Strul med RMA hos dlink (och cdon)

Permalänk
Medlem

Strul med RMA hos dlink (och cdon)

Hej,
I maj köpte jag en dlink övervakningskamera på cdon. Direkt när jag packade upp den märkte jag att kameran eller nätdelen var trasig vilket jag reklamerade till cdon. Fick beskedet att cdon inte kan göra utbyten på dlink-produkter utan det skulle gå via dlink. Enda alternativet var att skicka tillbaka till cdon och vänta på att jag skulle få pengarna tillbaka och sedan beställa varan på nytt.

Registrerade mig på dlink och fixade alla papper och serienummer och dylikt. Packade ihop kameran och skickade iväg med fraktlappen jag fick från dlink. Postombudet fick också fylla i sändningsbeviset som dlink skickade med och stämpla det (det här hade postombudet aldrig varit med om tidigare).

Tiden gick och nu när det nästan har gått en månad så tröttnade jag och kollade upp statusen på dlinks rma sida. Där stod det att de fortfarande väntade på min retur. Spårade försändelsen och det verkar som att posten har tappat bort returen. Postnord tyckte att jag skulle reklamera försändelsen.

Man kan inte uppdatera sitt RMA ärende hos dlink med ny information så jag skickade in ett supportärende men har inte hört något.

Har jag haft otur (även om man bortser från att paketet försvann), eller är dlink jobbiga med när det gäller utbyten? Var länge sedan jag var med om ett så struligt köp.

Permalänk
Medlem

Trist. Men CDON är den som skulle tagit sitt ansvar från första början och inte skickat dig vidare till D-Link.
Nu får D-Link anmäla detta till Posten för ersättning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredl:

Hej,
I maj köpte jag en dlink övervakningskamera på cdon. Direkt när jag packade upp den märkte jag att kameran eller nätdelen var trasig vilket jag reklamerade till cdon. Fick beskedet att cdon inte kan göra utbyten på dlink-produkter utan det skulle gå via dlink. Enda alternativet var att skicka tillbaka till cdon och vänta på att jag skulle få pengarna tillbaka och sedan beställa varan på nytt.

Registrerade mig på dlink och fixade alla papper och serienummer och dylikt. Packade ihop kameran och skickade iväg med fraktlappen jag fick från dlink. Postombudet fick också fylla i sändningsbeviset som dlink skickade med och stämpla det (det här hade postombudet aldrig varit med om tidigare).

Tiden gick och nu när det nästan har gått en månad så tröttnade jag och kollade upp statusen på dlinks rma sida. Där stod det att de fortfarande väntade på min retur. Spårade försändelsen och det verkar som att posten har tappat bort returen. Postnord tyckte att jag skulle reklamera försändelsen.

Man kan inte uppdatera sitt RMA ärende hos dlink med ny information så jag skickade in ett supportärende men har inte hört något.

Har jag haft otur (även om man bortser från att paketet försvann), eller är dlink jobbiga med när det gäller utbyten? Var länge sedan jag var med om ett så struligt köp.

Precis som föregående skriver så skall du inte kontakta DLink, utan precis som du gjorde skulle du gått till CDON. Det är CDON du har gjort affärer med, inte DLink.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Jag vet det, problemet i mitt fall är att cdon insisterade på att de endast kunde erbjuda mig att häva köpet och få tillbaka pengarna. Jag hade dels köpt kameran på erbjudande och använt en rabattkod som jag inte skulle få igen. Jag kunde därmed inte köpa en ersättare och valde därför att gå med på att använda dlink:s RMA förfarande. Vis av erfarenhet så tar returer rejält lång tid hos cdon så jag trodde att dlink skulle ha en hyfsad DOA rutin.

Ska man dra det till sin spets så har (hade) jag rätt till ersättning från cdon för att kunna göra ett täckningsköp.

Förhoppningsvis löser dlink ärendet med posten och skickar en ny kamera omgående.

Permalänk

Det är inte säkert att CDON i detta fall har möjlighet att upprätta RMA-ärenden som ett företag, varför de erbjöd sig att häva köpet. Att de däremot inte skulle kunna erbjuda dig en ny likadan med din rabattkod tycker jag känns knepigt. Hade man bara legat på lite om det så hade de säkert kunnat lösa det, allt handlar om hur service minded personen man talar med är.

Du tog ju ett eget beslut om att ta reklamationen genom tillverkaren, således tror jag inte reklamationsrätten gäller här när CDON redan gett dig, i de flesta fall, det bästa alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredl:

Jag vet det, problemet i mitt fall är att cdon insisterade på att de endast kunde erbjuda mig att häva köpet och få tillbaka pengarna.

Suck, när skall CDON lära sig...hävning av köp är INTE en åtgärd säljaren kan välja enligt konsumentköplagen.

Kunden har rätt att välja reklamationsåtgärd (reparation. omleverans, ersättning, hävning) enligt KKöpL 22§, med följande undantag:
1. Om kunden väljer ersättning eller hävning så får säljaren, om det inte orsakar stor olägenhet för kunden, ändå vidta reparation eller omleverans (KKöpL 27§).
2. Om kunden väljer reparation eller omleverans får säljaren välja det andra av dessa två om han kan visa att det av kunden valda är oskäligt dyrt i förhållande till alternativet (KKöpL 26§).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Dlink har precis meddelat att de skickar ut en ny vara så snart som möjligt. Jag behöver inte vänta på att reklamationen ska regleras mellan posten och dlink. Alltid något.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är intressant att CDON gång på gång bryter mot svensklagstiftning genom att vilseleda omedvetna svenska konsumenter, utan några som helst repressalier.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Skrivet av fredl:

Dlink har precis meddelat att de skickar ut en ny vara så snart som möjligt. Jag behöver inte vänta på att reklamationen ska regleras mellan posten och dlink. Alltid något.

Skickades från m.sweclockers.com

Skönt att höra någon kan support i alla fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar