Bahnhof sen faktura

Permalänk
Medlem

Bahnhof sen faktura

Hej!

För cirka två år sedan (juli 2013) flyttade jag till Västerås och in i en nybyggnation och hyresrätt. Eftersom jag tidigare haft Bahnhof som leverantör och varit riktigt nöjd så beställde jag ett kvartalsfakturerat abonnemang på 100/10 av dem.

Jag flyttade ut ur den lägenheten efter bara några månader och flyttade istället till en bostadsrätt, som jag nu bott i sedan december 2013. Jag har nu en annan internetleverantör på ett annat abonnemang.

I veckan som gått fick jag en faktura från Bahnhof på närmare 6 500 kronor. Själva fakturaspecifikationen gör det tydligt att det är all ackumulerad avgift för mitt gamla 100/10 abonnemang på hyresrätten fram till i dag (och en bit in i nästa kvartal). Det inkluderar till och med startavgiften på 199 kronor.

Sakligt så har jag antagligen glömt att säga upp mitt avtal med Bahnhof när jag flyttade ut ur min gamla lägenhet. Jag samlar normalt ihop mina fakturor i samband med en flytt och säger upp de som är relevanta för lägenheten. Men jag hade uppenbarligen inte fått någon faktura från Bahnhof. Därför måste jag helt enkelt glömt bort det, något som är helt mitt fel. Jag väldigt förvånad över att Bahnhof inte skickat mig någon faktura sedan abonnemanget aktiverades i juli 2013.

Det är inte heller någon påminnelsefaktura utan en grundfaktura, vilket får mig att tro att Bahnhof kanske glömt att fakturera mig och kommit på detta först nu?

Så, för att gå till botten med detta så ringde jag kundtjänst på Bahnhof idag. Först fick jag sitta i vanlig telefonkö i cirka 50 minuter. Därefter kom jag fram till fakturaavdelningen, som dock skickade mig vidare till leveransavdelningen. Där fick jag prata med en kille som direkt tittade på fakturan och sade att han såg problemet och skulle prata med en chef. Han försvann några minuter och kom sedan tillbaka och sade att de inte kunde göra något, och att jag måste betala hela summan.

Jag förklarade för honom att jag inte bott i lägenheten på 18 månader och bad att få prata med hans chef. Det gick inte. Istället bad jag om numret till chefen men det fick jag inte heller. Det enda han kunde ge mig var en genrerell epostadress till chefskontoret på leveransavdelningen (typ adminlev@bahnhof.se) och ett förnamn (vägrade ge mig ett efternamn).

Det lät helt stopp från deras sida och de satte sig helt klart på tvären. Jag har nu grävt lite i lagen och även pratat med konsumentombudsmannen här i Västerås och de skulle titta närmare på det. Men det känns ganska hopplöst för jag har ju skrivit på ett avtal med dem som jag inte sagt upp. Men är det verkligen skäligt (rent kundservicemässigt) att skicka en faktura två år i efterhand och kräva betalningen, speciellt då jag personligen inte nyttjat tjänsten under 75% av tiden?

Jag har inga som helst problem med att betala för tjänsten jag nyttjade mellan juli 2013 och december 2013 (inkl startavgift) men resterande summa känns riktigt surt.

Är det någon här på Sweclockers som har någon erfarenhet av detta, och hur Bahnhof normalt brukar bete sig?

Tack på förhand
Martin

Permalänk
Medlem

Rent principiellt är det alltid du som är skyldig att hålla koll på och betala fakturan. Det spelar ingen roll att du under en längre tid inte fått dem, du vet att du har avtalat att betala si och så och därmed ligger lasten helt på dig om så inte sker, förutsatt att företaget levererar den tjänst du betalar för.
Det blir givetvis väldigt surt då du missat att säga upp avtalet och du av någon anledning aldrig fått fortlöpande fakturor från Bahnhof, att du flyttat från lägenheten vid ett visst datum har dock ingen egentlig relevans. Jag förutsätter att du fått din post vidaresänd.

Fick du någon mer information av den första personen om varför du inte fått några fakturor? Det är, i mitt tycke, här du har någonting att trycka på, att de på så lång tid varken upptäckt att fakturor inte skickas eller att du inte betalat någonting.
Kolla dessutom upp vad som står i avtalet, vissa operatörer har en tydlig klausul där de stänger av abonnemanget efter ett visst antal missade betalningar och har Bahnhof en sådan är det än mer relevant varför de inte gjort så och i det läget försökt kontakta dig.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Hej Twit och tack för ditt svar!

Yes, det är helt och hållet mitt fel att avtalet inte sades upp. Jag gjorde ett misstag och tyvärr blev det också bortglömt så här i två långa år.

Skrivet av twit:

Jag förutsätter att du fått din post vidaresänd.

Det stämmer och jag har inte fått några fakturor från Bahnhof, varken före utflytten eller under de de drygt 18 månader som gått sedan jag flyttade.

Skrivet av twit:

Fick du någon mer information av den första personen om varför du inte fått några fakturor? Det är, i mitt tycke, här du har någonting att trycka på, att de på så lång tid varken upptäckt att fakturor inte skickas eller att du inte betalat någonting.
Kolla dessutom upp vad som står i avtalet, vissa operatörer har en tydlig klausul där de stänger av abonnemanget efter ett visst antal missade betalningar och har Bahnhof en sådan är det än mer relevant varför de inte gjort så och i det läget försökt kontakta dig.

Tyvärr var jag dum nog att inte fråga idag när jag pratade med kundservice. Jag har tänkt mer och mer på det under dagen som gått och jag förstår inte varför Bahnhof väntat/missat med att fakturera. Jag har nog ej avtalet kvar hemma (rensade ut det mesta vid årsskiftet, jag sparar annars allt jag har aktivt) men jag ska be Bahnhof skicka det till mig (visst kan jag göra det?).

Det verkar inte heller blivit regelrätta "missade betalningar" från min sida. Bara för att vara tydlig så verkar det vara en grundfaktura jag nu fått och inte en påminnelse. Annars hade jag nog varit överlastad med betalningsanmärkningar vid det här laget. Vet ej hur avtalet ser på att Bahnhof missat att skicka fakturor till mig och om det likställs med att jag/Bahnhof "missat" betalningar.

Tack igen för svar och information.

Permalänk
Medlem

De verkar nästan vilja ha detta som ett sätt att tjäna extra pengar. När vi beställde bredband från bahnhof till vårt hus angav vi en mailadress som automatiskt blev både användarnamn till vårt konto på deras hemsida och adressen som fakturorna skickades till. När vi sedan bytte mailadress så gjorde vi detta på kontoinställningarna. Det vi inte hade någon aning om var att man skulle ändra mailadress för fakturautskick på ett helt annat ställe. Vi missade en faktura pga detta, men som tur var fick jag helt omotiverat en tanke att det ju gått mer än tre månader sedan senaste fakturan. Så jag loggade in och finkammade deras hemsida och hittade tillslut stället där den gamla mailadressen fortfarande stod. Som tur var hade vi inte hunnit få någon påminnelse.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Enligt min erfarenhet så kan man tyvärr inte räkna med någon goodwill från Bahnhof.

Permalänk
Medlem

@Olegh: Har du lust att berätta vad som hänt?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olegh:

Enligt min erfarenhet så kan man tyvärr inte räkna med någon goodwill från Bahnhof.

Min erfarenhet är den motsatta. Har bara goda erfarenheter av deras kundservice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Min erfarenhet är den motsatta. Har bara goda erfarenheter av deras kundservice.

Det var min erfarenhet också och det var därför jag gärna bytte tillbaka till dem när jag flyttade till Västerås. Nu är jag dock inte så säker... det fanns vad jag kände ganska lite förståelse på kundservicen denna första kontakt i detta ärende, trots att Bahnhof själva inte fakturerat enligt normal sed. Så jag är inte så säker längre tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trank:

Jag har nog ej avtalet kvar hemma (rensade ut det mesta vid årsskiftet, jag sparar annars allt jag har aktivt) men jag ska be Bahnhof skicka det till mig (visst kan jag göra det?).

Inte nödvändigtvis samma avtal som du fick, men så här ser det nuvarande ut.

"4.7. Om betalning inte är Bahnhof, eller den Bahnhof angivit, tillhanda senast på den förfallodag som anges på fakturan har Bahnhof rätt till dröjsmålsränta enligt räntelagen, rätt till lagreglerad påminnelse- och inkassoavgift samt rätt till andra eventuella lagstadgade avgifter. Om Kunden, efter påminnelse, inte betalar fakturan inom skälig tid har Bahnhof rätt att stänga av de Tjänster för vilka betalning inte har erlagts. Om inte särskilda skäl föreligger ska skälig tid enligt denna punkt anses vara tio dagar från avsändande av påminnelsen. Har Bahnhof stängt av Tjänst enligt denna punkt och har Kunden erlagt utestående betalning kan Kunden kontakta Bahnhofs kundservice för att få Tjänsten återaktiverad. Bahnhof har då rätt att ta ut en administrativ avgift för att återaktivera Tjänsten. Om Kundens dröjsmål med betalning kan anses väsentligt eller om upprepade betalningsdröjsmål förekommer har Bahnhof rätt att omedelbart säga upp Avtalet."

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Inte nödvändigtvis samma avtal som du fick, men så här ser det nuvarande ut.

"4.7. Om betalning inte är Bahnhof, eller den Bahnhof angivit, tillhanda senast på den förfallodag som anges på fakturan har Bahnhof rätt till dröjsmålsränta enligt räntelagen, rätt till lagreglerad påminnelse- och inkassoavgift samt rätt till andra eventuella lagstadgade avgifter. Om Kunden, efter påminnelse, inte betalar fakturan inom skälig tid har Bahnhof rätt att stänga av de Tjänster för vilka betalning inte har erlagts. Om inte särskilda skäl föreligger ska skälig tid enligt denna punkt anses vara tio dagar från avsändande av påminnelsen. Har Bahnhof stängt av Tjänst enligt denna punkt och har Kunden erlagt utestående betalning kan Kunden kontakta Bahnhofs kundservice för att få Tjänsten återaktiverad. Bahnhof har då rätt att ta ut en administrativ avgift för att återaktivera Tjänsten. Om Kundens dröjsmål med betalning kan anses väsentligt eller om upprepade betalningsdröjsmål förekommer har Bahnhof rätt att omedelbart säga upp Avtalet."

Tack för detta! Men hmm... det säger i min värld ingenting om Bahnhofs åtagande om de uteblir med själva fordran. Så där lär det väl vara nit?

Jag kom på en annan sak. Vad gäller om exempelvis den nya hyresgästen tecknat ett nytt avtal (med Bahnhof eller annat) och använder denna istället?

Permalänk
Medlem

Sorry dubbelinlägg men det är värt att notera att jag fick tillgång till inloggningen till mina sidor även denna vecka (edit: förra månaden, cirka 4 veckor sedan). Det kom ett separat mejl samtidigt som fakturan där det framgår att jag ska faktureras från och med 2013-07-22. Bifogat fanns även inloggningsuppgifterna.

Jag har inte lyckats hitta något bekräftelsemejl från 2013 men jag kan mycket väl ha fått ett per snigelpost oavsett. Dock alltså ej möjlighet att logga in på mina sidor vad det verkar som. Är det på något sätt relevant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trank:

Tack för detta! Men hmm... det säger i min värld ingenting om Bahnhofs åtagande om de uteblir med själva fordran. Så där lär det väl vara nit?

Jag kom på en annan sak. Vad gäller om exempelvis den nya hyresgästen tecknat ett nytt avtal (med Bahnhof eller annat) och använder denna istället?

Nya hyresgäster kan inte täckna ett avtal där de redan finns ett.
Så de får välja en annan leverantör typ comhem.

Sedan iaf när de kommer till fakurering så har ett företag 6 år på sig att fakturera. Efter detta utan påminnelse så makuleras beloppet..

Detta är b2b iaf skulle gissa att de samma gäller företag till kund

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk

Hej,
Jag jobbar på en av dom ledande aktörerna inom kommunikationslösningar på våran BA-avdelning
Hos oss så tittar vi på om man faktiskt har levererat tjänsten till kunden och således om den ska betala. Annars är vi ganska schyssta och tittar på omständigheterna runt om fallet, vem som gjort fel osv osv. Så jag tycker du ska be dom titta om det gått trafik på linan eller ej. Hör av dig till Aftonbladet annars med din story. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

@Olegh: Har du lust att berätta vad som hänt?

Väldigt OT, men eftersom du frågar. Kortfattat så var det en jävla massa trassel med att koppla in mig på stadsnätet. Istället för 5 minuter som det skulle kunna ta i bästa fall så tog det nästan en månad eftersom jag själv fick ringa, maila och tjata för att driva mitt ärende. Huvudproblemet låg inte hos Bahnhof utan just hos stadsnätet, men detta var jag tvungen att komma på själv och därefter meddela Bahnhof, upprepade gånger. Jag tycker inte att det är så det ska gå till när man köper en tjänst.

Efter den här månaden utan riktigt internet, när det äntligen blivit inkopplat så blir jag uppringd av någon Bahnhof-anställd som vill försäkra sig om att det fungerar. Det gör det säger jag, och frågar samtidigt om jag kommer bli kompenserad för detta långrandiga helvete utan internet och all tid som jag lagt ner (kanske inte uttryckt exakt så). Givetvis, det ska dom ta hand om svarar kvinnan från Bahnhof.

Första fakturan landar och man har justerat inkopplingsdatumet. Det var min kompensation. Det är ingen kompensation. Jag skickar ett supersyrligt mail och påpekar detta. Som svar får jag att utöver kompensationen du redan fått så drar vi av 50 kr på nästa faktura. Ridå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dragone:

Sedan iaf när de kommer till fakurering så har ett företag 6 år på sig att fakturera. Efter detta utan påminnelse så makuleras beloppet..

Nej.
Tre år mot konsument, tio år mot företag.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om frågan har kommit upp här i tråden redan. Läste inte igenom den helt.
Som jag förstår det har flyttade du in i lägenheten i Juli 2013 och flyttade därifrån i December 2013?

Kom bara att tänka på det. Vet du om det är någon gammal person som har flyttat till lägenheten som inte äger en dator eller använder internet? Eller är det en "internetbrukande" person som flyttat till din gamla bostad och suttit och snyltat på ditt internet i snart 2 år?
Du borde ju kunna få den informationen utav Bahnhof ifall någon har använt ditt bredband i den lägenheten isåfall.
Har ingen vidare koll på vad lagen säger om det, kanske finns någon lag du kan använda dig av och på så vis kräva tillbaka betalning från personen i fråga som bor i lägenheten? Är ingen advokat eller insatt i vår lagbok. Men känns ju som att det är olaga intrång att någon brukar ditt internetabonnemang utan din vetskap i närmare 2 års tid? Faller det inte under olaga intrång så bör det väl finnas någon annan punkt som det faller in på.
Verkar väldigt egendomligt om det skulle vara lagligt att någon flyttar in i din gamla lägenhet och använder ditt internet helt kostnadsfritt i närmare 2 års tid utan ditt samtycke.

Jag tror nog att det är på det hållet du får dra det ifall du inte vill betala hela summan. Eftersom det är som redan skrivits i tråden så att du är betalskyldig till Bahnhof eftersom du ingått ett avtal med dom, oavsett om du kommer ihåg det eller inte. Så vill du inte betala hela summan så får du nog börja med att prata med personen som bor i lägenheten idag och fråga om hen kan betala för den tiden som hen har brukat ditt internet, och vill inte hen göra det så får du dra igång en rättsprocess mot hen för att få tillbaka pengarna för tiden som du inte bott i lägenheten men som hen har utnyttjat nätverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Nej.
Tre år mot konsument, tio år mot företag.

Du tänker inte på hur länge man ska spara bokföring nu va?

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dragone:

Du tänker inte på hur länge man ska spara bokföring nu va?

Nepp. Bokföring ska sparas i sju år, förenklat.

Preskriptionslag (1981:130)

Preskriptionstid
2 § En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan.
Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk. Detsamma gäller fordran mot den som har gått i borgen för betalningen av en sådan fordran. Den treåriga preskriptionstiden gäller dock inte fordringar som grundar sig på löpande skuldebrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrezZeR:

Jag vet inte om frågan har kommit upp här i tråden redan. Läste inte igenom den helt.
Som jag förstår det har flyttade du in i lägenheten i Juli 2013 och flyttade därifrån i December 2013?

Kom bara att tänka på det. Vet du om det är någon gammal person som har flyttat till lägenheten som inte äger en dator eller använder internet? Eller är det en "internetbrukande" person som flyttat till din gamla bostad och suttit och snyltat på ditt internet i snart 2 år?
Du borde ju kunna få den informationen utav Bahnhof ifall någon har använt ditt bredband i den lägenheten isåfall.
Har ingen vidare koll på vad lagen säger om det, kanske finns någon lag du kan använda dig av och på så vis kräva tillbaka betalning från personen i fråga som bor i lägenheten? Är ingen advokat eller insatt i vår lagbok. Men känns ju som att det är olaga intrång att någon brukar ditt internetabonnemang utan din vetskap i närmare 2 års tid? Faller det inte under olaga intrång så bör det väl finnas någon annan punkt som det faller in på.
Verkar väldigt egendomligt om det skulle vara lagligt att någon flyttar in i din gamla lägenhet och använder ditt internet helt kostnadsfritt i närmare 2 års tid utan ditt samtycke.

Jag tror nog att det är på det hållet du får dra det ifall du inte vill betala hela summan. Eftersom det är som redan skrivits i tråden så att du är betalskyldig till Bahnhof eftersom du ingått ett avtal med dom, oavsett om du kommer ihåg det eller inte. Så vill du inte betala hela summan så får du nog börja med att prata med personen som bor i lägenheten idag och fråga om hen kan betala för den tiden som hen har brukat ditt internet, och vill inte hen göra det så får du dra igång en rättsprocess mot hen för att få tillbaka pengarna för tiden som du inte bott i lägenheten men som hen har utnyttjat nätverket.

