Max volt för processorer utan att de tar skada?

Permalänk

Max volt för processorer utan att de tar skada?

Jag kan inte riktigt hitta information om detta för man får så mkt olika svar.

Max volt för processorer? Vi kan ta några exempel som ni kan svara på. Låt sägaaa, g3258, 4690k och 4790k.
Samt för AMD kan vi ta, X4 Phenom II 970. FX 6300 och FX 8350.

* Vad är max volt för dessa processorer och varför?
* Kan volt skada fast man ligger under en "max safe temp" för 24/7 användning?
* Samt, vad är max temp för säkert bruk 24/7 för alla dessa 6 processorer jag har gett exempel på?
* Och vad är tempen innan dessa processorer faktiskt tar skada.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Spänning*

1. Det finns ingen definitiv maxsspänning. Höga temperaturer och hög spänning förkortar livstiden på processorn. Om du inte har någon monstruös kylaranordning behöver du knappt fundera på spänningen då temperaturen tar emot innan det är dags att bry sig om att hålla spänningen i schack.

2. Ja, men det gäller oavsett hur låg spänningen är. Du kan inte använda processorn utan att den slits. Däremot slits den mer med högre spänning, men så länge temperaturerna inte är dåliga är det knappt något att bry sig om.

3. För Phenom II och FX-processorerna är det 62 grader som gäller. Intel har jag inte lika bra koll på men under 90 grader skulle jag försöka hålla mig i alla fall.

4. Så hög att du aldrig når den utan att processorn slår av sig själv för att förhindra överhettning.

Det som händer när en processor "slits" är att den successivt klarar en lägre och lägre klockfrekvens på samma spänning. Den kommer inte dö helt direkt bara för att du kör lite högre spänning än vad som är rekommenderat.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@LemonIllusion:
Helt rätt, Temperatur och spänning lirar alltid tillsammans. (främst pga ohmska förluster).

Throttle-temperaturen heter generellt sett TJMax. Detta är väldigt tydligt specat på intels alla processorer på deras egna "ark"-sida.

Max temperaturer:
Throttlar: (PROCHOT signal skickas)

  • FX x1xx: 62 °C (Bulldozer)
    FX41xx är undantagna och klarar 70 °C innan throttle.

  • FXx3xx 70 °C (Piledriver)

  • FM1: 62 °C

  • FM2 & FM2+: 70-74 °C

  • Phenom II Deneb (t ex 965 BE): 62 °C
    Phenom II Thuban (1100T): 70 °C (Alltså alla 6-kärniga plus de låsta 4-kärniga med 6kärnor på kisel)

Stänger av sig (#THERMTRIP skickas)
Samtliga processorer av AMD tilverkade av Global Founderies har kisel som är garanterat att klara av 97 °C utan degration (de pajar inte omedelbart), de stänger av sig innan dess redan vid 94 °C.

Intel:
Throttlar: (PROCHOT signal skickas):

  • 2x00k: 98 °C

  • 3xxxk: 105 °C

  • 4xxxk 105 °C (Detta inkluderar även Pentium AE).

Sedan ligger egentligen ala intels strax under 100 °C på throttle temp. Ju större och komplexare chip, lägre TJ-max. Sämre presterande chip från binningprocessen har även de lägre TJMax så som Celeron & Pentium modellerna. Detta då defekter kan leda till höga ohmska förluster i chippen och skenade energiåtgång vid högre temperatur.

Även chip som är energisnåla varianter (T & S) har något lägre TJMax. Finns en Pentium 2xxxT Som har TJMax närmare 70 °C.

Avstängningstemperatur (#THERMTRIP):
Detta är dessvärre endast möjligt att hitta i intels officiella dokumentation på Sandybridge och Ivy Bridge där temperaturen för avstängning ligger på 130 °C. Denna information finns inte offentlig för Haswell eller senare. Troligen ligger denna gränsen ungefär detsamma för haswell som för Ivy Bridge (Båda 22nm). Möjligen att det är en lägre gräns för Broadwell men jag tvivlar på att så skulle vara fallet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Wow, mycket bra information tack så mycket!

Så i det korta hela för en överklockare, håll den vid en säker temp och överskrid den inte.
volten kan man ju bumpa upp då till så mycket de går för den lär väl ändå hållas hyfsat låg ifall man har koll med tempen vid stresstester med prime95 och kollar så det inte throttlar i spel.

Permalänk
Medlem

En fråga, är det bara tempen som spelar roll? Dvs om jag lyckas hålla prollen sval kan jag få malla på mer mer spänning?
Eller kan spänningen i sig skada processorn eller det är bara den högre temperaturen som skadar den?

Lite intresse av detta själv då jag har en prolle med rekommenderad max temp på 74c men slår i max rekommenderade spänningen vid 54c. Så har kylkapacitet att gå vidare om inte spänningen i sig skadar. Aldrig riktigt fått svar på den frågan.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

@LemonIllusion:
Helt rätt, Temperatur och spänning lirar alltid tillsammans. (främst pga ohmska förluster).

Throttle-temperaturen heter generellt sett TJMax. Detta är väldigt tydligt specat på intels alla processorer på deras egna "ark"-sida.

Max temperaturer:
Throttlar: (PROCHOT signal skickas)

  • FX x1xx: 62 °C (Bulldozer)
    FX41xx är undantagna och klarar 70 °C innan throttle.

  • FXx3xx 70 °C (Piledriver)

  • FM1: 62 °C

  • FM2 & FM2+: 70-74 °C

  • Phenom II Deneb (t ex 965 BE): 62 °C
    Phenom II Thuban (1100T): 70 °C (Alltså alla 6-kärniga plus de låsta 4-kärniga med 6kärnor på kisel)

Stänger av sig (#THERMTRIP skickas)
Samtliga processorer av AMD tilverkade av Global Founderies har kisel som är garanterat att klara av 97 °C utan degration (de pajar inte omedelbart), de stänger av sig innan dess redan vid 94 °C.

Intel:
Throttlar: (PROCHOT signal skickas):

  • 2x00k: 98 °C

  • 3xxxk: 105 °C

  • 4xxxk 105 °C (Detta inkluderar även Pentium AE).

Sedan ligger egentligen ala intels strax under 100 °C på throttle temp. Ju större och komplexare chip, lägre TJ-max. Sämre presterande chip från binningprocessen har även de lägre TJMax så som Celeron & Pentium modellerna. Detta då defekter kan leda till höga ohmska förluster i chippen och skenade energiåtgång vid högre temperatur.

Även chip som är energisnåla varianter (T & S) har något lägre TJMax. Finns en Pentium 2xxxT Som har TJMax närmare 70 °C.

Avstängningstemperatur (#THERMTRIP):
Detta är dessvärre endast möjligt att hitta i intels officiella dokumentation på Sandybridge och Ivy Bridge där temperaturen för avstängning ligger på 130 °C. Denna information finns inte offentlig för Haswell eller senare. Troligen ligger denna gränsen ungefär detsamma för haswell som för Ivy Bridge (Båda 22nm). Möjligen att det är en lägre gräns för Broadwell men jag tvivlar på att så skulle vara fallet.

Dock kommer jag inte över 73 grader på sandy (då stängs nätverkskortet av).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av stimpen:

En fråga, är det bara tempen som spelar roll? Dvs om jag lyckas hålla prollen sval kan jag få malla på mer mer spänning?
Eller kan spänningen i sig skada processorn eller det är bara den högre temperaturen som skadar den?

Lite intresse av detta själv då jag har en prolle med rekommenderad max temp på 74c men slår i max rekommenderade spänningen vid 54c. Så har kylkapacitet att gå vidare om inte spänningen i sig skadar. Aldrig riktigt fått svar på den frågan.

På intels cpu:er påstås magiska gränsen vara 1,33 volt. Men beror på nm dessutom, alltså kretsarna tål mindre volt på mindre nm.

Så är riktigt svårt att veta vad för mycket volt är.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

Intel anger Vcore max = 1.4 volt för 49xx & 48xx processorer, går att läsa på sidan 63 här http://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/documents/d...

Permalänk
Avstängd

Jag har funderat lite på detta, det är konstigt hur folk kan sätta en gräns på vad som är "max safe" vad menas med "safe" ? Att cpun inte går sönder efter 2 år? Matar du din cpu med betydligt mer voltage än "stock" så kommer din cpu degreras betydligt fortare än vad som är tänkt.

Googla "Electron migration cpu" då får man en lite bättre bild hur det fungerar.

Edit: som ovan här, "Intel säger att 1.4v är max" vad menar dom med det? Safe i ett par timmar eller år?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Skrivet av robalm:

Jag har funderat lite på detta, det är konstigt hur folk kan sätta en gräns på vad som är "max safe" vad menas med "safe" ? Att cpun inte går sönder efter 2 år? Matar du din cpu med betydligt mer voltage än "stock" så kommer din cpu degreras betydligt fortare än vad som är tänkt.

Googla "Electron migration cpu" då får man en lite bättre bild hur det fungerar.

Edit: som ovan här, "Intel säger att 1.4v är max" vad menar dom med det? Safe i ett par timmar eller år?

Beror på vilken nm cpu:n kör med. Lägre nm så sänkts gränsen vart okej volt ligger. Men många har sagt att över 1.33 volt på sandy och framåt är inte rekommenderat (sen vad som är sant är svårt att gissa).

Men sett folk köra 1.4 volt i flera år utan problem (även folk som fått problem med kört över 1,4 i ett par år), men generell gissning är troligen max 3 År som garantin gäller, som är den generella beräkningen (troligt att dom använder som riktmärke).
Men inte möjligt att gissa hur länge den håller, om det är 3 år eller 10 år. CPU brukar hålla faktisk generellt riktigt länge, så länge den får bra kylning.

Kört min sandy i 4,2Ghz på 1,33 volt, går dock upp i 1,36 volt som max. Det sen jag köpte den 2011 (tror jag det var). Men går ju så klart inte max 24/7 utan går hel del i vila också.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar