Comviq - Mobil: Ångerrätt vid distansköp
Tja,
Tecknade ett abonnemang via Comviq med någon kampanj på HTC One M8s. Fick hem mobilen igår, provade mobilen utan simkort för att inte aktivera abonnemanget.
Ringde Comviq för att meddela att jag ångrar mitt köp och vill returnera produkten, personen svarar med att 'Du har startat mobilen och då gäller inte ångerrätten för mobilen är inte längre i oförändrat skick då'. Jag svarade att mobilen har återställts till fabriksinställningarna och att det ser ut precis som när jag tog ut den ur förpackningen för att prova första gången, allt emballage osv finns kvar.
Då svarar han att 'Det spelar ingen roll du har fortfarande startat mobilen'. Blev riktigt irriterad och pratade med hans chef, fick till slut returnera produkten MEN att om de som tar emot mobilen sen hos Comviq bedömmer skicket som förändrat så kan det hända att de skickar tillbaks mobilen. Ser inte riktigt på vilka grunder de skulle kunna neka mig ångerrätten? Enligt distansavtalslagen får man utöva ångerrätten om man återsänder varan i väsentligen oförändrat skick, att konsumenten har rätt att göra nödvändiga ingrepp i produkten för att undersöka den ... Förstår då inte vart han finner stöd för sitt nekande av att jag ångrade mig.
Någon som vet exakt vad som gäller i detta fall? Allt är precis i det skick jag fick det förutom att det tunna plastet på mobilkartongen är borttaget (plasten finns fortfarande kvar dock).