Internet café e sport bar

Permalänk
Medlem

Internet café e sport bar

Hej
Tänkte på att starta upp ett internet café med inriktning mot e-sport och streamings , samt ordna upp olika turneringar och evenemang i populära spel som starcraft lol cs fifa osv.. Lite tankar omkring detta ? Skulle de funka skulle du vilja hänga med dina polare och mötta andra lag för att vinna priset ? Skulle du kolla e-turneringar annanstans förutom hemma ? Alltså ett lan ställe med e-sport som affärsidé

Permalänk
Medlem

vilken ålder? Kommer du sälja alkohol?

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

@henkrik92: åldersgrupp är varierande. Tänkte köra 18+ kvällar från ungefär 20:00 eller 21:00 så nattgibb ska gälla 18+. Sen morgonen har jag tänkt rikta mig mer mot yngre och göra olika barn event. Kan påpeka detta med jag bor i en stad som har ungefär 150000 tusen invånare, vi har inget liknande i staden inte ens vanlig lan internet café. Kan tänka mig att föräldrar och mammor vill hellre lämna barn på ett tryggt ställe där barn trivs att vara istället för att släppa med sina barn på shopping rundor samt mathandling

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag gått om det fanns ett gaming ställe som uppfyller krav:
1 snabb internet samt bra datorer
2 live turneringar i lokalen som skulle streamas på stor tv lr projektor
3 Streaming av stora turneringar i världen i fartfyllda spel - fast även FPS-spel!
4 godis snacks läsk, enkel mat ett måste
5 skön bakgrunds musik inte alls hög men lite för stämningen. Samt höja vid win och liknande

Permalänk
Medlem

Är det någon stad utom stockholm som har kvar såna ställen?
Mig veterligen finns det inget kvar i göteborg, det gick inte runt.
Bra idé, men var försiktig.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Json_81: aa Malmö har sin arena online som riktar sig mot lan och esport går väldigt bra för dem. Dock här finns de behov har jag märkt folk skulle vilja ha ett sådant ställa hur jag uppfattat iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nick91k:

@henkrik92: åldersgrupp är varierande. Tänkte köra 18+ kvällar från ungefär 20:00 eller 21:00 så nattgibb ska gälla 18+. Sen morgonen har jag tänkt rikta mig mer mot yngre och göra olika barn event. Kan påpeka detta med jag bor i en stad som har ungefär 150000 tusen invånare, vi har inget liknande i staden inte ens vanlig lan internet café. Kan tänka mig att föräldrar och mammor vill hellre lämna barn på ett tryggt ställe där barn trivs att vara istället för att släppa med sina barn på shopping rundor samt mathandling

Låter som en bra plan, Tänk dock att kanske 15åringar också vill gibba på kvällen utan sina päron till hands. Men du kanske kan ha vissa dagar som är 18+ och vissa som inte har någong åldersgräns på kvällen? Nu kan jag bara referera till min mamma men när jag var yngre så skulle hon inte lämnat mig på ett lan-café när hon lyckats slita med mig från datorn hemma och ut på stan :D!

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

@henkrik92: variera skulle de funka bra kan tänka mig att yngre vill också spela kväll. Har 2 små bröder på 7-8 år och vet vilken helvete morsan får genom att dra med sig dom när hon ska handla. Kanske skulle bli lösning lämna barnet 1-2 timmar med andra barm att spela skylanders minecraft osv och sen kanske inte

Permalänk
Medlem

Verkar som en jätte bra idé. Hoppas bara att du har en bra budget för det kommer inte bli bra om du börjar snåla. Tänk på att det förmodligen kommer bli väldigt varmt i salen så bra AC är ett måste, speciellt på sommaren. Se också till att marknadsföringen är riktigt bra och att det ska kännas "premium" eftersom folk lockas väldigt mycket till sådant i dagens samhälle. Du bör också ha bra ljuddämpning i cafét eftersom det kommer vara mycket småprat och det lät blir väldigt irriterande då ljudvågorna studsar runt. Bra/sköna stolar är väldigt viktigt eftersom folk inte orkar vara kvar och spela lika länge om stolarna är osköna.

MVH Cappe

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nick91k:

@Json_81: aa Malmö har sin arena online som riktar sig mot lan och esport går väldigt bra för dem. Dock här finns de behov har jag märkt folk skulle vilja ha ett sådant ställa hur jag uppfattat iaf.

Låter ju bra.
Det finns väl egentligen ingen lag som säger att du inte får sälja alkohol
och ha gäster under 18 samtidigt så länge det kollas leg i baren.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag är ute o cyklar men ligger detta under Kylning och överklockning av processorer?

150k, Linköping?

Jag säger lycka till iaf!
Hade varit skoj och se ett till Internet-Café blomma ut, dock är det svårt att få det och
gå runt. Har varit ett par skapade ämnen om samma sak under åren, så se till att räkna
på det, och gärna 100 gånger till.

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem

@Cappe97: Håller med dig helt o hållet investering skulle vara nyckel till hela iden. stolar ska vara sköna, sköna gaming mus tagentbord hörlurar. Ac luftrengöring ett måste med. Sen är min fråga va skulle ni som kund förvänta er av ett sådant ställe ?

Permalänk
Avstängd

Hur mycket pengar hade du tänkt gå in med? De kan lätt springa iväg i otroligt höga summor.

Permalänk
Medlem

@froomie: tanken var väl ungefär 20 datorer. Par tv apparater för sändning av e sport samt streamings av sorl turneringar som pågår i lokalen sen 2-3-4 ps4 sedan tillbehöret till allt som bort stolar osv. Vill ha samtidigt kvalité grejen som inte pajas efter 1 vecka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nick91k:

@froomie: tanken var väl ungefär 20 datorer. Par tv apparater för sändning av e sport samt streamings av sorl turneringar som pågår i lokalen sen 2-3-4 ps4 sedan tillbehöret till allt som bort stolar osv. Vill ha samtidigt kvalité grejen som inte pajas efter 1 vecka

Tänk på att detta nog är de minsta avgifterna du får räkna med.

Lokalhyra, el, nätverk, skatter, löner etc. kommer dra iväg. Sen ska du tjäna tillbaka detta och göra dig ett leverne

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

@pimpy: folk säger att internet kafé är gammal ide, men jag ser behov hos gamers och att e sport bara växer och växer.. Sen har jag kollat runt lite och folk verkar vara mer intresserade av sitta på plats med sitt lag dvs 5 person som lol eller cs lag och delta i turneringar Mer än sitta vid Skype. Det är min uppfattning av personer jag frågar runt.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Json_81:

Är det någon stad utom stockholm som har kvar såna ställen?
Mig veterligen finns det inget kvar i göteborg, det gick inte runt.
Bra idé, men var försiktig.

Ganska säker på att Göteborg har kvar ett, där Alliance håller till (eller har gjort i alla fall).

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Tycker det hade varit najs med ett e-sport ställe som att man tex går in till stan med kompisar och sätter sig på en uteservering eller dylikt tar en öl och kollar Sverige - Portugal, vore najs och kolla typ NiP vs NaVi eller dylikt (counter strike).

En e-sport bar med gamingdatorer och sedan en plats likt en biograf fast öppet med projektor som visar tex faceit, esea, dreamhack, gfinity event och liknande Lan finaler (vet dock inte om man får visa sånt hur som helst? kanske behövs licens eller dylikt för att få visa för många). Med typ biofåtöljer eller ngt bättre än stolar, sedan försäljning av popcorn, chips, öl, energidryck, cola etc etc. Alltså en blandning av ett lan cafe och en e-sport biograf typ.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

@Extremaz: precis det där inlägget var precis mitt tanke

Permalänk
Medlem

Är det oförskämt att fråga vilken ort du planerat detta till? Det låter som ett väldigt trevligt och lockande koncept - som även jag själv skulle kunna tänka mig att gå till med grabbarna. Det viktigaste av allt är väl egentligen att ha lite technical know-how. Vad har du för utbildning och bakgrund?

Permalänk
Medlem

@Belzer: jag har planerat Borås. Jag de låter som bra koncept, men kanske tiden är inte mogen än, då e-sport inte är så stor i Sverige. Men däremot bättre köra på det tidigt för snart kmr många lokaler dra fram folk genom att sända e sport

Permalänk
Medlem

Köp en gammal bowlinghall, sälj banorna och köp utrustning. Oftast ligger dom i källarplan vilket gör dom naturligt kallare men även så borde lokalen redan vara utrustad med tillräcklig ac

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ganska säker på att Göteborg har kvar ett, där Alliance håller till (eller har gjort i alla fall).

Var då?

Ontopic, har du inte bra koll på företagsekonomi själv, se till att hitta någon som har det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nick91k:

@Belzer: jag har planerat Borås. Jag de låter som bra koncept, men kanske tiden är inte mogen än, då e-sport inte är så stor i Sverige. Men däremot bättre köra på det tidigt för snart kmr många lokaler dra fram folk genom att sända e sport

Hur just Borås ser ut i detta sammanhang kan jag dessvärre inte uttala mig om, men samtidigt kan jag inte se varför just Borås skulle skilja sig från andra städer vad gäller intresse kring LAN och E-sport. I min åsikt har du helt fel. Sverige har länge varit bland toppen vad gäller teknik bland befolkningen, och där även intresset för dator- och TV-spel. Av mig får du tummen upp för hela konceptet, men givetvis går allt att finslipas lite ytterligare. Håll drivet uppe och vänta inte allt för länge med sökandet av allt du behöver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nick91k:

Kan påpeka detta med jag bor i en stad som har ungefär 150000 tusen invånare.

Skrivet av Nick91k:

jag har planerat Borås.

Du borde nog kolla upp lite närmare hur stor borås är. Bor ca 65k där, inte 150k.

I övrigt hoppas jag att du lyckas med din affärsidé. Den här typen av ställen tror jag kommer dyka upp mer och mer igen de närmsta 10 åren. Speciellt de som sänder proffsmatcher med kommentatorer på storbildsskärm likt en klassisk sportbar.

Permalänk
Medlem

Låter som en bra ide. Även om de flesta ställen som jag har besökt har gått i graven så har de inte haft allt som du vill ha på ditt ställe, vilket jag tror skulle kunna hjälpa dig att driva stället enklare.
Se bara till att ha tillräckligt på fötterna och läs på om allt. Gör upp en ordentlig plan för allting och se till att inga överraskningar som skulle kunna förutses blir till överraskningar.

Önskar dig lycka till och hoppas att du kommer att förverkliga din dröm. Håller tummarna!

Permalänk
Medlem

Va det inte ett internet café nere vid södra torget tidigare ?
Numer endast café / lunchställe.

Testa anordna lite lan först och se vad intresse blir

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nick91k:

@Cappe97: Håller med dig helt o hållet investering skulle vara nyckel till hela iden. stolar ska vara sköna, sköna gaming mus tagentbord hörlurar. Ac luftrengöring ett måste med. Sen är min fråga va skulle ni som kund förvänta er av ett sådant ställe ?

Vet inte riktigt vad jag skulle förvänta mig då det knappt finns några moderna internetcaféer/barer. Trevlig personal och inbjudande samt snack bar och kanske ett pingisrum då folk som kommer och vill spela länge kanske vill ta lite pauser vad vet jag. Skulle också förvänta mig att det ska finnas lockande events och att ditt internetcafé har en bra community som är öppen för alla åldrar och alla sorters gamers.

Det skulle vara nice med en stor TV skärm eller där det spelas stora matcher eller kanske en jumbotron av Tv:s i taket där de mest intressanta matcherna spelas

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

@Krass: 107 000 är de rättare sagt. Jag tror på idén så hoppas på de bästa

Permalänk
Medlem

@Dizzzad: jodå de var de ett par år sen, killen stängde ner dock pga oansvar och missbrukar problem