Telia chatt - Otrevlig och snåla

Permalänk

Telia chatt - Otrevlig och snåla

Prolog
Jag har nyligen flyttat till en annan lägenhet i samma stad, jag valde att flytta med mitt Telia abonnemang (VDSL) då jag inte kan ha fiber på nya adressen. I samband med flytten ringde jag Telia lite mer än 1 månad innan för att berätta detta, anledningen var att få en snabb och smärtfri flytt.
Ett flertal gånger ringde de tillbaka till mig och bekräftade att mitt nyvarande bredband skulle bli aktivt den 6 Julie. Flytten bar av och den 6 Julie startade jag upp modemet för att se så där fanns signal. Men ikke där fanns! Jag tog kontakt med Telia chattsupport och här nere kan ni se vår diskussion.

10:36:00 Chatten är placerad i kö

Vi vill gärna veta hur du upplever vår kundservice!
Efter att chatten är avslutad får du möjlighet att besvara 3 st. korta frågor.
10:36:16 Din rådgivare Fredrik har kommit in i chatten
10:36:16 Fredrik Hej och välkommen till kundservice!
Vad kan jag hjälpa dig med?
10:36:27 Hampus hEJ
10:36:42 Hampus Jag ringde er för någon månad sedan och berättade att jag skulle flytta
10:37:19 Hampus Då berättade jag när jag ville mitt bredband skulle flytta vart det skulle flyttas. Detta skulle inte vara några problem och var det problem skulle ni kontakta mig
10:37:54 Hampus Ni kontaktade mig för att bekräfta beställningen och jag fick då höra att det inte gick att koppla på mig då det jacket var upptaget
10:38:22 Hampus Jag tog kontakt med dåvarande hyresgäst som berättade att det var uppsagt till den 30/6. Denna informationen gav jag er
10:38:44 Hampus Sedan hörde ni inte av er utan ni trodde det skulle flyta på så jag kunde få min uppkoppling inkopplad den 6/7
10:38:47 Fredrik Okej, jag ser att vi har skickat sms till dig med tidigaste datumet vi kan koppla in detta åt dig.
10:39:06 Hampus Idag mottog jag ett sms från er att ni kommer koppla in med den 17/7...
10:39:16 Hampus precis
10:39:36 Hampus Så med andra ord var det meningslös jobb jag gjorde till er för att det skulle gå smidigt
10:40:10 Fredrik Detta var p.g.a att det fanns redan en aktiv utflyttare på adressen, därför kunde vi inte koppla in det tidigare åt dig.
10:40:53 Hampus jo men den upphörde den 30/6 och som jag uppfattade skulle detta inte stula till det
10:41:16 Fredrik Vi har tyvärr ingen möjlighet att koppla in det tidigare än detta datum åt dig.
10:41:54 Hampus Okej, om jag vänder mig till en annan operatör har jag då möjlighet att få det påkopplat tidigare?
10:42:49 Fredrik Om du vänder dig till en annan operatör så får du kolla med om om dom kan koppla in bredband via koppar tidigare.
10:42:59 Fredrik Men kan inte tänka mig att dom kan göra det tidigare
10:43:11 Fredrik Då dom använder sig av samma teknik.
10:43:41 Hampus Jo, men de kanske är mer måna om att hjälpa sina kunder
10:44:29 Fredrik Men vi kan inte koppla in detta tidigare åt dig hampus.
10:44:36 Fredrik Då skulle vi såklart ha gjort det.
10:44:42 Fredrik Men något annat som jag kan hjälpa dig med?
10:45:10 Hampus Bara nyfiken, blir jag debiterad för de dagarna jag är utan internet?
10:46:02 Fredrik Du blir debiterad för detta under tiden det väntas på att flyttas. Det är inte vårt fel att det fanns en tidigare aktiv utflyttare på adressen, som du skall flytta ditt bredband till.
10:46:30 Hampus Men om jag ringer er och reklamerar en inkoppling så vet jag att ni skickar en ericsson tekniker inom 24h, detta visar bara på att jag inte är prioriterad.
10:47:06 Fredrik Men vi kan inte koppla in ditt bredband tidigare än detta datum. Det tar tid att ordna med en flytt och installation av adsl i ejn bostad.
10:47:16 Fredrik Det är inte som fiber som går att koppla igång på en gång.
10:47:18 Fredrik Tyvärr.
10:47:50 Hampus Nej, men faktum kvarstår att lägger man en reklamation på en inkoppling så lagar en tekniker det inom 24 timmar.
10:48:13 Hampus Så det går att lösa - handlar bara om byrokrati...
10:48:19 Fredrik Men en tekniker kan inte koppla in detta tidigare åt dig om du lägger en reklamation på detta.
10:48:52 Fredrik Det datum som vi har givit dig med inkopplingsdatum, är det tidigaste som vi kan ordna det åt dig.
10:49:28 Hampus Är porten ledig i DSLAMen nu?
10:49:45 Hampus I så fall kunde ju samma tekniker som kopplade bort gamla kunden koppla på mig?
10:52:33 Fredrik Detta går tyvärr inte att koppla in med dagens datum. Det datum som du har fått är det tidigaste datumet vi kan koppla in det åt dig. Det svar jag har givit dig är det svar vi har att ge i ditt ärende.
10:55:25 Fredrik Det tar minst 8-10 arbetsdagar att flytta dina tjänster från en adress till en annan.
10:55:58 Hampus Men det besvarar inte min fråga om porten är ledig eller ej. Förra hyresgästen sa upp sitt abonnemang den 30. Det var 5 arbetsdagar sedan. Skanova har 5 dagar på sig att åka ut efter lagd beställning. Så jag ser inte varför det inte redan är inkopplat. Jag vet att det går att f få ut en tekniker som gör det under morgondagen, det handlar bara om att ni inte vill skicka ut det då ni vill samla på er ett gäng jobb han kan göra samtidigt, för att få ner priset för teknikern. Men iblabd måste man kosta på sig lite för att få nöjda kunder...
11:00:20 Hampus Så hur löser vi detta?
11:05:13 Fredrik Kontaktar leveranssupport just nu för bredband för att få mer info att ge dig i ditt ärende gällande flytt.
11:05:37 Hampus Kanon! Jag avvaktar svar
11:06:23 Fredrik Men det finns ingen möjlighet till att koppla in det tidigare så du vet. Avvaktar på svar från dom.
11:08:58 Hampus Då skulle jag vilja veta varför det inte går. Är det för att alla tekniker är på semster, eller för att det råkar stå på något papper att man inte får göra så?
11:09:18 Hampus Det luktar nämligen byråkrati...
11:17:02 Fredrik Har du namn på utflyttaren på adressen?
11:17:38 Hampus Kan det stå på *******?
11:18:05 Fredrik Är det en enkel villa eller är fastigheten uppdelad?
11:18:31 Hampus Fastigheten är uppdelad
11:23:31 Fredrik Tidigare utflyttarens bredband låg inte på Telias utrustning utan på en egen utrustning, därför tar det längre tid för en tekniker att koppla in det. Så vi kan inte koppla in detta tidigare enligt den information jag har fått av flyttgruppen av bredband.
11:24:05 Fredrik Så det svar jag har givit dig, är det vi kan ge dig. Jag får önska dig en fin dag.
11:26:24 Hampus Vad menar du med egen utrustning? Annan ISPs DSLAM? Vi har ju en lokal ISP i stan med egna DSLAMar. Är de så att det är de som inte beställt urkoppling?
11:27:30 Hampus Förstår inte heller hur det kan ta längre tid. Bägge DLSMAar ligger väl i samma fysiska byggnasd, så det är baras för en tekniker att flytta koppasrn från en DSLAM till en annan. Borde inte ta mer än, låt oss säga, 2 minuter extra?
11:35:35 Fredrik Jag har tagit dina synpunkter vidare gällande detta. Men det svar jag har givit dig gällande en flytt av bredband går inte att flytta tidigare än det datum vi har givit dig. Jag får önska dig en trevlig dag och denna chatt stängs ner.
11:35:36 Fredrik

11:35:36 Tack för att du kontaktar oss via chatt!

Jag skulle uppskatta om du ville svara på 3 st. frågor kring mitt bemötande.
Frågorna hittar du genom att klicka här

Hälsningar Fredrik

Chatten är avslutad

Avslutningsvis känner jag att dels väljer han att inte svara på mina frågor, dessutom får jag känslan att han tycker att det är inte deras problem att kunden ska få betala för 17 dagars bredband utan att kunna nyttja det. Dessutom fick jag känslan av att han var väldigt otrevlig.

Vad tycker ni är detta rätt?

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker att handläggaren i chatten har skött sig klanderfritt mot en kund som kräver särbehandling. Ser inget otrevligt i hans ton öht. Han förklarar tålmodigt vad som gäller trots att du inte accepterar svaren.

Personligen hade jag avslutat ärendet efter halva antalet rader.

Vad vill du diskutera som passar i denna avdelningen? Om ADSL/VDSL-leverantörer rent tekniskt kan koppla över snabbare mellan olika abonnenter och bara drar benen efter sig för att irritera sina kunder? Det känns annars som att tråden passar bättre i Konsumenträtt, men jag avvaktar tills vidare.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

10:46:02 Fredrik Du blir debiterad för detta under tiden det väntas på att flyttas. Det är inte vårt fel att det fanns en tidigare aktiv utflyttare på adressen, som du skall flytta ditt bredband till.

Wh00t? Man blir ju tämligen förbannad.. Tyken jävel!
Att han dessutom vägrar att svara på dina frågor och istället stänger chatten i ansiktet på dig känns inte helt OK...

Permalänk
Medlem

Tyvärr.

Tycker att Fredrik skötte sitt jobb på ett vettigt sätt.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Sorry, men logik biter inte på telias kundtjänst....

Permalänk
Medlem

Otrevlig och snåla? Herregud! Han tålmodigt besvarade dina frågor gång på gång, på gång. HUR kan det möjligtvis vara otrevligt? Är inte direkt kundtjänstens problem att du vägrar förstå deras process och underhåll. Om det är det som är problemet så kan du väl lika gärna byta ISP som DU ett flertal gånger hotade med.

Vad är det för fel med dagens samhälle? Så fort saker inte kan lösas på 2 sekunder är företagen i fråga giriga och försöker enbart förstöra. Tror du på fullaste allvar att "Fredrik" som du pratade med var ute efter att förhindra dig från att få en uppkoppling? Personer som aldrig jobbat med service kommer aldrig förstå vad det innebär.

Suck...

Visst, köper dock inte att du är tvungen att betala uppkoppling fast du inte har någon. Men det var nog det enda.

Permalänk
Medlem

@SnowNalle:
Tycker att skötte sig fint. Tråkigt att det blev som det blev. Men det du inte borde tagit upp i chatten är frågor om andra operatörer kan göra jobbet snabbare. Det är självklart att de inte kan svara på sådana frågor. Hur skulle du själv uppleva det om någon kommer till ditt jobb och frågar om hjälp av dig fast sedan säger att de kommer gå till konkurrent?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

10:46:02 Fredrik Du blir debiterad för detta under tiden det väntas på att flyttas. Det är inte vårt fel att det fanns en tidigare aktiv utflyttare på adressen, som du skall flytta ditt bredband till.

Wh00t? Man blir ju tämligen förbannad.. Tyken jävel!
Att han dessutom vägrar att svara på dina frågor och istället stänger chatten i ansiktet på dig känns inte helt OK...

Detta är ju bara fel, men i övrigt skötte Fredrik sig mycket väl.
Om det var någon som var otrevlig så var det TS :-).
Men det är svårt att läsa in sig i enbart text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

10:46:02 Fredrik Du blir debiterad för detta under tiden det väntas på att flyttas. Det är inte vårt fel att det fanns en tidigare aktiv utflyttare på adressen, som du skall flytta ditt bredband till.

Wh00t? Man blir ju tämligen förbannad.. Tyken jävel!
Att han dessutom vägrar att svara på dina frågor och istället stänger chatten i ansiktet på dig känns inte helt OK...

Ja det där kändes lite konstigt.. Jag hade samma långa leveranstid när jag flyttade och det inte fanns fiber, så jag ringde bredbandsbolaget istället. Att du ska få betala för något dom inte kopplat in känns ju inte helt okej.. Det är ju om än mindre ditt fel att det fanns en tidigare aktiv utflyttare, vad det nu betyder i praktiken...

Permalänk
Medlem

Att man blir utan ADSL i typ en månad vid flytt är väll standard? Kommer ihåg vänner från skoltiden (ca 10 år sedan) som skulle flytta under sommarlovet. Halva sommaren var förstörd direkt då vi inte kunde lira CS på kvällarna...

Men jag hade nog inbillat mig att det skulle skett några framsteg angående inkopplingstid 2015.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Vill bara flika in att jag har inget annat än bra att säga om chatten och folket där.
Använder mig nästan uteslutande av den nu och det funkar kanon, i allt från fakturaärende till felsökande. Snabbt går det också till skillnad från att ringa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Ja det där kändes lite konstigt.. Jag hade samma långa leveranstid när jag flyttade och det inte fanns fiber, så jag ringde bredbandsbolaget istället. Att du ska få betala för något dom inte kopplat in känns ju inte helt okej.. Det är ju om än mindre ditt fel att det fanns en tidigare aktiv utflyttare, vad det nu betyder i praktiken...

Skulle han byta operatör i detta läget så skulle han väl sannolikt åka på tre månaders uppsägningstid på sitt Telia-abonnemang... Så lite pest eller kolera där. Troligen skulle väl heller inte den nya operatören kunna koppla in honom så länge Telia är med i bilden?

Skrivet av 2000+:

Att man blir utan ADSL i typ en månad vid flytt är väll standard? Kommer ihåg vänner från skoltiden (ca 10 år sedan) som skulle flytta under sommarlovet. Halva sommaren var förstörd direkt då vi inte kunde lira CS på kvällarna...

Men jag hade nog inbillat mig att det skulle skett några framsteg angående inkopplingstid 2015.

När jag flyttade 2007 fick jag mitt ADSL inkopplad bara några dagar efter jag flyttade in. BBB strulade däremot med att skicka aktiveringskoder till min adress och skickade dem fel tre gånger till en adress jag inte hade haft sedan 2004... Detta trots att jag bett dem ta bort den adressen ur sitt system vid varje tillfälle och vid varje tillfälle bekräftade de att de tagit bort adressen... Nötter! =P

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Herregud, 11 dagar utan internet. Snacka om att människor inte klarar sig nuförtiden.

On-topic: Vad de ovan inte nämnt som jag förstår att du reagerar på är att de har lovat att installera det den sjätte juli vilket är jävligt dåligt i så fall men chattsupporten skötte han klanderfritt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Skrivet av 2000+:

Att man blir utan ADSL i typ en månad vid flytt är väll standard? Kommer ihåg vänner från skoltiden (ca 10 år sedan) som skulle flytta under sommarlovet. Halva sommaren var förstörd direkt då vi inte kunde lira CS på kvällarna...

Men jag hade nog inbillat mig att det skulle skett några framsteg angående inkopplingstid 2015.

Fiber fungerar bättre

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ser inget direkt fel i hur han skötte sig i chatten, sen kanske Telia som företag kan bättre sig på ett antal punkter men det är en annan fråga (inget han kunde ändrat på i chatten).

Känns mer som bortskämda/krävande 90-talister är problemet ;).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowNalle:

Prolog
Jag har nyligen flyttat till en annan lägenhet i samma stad, jag valde att flytta med mitt Telia abonnemang (VDSL) då jag inte kan ha fiber på nya adressen. I samband med flytten ringde jag Telia lite mer än 1 månad innan för att berätta detta, anledningen var att få en snabb och smärtfri flytt.
Ett flertal gånger ringde de tillbaka till mig och bekräftade att mitt nyvarande bredband skulle bli aktivt den 6 Julie. Flytten bar av och den 6 Julie startade jag upp modemet för att se så där fanns signal. Men ikke där fanns! Jag tog kontakt med Telia chattsupport och här nere kan ni se vår diskussion.

