Permalänk

Redigera mina bilder.

Hallåj,

Jag har en samsung s4 med android lollipop. När jag redigerar mina bilder i galleriet och sedan spara dom så blir filen i png och om jag fattar detta rätt försämras bildkvaliten väldigt än som när bilden togs. Kan man ändra så man får jpg med bästa bildkvaliten eller måste man använda sig av en annan app ? Om jag måste ta ner en bildregigeringsprogram vad rekommenderar ni ? Jag behöver inget avancerat utan klippa och lite effekter sedan då kunna spara bilden i bästa möjliga kvaliten.

Tacksam för svar
/ Force

Permalänk
Inaktiv

PNG är förlustfritt och kommer absolut inte försämra kvaliteten. JPEG försämrar alltid kvaliten (förstörande komprimering), oavsett om du väljer högsta inställningen.

För att förtydliga
JPEG -> PNG (ingen förlust)
PNG -> JPEG (förlust i kvalite)

Permalänk
Medlem

Nu tror jag du har förstått fel. PNG använder icke-förstörande komprimering. Medan JPG använder förstörande komprimering. Så det blir bättre bilder med PNG.

Kan inte hjälpa till med med bildhanteringsprogram. Men tror Google Picasa finns till Andriod.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk

Okej, jag vet att jpg är kvalite förlust men trodde att png försämrade kvaliten mer. Då vet jag tack för hjälpen. Men varför sparar kamrer inte i png då ? Tar bildera för mycket med utrymme då kanske ?