hårddisk i skogsmaskin

Permalänk
Medlem

hårddisk i skogsmaskin

Hallå

Vet inte hur många som befinner sig i skogsbranchen i detta forum, men jag drar en chansning.

Vår hårddisk har gått sönder i vår skogsmaskin. Är det nån som kan förklara lite mer exakt vad det är för hårddisk då det inte är "vanliga" hårddiskar i dom lite äldre maskinerna? Och om nån har något tips på var man kan köpa en ny, skulle t.ex en ssd vara något man skulle kunna använda sig av?

Maskinen är en Ponsse Buffalo årsmodell -10

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Hallå

Vet inte hur många som befinner sig i skogsbranchen i detta forum, men jag drar en chansning.

Vår hårddisk har gått sönder i vår skogsmaskin. Är det nån som kan förklara lite mer exakt vad det är för hårddisk då det inte är "vanliga" hårddiskar i dom lite äldre maskinerna? Och om nån har något tips på var man kan köpa en ny, skulle t.ex en ssd vara något man skulle kunna använda sig av?

Maskinen är en Ponsse Buffalo årsmodell -10

En bild på hårddisken hjälper väldigt mycke

Permalänk
Medlem

en ssd är ju totalt skaksäker. och jag misstänker att det är det som behövs

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

@niclasc Tyvärr har vi inte en aning om var hårddisken sitter så jag kan inte ta nån bild tyvärr...

@Emrik Ja jag tänkte också att den skulle vara det. Det ända jag är osäker på är livslängden, jag menar den ska ju sitta där ett antal år.
Att bara byta ut den är inte lika lätt som på en vanlig pc då den har en speciell mjukvara i sig som styr hela maskinen.

Permalänk
Hedersmedlem

Troligen skulle det även krävas ominstallation av den specifika mjukvaran för maskinen i fråga som låg på den numera trasiga disken, vilket jag antar att ni inte har möjlighet att lösa själv.

Googlar man fram en servicekatalog så verkar utbyte av hårddisk ha servicenummer 0065064, men även vara en del av servicepaket 0068106 som inkluderar nyinstallation av mjukvara.

Deras 2015-modeller verkar använda en 64 GB SSD (vilket de nämner är fördubblad kapacitet gentemot tidigare modell), men kan inte se något specifikt om 2010-modellen.

Enklast är nog att ringa en auktoriserad Ponsse-serviceverkstad. "Gör det själv" i all ära, men ibland är det mycket värt att få någon annan att göra saker åt en .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

@niclasc Tyvärr har vi inte en aning om var hårddisken sitter så jag kan inte ta nån bild tyvärr...

@Emrik Ja jag tänkte också att den skulle vara det. Det ända jag är osäker på är livslängden, jag menar den ska ju sitta där ett antal år.
Att bara byta ut den är inte lika lätt som på en vanlig pc då den har en speciell mjukvara i sig som styr hela maskinen.

Så länge du inte köper budget, utan bättre modeller med ordentlig garanti (typ 5 år iaf), så bör livslängden inte vara så stort problem. SSD har ju inga rörliga delar, så alla vibrationer eller smällar är inga direkta problem. Och även budget diskar idag håller lätt 2-3 år utan problem, som vanliga HDD gör. De bättre SSDer räknas ju hålla 5-10år, eller tom mer, vilket är bättre än en HDD.

SSD idag emulerar en HDD, så om den kan hantera en vanlig standard Sata HDD med AHCI/IDE gränssnitt så kan de flesta SSD fungera bra. Men problemet är ju om de i denna mjukvara har några speciella filsystem eller så, så kan SSDn få svårt att emulera rätt och fungera optimalt.

Det en SSD kan få problem med är för hög värme och för stark kyla (+50 eller -10 iaf), som ofta kan uppstå i ett fordon. I teorin kan de klara det, men livslängden kan påverkas, eller kondens kan bildas.
Men med det sagt, detta problem kommer en HDD få också, då de inte fungerar bra i minusgrader, eller i hög värme som bränner lagret i motorn. Så detta måste nog tas i beräkning oavsett.

Problemet är att eftersom du pratar om speciell mjukvara, så är det inte säkert att en SSD fungerar. Eller att ens en vanlig HDD gör det... De kanske har speciallöddat kretsar direkt på styr-moderkortet. Så du måste nog hitta vad som sitter där först.

Sen är ju nästa problem, även om du byter HDD, om den nu har special mjukvara, hur ska du lägga in den igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Hallå

Vet inte hur många som befinner sig i skogsbranchen i detta forum, men jag drar en chansning.

Vår hårddisk har gått sönder i vår skogsmaskin. Är det nån som kan förklara lite mer exakt vad det är för hårddisk då det inte är "vanliga" hårddiskar i dom lite äldre maskinerna? Och om nån har något tips på var man kan köpa en ny, skulle t.ex en ssd vara något man skulle kunna använda sig av?

Maskinen är en Ponsse Buffalo årsmodell -10

Det tråkiga men väldigt sanna svaret är, att det går inte!

Visst kan du byta, men maskinen kommer inte att funka sen.

Har haft klippare på jobbet med diskhaveri, och det är bara att ringa företaget/firman som gäller.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Är säkert en SSD, det har använts länge i maskiner. När jag jobbade med ABB robotar satt det SSD där i storleksordningen Megabyte, inte Gigabyte.

Problemet är även mjukvaran som är speciell.

Ring på en tekniker - en så stor maskin måste fortfarande vara värd rätt mycket pengar ? Då även värt att kosta på några 10k kronor. .

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med här.
Om det är en hårddisk så är ju informationen "förlorad" där. En ny som reservdel från dem lär ju vara förladdad med programmen eller andra filer som behövs.

Det bästa jag tror du teoretiskt kan göra är att efter ha fått detta utbytt, och om det är en vanlig hårddisk (eller SSD) inkopplad med sladd, kunna ta ut den och klona (byte för byte) till en annan SSD att ha i reserv.
Men det kan vara problem. Kör de "standardkomponenter" och inte minneskretsar direkt på styrkorten (som i sig skulle kunna vara anslutna via en SATA-buss) så kan det vara hårdvarulåst. Har ett dyrt lagringssystem på jobbet där varje hårddisk beställs från leverantören. Illa är att vi har garanti kvar på det men nya hårddiskar har varit slut i över 1 år så vi har inte kunnat expandera. De sista behåller de för serviceutbyten. Instinkten var ju att lägga i något annat men det måste vara hårddiskar med speciell firmware som lagringssystemet accepterar. Bara för det står Seagate (har jag för mig) på etiketten betyder det inte att vad som helst fungerar.

Så för många faktorer som vi inte vet för att kunna hitta på något.
Men det är ju ett problem inom maskinbranschen i hur systemen och dataformat är slutna, helt hänvisad till vad tillverkaren ger för produkter och ger de något blir du ändå väldigt inlåst i deras system.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

jobbade med John Deere skogsmaskiner tidigare och där användes en tom standard mekanisk 2,5'' disk som reservdel. sen laddade teknikern den med programvara från sin servicedator. vi köpte vanliga diskar istället för original för det blev mindre än halva priset, om ens det räckte. men vi hade ju tillgång till programvaran. SSD provade vi aldrig med.

Visa signatur

nörd

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst alla svar här har jag kommit fram till att det är säkrast att lämna in den och få det jort ordentligt.

Jag tackar er alla stort för er tid!

Permalänk
Medlem

Nu var mitt inlägg lite sent och om du lämnat in den så ska ju problemet vara löst. Men vad du behöver är rätt version av ponsses programvara Opti och dos/windows, vad beträffar hårddisken så går det med vilken som helst som får plats i det pc chassi som sitter i den och har rätt gränssnitt.
Har aldrig bytt på en skotare, men på ett antal skördare.
De tidiga datorerna hade förövrigt inbyggda termoblock som värmde upp innanmätet i datorn till en behaglig arbetstemperatur innan den gav vidare ström till resterande delar av datorn, allt för att förlänga dess livslängd.
Så länge det är "i" datorn något rasar så är det ganska basic, om däremot kablaget eller kontaktdonen ska bytas är det inte så roligt☺

Skickades från m.sweclockers.com