Ersättning för ombokad flygresa?

Permalänk
Medlem

Ersättning för ombokad flygresa?

Hej!

Jag och frugan har varit på semester i USA. när vi skulle hem i tisdags händer följande:

Planet skall gå KL 18. Min fru försöker checka in online Kl 16 och ser då att vi av någon anledning blivit ombokade till ett plan som redan avgått kl 12, utan att vi blivit meddelade om detta. Vi lyckas krångla oss hem endå men det innebär att vi kommer hem kl 03:30 när vi skulle varit hemma kl 22 kvällen innan, samt att vi fick flyga till stockolm och därför pynta 950Kr för buss, samt att de 200Kr som vi redan pröjsat för buss från Göteborg brann inne.

Jag kan ge mer detaljer vartefter det efterfrågas, men vill mest veta om man har rätt till kompensation när sådant här händer, och i så fall vems fel det är, vi bokade via odenresor och flög med Brittish Airways, och killen vi pratade med där sa att någon på US airways ändrat bokningen men visste inte varför.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

1 har du reseförsäkring? kontakta dom
2 har du betalt resan med Visa då har du rese försäkring kontakta visa
3 förstår inte hur du kunde hamna i fel stad, sa ni någon gång att det va ok, annars är det flygbolagets skyldighet att se till så du kommer till Göteborg

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

1 har du reseförsäkring? kontakta dom
2 har du betalt resan med Visa då har du rese försäkring kontakta visa
3 förstår inte hur du kunde hamna i fel stad, sa ni någon gång att det va ok, annars är det flygbolagets skyldighet att se till så du kommer till Göteborg

1, 2: Ja, har reseförsäkring i och med VISA-kort, men jag trodde bara den gällde om man behövde avboka pga allvarlig sjukdom?

2: På grund av ombokningen vi inte visste om kom vi inte med planet till GBG, och det de erbjöd var att ta oss dit via Berlin, vilket skulle inneburit 10 timmar på flygplatsen då det inte gick bussar vid tillfället då vi skulle landat. Vi valde då att åka via stockholm så att vi i alla fall kom hem i "rimlig" tiod, bor i Jönköping, så GBG hade inte varit slutdestination oavsett.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kolla med visa först, men jag är osäker på vad som gäller när ni går med på ombokning till annan stad. Om ni valt att flyga via Berlin och blivit väldigt sena hade det varit enklare med ersättning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Kolla med visa först, men jag är osäker på vad som gäller när ni går med på ombokning till annan stad. Om ni valt att flyga via Berlin och blivit väldigt sena hade det varit enklare med ersättning.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en soppa.

Jag vet att de brukar överboka plan. Vår flygrutt skulle egentligen varit Columbus>Philadelphia>Heathrow> GBG,

Men planet som vi blev bokade på (som vi missade) hade tagit oss Columbus>JFK>Heathrow>GBG och i och med att vi missat det vi var bokade på så fick vi krångla med nya boardingpass osv på varenda flygplats och det var inte förren vi kom till heathrow som vi fick veta att vårt plan till GBG var fullt och det var då vi valde att ta via Stockholm, om det nu spelar någon roll.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tyvärr tror jag inte du får ett öre, förseningen blev "bara" 5 timmar och du valde själv att flyag till en annan destination.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår inte hur man kan ge rådet att gilla läget och att detta är något man får acceptera. Är ni helt galna? Har man betalat ett pris för att åka från A till B så ska man också komma från A till B för den summan och inte någon annanstans. Och det är upp till leverantören att se till att man kommer fram så nära utsatt tid som möjligt även om det kostar dem mer.

Jag hade kört stenhårt med att få alla extra kostnader ersatta. Och det är bolaget som du gjort betalningen till som du ska prata med i första hand.

När man blir ombokad på grund av fullt flyg så brukar man få middag, hotell om det behövs och ibland någon resecheck som kompensation. Brukar sällan vara värt det i mina ögon. Men har du inte fått något skulle du kunna yrka på det också.

Kostnader som du haft ska du bli ersatt med i form av kontanter. Övrig ersättning kan vara tillgodokvitto eller liknande.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

EUs reseregulativ säger att alla förseningar över 3 timmar (som inte beror på force majore, som väder) ska ersättas med 250-600 euro (beroende på reslängd). Det gäller alla resor inom, till och från EU. Exakt vad som händer när du faktiskt bokade om resan och åkte till stockholm istället för Göteborg vet jag inte, blir lite lurigare då. Och sen så beror det på om flygbolaget hävdar att det var ditt eget fel att du missade ombokningen (vilket det givetvis inte är men de skulle kunna argumentera det). Hur många timmar senare kom du till stockholm (i jämföresle med din plannerade ankomsttid i göteborg?)

Hade du tagit den där flighten via berlin så hade du säkerligen kunnat hävda att du ska ha 600 euro (per person) men iom att du inte flög till samma destination så blir det lite lurigare...

Läs mer här: http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/...

Permalänk
Medlem

tycker absolut att du ska få betalt för extrakostnaderna.

Dem gångerna ett flyg har blivit ombokat har jag alltid fåt ett email/sms beroende på flygbolag. Detta har dock aldrig hänt på hemresan *peppar peppar ta i trä*.

Värsta som hänt var när vi skulle åka till Estland så hade vi bokat flyg från GBG till Helsingfors, sen Helsingfors till tallin. Flyger från Helsingfors till tallin blev inställt och vi fick vänta i 24 timmar. Då fick vi boende, mat och även ny hyrbil då vi redan hade förbokat en.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Hedersmedlem

Kollade ni upp ert flyg hem dagen innan och allt såg bra ut då? Normalt brukar flygbolag ju säga att du ska bekräfta din hemresa senast x timmar innan. Du säger att ni försökte checka in online 2 timmar innan planet går men när man flyger ut från USA ska man väl också senast vara där 2 timmar innan? Eller är det 1 timme? Känns som ni var ganska sent ute ändå.

United Airlines hade väl problem om jag minns rätt för några dagar sedan så det är nog det ni råkade ut för. Frågan är definitivt hur man ska hantera att ni missade det första planet. Är det Uniteds ansvar att se till att ni vet om att ni blivit bokade om eller är det kundens sak att hålla koll på sin bokning. United och många andra flygbolag erbjuder ju många sätt att kontinuerligt få uppdatering av bokningsstatus ...

Jag skulle ändå försöka få ersättning för alla extra utgifter och lägga fram allt till United som du gjort här.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hej!

Jag och frugan har varit på semester i USA. när vi skulle hem i tisdags händer följande:

Planet skall gå KL 18. Min fru försöker checka in online Kl 16 och ser då att vi av någon anledning blivit ombokade till ett plan som redan avgått kl 12, utan att vi blivit meddelade om detta. Vi lyckas krångla oss hem endå men det innebär att vi kommer hem kl 03:30 när vi skulle varit hemma kl 22 kvällen innan, samt att vi fick flyga till stockolm och därför pynta 950Kr för buss, samt att de 200Kr som vi redan pröjsat för buss från Göteborg brann inne.

Jag kan ge mer detaljer vartefter det efterfrågas, men vill mest veta om man har rätt till kompensation när sådant här händer, och i så fall vems fel det är, vi bokade via odenresor och flög med Brittish Airways, och killen vi pratade med där sa att någon på US airways ändrat bokningen men visste inte varför.

Ja, det är klart att du har rätt till ersättning och den ställer du till ditt flygbolag.
snabb googling (har ej läst själv): http://allas.se/sa-far-du-ersattning-vid-forsenat-eller-avbok...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag förstår inte hur man kan ge rådet att gilla läget och att detta är något man får acceptera. Är ni helt galna? Har man betalat ett pris för att åka från A till B så ska man också komma från A till B för den summan och inte någon annanstans. Och det är upp till leverantören att se till att man kommer fram så nära utsatt tid som möjligt även om det kostar dem mer.

Jag hade kört stenhårt med att få alla extra kostnader ersatta. Och det är bolaget som du gjort betalningen till som du ska prata med i första hand.

När man blir ombokad på grund av fullt flyg så brukar man få middag, hotell om det behövs och ibland någon resecheck som kompensation. Brukar sällan vara värt det i mina ögon. Men har du inte fått något skulle du kunna yrka på det också.

Kostnader som du haft ska du bli ersatt med i form av kontanter. Övrig ersättning kan vara tillgodokvitto eller liknande.

Klart man inte ska gilla läget, men vad gäler när man själv går med på att flyga till en annan destination?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Avstängd

Vad stog det i villkoren när ni bokade resan? I vissa villkor så står det att du som resenär måste hålla koll själv

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Tyvärr tror jag inte du får ett öre, förseningen blev "bara" 5 timmar och du valde själv att flyag till en annan destination.

Skrivet av giplet:

Jag förstår inte hur man kan ge rådet att gilla läget och att detta är något man får acceptera. Är ni helt galna? Har man betalat ett pris för att åka från A till B så ska man också komma från A till B för den summan och inte någon annanstans. Och det är upp till leverantören att se till att man kommer fram så nära utsatt tid som möjligt även om det kostar dem mer.

Jag hade kört stenhårt med att få alla extra kostnader ersatta. Och det är bolaget som du gjort betalningen till som du ska prata med i första hand.

När man blir ombokad på grund av fullt flyg så brukar man få middag, hotell om det behövs och ibland någon resecheck som kompensation. Brukar sällan vara värt det i mina ögon. Men har du inte fått något skulle du kunna yrka på det också.

Kostnader som du haft ska du bli ersatt med i form av kontanter. Övrig ersättning kan vara tillgodokvitto eller liknande.

Skrivet av CTH:

EUs reseregulativ säger att alla förseningar över 3 timmar (som inte beror på force majore, som väder) ska ersättas med 250-600 euro (beroende på reslängd). Det gäller alla resor inom, till och från EU. Exakt vad som händer när du faktiskt bokade om resan och åkte till stockholm istället för Göteborg vet jag inte, blir lite lurigare då. Och sen så beror det på om flygbolaget hävdar att det var ditt eget fel att du missade ombokningen (vilket det givetvis inte är men de skulle kunna argumentera det). Hur många timmar senare kom du till stockholm (i jämföresle med din plannerade ankomsttid i göteborg?)

Hade du tagit den där flighten via berlin så hade du säkerligen kunnat hävda att du ska ha 600 euro (per person) men iom att du inte flög till samma destination så blir det lite lurigare...

Läs mer här: http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/...

Skrivet av Tommty:

tycker absolut att du ska få betalt för extrakostnaderna.

Dem gångerna ett flyg har blivit ombokat har jag alltid fåt ett email/sms beroende på flygbolag. Detta har dock aldrig hänt på hemresan *peppar peppar ta i trä*.

Värsta som hänt var när vi skulle åka till Estland så hade vi bokat flyg från GBG till Helsingfors, sen Helsingfors till tallin. Flyger från Helsingfors till tallin blev inställt och vi fick vänta i 24 timmar. Då fick vi boende, mat och även ny hyrbil då vi redan hade förbokat en.

Skrivet av Björn Endre:

Kollade ni upp ert flyg hem dagen innan och allt såg bra ut då? Normalt brukar flygbolag ju säga att du ska bekräfta din hemresa senast x timmar innan. Du säger att ni försökte checka in online 2 timmar innan planet går men när man flyger ut från USA ska man väl också senast vara där 2 timmar innan? Eller är det 1 timme? Känns som ni var ganska sent ute ändå.

United Airlines hade väl problem om jag minns rätt för några dagar sedan så det är nog det ni råkade ut för. Frågan är definitivt hur man ska hantera att ni missade det första planet. Är det Uniteds ansvar att se till att ni vet om att ni blivit bokade om eller är det kundens sak att hålla koll på sin bokning. United och många andra flygbolag erbjuder ju många sätt att kontinuerligt få uppdatering av bokningsstatus ...

Jag skulle ändå försöka få ersättning för alla extra utgifter och lägga fram allt till United som du gjort här.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Ja, det är klart att du har rätt till ersättning och den ställer du till ditt flygbolag.
snabb googling (har ej läst själv): http://allas.se/sa-far-du-ersattning-vid-forsenat-eller-avbok...

Skrivet av robbankentor:

Klart man inte ska gilla läget, men vad gäler när man själv går med på att flyga till en annan destination?

Skrivet av Neonodia:

Vad stog det i villkoren när ni bokade resan? I vissa villkor så står det att du som resenär måste hålla koll själv

Suck.. Har kollat odenresors villkor nu. Står följande:

"Ändring av tidtabell
Observera att flygtiderna på din
bokningsbekräftelse är preliminära och
kan ändras med kort varsel. Flygbolaget
kan utanför vår kontroll göra
tidtabellsändringar och ställa in flyg
detta kan ibland ske med kort varsel. Du
som kund är själv ansvarig att verifiera
flygtiderna för eventuella anslutning och
hemresa direkt med flygbolaget i det
land du befinner dig i samt att
återbekräfta din platsreservation senast
72 timmar före aktuell resa där det
krävs. Förändringar av flygtiderna
berättigar inte till prisavdrag,
ersättningsresa, skadestånd eller annan
kompensation
.
"

Betyder det här att det är kört? Eller kan det vara så att det finns anledning att gå vidare ändå? Händer ju ibland att bolag skriver saker som inte är förenliga med konsumentlagar mm.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Suck.. Har kollat odenresors villkor nu. Står följande:

"Ändring av tidtabell
Observera att flygtiderna på din
bokningsbekräftelse är preliminära och
kan ändras med kort varsel. Flygbolaget
kan utanför vår kontroll göra
tidtabellsändringar och ställa in flyg
detta kan ibland ske med kort varsel. Du
som kund är själv ansvarig att verifiera
flygtiderna för eventuella anslutning och
hemresa direkt med flygbolaget i det
land du befinner dig i samt att
återbekräfta din platsreservation senast
72 timmar före aktuell resa där det
krävs. Förändringar av flygtiderna
berättigar inte till prisavdrag,
ersättningsresa, skadestånd eller annan
kompensation
.
"

Betyder det här att det är kört? Eller kan det vara så att det finns anledning att gå vidare ändå? Händer ju ibland att bolag skriver saker som inte är förenliga med konsumentlagar mm.

Tidtabellsändring är det bara om det var din flight som blev ändrad. om det var ett nytt flightnummer är det en ombokning.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

@Ozzed: I länken jag länkade dig så finns denna länk (har inte testat själv), kan de vara något? https://www.getairhelp.com/sv

Nu vet jag inte omständigheterna kring din resa men spontant kan man ju inte begära att du som resenär alltid har möjlighet att verifiera avgången, då faller ju lite av vitsen med att boka. Som du själv är inne på så är det kanske inte ens möjligt att friskriva sig från ansvar som Odenresor gör men jag ät tyvärr för dålig på denna typ av konsumentfrågor.

Du får nog vända dig till konsumentombudsmannen.

Edit: robbankentor var vaksam ser jag. Det är kanske något att trycka på.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Tidtabellsändring är det bara om det var din flight som blev ändrad. om det var ett nytt flightnummer är det en ombokning.

Vad som hände var att vi blem ombokade till ett plan som skulle gå via JFK, som redan avgått, och med hjälp av US Airways servicedesk lyckades vi komma på den flighten som vi skulle varit med på från början, men följdverkningarna blev som sagt att vi fick krånga med servicedesken vid varenda flygplats. Vi verkar alltså blivit ombokade trotts att det fanns plats på planet, utan att vi informerats. Och det är riktigt att det inte var en tidtabellsändring för planet gick ju som det skulle

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.