Problem med GPU-temp efter chassibyte [ASUS 980 Strix]

Permalänk
Hedersmedlem

Problem med GPU-temp efter chassibyte [ASUS 980 Strix]

Jag bytte nyligen chassi (till Fractal Define S) och allting gick utan problem

Första kvällen satt jag och spelade lite, vilket gick utan problem.
Andra kvällen jag satt framför datorn började dock helt plötsligt fläktarna till GPU:n spinna iväg rejält.

Kontrollerade temperaturerna och den visade sig ligga på 79 grader vid full load (benchmarking) eller vid spelande.
Denna höga temperatur hade jag inte i mitt gamla chassi.

Jag har provat att avinstallera GPU-tweak, klocka ner kortet samt sätta in en fläkt i botten som skickar in luft i chassit, dock utan särskild lycka.

Mina temperaturnivåer nu är som följer:
Idle: ca 50 grader (högre än det var innan)
Load: 79 grader (högre än det var innan)

Kan ett chassibyte ha sådan stor påverkan?
I nuläget har jag:
- 1 x 140 mm som blåser in i fronten
- En h80i i toppen för CPU-kylning
- 1x140 mm som blåser ut i bak
- 1x140 mm som blåser in i botten.

Det är heller inte överdrivet varmt i lägenheten.

Jag misstänker att kortet börjar klocka ner sig självt kring 80 grader, så inte särskilt kul.
Det konstiga är att kortet har aldrig visat dessa temperaturer innan, och jag har haft det sedan oktober 2014.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Vad hade du för chassi innan? RPM på chassifläktar nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av versions:

Vad hade du för chassi innan? RPM på chassifläktar nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Gick från Fractal Define XL.

Har samma RPM-nivå nu som innan på chassifläktarna.

Testade nu att byta ut samtliga medföljande fläktar mot mina Noctuafläktar nu, samt sätta fläktnivån på GPU:n till 55 % effekt, vilket faktiskt sänkte idle-nivån på GPU:n till runt 35 grader, vilket får anses vara helt ok nu när det är varmare ute.

Men problemet kvarstår vid load: Så fort jag drar igång ett spel eller liknande benchmarking så sticker det iväg till 79-80 grader, på väldigt kort tid kort tid

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Kastar verkligen bara ut en idé för jag kan inte se hur det skulle bli sådana värmeproblem, kan det hända att det uppkommit glapp mellan kylaren och kärnan?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av philipborg:

Kastar verkligen bara ut en idé för jag kan inte se hur det skulle bli sådana värmeproblem, kan det hända att det uppkommit glapp mellan kylaren och kärnan?

Tanken har också slagit mig efter att jag läst om liknande saker på andra forum.

Jag har tagit ut kortet och försökt att kontrollera, men är lite svårt. Kan inte skruva isär kortet då det sabbar garantin.

Andra tips för att kontrollera mottages varmt (hehe)

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Tanken har också slagit mig efter att jag läst om liknande saker på andra forum.

Jag har tagit ut kortet och försökt att kontrollera, men är lite svårt. Kan inte skruva isär kortet då det sabbar garantin.

Andra tips för att kontrollera mottages varmt (hehe)

Det är inte så att du har kablage ivägen som hindrar luftflödet? Jag vet att luftflödet är väldigt viktigt av personlig erfarenhet, hade ett Define R3 tidigare och hade problem med kylningen av grafikkortet. Köpte nya chassifläktar och sänkte tempsen med ca 5-7 grader i load (helt luftkylt system då).

Det kan också vara relaterat till drivrutiner, har varit med om att vissa drivare fått kortet att gå 8-10 varmare vid samma klockfrekvenser och spel så du kan också testa att rulla tillbaka till andra drivrutiner.

Sen skriver du att du inte haft dessa problem sedan oktober förra året, nä visst. Men det är å andra sidan sommar nu och ditt rum är antagligen 2-3 grader varmare än tidigare. Det kan bli en "negativ spiral" där komponenterna blir varmare och vämer upp varandra. Kan man då inte flytta luften tillräckligt snabbt eller effektivt så blir det lite av en bastueffekt inne i lådan.

Kan vara läge att skaffa fler fläktar. Jag har två 120mm fram, 3st i topp och en 140mm i bak. Kör förvisso vattenkylning men mer fläktar är nog att rekommendera. Har du någon sån där in/ute templäsare kan du sätta sensorn strax ovanför eller bak på chassit för att få en uppskattning om hur varm luften som kommer ut är.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trickysaer:

Det är inte så att du har kablage ivägen som hindrar luftflödet? Jag vet att luftflödet är väldigt viktigt av personlig erfarenhet, hade ett Define R3 tidigare och hade problem med kylningen av grafikkortet. Köpte nya chassifläktar och sänkte tempsen med ca 5-7 grader i load (helt luftkylt system då).

Det kan också vara relaterat till drivrutiner, har varit med om att vissa drivare fått kortet att gå 8-10 varmare vid samma klockfrekvenser och spel så du kan också testa att rulla tillbaka till andra drivrutiner.

Sen skriver du att du inte haft dessa problem sedan oktober förra året, nä visst. Men det är å andra sidan sommar nu och ditt rum är antagligen 2-3 grader varmare än tidigare. Det kan bli en "negativ spiral" där komponenterna blir varmare och vämer upp varandra. Kan man då inte flytta luften tillräckligt snabbt eller effektivt så blir det lite av en bastueffekt inne i lådan.

Kan vara läge att skaffa fler fläktar. Jag har två 120mm fram, 3st i topp och en 140mm i bak. Kör förvisso vattenkylning men mer fläktar är nog att rekommendera. Har du någon sån där in/ute templäsare kan du sätta sensorn strax ovanför eller bak på chassit för att få en uppskattning om hur varm luften som kommer ut är.

1. Vad gäller luftflödet: Se bild nedan.
Fläktar i toppen (utom min h80i som kör push/pull inåt) så kör fläktar i toppen ut luften, fläkten i botten in luften.
Inget kablage i vägen heller.

2. Sommar, sommar. Visst är det så - det påverkar. Ska ärligt säga att jag inte mätte tempsen precis innan jag bytte chassi heller, så har tyvärr ingen referens i närtid att tillgå.

3. Drivrutiner. Ska kontrollera detta!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Skrivet av Najk:

1. Vad gäller luftflödet: Se bild nedan.
Fläktar i toppen (utom min h80i som kör push/pull inåt) så kör fläktar i toppen ut luften, fläkten i botten in luften.
Inget kablage i vägen heller.
http://www.ladda-upp.se/tumnagel/reqbhrwsdndwd/

2. Sommar, sommar. Visst är det så - det påverkar. Ska ärligt säga att jag inte mätte tempsen precis innan jag bytte chassi heller, så har tyvärr ingen referens i närtid att tillgå.

3. Drivrutiner. Ska kontrollera detta!

Ta och sätt fläkten i toppen där fram och flytta bak cpu-radiatorn samt ändra så den blåser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

1. Vad gäller luftflödet: Se bild nedan.
Fläktar i toppen (utom min h80i som kör push/pull inåt) så kör fläktar i toppen ut luften, fläkten i botten in luften.
Inget kablage i vägen heller.
http://www.ladda-upp.se/tumnagel/reqbhrwsdndwd/

2. Sommar, sommar. Visst är det så - det påverkar. Ska ärligt säga att jag inte mätte tempsen precis innan jag bytte chassi heller, så har tyvärr ingen referens i närtid att tillgå.

3. Drivrutiner. Ska kontrollera detta!

Skrivet av StuntmanMike:

Ta och sätt fläkten i toppen där fram och flytta bak cpu-radiatorn samt ändra så den blåser ut.

Oj, ja du har ju ett litet palmblad där framme som febrilt försöker vispa in luft haha Ingen idé att ha ett kraftigt utblås när det knappt kommer in någon luft. Skulle nog faktiskt testa att sätta FDs fjuttfläkt som inblås i botten och köra dubbla noctua fram!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

@Najk:

Märkligt..! Jag gick från Define S4 till Define S. Iofs ingen nämnvärd skillnad i temp, men iaf åt rätt håll. Att få motsatt effekt låter jätte-konstigt.

Har klockat CPU och minne lite grann, samt kör två GTX780 i SLI.. och de genererar en del värme. Jag kör Noctuas PWM-fläktar som flyttar förhållandevis lite luft, men har ändå väldigt bra temperatur. Har tyvärr inga tips annat än att det måste gå att åtgärda.

Jag har en 240-radiator i toppen som blåser ut + en 140 bak. Sen har jag 3 x 140 som blåser in från fronten, samt en 120 i botten som går igång om det ändå drar iväg temperaturmässigt.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av AIO's är att du vinner väldigt lite prestanda på att köra insug som tillverkaren rekommenderar. Så pass lite så att förlusten av varmt insug är större i form av att övriga komponenter blir varmare.
Om du nu körde insug i förra chassit också så är det inte säkert att det påverkade i samma grad som nu eftersom du ändå hade ett rymligare chassi.

Permalänk
Medlem

För övrigt, har du dubbelkollat så att du inte av misstag monterat någon/några fläktar åt fel håll?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ta och sätt fläkten i toppen där fram och flytta bak cpu-radiatorn samt ändra så den blåser ut.

Se bild nedan. Har nu satt in ytterligare en noctua i fram som blåser inåt.
Har ej ännu flyttat radiatorn. Men tror du att radiatorns placering och push/pull-config påverkar så mycket där den är placerad just nu?

Skrivet av trickysaer:

Oj, ja du har ju ett litet palmblad där framme som febrilt försöker vispa in luft haha Ingen idé att ha ett kraftigt utblås när det knappt kommer in någon luft. Skulle nog faktiskt testa att sätta FDs fjuttfläkt som inblås i botten och köra dubbla noctua fram!

Se bild nedan.
Jag har tillgång till fler Noctuafläktar om behov skulle finnas.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Se bild nedan. Har nu satt in ytterligare en noctua i fram som blåser inåt.
Har ej ännu flyttat radiatorn. Men tror du att radiatorns placering och push/pull-config påverkar så mycket där den är placerad just nu?

Se bild nedan.
Jag har tillgång till fler Noctuafläktar om behov skulle finnas.

http://www.ladda-upp.se/tumnagel/ojzwirgqxqrr/

Varför har du inte dessa installerade?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Najk:

Se bild nedan. Har nu satt in ytterligare en noctua i fram som blåser inåt.
Har ej ännu flyttat radiatorn. Men tror du att radiatorns placering och push/pull-config påverkar så mycket där den är placerad just nu?

Se bild nedan.
Jag har tillgång till fler Noctuafläktar om behov skulle finnas.

http://www.ladda-upp.se/tumnagel/ojzwirgqxqrr/

Du blåser varmluft in i lådan med CPU-kylaren vilket inte borde hjälpa till, så jag skulle vänt på steken jag också. (värme stiger)

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för all input hittills alla!

Jag har nu flyttat min CPU-kylare längst bak + att den nu kör utblås istället för inblås, se bild nedan.
Dessvärre slår den fortfarande i taket (79 grader) + att idle ligger på 53 (då körs inte fläktarna alls enligt defaultläget)

Vid vilka temperaturer klockar kortet ner sig självt?

I GPU tweak ligger 100 % target på 80 grader...

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Skumt, installera msi afterburner då och testa sätt en manuell fläkthastighet då ?.. fast det är ju knappast några farliga temps för ett grafikkort, tror det är vid 105 grader eller nåt man bör oroa sig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Tack för all input hittills alla!

Jag har nu flyttat min CPU-kylare längst bak + att den nu kör utblås istället för inblås, se bild nedan.
Dessvärre slår den fortfarande i taket (79 grader) + att idle ligger på 53 (då körs inte fläktarna alls enligt defaultläget)

http://www.ladda-upp.se/tumnagel/dybzqwdhniubd/

Vid vilka temperaturer klockar kortet ner sig självt?

I GPU tweak ligger 100 % target på 80 grader...

Ladda ner MSI Afterburner, kan ju vara så att den är inställd på temp target på 80 vilket är rätt normalt. Ändra till power target istället och strunta i temp target samt sätt upp en egen fläktkurva. Hur blåser fläktarna på kortet, inåt eller utåt?

För övrigt ser fläkten i topp ut att vara urkopplad/död.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Testat om det går att dra åt kylaren på grafikkortet? Annars skulle jag nog ta och lossa på shrouden och blåsa rent kylaren.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trickysaer:

Ladda ner MSI Afterburner, kan ju vara så att den är inställd på temp target på 80 vilket är rätt normalt. Ändra till power target istället och strunta i temp target samt sätt upp en egen fläktkurva. Hur blåser fläktarna på kortet, inåt eller utåt?

För övrigt ser fläkten i topp ut att vara urkopplad/död.

Här ser du mina nuvarande inställningar i MSI-Afterburner:

Fläktarna blåser inåt tror jag på icke referensmodeller?

Vad gäller fläkten som ej rörde sig så är den nu igång.

Tycker det är konstigt att temperaturen sticker iväg ytterligare 40 grader på kort tid när jag benchar eller spelar...

Skrivet av PeNMaX:

Testat om det går att dra åt kylaren på grafikkortet? Annars skulle jag nog ta och lossa på shrouden och blåsa rent kylaren.

Jag kontrollerade så att skruvarna i bak vid själva GPU:n satt åt, har dock inte kollat de andra skruvarna vad gäller fästet för kylaren.

Vad menar du "lossa på shrouden"?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

@Najk Ända sedan Nvidia började med GPU-Boost så har alla mina Nvidiakort fram till nu legat runt 79-81 grader då måltemp är satt till 80 grader. Ligger du i lägre temp i spel så jobbar inte GPU:n fullt ut.
Maxtemp är enligt Nvidia 98 grader, ligger du på 80 grader så har du 18 graders marginal.
Mitt GTX 980 Classified ligger på runt 80 grader oavsett om det är över eller standardklockat, vinter eller sommar, bara det får jobba fullt ut. Visst går fläktarna hårdare på sommaren och vid överklockning.
Vill du få lägre temp så får du helt enkelt sänka din target temp till önskad nivå.
Att fläktarna nu rusar iväg kan bero på igensatt kylare, sommarvärme, fel luftflöde genom chassit. Men tempen är helt normal och fläktarna jobbar helt enkelt för att hålla runt 80 grader vid belastning.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Här ser du mina nuvarande inställningar i MSI-Afterburner:
http://www.ladda-upp.se/tumnagel/gfqxzdemvbmfqh/

Fläktarna blåser inåt tror jag på icke referensmodeller?

Vad gäller fläkten som ej rörde sig så är den nu igång.

Tycker det är konstigt att temperaturen sticker iväg ytterligare 40 grader på kort tid när jag benchar eller spelar...

Jag kontrollerade så att skruvarna i bak vid själva GPU:n satt åt, har dock inte kollat de andra skruvarna vad gäller fästet för kylaren.

Vad menar du "lossa på shrouden"?

I Precision X ser du en länk, det innebär att kortet kommer att försöka jobba med power target på 100% och en måltemperatur på 79 grader. Du kan klicka ur länken och ställa in den till det du behagar. 80 grader är dock ingen fara, i regel. MItt kort som jag har börjar få artefakter vid temperaturer närmare 80 grader, vet inte vad det beror på riktigt och det händer oavsett vilken klock kortet ligger på.

Att ett kort blir varmt är ingen fara. I rutan nedanför har du övervakning, dubbelklicka på den så får du upp den som ett separat fönster. Bara ha den igång medans du spelar/benchar så ser du om kortet slår någon gräns och klockar ned sig.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av F.Fairlane:

@Najk Ända sedan Nvidia började med GPU-Boost så har alla mina Nvidiakort fram till nu legat runt 79-81 grader då måltemp är satt till 80 grader. Ligger du i lägre temp i spel så jobbar inte GPU:n fullt ut.
Maxtemp är enligt Nvidia 98 grader, ligger du på 80 grader så har du 18 graders marginal.
Mitt GTX 980 Classified ligger på runt 80 grader oavsett om det är över eller standardklockat, vinter eller sommar, bara det får jobba fullt ut. Visst går fläktarna hårdare på sommaren och vid överklockning.
Vill du få lägre temp så får du helt enkelt sänka din target temp till önskad nivå.
Att fläktarna nu rusar iväg kan bero på igensatt kylare, sommarvärme, fel luftflöde genom chassit. Men tempen är helt normal och fläktarna jobbar helt enkelt för att hålla runt 80 grader vid belastning.

Tack för input, @F.Fairlane!
Visst är det som du säger en rad olika variabler som spelar in vad gäller olika datorkomponenters temperaturer i ett chassi.

Jag har verkligen fått fundera under dagen vad det är som skett. Har t.o.m. bytt tillbaka till det gamla chassit för att de om det blev någon skillnad, vilket det faktiskt blev, om än med några grader bara.

Det du säger med temperaturerna stämmer ju också. Jag ska se om jag kan få till en bra fläktkurva också.

Skrivet av trickysaer:

I Precision X ser du en länk, det innebär att kortet kommer att försöka jobba med power target på 100% och en måltemperatur på 79 grader. Du kan klicka ur länken och ställa in den till det du behagar. 80 grader är dock ingen fara, i regel. MItt kort som jag har börjar få artefakter vid temperaturer närmare 80 grader, vet inte vad det beror på riktigt och det händer oavsett vilken klock kortet ligger på.

Att ett kort blir varmt är ingen fara. I rutan nedanför har du övervakning, dubbelklicka på den så får du upp den som ett separat fönster. Bara ha den igång medans du spelar/benchar så ser du om kortet slår någon gräns och klockar ned sig.

Tack för tipsen!
Körde innan Asus GPU Tweak, men gillar MSI bättre, så ska kika närmre på detta program!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

@Najk: Precision X är EVGA. Dock mer eller mindre stulet... Kör MSI Afterburner själv numer. Spelar dock ingen roll vad du väljer att använda

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2