Får företag lämna ut dessa uppgifter?

Permalänk
Medlem

Får företag lämna ut dessa uppgifter?

Träffade idag en bekant som hade fått ett email från ett lokalt företag som vi båda har varit kund hos, han tyckte det var lite märkligt så han vidarebefodrade mailet till mig. I mailet har företaget skickat lite kunduppgifter & information om mig, bland annat följande

"....som jag antar är Jesper A*, vars har krav på sig att återlämna ett modem, samt innehar en skuld på ca ***:- i ej betalda fakturor...." osv osv

Denna personen har nu idag samma problem med företaget som jag hade för ett bra tag sedan, personen bor nära mig & hade problem min sin tjänst, då har personen på företaget av någon anledning påmint sig om mig & bestämde sig av någon outgrundlig anledning att skicka dessa uppgifter om mig till min bekante.

Jag är inte så jätteimponerad av detta, inte för att det är något som jag bryr mig om & vill ha hemligt utan bara prinsipsaken, jag tycker inte att man lämnar ut kundinformation till andra privatpersoner som inte har något med min information att göra, varför företaget får för sig att göra detta förstår jag inte.

Iaf, har läst om PUL:
http://www.datainspektionen.se/lattlast/Personuppgifter/
https://sv.wikipedia.org/wiki/Personuppgiftslagen

Är det citerade något som skyddas av PUL? Företaget lämnar ut mitt namn, att jag skall lämna tillbaka ett modem samt min skuld i KR till en annan privatperson.

Såhär står det ju hos datainspektionen:

"Men personuppgifterna får bara användas för att din affär eller ditt företag ska kunna sälja saker och få betalt av kunderna."

Eller får företaget göra det för om man kollar på Wikipedia så finns det undantag för "Privat natur"

Men är fortfarande lite orklart för mig, så någon med bättre koll än mig?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Nä det är inte ok såklart. Vad är det för idiotföretag.

Permalänk
Medlem

Ursäkta min misstro men att ett företag skulle göra någonting sådant låter helt absurt.
Är det sant så är det tveklöst åtminstone ett brott mot PUL.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Nä det är inte ok såklart. Vad är det för idiotföretag.

Precis, kändes inte ok. Jadu, företaget har nog vid ett och annat tillfälle varit i krig med varje invånare i hela byn. En vän till familjen hade nämnt att han sade upp sin tjänst hos företaget, efter 1 månad fick han påminnelsefaktura, ringde och sa till dom, några månader senare var ärendet hos inkasso. Då blev han förbannad och åkte till företaget väl där såg han ägaren i sitt kontor varpå han plockar upp telefonen och ringer direkt till VD:n, VD:n lyfter upp telefonen, tittar vem det är, sen lägger undan telefonen igen. Så ja, inte så jätteomtyckt här.

Skrivet av twit:

Ursäkta min misstro men att ett företag skulle göra någonting sådant låter helt absurt.
Är det sant så är det tveklöst åtminstone ett brott mot PUL.

Tyvärr är det helt sant och bekräftade mina misstankar att det inte är okej enligt PUL. Stod lite annat negativt om mig med men det tar jag som yttrandefrihet men drygt att företag skriver negativt om mig och dessutom lämnar ut uppgifter som jag inte är så jätteokej med att dom lämnar till andra. Ser inte anledning till varför dom tyckte det var en bra idé.

Tycker ni att jag skall göra en anmälning? Och isåfall vart vänder man sig? Till konsumentverket?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Stod lite annat negativt om mig med men det tar jag som yttrandefrihet men drygt att företag skriver negativt om mig och dessutom lämnar ut uppgifter som jag inte är så jätteokej med att dom lämnar till andra.

Beroende på vad som skrevs så kan det röra sig om förtal. Tycker du skall be en jurist ta sig en titt (finns en del ställen som ger enklare juridisk rådgivning gratis, du kan säkert hitta ngt mha Google).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Det värsta du kan göra är att låta det gå obemärkt, sånt pajasföretag ska skit ha.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Anmäl så fort du kan detta är INTE ok.
http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgift...
Heller googla anmäla pul.

Kanske tipsa lokaltidningen?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!