70 grader som högst har jag kommit upp i med min i7 4790K (klockad). Är det för varmt?

Permalänk
Avstängd

70 grader som högst har jag kommit upp i med min i7 4790K (klockad). Är det för varmt?

Tjena 70 grader får jag som högst i vissa spel jag spelar inte alls vanligt att jag har det om jag inte stress testar den med min i7 4790K överklockad till 4.6ghz på 1.3v. Kör med en helt ny corsair hydro h80i GT vatten kylare. 70 grader som max har jag kommit upp till med min men det är ingen fara eller? vad är max temp för en i7 processor? samt har en annan fråga vad för program kan man använda så att man kan se cpu tempen inne i spelen? Mvh. Nicklas

EDIT: moderator får gärna flytta inlägget till intel processor forum.

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Medlem

70 grader är lugnt, under allt under 80 är 'safe' (det är nog ingen fara runt 90 heller) och i praktiken är det väldigt svårt att paja CPUer med värme, kommer den upp i ca 100 grader kommer den klocka ned sig själv för att minska temperaturen.

Permalänk
Vila i frid

tCase Max är 74 grader. Vad du mäter berättar du inte, dvs tCase eller tjmax/tCore? http://ark.intel.com/products/80807/Intel-Core-i7-4790K-Proce...

tjMax dvs tCore Max ligger runt 98 grader då processorn börjar trottla för att inte bli för varm.

Det är omöjligt att döda cpun med last/temp, enbart med för hög spänning.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

*Tråd flyttad*

@GamerFX: Använd anmälningsfunktionen om du vill få tråden flyttad eller är osäker på vart tråden skall ligga.

@rotkiv42, @hasenfrasen:
TCase är relativt ointressant, helt omöjligt att läsa av temperaturen på hela paketet, TCase är max, specad Temp för hela processorpaketet för nominell körning, (dvs det går alldeles utmärkt att hela paketet är varmare)

Det som är intressant är TJMax vilket är max temp på kärnorna innan de throttlar, det är 98 °C på Sandy Bridge och 105 °C på Ivy Bridge och senare (Även Devils Canyon). Dock finns det massor med undantag som har lägre TJMax.

Processorn stänger av sig för att skydda sig vid 130 °C.

Sedan är det lurt att säga att 70/80/90/100 °C är säkra temperaturer då temperaturerna är relativt ointressanta. Risken att en processor pajar beror mer på kombinationen av vilken temperatur och spänning den körs på. De brukar klara en hel del.

Min 3570k har rullat i 1.365V & 80-90 °C i över två år nu. Lär köpa ny CPU innan min nuvarande pajar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GamerFX:

Tjena 70 grader får jag som högst i vissa spel jag spelar inte alls vanligt att jag har det om jag inte stress testar den med min i7 4790K överklockad till 4.6ghz på 1.3v. Kör med en helt ny corsair hydro h80i GT vatten kylare. 70 grader som max har jag kommit upp till med min men det är ingen fara eller? vad är max temp för en i7 processor? samt har en annan fråga vad för program kan man använda så att man kan se cpu tempen inne i spelen? Mvh. Nicklas

EDIT: moderator får gärna flytta inlägget till intel processor forum.

Programmet Msi afterburner i kombination med riva tuner är programmet du letar efter.

https://m.youtube.com/watch?v=tXCbKOuq8N0

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk

Min ska jag inte ligga över 73 grader. Kommer det upp i 74/75 så stängs nätverkskortet av på datorn, vet inte varför har inte rört busen alls.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar