Vilken utbildning ger jobb idag?

Permalänk
Avstängd

Vilken utbildning ger jobb idag?

Blev klar med en elutbildning på Lernia förra året, men tyvärr så är det ju inga elfirmor som vill ta emot lärlingar. :/ Så det spåret har jag gett upp hoppet på nu mer eller mindre.

Ska nu i höst plugga in de ämnen jag saknade ifrån gymnasieteiden för att kunna få ut en yrkesexamen. Men frågan är vart man ska gå därifrån.

Plugga in högskolebehörighet? Högskoleutbildning som har goda framtidsutsikter? Eller någon YH-utbildning?

Vad har ni för råd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

Blev klar med en elutbildning på Lernia förra året, men tyvärr så är det ju inga elfirmor som vill ta emot lärlingar. :/ Så det spåret har jag gett upp hoppet på nu mer eller mindre.

Ska nu i höst plugga in de ämnen jag saknade ifrån gymnasieteiden för att kunna få ut en yrkesexamen. Men frågan är vart man ska gå därifrån.

Plugga in högskolebehörighet? Högskoleutbildning som har goda framtidsutsikter? Eller någon YH-utbildning?

Vad har ni för råd?

Är det högskola du vill plugga på så skall du ev fundera på vad som intresserar dig, att ta sig igenom en utbildning på 5 år kräver mycket energi!

Jag utbildar mig till civilare i maskinteknik nu och är snart klar. Inför när jag skulle börja så sa senaste siffrorna (från när ekonomin gick bra) att ca 90-95% av de examinerade jobb inom 12 månader. Läget är troligtvis inte lika bra nu dock.

Men jag hade börjat fundera på om jag ville göra en kortare yrkesutbildning eller om jag vill investera 5 år på högskola. Vilken typ av jobb du kan få skiljer sig ju mellan dem också

Är målet att bli garanterad jobb är sjuksköterska något att satsa på. En kompis till mig är klar snart, hon tackade nej till 4 sommarvikariat i år och har anställning typ fixad redan. ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ReZZiE:

Blev klar med en elutbildning på Lernia förra året, men tyvärr så är det ju inga elfirmor som vill ta emot lärlingar. :/ Så det spåret har jag gett upp hoppet på nu mer eller mindre.

Ska nu i höst plugga in de ämnen jag saknade ifrån gymnasieteiden för att kunna få ut en yrkesexamen. Men frågan är vart man ska gå därifrån.

Plugga in högskolebehörighet? Högskoleutbildning som har goda framtidsutsikter? Eller någon YH-utbildning?

Vad har ni för råd?

En magisterexamen i företagsekonomi funkar alltid.

Permalänk
Inaktiv

ingen utbildning ger jobb i sverige idag

allt handlar om nepotism

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pepparkakor:

ingen utbildning ger jobb i sverige idag

allt handlar om nepotism

En kandidat här i Sverige och sen en masters på en bra skola utomlands ger mer eller mindre garanterat jobb. Den som säger nåt annat är inte tillräckligt ambitiös.

Permalänk

Nä håll er borta från bygg om ni kan för det är inget att bygga ett vettigare liv på.... är själv Målare och jag har haft fastare jobb... Det vill säga högre upp på antällningslistan. Det är ju först in sist ut som gäller.

Så här har jag det nuförtiden:

Min firma där jag jobbade gick i kånken för ett antal år sedan och därför är jag ju först ut nu när jag blir nyanställd... Precis nyanställd(Februari) Nu är jag varslad och det fick jag veta i går så i augusti blir jag hemma med 70 dagar kvar på min nuvarande a-kasse period.

Ja så har jag det... Det vill säga. Kan/Vill inte ta lån om jag hittar ett litet fint hus eller en lägenhet. kan inte planera semestrar som oftast alla andra är på när det är sommar.

Vid kriser ja vi ser ju Grekland nu och Kina då drar företag in på sådana som kanske inte är lika viktigt som ny färg i en lokal...

Även konkurrenter som Polacker, Ungrare och så vidare kommer ju hit och jobbar och inget stoppar dom.

Inget kan konkurrera med sånt...

Nä förfan sprid detta vidare till alla ni känner och varna för denna bransch. Min kompis var industriarbetare men utbildade sig till Elektriker och det tog stopp även för honom...Diverse uthyrningsföretag med urusla förhållanden på jobbet.

Nä förfan håller helt borta för A- kassan eller skyddsnätet i dag är fan så mycket sämre och risker finns ju att man skadar sig även och är du skadad är du inte vatten värd och försäkringskassan ger bara pengar ett år eller så sen är det socialen som gäller. Ni som kan plugga gör fan det och försök få ett bättre jobb inom något bättre och mer välbetalt och framförallt jobb året runt.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Beror på vad du vill ha för något jobb dock. Men att uppnå ett mycket komfortabelt liv med mycket pengar men också mycket lugn och ro vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Datasäkerhet är ett hett ämne.

Permalänk
Medlem

Att välja sin framtid bara sådär är skit svårt.

Jag har nu en del olika kunskaper och erfarenheter från X antal olika jobb, framförallt inom bygg & anläggning/trädgård som jag utbildat mig i.
Ändå har det slutat med att jag i Augusti ska börja studera igen, till något helt annat, nämligen Fastighetstekniker.

Varför? Jo, för jag är sjukt trött på samma sak som ovanstående nämnare, att bara ha jobb vissa månader på året och sen gå på knä för A-kassan. Sen är dessutom lönen för fastighetstekniker högre, och jobbet mer skonsamt för kroppen i längden. Inom loppet på 3 år har 3 olika kompisar gått utbildningen, och alla av dem har fast jobb idag, varav den som tog utbildningen först har klättrat mellan företagen riktigt snabbt och på ca 3 år fått upp sin lön några 1000+ redan.

Så tekniker it is my tip!

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Nä håll er borta från bygg om ni kan för det är inget att bygga ett vettigare liv på.... är själv Målare och jag har haft fastare jobb... Det vill säga högre upp på antällningslistan. Det är ju först in sist ut som gäller.

Så här har jag det nuförtiden:

Min firma där jag jobbade gick i kånken för ett antal år sedan och därför är jag ju först ut nu när jag blir nyanställd... Precis nyanställd(Februari) Nu är jag varslad och det fick jag veta i går så i augusti blir jag hemma med 70 dagar kvar på min nuvarande a-kasse period.

Ja så har jag det... Det vill säga. Kan/Vill inte ta lån om jag hittar ett litet fint hus eller en lägenhet. kan inte planera semestrar som oftast alla andra är på när det är sommar.

Vid kriser ja vi ser ju Grekland nu och Kina då drar företag in på sådana som kanske inte är lika viktigt som ny färg i en lokal...

Även konkurrenter som Polacker, Ungrare och så vidare kommer ju hit och jobbar och inget stoppar dom.

Inget kan konkurrera med sånt...

Nä förfan sprid detta vidare till alla ni känner och varna för denna bransch. Min kompis var industriarbetare men utbildade sig till Elektriker och det tog stopp även för honom...Diverse uthyrningsföretag med urusla förhållanden på jobbet.

Nä förfan håller helt borta för A- kassan eller skyddsnätet i dag är fan så mycket sämre och risker finns ju att man skadar sig även och är du skadad är du inte vatten värd och försäkringskassan ger bara pengar ett år eller så sen är det socialen som gäller. Ni som kan plugga gör fan det och försök få ett bättre jobb inom något bättre och mer välbetalt och framförallt jobb året runt.

Och jag som har flertalet kunder samt bekanta som måste nyanställa pga att det är så fruktansvärt mycket att göra inom byggsvängen (detta då i Sthlm:s området).

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Som alternativ till någon 5årigt på högskolan så kan jag rekomendera antingen en 3 årig kandidat eller en högskoleingenjör, speciellt i datevetenskap eller liknande.
Varken jag själv eller någon av mina kurskamrater har haft några större problem med jobb sen examen.

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Datasäkerhet är ett hett ämne.

Hörde att Sweclockers har en ledig plats

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av oobum:

Och jag som har flertalet kunder samt bekanta som måste nyanställa pga att det är så fruktansvärt mycket att göra inom byggsvängen (detta då i Sthlm:s området).

Sommarjobbar som målare just nu och ja det stämmer i alla fall i mitt område också.
Hur det är med andra "byggbranscher" vet jag inte men just målare är det hög efterfrågan på i det företaget jag jobbar på just nu, chefen har desperat sagt åt sina anställda att försöka hitta någon bekant som vill ha jobb.

Det som också gör det svårare för folk utomlands att "ta" målarjobb i Sverige är ju att det finns utmärkelser och liknande som man kan få inom målaryrket som bekräftar sina kunskaper, oftast har nog inte folk utomlands det och det syns på arbetet också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pepparkakor:

ingen utbildning ger jobb i sverige idag

Helt korrekt, bara för att man har gått en viss utbildning så blir man inte garanterad jobb. Liksom personlighet och övriga kunskaper spelar in.

Skrivet av pepparkakor:

allt handlar om nepotism

Utveckla, speciellt nu för tiden då man inte längre söker jobb hos bekanta utan hos okända ofta på orter långt bort.
Däremot sängvägen fungerar än idag, alla jobb jag har haft har jag fått tack vare detta.

Problemet med att generellt prata om bra utbildningar är att alla yrken inte passar alla, ta målare som personen ovanför nämnde, jag själv skulle aldrig bli en bra sådan även om jobbmöjligheterna är bra val gör jag rätt att satsa på något annat.
Och samma sak gäller IT som jag jobbar inom, de finns extremt stor brist på arbetskraft, det innebär dock inte att alla lämpar sig för detta jobb. (bonus från 20-50 000kr om man hittar en bra kandidat som anställs kan man ofta få)

Permalänk
Medlem

Sjuksköterskor är det brist på. Men det är inget man gör karriär på kanske.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk

CNC-operatör har jag alltid trott va ett "säkert"kort, men det kanske har blivit mättat det också.

Permalänk
Medlem

För ett år sedan lyssnade jag på en nyhetssändning där de sa att det fattades en miljon dataingenjörer. Jag skulle inte tro att den marknaden har mättats än.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jag börja som telefonförsäljare och är nu IT-tekniker och personaladministratör.
Det gäller att kunna ta ett skit jobb och visa för din chef att du är 4 gånger bättre än alla andra genom hårt arbete och initiativ.

Jag tog telefonförsäljare för jag visste att det fanns en underliggande IT verksamhet inom den koncernen jag jobbar på så om jag visar 'framfötterna' lite mer än alla andra kommer det märkas, om jag har en utbildnings om relaterar till det så ökar det givetvis mina chanser att utvecklas inom företaget också.

Kan tipsa andra att göra samma sak, ta ett jobb där du vet du kan utvecklas och jobba för att utvecklas på det bolaget. Alla som har framgång inom en bransch började på botten och arbeta sig uppåt, så säg inte att du har en masters och påstå att du ska bli IT-ansvarig på ett kontor direkt.

Så som elektriker, vilka bransch vet du kommer behöva dina kunskaper senare? Produktion är ett bra område att börja kanske; montörer, finmekaniker, maskinoperatörer osv? Där kan du börja med en enkel uppgift sen visar det sig att något händer och om du vet med säkerhet hur man fixar det och du tar det initiativet då kommer det märkas och du kommer bli belönad för det.

Gå in lågt för att sikta högt, sikta inte högt från början.

Jag fick min befordran genom att visa att jag var hjälpsam emot mina kollegor även när det inte efterfrågades ifrån min närmaste chef eller lagledare, hade kunskap om saker andra saknade och ville utveckla platsen jag jobba på och utveckla mig själv. Som sagt visa att man hade ambitioner.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förskolelärare
Sambon har blivit erbjuden 10 olika jobb som nyutexaminerad förskollärare.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

@PointMan: Lärare överhuvudtaget, min sambo är inte färdig utbildad och fick "så fort du är färdig är du välkommen att jobba här" på praktikplatsen hon var på. Det är sanslös lärarbrist från förskola till gymnasie.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Automationsingenjör/Processingenjör/Elkonstruktör/Hållfasthetsberäkningsingenjör

alla dem är fortfarande heta, och min nuvarande arbetsplats/kunder letar konstant efter "rätt" folk. Så är man duktig och visar framfötterna så är det mer eller mindre garanterat jobb.

Speciellt när det hela tiden går massor av gamla rävar i pension och folk har fattat att det kanske är bra att ta in juniora som blir upplärda innan gubben sticker till hemmet.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Sjuksköterska, min erfarenhet är att sök max tre jobb då man alltid blir erbjuden alla tre. sedan är det bara en fråga om arbetsmiljö och lön.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Håller med @arazand Det kommer vara stor brist på utbildade lärare om några år. då alla lärare födda på femtitalet börjar gå i pension. Men det kräver 5år på lärarhögskolan.

Lärare är ett säkert tips.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk

Hade jag vart du hade jag satsat på en YH eller 3-årig högskoleexamen inom Automation med inriktning mot industrin. Jag att iallafall inom Stockholmsområdet är det sjukt brist inom den branschen. Du kan dessutom då dra upp att du pluggat el vilket alltid uppskattas att man känner till inom branschen och lönen är bra om du kämpar lite och visar framfötterna

Lycka till!

Edit: Och som Fraction_91 sa så är det brist på Elkonstruktörer där du också får hjälp av dina elkunskaper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disclose:

Att välja sin framtid bara sådär är skit svårt.

Jag har nu en del olika kunskaper och erfarenheter från X antal olika jobb, framförallt inom bygg & anläggning/trädgård som jag utbildat mig i.
Ändå har det slutat med att jag i Augusti ska börja studera igen, till något helt annat, nämligen Fastighetstekniker.

Varför? Jo, för jag är sjukt trött på samma sak som ovanstående nämnare, att bara ha jobb vissa månader på året och sen gå på knä för A-kassan. Sen är dessutom lönen för fastighetstekniker högre, och jobbet mer skonsamt för kroppen i längden. Inom loppet på 3 år har 3 olika kompisar gått utbildningen, och alla av dem har fast jobb idag, varav den som tog utbildningen först har klättrat mellan företagen riktigt snabbt och på ca 3 år fått upp sin lön några 1000+ redan.

Så tekniker it is my tip!

Där fick du mig.. jag har funderat ett tag på att söka något för att säkra min framtida inkomst, men har inte riktigt hittat något som skulle passa mig. Just nu jobbar jag som lokförare, och det är väldigt stressigt, mycket delade arbetsdagar med fyratimmars obetalda raster. Det gör att man sällan är hemma, och det ger en del stress i sig. Sedan är hela anställningen beroende på att hälsan är som den ska, vid sämre syn, hörsel, eller om jag utvecklar diabetes eller stressrelaterade sjukdomar så åker jag ut.. Ska kika mer på detta med fastighetstekniker, tack för tipset

Permalänk
Medlem

Satsa på något som inte kan ersättas allt för enkelt utav robotar.
Satsa inte på maskiningenjör, mycket outsourcas och jobben blir bara färre.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att utbilda dig till optotekniker då det är ett års utbidlning och det är ganska lätt att få jobb inom det speciellt nu när vi utveklar fibertekniken så rejält i sverige så söker det fibertekniker

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

Vet inte hur behovet ser ut i resten utav landet, men i och med att våran familj äger en del skog. Så har jag hört att det finns en brist på dem som kör maskinerna som skövlar skogen. Sen ska det även startas en utbildning i min hemstad Varberg för ventilationstekniker. Utbildningen startades på grund av ett behov från företagen i området så det lär inte vara några problem att få tag i något jobb som ventilationstekniker. Min kusin är det nämligen också. Han hade precis som du gått el på gymnasiet, fick jobb rätt fort, gick 3 dagar eller något liknande på en kurs i Stockholm (genom jobbet). Innan skatt var det runt 30000, och då har han bara jobbat som det i ett år ungefär. Kan ju dock skilja sig ifrån vart man bor så klart.

Visa signatur

CPU: I5-4670k @ 4,5 GHz + Corsair H100i // GPU: GTX 980 Reference + MSI GTX 980 Twinfrozr V // RAM: 16 GB HyperX Savage 2400 MHz // MoBo: MSI Z97 Gaming 5 // PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold // SSD: Samsung 850 Evo 500GB + Corsair Neutron 250GB // HDD: 500GB Samsung + Western Digital Green 3TB // Chassi: NZXT H440 Red // OS: Win 7 x64 // Skärmar: Asus ROG SWIFT + BenQ XL2410T // Konsol:PS4

Permalänk
Medlem

Sjuksköterska/läkare.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Läkare och lärare är det stor brist på i Sverige idag. Där får man jobb.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan