Enkel smartphone till morsan

Permalänk

Enkel smartphone till morsan

Tjena

Morsan behöver en ny smartphone.
Hon kör inte med så många appar direkt, dom går väl att räkna på en hand.
Något sånär vettig kamera och batteritid hade varit bra.
Vad tror ni ?

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Moto G, om enkel betyder billigt?

Permalänk
Medlem

S4 mini, finns för 1-2k.

Permalänk
Medlem

Kanske lite ung för det här :

http://www.doro.se/doro-liberto-820.html

Visa signatur

Stationnär Dator : In Progress

Permalänk
Skrivet av MadMice:

Mjo egentligen kanske den duger för henne men det kanske inte känns så roligt att visa upp sin Doro för arbetskamraterna eller så..hehe

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem

Som andra har sagt lumia 640..

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Z3 compact.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk

Lumia 640 verkar ju riktigt bra, men kanske lite för stor skärm där ?
Hur är det annars med strömsparfunktioner hos samsung och motorola ?
Min Sony z3 compact har ju staminamode som man kan ställa in för att spara rejält med batteritid.

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematik:

Lumia 640 verkar ju riktigt bra, men kanske lite för stor skärm där ?
Hur är det annars med strömsparfunktioner hos samsung och motorola ?
Min Sony z3 compact har ju staminamode som man kan ställa in för att spara rejält med batteritid.

Ta en titt på lumia 735 den är lite mindre än 640 och i stort sätt samma prestanda. Angående batterisparfunktion det finns på alla smartphones jag testat och det brukar innebära att den stänger av det som sker automatiskt i bakgrunden och slutar multitaska. Så jag antar att det inte skiljer allt för mycket mellan olika tillverkare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Skrivet av Problematik

Skrivet av Problematik:

Lumia 640 verkar ju riktigt bra, men kanske lite för stor skärm där ?
Hur är det annars med strömsparfunktioner hos samsung och motorola ?
Min Sony z3 compact har ju staminamode som man kan ställa in för att spara rejält med batteritid.

Kan också rekommendera Lumia 735, väldigt smidig telefon och bra batteritid och bra kamera.
Köpte min på Elgiganten när dom hade drive på den, gav 1180:- för en kanontelefon.

semlan41

Permalänk
Medlem

lg l fino eller bello @ runt lappen på netonnet

Permalänk
Medlem

Om kameran är mer viktig hade jag satsat på en Lumina, även om MS mer eller mindre förklarat Windows phone dött. Dessutom är de ganska enkla, stora fina ikoner att klicka på.

För android sidan är nog Moto G ett av de bättre valen, riktigt bra batteritid(ca 5 timmar skärmtid per dag), skärm, nya uppdateringar(5.1.1 kom nu i dagarna), prestanda och byggkvalitet för pengarna, släng in smart launcher och den blir enkel att använda också. Dock är kameran riktigt usel, nästan sämre än en potatis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Om kameran är mer viktig hade jag satsat på en Lumia, även om MS mer eller mindre förklarat Windows phone dött. Dessutom är de ganska enkla, stora fina ikoner att klicka på.

När har ms sagt det?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematik:

Tjena

Morsan behöver en ny smartphone.
Hon kör inte med så många appar direkt, dom går väl att räkna på en hand.
Något sånär vettig kamera och batteritid hade varit bra.
Vad tror ni ?

Så hon har redan en smartphone? Isf kan det ju vara läge att berätta om det är ios, android eller wp hon har eller haft.

Men för att lägga ner 66% extra jobb så kommer här tips på varje plattform:

Android: Moto G2 eller Moto E2
Ios: Iphone 6
Wp: Lumia 735

Permalänk

År också intresserad av tips Efter att ha upptäckt att det är omöjligt(?) att göra back up på telefonkontakterna på min Lumia 800 eller ens kunna lägga dem på sim kortet(!) vill jag ha en telefon där detta går. Någon tipsade mig om Z3:an. Är inte beroende av en massa appar men vill gärna ha en bra/hygglig kamera (är inte nöjd med min nuvarande), bra batteritid, någorlunda enkelt handhavande och som sagt... enkelt kunna köra back up på telefonkontakterna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman2015:

År också intresserad av tips Efter att ha upptäckt att det är omöjligt(?) att göra back up på telefonkontakterna på min Lumia 800 eller ens kunna lägga dem på sim kortet(!) vill jag ha en telefon där detta går. Någon tipsade mig om Z3:an. Är inte beroende av en massa appar men vill gärna ha en bra/hygglig kamera (är inte nöjd med min nuvarande), bra batteritid, någorlunda enkelt handhavande och som sagt... enkelt kunna köra back up på telefonkontakterna...

Vet inte om det är fast på inställningar, men min Z3 har värdelös kamera jämfört med min 3 år gammla Lumia 920 INGET att rekommendera om man.vill ha bra kamera tycker jag!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De flesta nya androider har väl "easy mode"? Eller liknande? Egen launcher med strippad/förenklad utseende. Så jag tror att den samsung s4 mini hade passat bra. Jag kör annars med smart launcher Pro. Idiotsäker och minimalistisk launcher

Edit: missade kamera kraven :/

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk

Hmmm... jag måste göra en avvägning mellan kamera och back up funktionalitet... Antar att det inte fungerar att kopiera kontakterna mellan telefon/kort på de senare Lumia modellerna heller?

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera WP till henne. Jag har gett WP-mobiler till båda mina föräldrar.
Mina föräldrar är helt otekniska, men WP är tillräckligt enkelt för dem.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

WP-mobiler är bara för de närmast sörjande och absolut inte för vanliga människor. Det är stendött överallt utom på Sweclockers.

Morsans kompis hade en WP-mobil som hon fått av någon "hjälpsam" släkting. Mamma ville visa henne ett spel som hon hade på sin mobil men enligt utsago var WP-versionen ful och hemsk och mycket sämre än Android-versionen.

Senare erbjöd vi kompisen att byta till en Android-mobil som jag hade över, det nappade hon på direkt trots att hon förut sa att hon var nöjd med WP...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman2015:

Hmmm... jag måste göra en avvägning mellan kamera och back up funktionalitet... Antar att det inte fungerar att kopiera kontakterna mellan telefon/kort på de senare Lumia modellerna heller?

Konstigt, gjorde det redan pp min Lumia 900, och allt följde med från den med WP7 till min L920 med simkortet:p

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror inte man ska oroa sig över stor skärm när det kommer till äldre användare, personligen anser jag det snarare vara en fördel.
Så länge de kan hålla i telefonen på ett bra sätt och inte tycker den är för tung så är det nog inga problem.

Är nog vi yngre som har andra krav såsom att man ska kunna sköta den med en hand, gärna samtidigt som man går eller cyklar.

För mina föräldrar har också WP blivit en succé, lagom enkelt.
640 och 640XL är mycket telefon för pengarna.

Permalänk
Medlem

http://www.icahemma.se/mobiltelefon-huawei-ascend-y550-p-3262...

http://www.icahemma.se/smartphone-lumia-530-dark-grey-nokia-p... (denna köpte jag till farsan som aldrig har haft smartphone innan och det har gått bra)

Visa signatur

Let It "RIP"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman2015:

Hmmm... jag måste göra en avvägning mellan kamera och back up funktionalitet... Antar att det inte fungerar att kopiera kontakterna mellan telefon/kort på de senare Lumia modellerna heller?

Jo det ar klart att det gar att backa upp.
Allt backas upp mot onedrive automatiskt om du vill. Foton, Videor, Kontakter, Sms. Rubbet.
Har 1520 men rekommenderar 640 till mammor.

Smidigt och bra OS men en appgalning skulle nog ta en annan riktning. Telefonen I sig = super, dock.

Permalänk

Doro 820 blir mitt absoluta tips -http://m3.idg.se/2.1022/1.606963/doro-liberto-820--en-smartphone-for-alla-aldrar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman2015:

År också intresserad av tips Efter att ha upptäckt att det är omöjligt(?) att göra back up på telefonkontakterna på min Lumia 800 eller ens kunna lägga dem på sim kortet(!) vill jag ha en telefon där detta går. Någon tipsade mig om Z3:an. Är inte beroende av en massa appar men vill gärna ha en bra/hygglig kamera (är inte nöjd med min nuvarande), bra batteritid, någorlunda enkelt handhavande och som sagt... enkelt kunna köra back up på telefonkontakterna...

Måste ju gå att kopiera de till datorn kan man tycka. Men i vilket fall som helst så antar jag att du har ett microsoftkonto och således borde det ju bli backup på kontakter, kalender osv till microsofts tjänster? Bara logga in på webben på datorn där så lär man ju kunna exportera kontakterna om man så vill.

Men ska du byta till android är det väl enklast att lägga till så den syncar kontakterna till googlekontot redan nu i din windowstelefon. https://support.google.com/a/users/answer/138636?hl=en

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Skrivet av TheFlyingFin:

Konstigt, gjorde det redan pp min Lumia 900, och allt följde med från den med WP7 till min L920 med simkortet:p

Skickades från m.sweclockers.com

Det verkar som det ligger på sim kortet alltså? Mitt problem är att jag vill ha en back up på telefonkontakterna till datorn och har inte på något sätt lyckats. Inte via Zune, inte via Outlook/googel synk, blåtand eller något annat sätt. Jag känner mig fullständigt besegrad... *suck*... Men är tacksam för alla förslag jag fått...
Kan tänka mig att gå till en annan Lumia men vill veta hur jag på ett enkelt sätt gör en back up på telefonkontakterna....
Kan man skapa back up direkt från sim kortet (har ingen adapter som passar så jag kan inte kolla).

Permalänk
Medlem

Hade jag varit din mor hade jag lätt valt en Lumia med WP. Något jag undvikit är en Androidtelefon, vilket är det mest invecklade OS jag varit med om.