Bahnhof sen faktura
Hej!
För cirka två år sedan (juli 2013) flyttade jag till Västerås och in i en nybyggnation och hyresrätt. Eftersom jag tidigare haft Bahnhof som leverantör och varit riktigt nöjd så beställde jag ett kvartalsfakturerat abonnemang på 100/10 av dem.
Jag flyttade ut ur den lägenheten efter bara några månader och flyttade istället till en bostadsrätt, som jag nu bott i sedan december 2013. Jag har nu en annan internetleverantör på ett annat abonnemang.
I veckan som gått fick jag en faktura från Bahnhof på närmare 6 500 kronor. Själva fakturaspecifikationen gör det tydligt att det är all ackumulerad avgift för mitt gamla 100/10 abonnemang på hyresrätten fram till i dag (och en bit in i nästa kvartal). Det inkluderar till och med startavgiften på 199 kronor.
Sakligt så har jag antagligen glömt att säga upp mitt avtal med Bahnhof när jag flyttade ut ur min gamla lägenhet. Jag samlar normalt ihop mina fakturor i samband med en flytt och säger upp de som är relevanta för lägenheten. Men jag hade uppenbarligen inte fått någon faktura från Bahnhof. Därför måste jag helt enkelt glömt bort det, något som är helt mitt fel. Jag väldigt förvånad över att Bahnhof inte skickat mig någon faktura sedan abonnemanget aktiverades i juli 2013.
Det är inte heller någon påminnelsefaktura utan en grundfaktura, vilket får mig att tro att Bahnhof kanske glömt att fakturera mig och kommit på detta först nu?
Så, för att gå till botten med detta så ringde jag kundtjänst på Bahnhof idag. Först fick jag sitta i vanlig telefonkö i cirka 50 minuter. Därefter kom jag fram till fakturaavdelningen, som dock skickade mig vidare till leveransavdelningen. Där fick jag prata med en kille som direkt tittade på fakturan och sade att han såg problemet och skulle prata med en chef. Han försvann några minuter och kom sedan tillbaka och sade att de inte kunde göra något, och att jag måste betala hela summan.
Jag förklarade för honom att jag inte bott i lägenheten på 18 månader och bad att få prata med hans chef. Det gick inte. Istället bad jag om numret till chefen men det fick jag inte heller. Det enda han kunde ge mig var en genrerell epostadress till chefskontoret på leveransavdelningen (typ adminlev@bahnhof.se) och ett förnamn (vägrade ge mig ett efternamn).
Det lät helt stopp från deras sida och de satte sig helt klart på tvären. Jag har nu grävt lite i lagen och även pratat med konsumentombudsmannen här i Västerås och de skulle titta närmare på det. Men det känns ganska hopplöst för jag har ju skrivit på ett avtal med dem som jag inte sagt upp. Men är det verkligen skäligt (rent kundservicemässigt) att skicka en faktura två år i efterhand och kräva betalningen, speciellt då jag personligen inte nyttjat tjänsten under 75% av tiden?
Jag har inga som helst problem med att betala för tjänsten jag nyttjade mellan juli 2013 och december 2013 (inkl startavgift) men resterande summa känns riktigt surt.
Är det någon här på Sweclockers som har någon erfarenhet av detta, och hur Bahnhof normalt brukar bete sig?
Tack på förhand
Martin