Parallellkoppla (?) laddare

Permalänk

Parallellkoppla (?) laddare

Tjena.

Jag är inte allt för kunnig gällande elektronik på det här viset.

Fundering: Är det möjligt att sammankoppla två extrabatterier (powerbanks) för att ladda sin telefon snabbare, eller är det skadligt för enheten?

Ungefär såhär tänker jag. Om nu detta är någon vidare förklaring.

Jag ber om ursäkt ifall detta är felplacerat, men jag hittade ingen plats som verkade bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Unknowing:

Tjena.

Jag är inte allt för kunnig gällande elektronik på det här viset.

Fundering: Är det möjligt att sammankoppla två extrabatterier (powerbanks) för att ladda sin telefon snabbare, eller är det skadligt för enheten?

Ungefär såhär tänker jag. Om nu detta är någon vidare förklaring.

http://s17.postimg.org/uf2437fm7/laddare.png

Jag ber om ursäkt ifall detta är felplacerat, men jag hittade ingen plats som verkade bra.

Nej.

Det finns styrkretsar i både telefon och laddare som kontrollerar laddströmmen.

Ta reda på hur mycket ström din telefon som mest kan plocka från laddaren, och skaffa en powerbank som kan leverera den strömstyrkan, så laddar du så snabbt det är möjligt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Unknowing: Du måste ha skyddsmotstånd vid output från varje laddare annars är det inga direkta problem. Räcker med 1-10 Ohm.

Fungerar säkert finfint utan men det är så man gör på andra kraftelektronikmoduler.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

Du är inne på djungelkopplingar. Det är definitivt INTE så det är tänkt att bli kopplat. Därmed inte sagt att det inte kan fungera. Beror på hur utgångarna ser ut elektriskt inne i dina laddare. Kan fungera, kan bli en vacker brasa, telefonen inkluderad.

Som det klassiska ordspråket lyder: friskt kopplat, hälften brunnet. Du får meddela oss hur det gick ...

Permalänk

det är väll så att telefonen inte kan hantera hur stora laddströmmar som helst? alltså, alla hanterar 5v men vissa telefoner inte kan köra på hur mycket milliampere som helst utan själva begränsar till en hanterbar nivå för telefonen?? vet inte om jag får fram hur jag tänker.

så det i slutändan inte spelar någon roll hur många ampere som är utan telefonen kommer ändå begränsa.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Som sagts innan, säkerligen möjligt till viss del, alltså inte 2x laddhastighet nödvändigtvis men kanske något snabbare. DOCK, kanske man inte BÖR experimentera med såpass dyr elektronik.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Nej, vad du gör om du parallellkopplar två batteri är att du ökar kapaciteten. Du kommer inte ladda snabbare.

För att ladda snabbare måste du öka spänningen, dvs koppla dem i serie, men då kan jag garantera att mobilen kommer gå sönder!

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Arazand:

dda snabbare måste du öka spänningen, dvs koppla dem i serie, men då kan jag garantera att mobilen kommer gå sönder!

Nej, absolut inte. För att ladda snabbare måste man öka mängden ström som kan skickas. Många mobiltelefoner kan dra lite över 2A, kan han då gå från 1A -> 2A kommer telefonen ladda dubbelt så snabbt.

Strömstyrkan varierar ofta mellan olika laddare, en billig kan ligga på 0.5A - 1A medan dyrare ofta ligger på över 2A.

Man skall absolut inte ändra spänningen, precis som du säger.

Permalänk

Alla svar nuddade varandra på något vis känns det som, så jag skippar citat.

Svar: Nej, telefonen kommer inte ta emot mer p.g.a. styrkretsar eller dyligt.
Fundering: Vid laddning från vägguttag så går det ju snabbare än från powerbank, alltså kan ju telefonen ta emot mer ström. Det är härifrån tanken om att "trimma" powerbanks kommer.

Svar: Du ska seriekoppla, det du tänker nu kommer inte hjälpa.
Fundering: Jag tänkte tvärt om. Seriekopplning kommer väl bara leda till att bank1 laddar bank2 som laddar telefonen?

För att förklara hur jag tänkte koppla.
Snitta två USB-kablar (från bankerna), sammanfoga dessa till en, som i sin tur går in i telefonen. Självklart med en stryktåligare kabel från sammanfogningen, så den inte brinner.

Vidare funderingar? Ni verkade kunna mer om detta

Edit: Parallellkoppling var alltså vad jag chansade på att detta var. Oavsett term så är det såhär jag har tänkt. Tack.

Permalänk
Medlem

@anon81912:
Var osäker på att amper dubblas när man parallellkopplar. Men det visade sig vara så. Då bör laddningen gå fortare, ja, dvs om det inte finns ett annat hinder, dvs telefonen själv eller skyddskrets i själva powerbank'en.

@Unknowing:
Du kan parallell koppla, men jag hade testat mäta upp multimeter för att se till att det du försöker pusha ut inte går över telefonens laddningskapacitet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag antar att dina siffror stämmer. Är det inte bara enklare att köpa en ny powerbank för 300 kr. Som har 10 000+ mAh samt 2,1 A output. Exempelvis Deltaco PowerBank 15600mAh. Personligen lägger jag gärna dessa 300 kr istället för fixa själv med de risker som medförs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Unknowing:

Fundering: Vid laddning från vägguttag så går det ju snabbare än från powerbank, alltså kan ju telefonen ta emot mer ström. Det är härifrån tanken om att "trimma" powerbanks kommer.

Titta på din laddare och titta på powerbanken, jämför output-strömstyrkorna.

Permalänk
Medlem

@Unknowing:
Ja parallel koppling ska det vara, dock känns det lite onödigt att börja bängla med det, du lär inte tjäna så mycket tid på det...

var tvungen att googla och den bästa och logiska förklaringen var detta :

Citat:

Yes, it is absolutely safe to charge a device with a charger that has more current capacity than needed.

Ohm's law tells us the relation between current, voltage, and resistance:

I = V / R
(current = voltage / resistance)
Since the voltage is held constant (5V), the only factor that determines current draw is the load (another term for resistance) the device places on the charger. Thus, the device will only draw as much current as it needs and no more.

Speaking from personal experience, I've had no problems charging my phone (which only draws 700 mA) with my Kindle charger (850 mA) or my iPad charger (2.1 A).

med andra ord du har ett motstånd i telefonen som "DRAR STRÖM" och den kan inte "DRA MER STRÖM ÄN HUR STORT MOTSTÅNDET ÄR"

Permalänk

Tack för givande svar!

Jag har endast sett powerbanks med 1 eller 2,1 A, och jag har inte tagit reda på vad mobilen klarar som max.

Det här är alltså inte en fråga om smidighet, eller att spara pengar (Jag bor i Bangkok, och här kostar 10.000 mAh ca. 150 SEK). Jag vill helt enkelt bara se om det är möjligt att på ett säkert vis, ladda telefonen snabbare med två (eller fler) powerbanks.

Har jag missförstått er om svaren i helhet är ungefär, "Ja, parallellkopplar du fler banker så kommer det gå snabbare, upp till telefonens maxgräns. Dock är det inte ekonomiskt försvarsbart, och du behöver mäta hur mycket du kramar ur det lilla bygget."? Ekonomin och mätningarna har jag givetvis räknat med från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknowing:

Tack för givande svar!

Jag har endast sett powerbanks med 1 eller 2,1 A, och jag har inte tagit reda på vad mobilen klarar som max.

Det här är alltså inte en fråga om smidighet, eller att spara pengar (Jag bor i Bangkok, och här kostar 10.000 mAh ca. 150 SEK). Jag vill helt enkelt bara se om det är möjligt att på ett säkert vis, ladda telefonen snabbare med två (eller fler) powerbanks.

Har jag missförstått er om svaren i helhet är ungefär, "Ja, parallellkopplar du fler banker så kommer det gå snabbare, upp till telefonens maxgräns. Dock är det inte ekonomiskt försvarsbart, och du behöver mäta hur mycket du kramar ur det lilla bygget."? Ekonomin och mätningarna har jag givetvis räknat med från början.

Go for it, tänk igenom det du gör bara och jag skulle testat med multimeter innan som en annan redan skrivit. Sedan, pilla med powerbanks och inte med vanliga laddare, drar man in väggström i ekvationen blir riskerna större att saker börjar dö, och med saker menar jag dig.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknowing:

Tack för givande svar!

Jag har endast sett powerbanks med 1 eller 2,1 A, och jag har inte tagit reda på vad mobilen klarar som max.

Det här är alltså inte en fråga om smidighet, eller att spara pengar (Jag bor i Bangkok, och här kostar 10.000 mAh ca. 150 SEK). Jag vill helt enkelt bara se om det är möjligt att på ett säkert vis, ladda telefonen snabbare med två (eller fler) powerbanks.

Har jag missförstått er om svaren i helhet är ungefär, "Ja, parallellkopplar du fler banker så kommer det gå snabbare, upp till telefonens maxgräns. Dock är det inte ekonomiskt försvarsbart, och du behöver mäta hur mycket du kramar ur det lilla bygget."? Ekonomin och mätningarna har jag givetvis räknat med från början.

Du verkar ha förstått hur det ligger till. Det lär finnas elektronik i telefonen som gör att den inte laddas för fort, så länge spänningen är rätt. Spänningen ska aldrig någonsin vara fel, så att seriekoppla är inte att tänka på.

Givet att bankerna innehåller likadana celler med samma laddning så funkar det att parallellkoppla bankerna, så länge det inte finns elektronik i bankerna som gör det olämpligt. Detta är alltså givet antagandet att telefonen har skydd mot för hög ström, annars skulle batteriet kunna skadas av för snabb laddning.

Permalänk
Medlem

USB-laddare signalerar på dataledningarna vilken ström den kan lämna.
USB-standarden tillåter 0,5A laddström om inget annat sägs, exempelvis från en USB-port på en dator. Om datapinnarna är kortslutna så är 1,2A tillgängligt. Många fabrikat har hittat på egna sätt att berätta hur mycket ström som kan användas. Apple tex lägger olika spänning på datapinnarna för att 1,0A och 2,1A.
Senaste generationen av USB-laddare till högströmsförbrukare har ofta inbyggd intelligens och laddare//surfplatta/telefon förhandlar om spänning och ström. Exempel är Asus surfplattor som kan få 15V 1,2A efter förhandling. Utan förhandling ger laddaren 5V 2,0A.

Slutsatsen är att telefonen bestämmer laddströmmen beroende på hur den uppfattar laddarens signaler. Kan den inte avgöra typen av laddare så är det 0,5A som gäller. Du kan aldrig tvinga telefonen att ladda snabbare än den är designad/programmerad för.

Permalänk

@Pucco: Jag är absolut med på att jag inte kan få telefonen att ladda hur snabbt som helst, det är ingen fara. Idén är ju att få ner laddtiden jämfört med "vanlig" tid med powerbank. Eftersom det går att ladda snabbare genom ett vägguttag, så är det ju inte telefonen som sätter stopp när det gäller powerbanken.

Tanken är alltså om jag använder två banker samtidigt så kanske jag kan ladda telefonen 1,5 ggr mer effektivt. O.B.S. Påhittade siffror, för att förklara.

Permalänk
Medlem

Du måste bygga en sammankopplare som lurar telefonen att det finns mycket ström att tillgå genom att låtsas vara en högströmsladdare som din telefon kan använda. Sen måste du bygga en balanseringskrets som ser till att inte överlasta en bank. Eftersom bankerna kan ha olika kapacitet måste den sämsta bestämma när det ska vara tomt för att inte överlasta den andra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Unknowing:

Tack för givande svar!

Jag har endast sett powerbanks med 1 eller 2,1 A, och jag har inte tagit reda på vad mobilen klarar som max.

Mer än 2,1 A drar den med största sannolikhet inte. Köp en sån.

Skickades från m.sweclockers.com