Permalänk
Medlem

1000/1000 får ut ca 350/920

Tjena!

Måste bara fråga här innan jag godkänner deras idiotiska krav på bhanoff, vi har nyligen fått fiber ifrån ip-only stadsnät och då undrar jag om detta verkligen stämmer, vi betalar för 1000/1000 men får ut 350/920 men det kan hända att i vissa tester så hoppar det allt ifrån 200/600 - 500/900 och ibland sämre.
Jag har skrivit till dom och legat i för att få svar och det har jag nu fått, dom säger att jag måste godkänna att jag kan bli debiterad för teknikerns tid om det är fel på min hårdvara och inte deras fel. Testat med 3 olika datorer och får samma resultat även testat med 2 olika cat6 kablar samt 1 cat5e och alla resultat är mer eller mindre samma, blåste även rent min stationära dator igår utifall det berodde på virus men verkar ju inte som det, köpte även hem denna routern " https://www.komplett.se/tp-link-archer-c7-ac1750-gigabit-rout... " och samma resultat via router som fiber dosan.

detta är komponenterna som sitter i den datorn jag får bäst resultat ifrån.

http://gyazo.com/6208b05dc93e9336bae0689652659254

tack i förväg!

Permalänk
Medlem

Hur mäter du föbindelsen? Bredbandskollen/speedtest.net etc. är inte tillförlitligt vid hastigheter över ~250M.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Verkar som att routern ska hänga med.
http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3249...

Jag har dock för mig att BBK med mera inte är helt tillförlitliga för så höga hastigheter.
Hur har du mätt?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Testat båda, det är mer eller mindre samma resultat.

Permalänk
Medlem

Var testar du mot?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av ah5511:

Tjena!

Måste bara fråga här innan jag godkänner deras idiotiska krav på bhanoff, vi har nyligen fått fiber ifrån ip-only stadsnät och då undrar jag om detta verkligen stämmer, vi betalar för 1000/1000 men får ut 350/920 men det kan hända att i vissa tester så hoppar det allt ifrån 200/600 - 500/900 och ibland sämre.
Jag har skrivit till dom och legat i för att få svar och det har jag nu fått, dom säger att jag måste godkänna att jag kan bli debiterad för teknikerns tid om det är fel på min hårdvara och inte deras fel. Testat med 3 olika datorer och får samma resultat även testat med 2 olika cat6 kablar samt 1 cat5e och alla resultat är mer eller mindre samma, blåste även rent min stationära dator igår utifall det berodde på virus men verkar ju inte som det, köpte även hem denna routern " https://www.komplett.se/tp-link-archer-c7-ac1750-gigabit-rout... " och samma resultat via router som fiber dosan.

detta är komponenterna som sitter i den datorn jag får bäst resultat ifrån.

http://gyazo.com/6208b05dc93e9336bae0689652659254

tack i förväg!

Hej

Vilka sidor har du testat bredbandet på?

Programmet TPTest (som många andra rekommenderar) brukar inte vara särskilt bra enligt min uppfattning då jag i stort sett aldrig fått bra resultat därigenom. Endast om jag vart och hälsat på någon i Stockholm har jag fått någorlunda överensstämmande siffror och då mot en server där uppe.

Därför är Bredbandskollen punkt se och Speedtest punkt net bästa alternativen. Och att man då gör flera försök i rad för att få ett snitt.

Bra att bara ha en dator inkopplad emot uttaget/modemet som bredbandet kommer in till er ifrån, och ingen IPTV, Telefonibox eller router just under testtillfället om sådana finns.

Och om du redan gjort detta så är det väl bäst att låta en tekniker komma ut och kika på det och mäta upp fibern. Kan vara en hel del saker som är fel i andra änden och vidare inåt nätet.

// Aura

Permalänk
Medlem

Kört säkert 100 tester dom senaste dagarna i både bredbandskollen samt speedtest.net och snittar som sagt 350/900, resultatet blir samma via fiber dosan samt routern.. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ah5511:

Kört säkert 100 tester dom senaste dagarna i både bredbandskollen samt speedtest.net och snittar som sagt 350/900, resultatet blir samma via fiber dosan samt routern.. :/

Var god läs tråden, Bredbandskollen och Speedtest.net är inte tillförlitliga för att testa 1Gbit/s. Hur ser det ut om du kör välseedade torrents utan router, mot en SSD helst, och med ett vettigt antal anslutningar?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Hade jag varit du hade jag bytt ISP. JAG har haft skitådlig erfaranhet av banhof, IMO skitföretag.

Permalänk
Avstängd

Du kan ju alltid köra tptest.bahnhof.se den har funnits ett tag och om mätningen inte ser bra ut mot deras egna server så har du mer eller mindre ett klockrent resultat att visa.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Hade jag varit du hade jag bytt ISP. JAG har haft skitådlig erfaranhet av banhof, IMO skitföretag.

Som arbetande på ett stadsnät och bredbandsbolag måste jag bara säga ska man komma med sådana påstående får man även skriva ut en anledning till varför, man kan inte bara säga jag tycker inte om ditt eller datt utan att komma med en valid anledning till varför företaget e dåligt.

För du tror väl allvarligt inte att någon skulle lyssna på de du säger när du bara kommer in och säger att ett företag e skit och att dom som har de borde byta operatör, när du inte kan lägga upp lite fakta information eller rentav backaup det du säger

Somsagt TS hitta någon stor torrent som e välseedad du kan testa tanka för se vad du kommer upp i eller som ovanstående sa tptest.bahnhof.se finns ju finns väl även andra sidor med 10GB filer att ladda ner om man vill se om det kanske går upp mer övertid.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Torrent har väl också problem med så höga hastigheter?
Testa dra ner en linux-iso från sunet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

http://speedtest.tele2.net/

Ladda ner en fil därifrån och se hur snabbt det går.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag tycker bredbandskollen funkar ganska ok

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Avstängd

Bredbandskollen står hos Glesys... så att... ja troligen bland de bästa näten i Sverige.

Permalänk
Medlem

1000MB file via HTTP från tptest.bahnhof.se " 4MB/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av froomie:

Bredbandskollen står hos Glesys... så att... ja troligen bland de bästa näten i Sverige.

Huh? Utveckla gärna, mig veterligen har Glesys inget "eget nät" och de är väl ändå en småspelare i sammanhanget..

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ah5511:

1000MB file via HTTP från tptest.bahnhof.se " 4MB/s

Där har du ju något att visa dem.
För att vara säker, gör samma sak med datorn direkt kopplad utan router.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Vilken webbläsare använder du för testerna och är flash player uppdaterad?

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

@ponanmsi:

testat chrome,explorer samt mozilla och allt är fullt uppdaterat samt kollat alla drivrutiner, gjorde allt detta innan jag blåste rent datorn också..så det är inte där felet ligger, och samt att 2 andra datorer i huset visar samma pissiga resultat med kabel så är det något annat, ska godkänna att jag kan behöva betala om det visar sig vara fel på min hårdvara vilket jag inte tror det är " dom skrev precis att dom tror inte det är fel på min hårdvara heller " så stadsnätet ska kolla på mitt fiber snart..

Permalänk
Medlem

@ah5511

Har du testat koppla förbi routern och koppla datorn direkt in i fiberkonverteraren för att se så att det inte är routern som flaskar/krånglar.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

@BaZZe:

sista jag skrev i början av tråden va det att jag testat utan och med router

Permalänk
Medlem
Skrivet av ah5511:

..köpte även hem denna routern och samma resultat via router som fiber dosan.."

Skrivet av Json_81:

För att vara säker, gör samma sak med datorn direkt kopplad utan router.

Skrivet av BaZZe:

Har du testat koppla förbi routern och koppla datorn direkt in i fiberkonverteraren för att se så att det inte är routern som flaskar/krånglar.

Som TS skriver i sin förstapost har han/hon redan gjort det, så vi får anta att det inte är där felet ligger.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

För jag är väl inte helt ute och cyklar nu va? få ut 350 ner är väl inte rätt när man betalar för 1000 fiber nät eller ? accepterar man tappar en del när man kör ADSL.

Permalänk
Medlem

@ah5511 Även testat ladda ner filen från bahnhof utan router inkopplad?

Men det låter ju isf som bahnhofs fel helt klart, det e orimligt att man hamnar under 500mbit iaf på 1000mbit lina.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

4MB/s - ish utan routern, testa med router.. fick 3.8MB/s - ISH med routern

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Men det låter ju isf som bahnhofs fel helt klart, det e orimligt att man hamnar under 500mbit iaf på 1000mbit lina.

Mer troligt är nog fel (fullt) i stadsnätet, min gissning är att det finns en länk som inte har 1Gbps ledigt.

Permalänk
Medlem

dom ska skicka vidare detta till stadsnätet

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Mer troligt är nog fel (fullt) i stadsnätet, min gissning är att det finns en länk som inte har 1Gbps ledigt.

Jo är ju faktiskt väldigt sällan som problem ligger hos operatörerna oftare det e begränsningar i uppbyggnaden av stadsnätet eller i länkhastigheter i switchar osv.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|