10:36:00 Chatten är placerad i kö

Vi vill gärna veta hur du upplever vår kundservice!
Efter att chatten är avslutad får du möjlighet att besvara 3 st. korta frågor.
10:36:16 Din rådgivare Fredrik har kommit in i chatten
10:36:16 Fredrik Hej och välkommen till kundservice!
Vad kan jag hjälpa dig med?
10:36:27 Hampus hEJ
10:36:42 Hampus Jag ringde er för någon månad sedan och berättade att jag skulle flytta
10:37:19 Hampus Då berättade jag när jag ville mitt bredband skulle flytta vart det skulle flyttas. Detta skulle inte vara några problem och var det problem skulle ni kontakta mig
10:37:54 Hampus Ni kontaktade mig för att bekräfta beställningen och jag fick då höra att det inte gick att koppla på mig då det jacket var upptaget
10:38:22 Hampus Jag tog kontakt med dåvarande hyresgäst som berättade att det var uppsagt till den 30/6. Denna informationen gav jag er
10:38:44 Hampus Sedan hörde ni inte av er utan ni trodde det skulle flyta på så jag kunde få min uppkoppling inkopplad den 6/7
10:38:47 Fredrik Okej, jag ser att vi har skickat sms till dig med tidigaste datumet vi kan koppla in detta åt dig.
10:39:06 Hampus Idag mottog jag ett sms från er att ni kommer koppla in med den 17/7...
10:39:16 Hampus precis
10:39:36 Hampus Så med andra ord var det meningslös jobb jag gjorde till er för att det skulle gå smidigt
10:40:10 Fredrik Detta var p.g.a att det fanns redan en aktiv utflyttare på adressen, därför kunde vi inte koppla in det tidigare åt dig.
10:40:53 Hampus jo men den upphörde den 30/6 och som jag uppfattade skulle detta inte stula till det
10:41:16 Fredrik Vi har tyvärr ingen möjlighet att koppla in det tidigare än detta datum åt dig.
10:41:54 Hampus Okej, om jag vänder mig till en annan operatör har jag då möjlighet att få det påkopplat tidigare?
10:42:49 Fredrik Om du vänder dig till en annan operatör så får du kolla med om om dom kan koppla in bredband via koppar tidigare.
10:42:59 Fredrik Men kan inte tänka mig att dom kan göra det tidigare
10:43:11 Fredrik Då dom använder sig av samma teknik.
10:43:41 Hampus Jo, men de kanske är mer måna om att hjälpa sina kunder
10:44:29 Fredrik Men vi kan inte koppla in detta tidigare åt dig hampus.
10:44:36 Fredrik Då skulle vi såklart ha gjort det.
10:44:42 Fredrik Men något annat som jag kan hjälpa dig med?
10:45:10 Hampus Bara nyfiken, blir jag debiterad för de dagarna jag är utan internet?
10:46:02 Fredrik Du blir debiterad för detta under tiden det väntas på att flyttas. Det är inte vårt fel att det fanns en tidigare aktiv utflyttare på adressen, som du skall flytta ditt bredband till.
10:46:30 Hampus Men om jag ringer er och reklamerar en inkoppling så vet jag att ni skickar en ericsson tekniker inom 24h, detta visar bara på att jag inte är prioriterad.
10:47:06 Fredrik Men vi kan inte koppla in ditt bredband tidigare än detta datum. Det tar tid att ordna med en flytt och installation av adsl i ejn bostad.
10:47:16 Fredrik Det är inte som fiber som går att koppla igång på en gång.
10:47:18 Fredrik Tyvärr.
10:47:50 Hampus Nej, men faktum kvarstår att lägger man en reklamation på en inkoppling så lagar en tekniker det inom 24 timmar.
10:48:13 Hampus Så det går att lösa - handlar bara om byrokrati...
10:48:19 Fredrik Men en tekniker kan inte koppla in detta tidigare åt dig om du lägger en reklamation på detta.
10:48:52 Fredrik Det datum som vi har givit dig med inkopplingsdatum, är det tidigaste som vi kan ordna det åt dig.
10:49:28 Hampus Är porten ledig i DSLAMen nu?
10:49:45 Hampus I så fall kunde ju samma tekniker som kopplade bort gamla kunden koppla på mig?
10:52:33 Fredrik Detta går tyvärr inte att koppla in med dagens datum. Det datum som du har fått är det tidigaste datumet vi kan koppla in det åt dig. Det svar jag har givit dig är det svar vi har att ge i ditt ärende.
10:55:25 Fredrik Det tar minst 8-10 arbetsdagar att flytta dina tjänster från en adress till en annan.
10:55:58 Hampus Men det besvarar inte min fråga om porten är ledig eller ej. Förra hyresgästen sa upp sitt abonnemang den 30. Det var 5 arbetsdagar sedan. Skanova har 5 dagar på sig att åka ut efter lagd beställning. Så jag ser inte varför det inte redan är inkopplat. Jag vet att det går att f få ut en tekniker som gör det under morgondagen, det handlar bara om att ni inte vill skicka ut det då ni vill samla på er ett gäng jobb han kan göra samtidigt, för att få ner priset för teknikern. Men iblabd måste man kosta på sig lite för att få nöjda kunder...
11:00:20 Hampus Så hur löser vi detta?
11:05:13 Fredrik Kontaktar leveranssupport just nu för bredband för att få mer info att ge dig i ditt ärende gällande flytt.
11:05:37 Hampus Kanon! Jag avvaktar svar
11:06:23 Fredrik Men det finns ingen möjlighet till att koppla in det tidigare så du vet. Avvaktar på svar från dom.
11:08:58 Hampus Då skulle jag vilja veta varför det inte går. Är det för att alla tekniker är på semster, eller för att det råkar stå på något papper att man inte får göra så?
11:09:18 Hampus Det luktar nämligen byråkrati...
11:17:02 Fredrik Har du namn på utflyttaren på adressen?
11:17:38 Hampus Kan det stå på *******?
11:18:05 Fredrik Är det en enkel villa eller är fastigheten uppdelad?
11:18:31 Hampus Fastigheten är uppdelad
11:23:31 Fredrik Tidigare utflyttarens bredband låg inte på Telias utrustning utan på en egen utrustning, därför tar det längre tid för en tekniker att koppla in det. Så vi kan inte koppla in detta tidigare enligt den information jag har fått av flyttgruppen av bredband.
11:24:05 Fredrik Så det svar jag har givit dig, är det vi kan ge dig. Jag får önska dig en fin dag.
11:26:24 Hampus Vad menar du med egen utrustning? Annan ISPs DSLAM? Vi har ju en lokal ISP i stan med egna DSLAMar. Är de så att det är de som inte beställt urkoppling?
11:27:30 Hampus Förstår inte heller hur det kan ta längre tid. Bägge DLSMAar ligger väl i samma fysiska byggnasd, så det är baras för en tekniker att flytta koppasrn från en DSLAM till en annan. Borde inte ta mer än, låt oss säga, 2 minuter extra?
11:35:35 Fredrik Jag har tagit dina synpunkter vidare gällande detta. Men det svar jag har givit dig gällande en flytt av bredband går inte att flytta tidigare än det datum vi har givit dig. Jag får önska dig en trevlig dag och denna chatt stängs ner.
11:35:36 Fredrik

11:35:36 Tack för att du kontaktar oss via chatt!

Jag skulle uppskatta om du ville svara på 3 st. frågor kring mitt bemötande.
Frågorna hittar du genom att klicka här

Hälsningar Fredrik

Chatten är avslutad

Avslutningsvis känner jag att dels väljer han att inte svara på mina frågor, dessutom får jag känslan att han tycker att det är inte deras problem att kunden ska få betala för 17 dagars bredband utan att kunna nyttja det. Dessutom fick jag känslan av att han var väldigt otrevlig.

Vad tycker ni är detta rätt?

Självklart kan de inte skicka ut tekniker varje gång någon inte orkar vänta. Det är ju samma för alla. Sedan rent kostnadsmässigt hade flytt och installationer kostat mycket pengar som det skulle varit så att man kunde begära ut en tekniker direkt för såna här saker.

Jag förstår dig och du har delvis rätt i sak, men det hade aldrig fungerat på ditt sätt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowNalle:

Avslutningsvis känner jag att dels väljer han att inte svara på mina frågor, dessutom får jag känslan att han tycker att det är inte deras problem att kunden ska få betala för 17 dagars bredband utan att kunna nyttja det. Dessutom fick jag känslan av att han var väldigt otrevlig.

Vad tycker ni är detta rätt?

Jag tycker inte att Telias representant var otrevlig, snarare tvärtom. Han var tålmodig och förklarade sakligt, flera gånger, att det inte gick att koppla in tidigare än det datum du redan fått. Byt operatör om du är missnöjd.

Permalänk
Medlem

@SnowNalle:

Fredrik skötte sig bra enligt mig, vad du bör tänka på är att Fredrik har folk ovanför sig och att det inte är hans fel att det inte går att lösa, han gör bara som han blivit tillsagd. Har själv jobbat i support och ibland vill kunder ha löst saker som faktiskt inte går och vägrar ge sig. Det handlar inte om att man inte vill hjälpa, det handlar om att man inte kan. Dock kan jag tycka att Fredrik skrev lite konstigt stundvis, det vara många "men" vilket är lite slappt. Och helst vill man undvika ordet "tyvärr" enligt mig då det har en väldigt negativ klang. Telia chatten är inte snåla, det är telia isåfall. Ring nästa gång, har aldrig suttit på chattsupport men sinnesstämningar framgår ju inte riktigt på chatt och smileys är inte ok att använda så det får ju en ganska grå ton rätt igenom och kan uppfattas som nonchalant och otrevligt. Känns som att det är lättare att få sin vilja igenom över telefon.

Vet att en kompis till mig blev av med internet i två veckor och fick ett usb-modem 3g för den tiden. Så tycker ju dom kunde klippt av halva månadsdebiteringen iallafall..

Visa signatur

Chassie: Cooler Master Storm Scout. CPU: Intel Core I5 2500K @ 3.3 Ghz. RAM: Corsair Vengeance 2x4gb 1600mhz. MK: MSI P67A-GD65. PSU: Corsair cx 500w v2. GPU: GeForce GTX 560 Ti. HDD: 1 Tb WD green 64mb cache. Monitor: Samsung Syncmaster P2450

Permalänk
Medlem

Personlig åsikt.. Tycker jag att du var otrevlig..
Han svarar inte på dina frågor? Really? Han svara ju dig varje gång du kom med något nytt, och att blanda in byråkrati i de hela o säga att det är si o så, och att du inte är prioriterad, är som att slänga rasist kortet ifall man inte får sin burgare i rätt tid i Mcdonalds.. Seriöst?

Han sa ju, att det är omöjligt o koppla in den tidigare. Han sa också att du kommer debiteras. Han förklarade varför det tog lång tid, och att skapa en tråd den 14/7 när du får internet den 17/7... Bara o blinka o bam den 17e är redan här..

För övrigt, så störde jag mig riktigt mycket när du sa:
" Jo, men de kanske är mer måna om att hjälpa sina kunder "

Sen värsta av allt avslutar du med en smile.. Liksom seriöst -.-

Hata mig inte nu, för jag vill helst inte ha argument eller fiender på Swec.. men tycker att du tog hand om detta urdåligt.. istället för att bråka om de hade jag kanske försökt få han att hjälpa mig med typ fakturan och få en liten rabatt för månaden jag inte använde den, för jag tror chansen är större att de hade hjälpt dig med det än detta..

Permalänk
Medlem

@SnowNalle:

Du ansöker om en fakturaändring retroaktivt, så du får någon slags kompensation.
Jag har suttit i samma situation vid en flytt. Förra hyresgästen hade inte blivit urkopplad, det tog dem 2 veckor att hitta rätt.
Jag förstår din situation, men tagga ner! Dont shoot The messenger.
Jag tycker att det var du som betedde dig under all kritik i denna konversation.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk

Okej, jag förstår mångas tankesätt här. Dock anledningen till att jag är arg är att Telia går ut 1 månad innan och lovar mig att dom löser det trotts att jag säger till dom att det finns redan en koppling som är aktiv till den 30/6.
"Det är inga problem vi kopplar på dig den 6/7"

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Herregud, 11 dagar utan internet. Snacka om att människor inte klarar sig nuförtiden.

On-topic: Vad de ovan inte nämnt som jag förstår att du reagerar på är att de har lovat att installera det den sjätte juli vilket är jävligt dåligt i så fall men chattsupporten skötte han klanderfritt.

11 dagar utan internet som man betalar för btw. Men visst du kanske kan skicka några hundralappar via swish till mig om du är så glad att betala för inget.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Givetvis att man kan vara utan bredband ett par dagar vid flytt, men att Telia lovar ett datum - sen inte håller det och vägrar ge en förklaring på varför de inte kunde hålla datumet - och dessutom kräver betalt för den tiden kan väl inte vara OK?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowNalle:

Okej, jag förstår mångas tankesätt här. Dock anledningen till att jag är arg är att Telia går ut 1 månad innan och lovar mig att dom löser det trotts att jag säger till dom att det finns redan en koppling som är aktiv till den 30/6.
"Det är inga problem vi kopplar på dig den 6/7"

Detta gäller enbart på en tom adress. Jag ringde Telia första gången 3 månader innan och frågade hur det var, och i samband med detta ordnade jag allt med flytt, gav dem adress och tid för flytt etc. Jag ringde upp dem sedan i tvåveckors-intervaller för att se hur allt går. Men det är det att dem får inte koppla in dig före ditt inflyttsdatum, de är knappt att de får söka på den adressen i förväg, det är därför det blir såhär. När datum för flytt kommer, då upptäcker dem att det finns/har precis funnits en aktiv. Koppling där om måste då rota lite mer i allt. Sen måste väl även Skanova få ha lite semestertider där allt tar lite längre tid? Allt är inte Telias fel.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Kanske hade den tidigare hyresgästen en annan operatör än Telia. Telia kan då inte bara gå dit och rycka ur tåtarna innan den leverantören har gjort sitt. Antagligen hade Telia kunnat leverera på utsatt datum om allt gått som det skulle men har inte tidigare bredband kopplats bort kan de väl inte göra något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowNalle:

Okej, jag förstår mångas tankesätt här. Dock anledningen till att jag är arg är att Telia går ut 1 månad innan och lovar mig att dom löser det trotts att jag säger till dom att det finns redan en koppling som är aktiv till den 30/6.
"Det är inga problem vi kopplar på dig den 6/7"

Håller med dig. Ifall dom inte klarar att leverera varan inom utsatt tid så ska dom fan inte ha en krona för tiden utan nät.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem

Fredrik skötte sitt jobb. Men han ska ju inte behöva betala för de dagar han inte har möjlighet att använda bredbandet.
Dom sa ju faktiskt att han skulle få sitt bredband den 6:e.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Kanske hade den tidigare hyresgästen en annan operatör än Telia. Telia kan då inte bara gå dit och rycka ur tåtarna innan den leverantören har gjort sitt. Antagligen hade Telia kunnat leverera på utsatt datum om allt gått som det skulle men har inte tidigare bredband kopplats bort kan de väl inte göra något.

Precis min tanke, och vad jag kan se i chatten så ställde TS den frågan till Telia - som vägrade svara på det utan stängde istället chatten:

11:26:24 Hampus Vad menar du med egen utrustning? Annan ISPs DSLAM? Vi har ju en lokal ISP i stan med egna DSLAMar. Är de så att det är de som inte beställt urkoppling?
...
11:35:35 Fredrik Jag har tagit dina synpunkter vidare gällande detta. Men det svar jag har givit dig gällande en flytt av bredband går inte att flytta tidigare än det datum vi har givit dig. Jag får önska dig en trevlig dag och denna chatt stängs ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snövit:

Detta gäller enbart på en tom adress. Jag ringde Telia första gången 3 månader innan och frågade hur det var, och i samband med detta ordnade jag allt med flytt, gav dem adress och tid för flytt etc. Jag ringde upp dem sedan i tvåveckors-intervaller för att se hur allt går. Men det är det att dem får inte koppla in dig före ditt inflyttsdatum, de är knappt att de får söka på den adressen i förväg, det är därför det blir såhär. När datum för flytt kommer, då upptäcker dem att det finns/har precis funnits en aktiv. Koppling där om måste då rota lite mer i allt. Sen måste väl även Skanova få ha lite semestertider där allt tar lite längre tid? Allt är inte Telias fel.

Telia kunde dock skickat sitt SMS med denna info åtminstone dagen innan. Vilket väl kanske är det enda man kan klaga på egentligen. Hade TS haft lite vänligare ton hade det säkert inte varit några större problem att få avdrag för denna tiden på nästa faktura heller och det är väl kanske den biten han bör fokusera på nu istället. -Ringa kundtjänst och höra om de inte kan göra någonting åt nästa faktura då han inte kunnat nyttja sin tjänst under drygt en halv månad.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |