Billiga, bra uppladdningsbara AA/AAA-batterier?

Permalänk
Medlem

Billiga, bra uppladdningsbara AA/AAA-batterier?

Är ute efter några billiga men samtidigt bra uppladdningsbara AA och AAA batterier.
Vet att det finns mycket billigt skit på ebay, men dom levererar väldigt sällan det som står.

Laddare har jag redan.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Hedersmedlem

@morxy49

Tycker att Panasonics Eneloop fungerar väldigt bra.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Eneloop, särskilt de senare generationerna är riktigt bra.

Fast samtidigt kan jag passa på att tipsa om Ikeas "Ladda" som är fina dom med, riktigt bra faktiskt när man har priset i åtanke, 4st för 49:-. Dom är precis som Eneloop s.k. LSD/Ready-To-Use ackar med låg självurladdning. Ikeas laddare kostar 99:-

Sen beror allt på vad man ska ha dom till. Är det strömkrävande applikationer så har de flesta av dagens NiMH ackar lite för högt inre motstånd för att passa bra.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Eneloop, särskilt de senare generationerna är riktigt bra.

Fast samtidigt kan jag passa på att tipsa om Ikeas "Ladda" som är fina dom med, riktigt bra faktiskt när man har priset i åtanke, 4st för 49:-. Dom är precis som Eneloop s.k. LSD/Ready-To-Use ackar med låg självurladdning. Ikeas laddare kostar 99:-

Sen beror allt på vad man ska ha dom till. Är det strömkrävande applikationer så har de flesta av dagens NiMH ackar lite för högt inre motstånd för att passa bra.

Det var ju riktigt billigt med IKEAs batterier. Kanske får ta och köpa några såna.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Är det tex till batteri ätande fjärr kontroll du sk aha dom så eneloop all teh way.
Har en popcorn c-200 som har en RF remote den äter batterier provade det första jag gjorde två st GP aaa nimh funkade i två dar (var dock nåt år gamla batterier som laddats en del).

Så köpte nya nimh (kommer ej ihåg vad dock) funkade i ca en vecka efter dom laddades suck provade vanliga billiga (tror det var netonnet) skit batterier vilka funkade i ca en mån varje gång.
Körde så i nåt år och samlade alla gamla batterier på hög för mätte jag dom så var det mycket energi kvar i dom och använde dom i andra fjärrkontroller i månader efter att dom gett upp i c-200 RF fjärren (en av dom var en ATI RF fjärr så det är inte att RF drar enormt mycket mer).

Sen handla jag ett par LEDficklampor för 1 och 2st aaa från dealextreme och fick lite mer nytta av batteri högen MEN trots tre olika ficklampor med flitigt användande så växte högen.
Och efter nåt år till började jag tröttna främst på grund av att fjärren låser sig vid för låg ström inte att den får sämre räckvidd heller missar knapptryck och man behöver då ta ur ett batteri i ca 5 sek och sätta i det igen (heller byta, men varenda gång detta hände så hade man ju precist gått o lagt sig).

Allt som allt har jag kommit fram till att fjärren inte direkt äter batterierna utan att den helt enkelt vill ha en ovanligt hög volt för att funka det hade nog varit bättre med tre aaa istället till den.
Har även provat duracells dyraste batterier men skillnaden mellan dom och non batterierna var nån enstaka dag.
Dvs dom sjönk snabbt till en viss volt nivå där fjärren ej funkar bra på längre sen funkade duracell betydligt längre i en ficklampa än non batterierna.

Sen fick jag nyss om eneloop´s laddbara batterier som skulle vara förbannat bra så köpte hem en laddning plus en bra laddare till både nimh och lhitium (har ett par 18650 ficklampor) batterier.
Och vilken skillnad jag fick batterierna i början av februari och laddade dom fullt (var nästan fulla från början) och satte i samma batterier sitter fortfarande kvar.
Dock köpte jag en Vten (vilket är popcorns nya mediaspelare) så c-200 har fått vila sedan mitten/slutet av april (vilket är mer än dubbelt så lång tid som dom bästa batterierna jag provat).

Billigaste stället jag hittade då att handla eneloop från var http://eu.nkon.nl/ frakt har tagit 1-2 veckor.

Laddaren jag köpte var http://www.xtardirect.com/products/xtar-vc4-charger (frakt 2 veckor alla beställningar) inte direkt billig men den tar alla batterier jag använder och har extremt bra ladd kurvor för alla olika typer (vilket gör att batterierna laddas till max och att dom kommer hålla längre, betydligt längre än med en laddre med dålig laddkurva).
Ganska många billigare laddare har ganska dålig laddkurva!

Det följer med en usb kabel med en rund plugg i änden som ger ut 5v (vilket laddaren ska ha) den är för klen att ens få ut 1A med och laddaren drar om den kan 2,1A så vill man ladda snabbt så behöver man handla en transformator på 5V minst 2,1A.
Jag laddar från dator från en 1A usb port men får ut ca 0,8A har dock ej bråttom och sakta laddning är inte skadligt för batterierna dom andra kör lite olika.
En hade en 2,5A väggbula och kör med den en annan kör med 1A väggbula dom andra med vanlig usb port.

Har sedan dess handlat eneloop och dessa laddare till vänner familj vid tre tillfällen nu och alla gillar dom och har kommenterat hur pass mycket längre eneloop batterierna har räckt än andra laddbara dom haft.

Kollade upp ikea´s batterier o laddare lite snabbt nu.
Båda verkar bra batterierna kanske lite bättre än laddaren.
http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?387711-Ike...
http://lygte-info.dk/review/Review%20Charger%20Ikea%20Ladda%2...
Båda sidor har extremt bra info om laddare batterier.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Är det tex till batteri ätande fjärr kontroll du sk aha dom så eneloop all teh way.
Har en popcorn c-200 som har en RF remote den äter batterier provade det första jag gjorde två st GP aaa nimh funkade i två dar (var dock nåt år gamla batterier som laddats en del).

En del saker som är byggda för vanliga batterier trivs helt enkelt inte med den lägre spänningen i NiMH. Rent generellt så brukar det vara så att NiMH med hög kapacitet har också relativt högt inre motstånd (Eneloop Pro skulle kunna vara ett undantag enligt vissa inlägg jag läst, men jag har ingen egen erfarenhet av det). Ju lägre inre motstånd, desto bättre när prylar drar ström (men det är tveksamt om en fjärrkontroll drar speciellt mycket ström). Eneloop och Ikeas Ladda är s.k Low-self-discharge ackar och dom har aningen högre nominell spänning än "vanliga" NiMH, vilket kan hjälpa till en del.

Billiga NiMH har lägre nominell spänning och är dom dessutom märkta >2400 mAh för en vanlig AA cell så har dom oftast högt inre motstånd, vilket gör saken värre i prylar som vill ha 1,5V.

Skrivet av grizzly666:

Så köpte nya nimh (kommer ej ihåg vad dock) funkade i ca en vecka efter dom laddades suck provade vanliga billiga (tror det var netonnet) skit batterier vilka funkade i ca en mån varje gång.
Körde så i nåt år och samlade alla gamla batterier på hög för mätte jag dom så var det mycket energi kvar i dom och använde dom i andra fjärrkontroller i månader efter att dom gett upp i c-200 RF fjärren (en av dom var en ATI RF fjärr så det är inte att RF drar enormt mycket mer).

Man inte enkelt mäta hur mycket energi det finns kvar, så jag antar att det var spänningen du mätte, men det säger inget om hur mycket energi det finns kvar.

Om man har saker som vill ha den högre spänningen i vanliga batterier så kan man prova med NiZn ackar som har en nominell spänning på 1,6V. Jag har dock inte provat det själv.

Skrivet av grizzly666:

Billigaste stället jag hittade då att handla eneloop från var http://eu.nkon.nl/ frakt har tagit 1-2 veckor.

Det var rätt pra priser där, tack för tipset!

Skrivet av grizzly666:

Har sedan dess handlat eneloop och dessa laddare till vänner familj vid tre tillfällen nu och alla gillar dom och har kommenterat hur pass mycket längre eneloop batterierna har räckt än andra laddbara dom haft.

Kollade upp ikea´s batterier o laddare lite snabbt nu.
Båda verkar bra batterierna kanske lite bättre än laddaren.
http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?387711-Ike...
http://lygte-info.dk/review/Review%20Charger%20Ikea%20Ladda%2...
Båda sidor har extremt bra info om laddare batterier.

Som jag skrev, Eneloop är riktigt bra, men med tanke på priset och tillgänglighet så är Ikeas Ladda också bra. Jag har bådadera här hemma som används i fjärrkontroller, WiiMotes, ledljus, etc och bådadera presterar bra. Till vissa saker är Eneloop bättre, medan till annat är det bättre att använda Ladda. Jag har dock inte provat Eneloop Pro.

Båda sidorna du länkar till är läsvärda, jag har länkat till dom förut

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

En del saker som är byggda för vanliga batterier trivs helt enkelt inte med den lägre spänningen i NiMH.

Man inte enkelt mäta hur mycket energi det finns kvar, så jag antar att det var spänningen du mätte, men det säger inget om hur mycket energi det finns kvar.

Om man har saker som vill ha den högre spänningen i vanliga batterier så kan man prova med NiZn ackar som har en nominell spänning på 1,6V. Jag har dock inte provat det själv.

Fjärren till C-200 är helt enkelt inte bra konstruerad ens för vanliga batterier då den börjar låsa sig när ca 1/4-1/3 del av energin är använd på grund av att batterierna då har för låg volt.

Jag var lite otydlig med vad jag mätte men det var först volt (kommer ej ihåg exakt vilken volt det handlade om nu men det var nånstans runt 1,2v därav att nimh funkar så dåligt).
Men senare även ladda ur batterierna med en laddare som har discharge mode och samtidigt visar hur många mAh som förbrukats.
Med billiga skit batterier (dvs ej laddbara) som netonnet/ikea så var det ca 3/4 energi kvar med dyra duracell så var det ca 1/3 kvar.
Och jag gjorde detta med både nya batterier och batterier som fjärren började få problem med och därav fick fram hur mycket energi det var kvar.
Efter detta (urladdningen med laddaren) så funkade dom utan problem i både panasonic tv och denon reciver fjärrkontroller kollade aldrig hur länge dock (med andra ord en betydlig skillnad i hur fjärkontrollerna är tillverkade har för mig att batterierna hade 0,6-0,7v då).

NiZn har jag läst om och funderat starkt på men dom jag hittat har varit ganska dyra så det har aldrig blivit nåt köp.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Billigaste stället jag hittade då att handla eneloop från var http://eu.nkon.nl/ frakt har tagit 1-2 veckor.

Sjukt bra service har de med. Jag köpte en Maha Powerex MH-C9000 för att ladda med. Det är lite mer knapptryckande med sådana smarta laddare, men de gör ett jobb som är så mycket bättre än "dumma" laddare. Den du länkar till ser intressant ut den med, men jag sitter nöjd med min för stunden.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Men senare även ladda ur batterierna med en laddare som har discharge mode och samtidigt visar hur många mAh som förbrukats.
Med billiga skit batterier (dvs ej laddbara) som netonnet/ikea så var det ca 3/4 energi kvar med dyra duracell så var det ca 1/3 kvar.

Ah, jag tolkade ditt förra inlägg som att du menade billiga NiMH ackar. Dom brukar vara "övermärkta" och dessutom vara av den äldre typen som självurladdar rätt friskt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"