Moderkort trasigt ifrån leverantör; MSI Z97-S02
Hejsan, jag har nyligen köpt ett nytt moderkort som kom till mig trasigt. Jag är hyffsat kunnig inom datorer då jag har gått utbildning inom EL-Energi med inriktning programmering & nätverks administration, där höll vi på en hel del med att bygga datorer osv.
Jag beställde ett nytt moderkort, ram och CPU ifrån Inet denna veckan, mina förhoppningar var att jag skulle kunna fräscha upp datorn lite.
Jag hämtade sakerna ifrån ICA på fredag eftermiddag efter jobbet och började montera ner det jag hade innan, och montera upp det nya. Jag följde instruktionerna hur jag skulle installera moderkortet väldigt noggrant och tillslut så var jag färdig med att installera allt i moderkortet, men när jag försökte starta datorn så fick jag inte upp någon bild, jag försökte med allt, byta plats på ram-minne, testa med andra ram-minne, jag testade till och med att sätta in grafikkortet och ram i en annan dator för att se om det var felet, och nej, det funkade galant. Efter jag testade att byta hårddisk för att få fram bild och det inte funkade, började jag smått att tappa tålamodet... Jag hade hållt på i flera timmar med att få igång datorn. Jag fick inte ens upp någon BIOS, och det var väll där det tände något lampa att det kanske var moderkortet det var fel på efter jag felsökt allt det andra. Dock under denna period så tog jag inte bort processorn en ända gång ifrån moderkortet.
På lördagen denna veckan så ringde jag till Inet kundservice och berättade om mitt problem, och dem ville att jag skulle göra en felanmälan eller åka till en butik så dem fick kolla på det där, så jag satte mig i bilen och körde ner till Malmö för att få problemet uppkollat. När jag kom in i butiken så möts jag av en ung kille och en lite äldre som felsökte moderkortet i datorn, först började dem kolla på distanserna men jag visste om att det inte var felet för jag hade installerat det enligt manualerna, hur som helst, han plocka bort processorn och kolla och såg att en eller två pins var böjda, och började direkt lägga skulden på att det var helt klart mitt fel att dem var böjda. Jag var hur försiktig som helst, jag hade ju gjort detta många gånger innan, jag vet att det är ett känsligt område. Iallafall, dem skicka iväg mig igen med information om att jag var tvungen till att köpa ett nytt moderkort för att det var helt klart mitt fel att pinsen var böjda och det gick inte att fixa påpekade dem.
När jag kommer hem och sätter mig ner med moderkortet och plockar av processorn själv ser jag att det är en pin som är helt intryckt, och endast en pin, inte flera, utan endast 1. Den är inte böjd, utav den är intryckt där dem sitter fast.
Jag vet inte men denna servicen är det värsta jag varit med om, jag har handlat många gånger utav Inet utan några problem, och så fort något sånt här händer så blir man bemött på det här viset.
Han som stod i kassan påpekade ofta att jag borde köpa ett nytt moderkort men man är ju inte så sugen på det efter man precis lagt ner pengar på ett helt nytt.
När jag väl kommit hem, frustrerad över det bemötande inet givit mig vid mitt besök, så googlar jag efter liknande problem där MSI's pins är böjda så hittar jag flera stycken i liknande situationer.
( http://www.sweclockers.com/forum/trad/1257583-kompis-har-bojd...
Men nu vet jag inte riktigt vad jag skall göra då jag nu sitter här med ett moderkort som varit trasigt redan innan köp.
Jag vänder mig därför till er på Sweclockers som kanske har hamnat i en liknande situation och hur man bäst kan lösa det för att få en utbytesenhet och alternativt starta ett reklamationsärende.
Jag är väldigt tacksam för all slags hjälp och vägledning jag kan få i mitt ärende.
Med vänliga hälsningar, Andreas.