa omkring med en OPO i fickan, därav frågan. Tycker mig ha använt google så gott jag kunnat utan att få klarhet i detta. Det kanske är så självklart att ingen har ställt frågan innan...

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Det är nog lite olika hur olika modeller fungerar men alla borde iaf kunna lagra datan för att sedan synkas.

Jag fick en sån där i julklapp, helt värdelös imo, bara en gps och accelerometer.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Jag har ett aktivitetsarmband från Polar, Loop heter det och jag har haft det på mig nästan varje dag sedan jag införskaffade det. Den har inte allt för många finesser i sig, utan det är väl egentligen en accelerometer monterad i ett armband och några lysdioder som visar text och enklare animationer. Jag tycker att det fungerar ypperligt och jag behöver inte ha med mig telefonen överallt då det kan lagra ca en veckas data, men det brukar inte behövas då det börjar klaga på lite batteri efter fyra-fem dagar.

Visa signatur

PC1: Prime Z390-P I5 9400F 32GB RTX2060 MP510 W10Pro
PC2: P7H55E I5 760 Radeon 6870 1GB XMS3 16GB W10Pro

Permalänk
Medlem

likaså med fitbit. Den lagrar tills mobilen finns i närheten. då synkas det över.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Tackar tackar för hjälpen! Vilket är att rekommendera? Finns det något med bra batteritid som är hyfsat diskret och dessutom kan mäta sömncykeln någorlunda?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För info - beställde precis en Jawbone UP24, får se hur den fungerar! Hoppas att den motiverar mig att träna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziwe:

För info - beställde precis en Jawbone UP24, får se hur den fungerar! Hoppas att den motiverar mig att träna

Det är ju faktiskt det viktigaste. Att mäta data kan vara skoj och intressant men aktivitetsminuter hit och dit är egentligen inte så superviktigt när man ska komma i form. Det viktigaste är att itta sätt att få motivation så att man faktiskt tränar.

Lycka till!

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Frågan är ju vad du vill då ut av bandet. De flesta s.k aktivitetsarmband har ingen GPS utan baserar tillryggalagd sträcka enbart på antal steg. Steglängden kan du i bästa fall ställa in själv via den tillhörande appen. Så gott som alla lagrar data i bandet över flera dagar så du behöver inte oroa dig för att ha telefonen med dig. Du måste dock öppna appen på telefonen för att det ska börja synca automatiskt.

Jag skulle absolut rekommendera dig att köpa ett band med en vettig display, så att du slipper använda telefonen för att kolla något så basalt som antal steg du är uppe i. Tillslut tröttnar man på statistiken och då skiter man ju att kolla i appen helt enkelt. Har man dock displayen direkt på handleden så kan man ju inte missa det.

Men beskriv gärna lite mer vad du vill kunna göra med det!

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 2000+:

Frågan är ju vad du vill då ut av bandet...Jag skulle absolut rekommendera dig att köpa ett band med en vettig display, så att du slipper använda telefonen för att kolla något så basalt som antal steg du är uppe i. Till slut tröttnar man på statistiken och då skiter man ju att kolla i appen helt enkelt. Har man dock displayen direkt på handleden så kan man ju inte missa det...

Har använt Sport Tracker sedan 23 mars 2009 både när jag tränar och är ute och går men numera bara när jag går.

Rent tränings/viktmässigt gör en app i mobilen eller armband ingenting förutom att det kan vara kul att se tillbaka på platser man vandrat på eller se hur många KC man gjort av med (- 80/100 KC i timman man gör av med när man bara sitter). Hade jag elittränat och satt upp pulsmål eller något annat kanske det gjort nytta med att hålla koll men annars som hjälp att hålla koll när man tränar duger gratis almanacka från ICA lika mycket. Skriver man upp och kan kolla vilka dagar man sköter sig.

Fast rätt kul ändå med en app man kan titta tillbaka på och som här även ta kort längst rutten: Apr 13, 2009 Mon 5:20 PM

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

@Ziwe: Har du råd så köp en ordentlig löpar- eller multisportklocka. De funktioner de erbjuder är vida överlägsna de hos de där armbanden.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Jag skulle absolut rekommendera dig att köpa ett band med en vettig display, så att du slipper använda telefonen för att kolla något så basalt som antal steg du är uppe i. Tillslut tröttnar man på statistiken och då skiter man ju att kolla i appen helt enkelt. Har man dock displayen direkt på handleden så kan man ju inte missa det.

Jag kan bara rekommendera Polar Loop. Om ni kikar på bilderna så ser ni hur "displayen" ser ut och nej, den har tyvärr inte pulsmätare inbyggt.

Visa signatur

PC1: Prime Z390-P I5 9400F 32GB RTX2060 MP510 W10Pro
PC2: P7H55E I5 760 Radeon 6870 1GB XMS3 16GB W10Pro

Permalänk
Medlem

https://www.fitbit.com/chargehr är ganska trevlig. Kan mäta puls + allt det andra.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Jag har använt Fitbits aktivitetsarmband i över ett år nu. Först en Fitbit Flex och nu en Fitbit Charge HR. Rekommenderar dock inte Flex då den endast visar 5 punkter på displayen, där en punkt är 20% av dagens stegmål. Charge HR däremot kan visa klockan, antal steg, puls, hur långt man har rört sig under dagen och en uppskattad kaloriförbrukning. Den mäter även sömnen automatiskt och jag är förvånad över hur bra det fungerar. Det är två saker som jag saknar på den och det ena är en GPS funktion, så att man kan få upp kartor över löprundorna och det andra är att den skulle mäta höjdförändringarna i meter istället för antal trappor som den gör idag.

Permalänk
Medlem

Grymt tacksam för alla svar. Har bara hunnit använda Up 24 ett par dagar och hittills kan jag notera att sleep trackern inte fungerar till 100%, vaknade säkert fem gånger i natt (utan att lämna sängen) och den registrerar sömn under hela perioden. Verkar finnas integration med tex Runkeeper så jag kan spåra mina rundor, kan va kul i längden att se hur mycket bättre (förhoppningsvis) man blivit.