Nej, det gör det inte. Då ett ISP abonnemang räknas som en tjänst till en nod så betalar man för den tjänsten.
Vem som sen använder den är oväsentligt. Detta är för att om du har en nod uppe och har ett öppet nät där alla kan komma in så räknas inte detta som olaga intrång då DU själv gjort den tillgänglig för allmänheten. Du som konsument har skyldighet att se till att inga andra kommer in kontakt med denna NOD. Detta har tagit upp i Svea Hovrätt i mål nr B 8799-05. Där det är den som äger noden som är skyldig till att se till att inga obehöriga använder den. Gör de ej det så är det ägarens fel och den som får ta konsekvenserna...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem i samband med min uppgradering till 100/100 från 10/10 där nätoperatören av någon anledning kopplat ur mig från nätet och jag blev utan internet i lite mer än 2 veckor medans saken undersöktes och för det fick jag 3 månader i kompensation av Tele2 utan att behöva be om någon form av kompensation.

Tagit bort citat + svar (off topic)
Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Nepp. Bokföring ska sparas i sju år, förenklat.

Preskriptionslag (1981:130)

Preskriptionstid
2 § En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan.
Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk. Detsamma gäller fordran mot den som har gått i borgen för betalningen av en sådan fordran. Den treåriga preskriptionstiden gäller dock inte fordringar som grundar sig på löpande skuldebrev.

Då jag själv sitter och sköter Kassaregister och dyl emot Skatteverket så har jag en hel del kunskap. (detta dock mot företag)
Och du har rätt med modifikation så att säga...
För företag så gäller det tre regler.
3års fsg lagring
7års bokföringslagring
10års Transaktionslagring

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyces:

Då jag själv sitter och sköter Kassaregister och dyl emot Skatteverket så har jag en hel del kunskap. (detta dock mot företag)
Och du har rätt med modifikation så att säga...
För företag så gäller det tre regler.
3års fsg lagring
7års bokföringslagring
10års Transaktionslagring

Nu var ju frågan om hur länge ett företag har på sig att fakturera en konsument, resten är ovidkommande.

Permalänk
Medlem

Fungerar inte en tjänst när jag hade telia adsl så blev man kompenserad efter dagar utan tjänsten.

1 månads tid gav mig 800 kr i avdrag på fakturor så håller med dig att det är deras jobb att kontakta stadsnätet och det informerar även Jämtkraft Stadsnät till mig.

Allt ska felanmälas till internetleverantörerna och dom vill inte ha massa privatpersoner som ringer dom och ingen info ger dom ut till mig som privatperson.

Så dåligt jobb av bahnhof, vet att jag själv blev konfunderad på månads faktura så betalar man i slutet av juli månad för september månad ut är det lika för er andra som har dom via stadsnätet.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Nej, det gör det inte. Då ett ISP abonnemang räknas som en tjänst till en nod så betalar man för den tjänsten.
Vem som sen använder den är oväsentligt. Detta är för att om du har en nod uppe och har ett öppet nät där alla kan komma in så räknas inte detta som olaga intrång då DU själv gjort den tillgänglig för allmänheten. Du som konsument har skyldighet att se till att inga andra kommer in kontakt med denna NOD. Detta har tagit upp i Svea Hovrätt i mål nr B 8799-05. Där det är den som äger noden som är skyldig till att se till att inga obehöriga använder den. Gör de ej det så är det ägarens fel och den som får ta konsekvenserna...

Okej där raserade du min tanke.

Så det räknas endast som olaga intrång så länge du har t.ex. ett trådlöst nätverk som är lösenordsskyddat. Dvs att man tydligt har visat att ingen obehörig är tillåten att använda nätverket?
Är som sagt inte så insatt i området. Men krävs det att du har gjort vad du kunnat för att skydda nätverket för att det ska räknas som olaga intrång så förstår jag att det inte räknas som att man gjort vad man kunnat när man lämnar ens gamla hemnycklar till någon vilt främmande person.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trank:

Hej!

För cirka två år sedan (juli 2013) flyttade jag till Västerås och in i en nybyggnation och hyresrätt. Eftersom jag tidigare haft Bahnhof som leverantör och varit riktigt nöjd så beställde jag ett kvartalsfakturerat abonnemang på 100/10 av dem.

I veckan som gått fick jag en faktura från Bahnhof på närmare 6 500 kronor. Själva fakturaspecifikationen gör det tydligt att det är all ackumulerad avgift för mitt gamla 100/10 abonnemang på hyresrätten fram till i dag (och en bit in i nästa kvartal). Det inkluderar till och med startavgiften på 199 kronor.

Men det känns ganska hopplöst för jag har ju skrivit på ett avtal med dem som jag inte sagt upp. Men är det verkligen skäligt (rent kundservicemässigt) att skicka en faktura två år i efterhand och kräva betalningen, speciellt då jag personligen inte nyttjat tjänsten under 75% av tiden?

Jag har inga som helst problem med att betala för tjänsten jag nyttjade mellan juli 2013 och december 2013 (inkl startavgift) men resterande summa känns riktigt surt.

Tack på förhand
Martin

Hej!

Tråkigt att de inte fakturerat i tid.

Som du själv sagt så är det din skyldighet att säga upp dina egna avtal när du flyttar / byter leverantör.

Fick du någon faktura under första tiden alls?
Hade du att du ville ha faktura via e-post eller via vanligt brev?

För har du fått fakturor för första perioden du bodde där och betalt dem, så kan det ju fortsatt kommit fakturor via vanligt brev, vilket den nya hyresgästen/boende/ägaren inte brytt sig om utan bara tänkt "Bahnhof, vad är det?" och kastat dem.

1. Gör som du redan påbörjat, ta kontakt med din konsumentrådgivare i kommunen, prata med konsumentverket med.
2. Skicka så snart som möjligt till Bahnhof att du bestrider fakturan (räcker i princip att bara skriva "BESTRIDES" på fakturan och skicka till bahnhof via brev), skicka gärna in via e-post med att du bestrider fakturan. (Så har du dokumenterat i din "skickat" mapp att du skickat ett mail).
3. Kommer det en påminnelse så bestrid även denna, på samma sätt, skicka in via brev / och e-post.

4. När Bahnhof inte får betalt så kommer ärendet gå ett inkassobolag, som skickar en faktura, vilken denna du även bestrider.
5. Inkassobolaget kommer när de inte får betalt lämna tillbaka ärendet till Bahnhof som då antingen lägger ner det, eller skickar det vidare till Kronofogden.

När du får något från kronofogden så ska du bestrida det med.

I vilket fall så länge du bestrider fakturan så kan de inte göra något fören kronofogden fastställer det hela / det dras vidare till tingsrätten.

Läs mer om att bestrida en faktura här:
http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-ra...

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Hej!

Tråkigt att de inte fakturerat i tid.

Som du själv sagt så är det din skyldighet att säga upp dina egna avtal när du flyttar / byter leverantör.

Fick du någon faktura under första tiden alls?
Hade du att du ville ha faktura via e-post eller via vanligt brev?

För har du fått fakturor för första perioden du bodde där och betalt dem, så kan det ju fortsatt kommit fakturor via vanligt brev, vilket den nya hyresgästen/boende/ägaren inte brytt sig om utan bara tänkt "Bahnhof, vad är det?" och kastat dem.

1. Gör som du redan påbörjat, ta kontakt med din konsumentrådgivare i kommunen, prata med konsumentverket med.
2. Skicka så snart som möjligt till Bahnhof att du bestrider fakturan (räcker i princip att bara skriva "BESTRIDES" på fakturan och skicka till bahnhof via brev), skicka gärna in via e-post med att du bestrider fakturan. (Så har du dokumenterat i din "skickat" mapp att du skickat ett mail).
3. Kommer det en påminnelse så bestrid även denna, på samma sätt, skicka in via brev / och e-post.

4. När Bahnhof inte får betalt så kommer ärendet gå ett inkassobolag, som skickar en faktura, vilken denna du även bestrider.
5. Inkassobolaget kommer när de inte får betalt lämna tillbaka ärendet till Bahnhof som då antingen lägger ner det, eller skickar det vidare till Kronofogden.

När du får något från kronofogden så ska du bestrida det med.

I vilket fall så länge du bestrider fakturan så kan de inte göra något fören kronofogden fastställer det hela / det dras vidare till tingsrätten.

Läs mer om att bestrida en faktura här:
http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-ra...

Hej!

För att svara på dina frågor:

Jag fick ingen faktura alls under den första tiden. Det framgår också tydligt av den fakturan jag nu fått. På den ingår bland annat startavgiften för abonnemanget och de första månaderna (som jag faktiskt bodde i lägenheten och nyttjade tjänsten). Jag hade nog helst valt att få fakturan via epost men vad jag minns har jag aldrig fått välja det. Men där kan det vara mitt minne som sviker mig.

Jag funderade på att bestrida fakturan men som det ser ut i all regel och rätt så har Bahnhof rätt att göra så här, även om det känns väldigt oschysst ur konsumentsynpunkt och rent bedrövligt hur de skött det med fakturorna. Jag vill inte bestrida en faktura som jag faktiskt måste betala och sedan få en massa betalningsanmärkningar på mig. Däremot skulle jag hoppats att Bahnhof förstod situationen och visade lite goodwill med tanke på att även de har gjort ett misstag missat att skicka fakturor, något som försatt mig i detta trångmål.

Tack till er andra i tråden också (som håller sig on topic!) för era råd. Jag ska försöka kontakta Bahnhof igen EFTER det att konsumentrådgivaren återkommit om någon dag. Då ska jag fråga om Bahnhof har någon förklaring till varför de ej skickat fakturor som avtalat, och be de skicka mig det underskrivna avtalet som jag tecknat med dem. Jag ska också fråga varför man inte skickat inloggningen till "mina sidor" föränn i juni 2015 när jag ursprungligen tecknade avtalet i juli 2013.

Kommer uppdatera tråden här därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Väldigt OT, men eftersom du frågar. Kortfattat så var det en jävla massa trassel med att koppla in mig på stadsnätet. Istället för 5 minuter som det skulle kunna ta i bästa fall så tog det nästan en månad eftersom jag själv fick ringa, maila och tjata för att driva mitt ärende. Huvudproblemet låg inte hos Bahnhof utan just hos stadsnätet, men detta var jag tvungen att komma på själv och därefter meddela Bahnhof, upprepade gånger. Jag tycker inte att det är så det ska gå till när man köper en tjänst.

Efter den här månaden utan riktigt internet, när det äntligen blivit inkopplat så blir jag uppringd av någon Bahnhof-anställd som vill försäkra sig om att det fungerar. Det gör det säger jag, och frågar samtidigt om jag kommer bli kompenserad för detta långrandiga helvete utan internet och all tid som jag lagt ner (kanske inte uttryckt exakt så). Givetvis, det ska dom ta hand om svarar kvinnan från Bahnhof.

Första fakturan landar och man har justerat inkopplingsdatumet. Det var min kompensation. Det är ingen kompensation. Jag skickar ett supersyrligt mail och påpekar detta. Som svar får jag att utöver kompensationen du redan fått så drar vi av 50 kr på nästa faktura. Ridå.

Låter som att de sätter pengar över all "kundnöjdhet". Hoppas att jag inte får problem med dem i så fall. Allt funkar som det ska hittills som tur är för mig och min familj.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trank:

Hej!

För att svara på dina frågor:

Jag fick ingen faktura alls under den första tiden. Det framgår också tydligt av den fakturan jag nu fått. På den ingår bland annat startavgiften för abonnemanget och de första månaderna (som jag faktiskt bodde i lägenheten och nyttjade tjänsten). Jag hade nog helst valt att få fakturan via epost men vad jag minns har jag aldrig fått välja det. Men där kan det vara mitt minne som sviker mig.

Jag funderade på att bestrida fakturan men som det ser ut i all regel och rätt så har Bahnhof rätt att göra så här, även om det känns väldigt oschysst ur konsumentsynpunkt och rent bedrövligt hur de skött det med fakturorna. Jag vill inte bestrida en faktura som jag faktiskt måste betala och sedan få en massa betalningsanmärkningar på mig. Däremot skulle jag hoppats att Bahnhof förstod situationen och visade lite goodwill med tanke på att även de har gjort ett misstag missat att skicka fakturor, något som försatt mig i detta trångmål.

Tack till er andra i tråden också (som håller sig on topic!) för era råd. Jag ska försöka kontakta Bahnhof igen EFTER det att konsumentrådgivaren återkommit om någon dag. Då ska jag fråga om Bahnhof har någon förklaring till varför de ej skickat fakturor som avtalat, och be de skicka mig det underskrivna avtalet som jag tecknat med dem. Jag ska också fråga varför man inte skickat inloggningen till "mina sidor" föränn i juni 2015 när jag ursprungligen tecknade avtalet i juli 2013.

Kommer uppdatera tråden här därefter.

Hej!

Så länge du bestrider fakturan så får du ingen betalningsanmärkning, inte heller även om det går till kronofogden, det är fort när kronofogden inte får ett svar av dig, eller att du inte betalar till kronofogden (och de meddelar utslag) som du får en betalningsanmärkning.

Så även om det går till kronofogden så får du ingen anmärkning, så du kan egentligen vara helt lugn så länge du bestrider fakturorna.

Så länge du gör det sår har du egentligen inget "att förlora", men det du har att vinna är mer tid att ta kontakt med konsumentrådgivare, konsumentverket, kanske rådfråga på en advokatfirma (Advokatfirmorna brukar vara behjälpliga att svara på enklare frågor/ge vägledning utan kostnad).

Så om du bestrider första fakturan så får du tid på dig före nästa faktura kommer (från inkassobolaget) att rådfråga övriga.

För så som Bahnhof gjort är inte korrekt, är det avtalat att fakturering ska ske månadsvis/kvartalsvis så ska det ske, inte efter närmare 2 års tid, så Bahnhof är lika mycket "kålsupare/klåpare" att inte skött faktureringen korrekt, som om du skulle haft fel, då det ligger i Bahnhofs ansvar att skicka ut fakturor, och Bahnhof själva reserverar sig för att stänga av tjänsten om de inte fått betalt, vilket operatörer brukar vara snabba på att göra, speciellt inte låta det gå så lång tid som närmare 2 år.

Så jag skulle säga att du bestrider första fakturan från Bahnhof både via mail, och även skickar in via brev så får du tid på dig att rådfråga konsumentvägledare/konsumentverket/ en advokatfirma om råd, om Bahnhof har all rätt på sin sida, eller om Bahnhof gjort fel då de haft brister i faktureringen mot dig mm.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Personen som har bott i lägenheten har nog utnyttjat internetuppkopplingen och sett att fakturor som skickas till adressen inte är under dennes persons namn. Och helt enkelt ignorerat dem, tills Bahnhof kollade upp vart du nu bor.

Och ja du, har tjänsten använts av personen är det mycket riktigt ditt ansvar. Lycka till med att bestrida den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Hej!

Så länge du bestrider fakturan så får du ingen betalningsanmärkning, inte heller även om det går till kronofogden, det är fort när kronofogden inte får ett svar av dig, eller att du inte betalar till kronofogden (och de meddelar utslag) som du får en betalningsanmärkning.

Så även om det går till kronofogden så får du ingen anmärkning, så du kan egentligen vara helt lugn så länge du bestrider fakturorna.

Så länge du gör det sår har du egentligen inget "att förlora", men det du har att vinna är mer tid att ta kontakt med konsumentrådgivare, konsumentverket, kanske rådfråga på en advokatfirma (Advokatfirmorna brukar vara behjälpliga att svara på enklare frågor/ge vägledning utan kostnad).

Så om du bestrider första fakturan så får du tid på dig före nästa faktura kommer (från inkassobolaget) att rådfråga övriga.

För så som Bahnhof gjort är inte korrekt, är det avtalat att fakturering ska ske månadsvis/kvartalsvis så ska det ske, inte efter närmare 2 års tid, så Bahnhof är lika mycket "kålsupare/klåpare" att inte skött faktureringen korrekt, som om du skulle haft fel, då det ligger i Bahnhofs ansvar att skicka ut fakturor, och Bahnhof själva reserverar sig för att stänga av tjänsten om de inte fått betalt, vilket operatörer brukar vara snabba på att göra, speciellt inte låta det gå så lång tid som närmare 2 år.

Så jag skulle säga att du bestrider första fakturan från Bahnhof både via mail, och även skickar in via brev så får du tid på dig att rådfråga konsumentvägledare/konsumentverket/ en advokatfirma om råd, om Bahnhof har all rätt på sin sida, eller om Bahnhof gjort fel då de haft brister i faktureringen mot dig mm.

Allt detta låter väldigt väldigt vettigt. Jag ska utröna mina möjligheter men först och främst vill jag ge Bahnhof ännu en chans att visa sin goda vilja och dessutom kompensera för deras misstag med att de inte skickat fakturor i tid. Jag ska ta det via konsumentrådgivaren här i Västerås och så ska jag ringa/mejla Bahnhof igen. Det får nog dock bli till veckan då jag inte har tid att sitta telefonkö i 90 minuter på min 60 minuter långa lunchrast imorgon ;). Jag återkommer i denna tråd. Väldigt tacksam till alla och speciellt dig PowerNet som tar dig tid att svara så utförligt.

Går det så långt att förfallodatum kommer så kommer jag bestrida fakturan tills dess ärendet är helt utrett.

Skrivet av str8forthakill:

Personen som har bott i lägenheten har nog utnyttjat internetuppkopplingen och sett att fakturor som skickas till adressen inte är under dennes persons namn. Och helt enkelt ignorerat dem, tills Bahnhof kollade upp vart du nu bor.

Och ja du, har tjänsten använts av personen är det mycket riktigt ditt ansvar. Lycka till med att bestrida den.

Återigen så vill jag poängtera att fakturor antagligen EJ kommit till personen som nu bor i lägenheten. Då hade detta varit en påminnelsefaktura (som heter duga) och inte en grundfaktura. Däremot är det nog troligt att tjänsten varit påkopplad och att personerna som bor där nog nyttjat internet. Men det är mer än gissning från min sida.