Bytt från trasigt Windows Vista till Linux .

Permalänk

Bytt från trasigt Windows Vista till Linux .

hej min gammla Dell vostrov 1700 fick blå skärm med felet
stop c0000135 unable to locate component . this application has failed to start because KERNEL32.dill was not found. re-installing the application may fix this problem.

jag kan inte hitta något sätt att fixa detta , jag kommer inte in i ominstallations programmet med f8 för att installera om windows . har för mig att det är f8 man använder , kommer till en svart uppstarts meny . så nu undrar jag hur kan jag installera Linux med detta redan på burken .

Permalänk
Medlem

@svenDuke1:

Har du laddat ned och skapat en bootbar USB-sticka eller har du en CD/DVD-skiva med någon Linux-distribution på?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

nej har inte hunnit lärt mig processerna hur man gör , därför frågar jag om det här, och tar gärna tips på bra sidor eller torrenter som man kan hämta Linux ifrån .

om du menar bot för mitt gammla Windows så har jag ingen bot sticka eller cd . bara recovery partification på 10 gb. @Dockland:

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

@svenDuke1:

Med en 7-8 år gammal lap skulle jag välja en lättare dist än Ubuntu, om du nu önskar installera Linux.
Exempelvis Lubuntu alternativt LXLE. Hojta till här om du har frågor under resans gång.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Kan även tipsa om Linuxlite 2.0, åxå ubuntu baserad så det mesta brukar hittas direkt.

Peppermint 6 har fått bra betyg i några tester jag sett så det ska jag testa nästa gång.(Ubuntu baserad)

Om du har äldre hårdvara så rekommenderar jag att testa 32-bits även om du har stöd för 64-bit, i en del tester jag sett så fungerar vissa saker bättre i 32-bit.

Googla lite finns mycket videos. (Även how to's)

Såg just att du hade en vostro, sök på linuxhelpguy på tuben, han kör mycket reviews på linux o han har just en sån dator
Han har tutorials på linuxlite och peppermint 6, men även en del andra.

Permalänk
Permalänk

ok jag ska titta på detta @Dockland:

Permalänk

ska titta på dom @BABOON_ASS:

Permalänk

hur påverkar det att man har ett trasigt Windows program liggandes på hd . jag har möjlighet att plocka ut hd och köra den i en externt kabinett o radera alt . men det kanske är en dum ide , ligger start rutinerna på disken eller . formaterade en likadan disk på samma sätt som grabben har sina säkerhets kopior på till sitt Nintendo wii . men då ändrade jag den till en 32a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svenDuke1:

hur påverkar det att man har ett trasigt Windows program liggandes på hd . jag har möjlighet att plocka ut hd och köra den i en externt kabinett o radera alt . men det kanske är en dum ide , ligger start rutinerna på disken eller . formaterade en likadan disk på samma sätt som grabben har sina säkerhets kopior på till sitt Nintendo wii . men då ändrade jag den till en 32a.

Om du väljer att installera t.ex. Ubuntu så kommer du att bli tillfrågad hur du vill använda disken. Om du då säger att du vill använda hela disken till Linux så kommer allt som finns på den att tas bort (se till att spara allt som du eventuellt vill ha kvar). Linux installerar även en egen bootloader som har högre prioritet än Windows. Det spelar med andra ord förmodligen ingen roll vad du har på disken när du installerar Linux.

Permalänk

det låter bra .
det går endå inte komma in på mina dokument på disken när jag kör den i ett externt chassi det går bara komma in på rekovery delen inte lagrings och arbetsdelen av disken , verkar saknas någon fil där som berättar var och vad som ligger där , tur i oturen att jag inte hade så mycket på den som jag inte hade säkerhets kopierat , på andra diskar . @perost:

Permalänk
Medlem
Skrivet av svenDuke1:

det låter bra .
det går endå inte komma in på mina dokument på disken när jag kör den i ett externt chassi det går bara komma in på rekovery delen inte lagrings och arbetsdelen av disken , verkar saknas någon fil där som berättar var och vad som ligger där , tur i oturen att jag inte hade så mycket på den som jag inte hade säkerhets kopierat , på andra diskar . @perost:

Hoppla hoppla! Har du gått vidare med installationen än? Om det faktiskt är så att du har filer liggandes på disk som du vill få tag på så är det ännu inte kört - förhoppningsvis. Om du använder exempelvis Unetbootin för att skapa dig en bootbar USB-sticka med till exempel Lubuntu eller Xubuntu (jag skulle rekommendera någon av dem iaf) så kan du stoppa i stickan i datorn, boota ifrån den och sedan köra en "live-version" av operativsystemet innan du installerar. På så vis kan du fiska upp viktiga filer innan du ominstallerar datorn!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Ska prova detta , skulle vara kul att kunna rädda lite bilder som inte jag hant säkerhets kopiera . tur att jag fortfarande läser om de olika Linux systemen och inte gjort något försök att ladda in ett nytt operativ system . har hört att Linux ska vara mycket stabilare , är Windows.
@GLaDER:

Permalänk

jag har provat nu men burken hittar inte eller vill inte läsa från usbn jag har stickan som fat 32 . så det verkar vara någon start fil för alla såna applikationer som är borta , eller vad tror ni . @GLaDER:

Permalänk
Medlem

@svenDuke1:

Du måste konfigurera din dator att starta med USB-stickan i. Fat32 skall gå bra. Datorn vet nog inte att den skall boota på USB bara.
Vet inte vilket bios du har men det skall gå att ställa in där.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd

så här är enkelt http://www.ubuntu.com/download/desktop/create-a-usb-stick-on-... sen boota från usb i bios men en del datorer är lite sur att boota från en del usb så man kan få köra skiva i så fall och ställer i så fall in i bios att boota från cd/dvd

kan med rekomendera lubuntu med LXDE och kör det på en 1.73ghz 1 core 2gb ram lg laptop och funkar fint som surf film dator och med några tweaks som swappiness 10 och klassiska tweaks som står i alla guider och bytt ut firefox/chome till midori så känns den faktiskt rätt pigg och är bra mycket snabbare än med ubuntu och vist finns det snabbare som puppy slax o.s.v som laddas i ram men dom känns lite för avskalade för 24/7 för min del och lubuntu är bästa mellanvägen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Efter som att datorn är så passa gammal skulle jag köra med Arch på den. Alla distros går att ladda ner från deras officella hemsidor.

Att installera arch kan vara lite krångligt första gången men finns en väldigt bra wiki som har allt och finns massor med videos på youtube.

Om du är modig så kan du alltid installera gentoo.

Om du vill ha något som "bara funkar" ur lådan så välj bara något med xfce.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagharenhest:

Efter som att datorn är så passa gammal skulle jag köra med Arch på den. Alla distros går att ladda ner från deras officella hemsidor.

Att installera arch kan vara lite krångligt första gången men finns en väldigt bra wiki som har allt och finns massor med videos på youtube.

Om du är modig så kan du alltid installera gentoo.

Om du vill ha något som "bara funkar" ur lådan så välj bara något med xfce.

Gentoo och Arch. Det är ju verkligen jättebra råd till nån som ALDRIG kört Linux innan. Hur tänkte du?

Permalänk
Skrivet av Dockland:

@svenDuke1:

Du måste konfigurera din dator att starta med USB-stickan i. Fat32 skall gå bra. Datorn vet nog inte att den skall boota på USB bara.
Vet inte vilket bios du har men det skall gå att ställa in där.

Skrivet av lord_vasagos:

så här är enkelt http://www.ubuntu.com/download/desktop/create-a-usb-stick-on-... sen boota från usb i bios men en del datorer är lite sur att boota från en del usb så man kan få köra skiva i så fall och ställer i så fall in i bios att boota från cd/dvd

kan med rekomendera lubuntu med LXDE och kör det på en 1.73ghz 1 core 2gb ram lg laptop och funkar fint som surf film dator och med några tweaks som swappiness 10 och klassiska tweaks som står i alla guider och bytt ut firefox/chome till midori så känns den faktiskt rätt pigg och är bra mycket snabbare än med ubuntu och vist finns det snabbare som puppy slax o.s.v som laddas i ram men dom känns lite för avskalade för 24/7 för min del och lubuntu är bästa mellanvägen

vad jag har lär mig om Linux nu så gillar jag det bättre än Windows.
jag ska fundera på era alternativ som ni har föreslagit .

jag har provat att köra ubuntu från usbn och det fungerar nu , det var stickan som var knasig .
men jag kan inte hitta hårddisken , utan det värkar som man får installera den för att man ska nå hårddisken . så jag får väl säga adjö till mina filer och välja något Linux program , och rädda datorn .

eller har ni något tips något som jag har missat med test usb versionen . läste att man kan bara tilldela en bit på disken men hur fungerar det med att redda information och hur får man använda hela disken sen .

Permalänk

Jag har fått ner det till 2 kandidater .

värkar var komplett snygg och kompatibla med det mesta

http://www.linuxmint.com/index.php

och

www.ubuntu.com

fungerar
google Chrome
och utorrent
bra ihop med dom .

Permalänk
Medlem
Skrivet av svenDuke1:

Jag har fått ner det till 2 kandidater .

värkar var komplett snygg och kompatibla med det mesta

http://www.linuxmint.com/index.php

och

www.ubuntu.com

fungerar
google Chrome
och utorrent
bra ihop med dom .

Distros spelar ingen roll hur bra x program funkar så länge det finns paket (deb) är för alla Debian derivat dvs ubuntu, kubuntu mint etc.
Utorrent, ladda ner deluge, transmission eller dylikt, bättre än Utorrent på alla vis.

Ta en titt på Mate också, en avskalad ubuntu.
https://ubuntu-mate.org/

Igen spelar ingen större roll vilken distro du väljer program funkar utan problem om de finns för Linux. Det enda som skiljer sig mellan distro är vilka program som följer med vid standard, vilken GUI de sätter upp (out of the box), pakethanterare samt uppdateringspolicy.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Tack för bra svar jag ska titta på mate
vid en snabb titt så gillar jag skarpt att dom är intresserade av raspberry pi
den verkar ha ganska höga prestanda krav . @Commander:

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Gentoo och Arch. Det är ju verkligen jättebra råd till nån som ALDRIG kört Linux innan. Hur tänkte du?

TS dator va rätt kass så vore bäst om han hade ett OS som bara gjorde exakt det han behöver. TS har uppenbarligen en annan dator också med tillgång till internet så han kan ju kolla upp alla eventuella hinder han stöter på. Jag installerade arch utan att ha pillat runt något med linux tidigare och det är absolut inte svårt finns mycket bra på wikin/forum och enkla step by step guides på youtube.

https://www.youtube.com/watch?v=Wqh9AQt3nho
Följ den videon sen när du håller på att tanka saker med pakethanteraren(pacman) så skriver du pacman -S wireless_tools wpa_supplicant dialog(så att du kan connecta till internet när det är klar, om du missar detta är det bara att koppla med sladd och skriva dhcpcd i terminalen sen ladda ner det). Sen bara följ videon till fullo sen när allt är klart och du har bootat utan CD/Usb w/e så wifi-menu > pacman -S xorg > pacman -S i3 dmenu>nano ~/.xinitrc skriv exec i3>startx woop woop du har installerat arch med en WM.

Det är absolut ingen feat att installera arch. Om du inte får något program att funka senare finns det väldigt mycket och bra info på wikin(https://wiki.archlinux.org/)

Permalänk
Avstängd

Lubuntu är som mint/ubuntu men lättare pga lxde så tycker du borde testa det och man kan få lxde snyggt... sen arc är bra men för mycket mek om man inte pillat med linux och onödigt krångligt att börja med och passar nördar med avsaknad av penis cm som kompenserar att skryta hur smart dom är

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

är det här ett bra val för att installera mint från en usb sticka .
måste säga att det inte finns så många bra tutorials för detta .
https://www.gnu.org/software/grub/

http://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-...

Permalänk

yber krånglig territorial @jagharenhest:

Permalänk
Avstängd

Enklaste är att köra http://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-... som du länkade till och välja vilken version du vill ha t.e.x mint med mate eller vad det nu är och lägg in det på din sticka igenom att följa anvisningarna i programet

Gå sedan in i bios ställ in att datorn bootar från usb
starta om med sticka i och installationen går i gång eller starta linux från usb om du har en live version så kan du använda linux utan att instalera eller köra install i från linux samtidigt dom du använder det

och med mint/ubuntu/lubuntu är det basic steps som windows typ ..nästa nästa namn lösen klart och dom fixar tom partitioner automatiskt om man inte har koll på det

Och kan vara värt att tänka på att köra backup på dom filer du har ifall nått blir f.u.b.a.r men är rätt enkelt och brukar gå bra och det som oftast kan trilskas är drivrutiner

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

tack, den mörka kraften är stark i dig @lord_vasagos:

Permalänk

konstigt jag har följt all till punkt o p.
jag fick något fel meddelande när jag formaterade och förberäde för instalation men instalationen fungerade och den fik namn uui och alla filer såg ut att ligga på usbn , jag bår in o botar från usb mn får mara upp en svart skärm med , SYSLINUX 4.07 EDD 2013-07-25 copyright (c) 1994-2013 H . Peter Anvin et al No DEFAULT or UI configuration directive found ! boot:

jag fick det att fungera med Ubuntu i temporärt läge tests läge
@lord_vasagos: