Moderkort trasigt ifrån leverantör; MSI Z97-S02

Permalänk
Medlem

Moderkort trasigt ifrån leverantör; MSI Z97-S02

Hejsan, jag har nyligen köpt ett nytt moderkort som kom till mig trasigt. Jag är hyffsat kunnig inom datorer då jag har gått utbildning inom EL-Energi med inriktning programmering & nätverks administration, där höll vi på en hel del med att bygga datorer osv.

Jag beställde ett nytt moderkort, ram och CPU ifrån Inet denna veckan, mina förhoppningar var att jag skulle kunna fräscha upp datorn lite.

Jag hämtade sakerna ifrån ICA på fredag eftermiddag efter jobbet och började montera ner det jag hade innan, och montera upp det nya. Jag följde instruktionerna hur jag skulle installera moderkortet väldigt noggrant och tillslut så var jag färdig med att installera allt i moderkortet, men när jag försökte starta datorn så fick jag inte upp någon bild, jag försökte med allt, byta plats på ram-minne, testa med andra ram-minne, jag testade till och med att sätta in grafikkortet och ram i en annan dator för att se om det var felet, och nej, det funkade galant. Efter jag testade att byta hårddisk för att få fram bild och det inte funkade, började jag smått att tappa tålamodet... Jag hade hållt på i flera timmar med att få igång datorn. Jag fick inte ens upp någon BIOS, och det var väll där det tände något lampa att det kanske var moderkortet det var fel på efter jag felsökt allt det andra. Dock under denna period så tog jag inte bort processorn en ända gång ifrån moderkortet.
På lördagen denna veckan så ringde jag till Inet kundservice och berättade om mitt problem, och dem ville att jag skulle göra en felanmälan eller åka till en butik så dem fick kolla på det där, så jag satte mig i bilen och körde ner till Malmö för att få problemet uppkollat. När jag kom in i butiken så möts jag av en ung kille och en lite äldre som felsökte moderkortet i datorn, först började dem kolla på distanserna men jag visste om att det inte var felet för jag hade installerat det enligt manualerna, hur som helst, han plocka bort processorn och kolla och såg att en eller två pins var böjda, och började direkt lägga skulden på att det var helt klart mitt fel att dem var böjda. Jag var hur försiktig som helst, jag hade ju gjort detta många gånger innan, jag vet att det är ett känsligt område. Iallafall, dem skicka iväg mig igen med information om att jag var tvungen till att köpa ett nytt moderkort för att det var helt klart mitt fel att pinsen var böjda och det gick inte att fixa påpekade dem.

När jag kommer hem och sätter mig ner med moderkortet och plockar av processorn själv ser jag att det är en pin som är helt intryckt, och endast en pin, inte flera, utan endast 1. Den är inte böjd, utav den är intryckt där dem sitter fast.

Jag vet inte men denna servicen är det värsta jag varit med om, jag har handlat många gånger utav Inet utan några problem, och så fort något sånt här händer så blir man bemött på det här viset.
Han som stod i kassan påpekade ofta att jag borde köpa ett nytt moderkort men man är ju inte så sugen på det efter man precis lagt ner pengar på ett helt nytt.

När jag väl kommit hem, frustrerad över det bemötande inet givit mig vid mitt besök, så googlar jag efter liknande problem där MSI's pins är böjda så hittar jag flera stycken i liknande situationer.
( http://www.sweclockers.com/forum/trad/1257583-kompis-har-bojd...

Men nu vet jag inte riktigt vad jag skall göra då jag nu sitter här med ett moderkort som varit trasigt redan innan köp.

Jag vänder mig därför till er på Sweclockers som kanske har hamnat i en liknande situation och hur man bäst kan lösa det för att få en utbytesenhet och alternativt starta ett reklamationsärende.

Jag är väldigt tacksam för all slags hjälp och vägledning jag kan få i mitt ärende.

Med vänliga hälsningar, Andreas.

Permalänk
Inaktiv

Du tror att moderkortet kom trasigt från leverantör, statistiken säger dock det motsatta när det gäller böjda cpu pinns. Eftersom du inte gjorde en kontroll innan så är det nog ganska kört, det finns flera som påstår sig ha kontrollerat innan de monterade cpun och de har ett stort problem att få ut något. (då majoritet av dessa troligen ljuger, men det blir i alla fall ett ord emot ord situation)

Inet gjorde ett uttalande här om deras ståndpunkt:
#14976824

Och jag vet inget datorfirma som tillåter byta av moderkort med böjda pinns utan väldigt bra ursäkter då datorfirman får stå för hela kostnaden själv. Så jag tycker det är fel att klaga på Inet denna gång, då andra butiker vad jag vet skulle bete sig likadant.

Nå det finns många guider på hur man kan böja tillbaka pinnar och självklart innebär detta risker, så det är en övervägning man får ta.

Permalänk
Medlem

Kan du inte lägga upp någon bild så man får se hur pass intryckt pinnen är? Svårt att uttala sig annars om det rör sig om ett handhavande fel eller inte.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

@Azeth: Kort: Du är körd.

Långt: Oj, att du har mage att klaga på Inet på Sweclockers. Nej, men skall man kunna få en fördelaktig lösning på böjda/intryckta eller på annat sätt åverkade pins så krävs nog att man gör en seriös unboxing video. Normala är (troligtvis) att konsument har varit okunnig/oförsiktig/haft oflyt. Säkerligen så även i ditt fall, även fast du inte kan förstå hur så kan vara fallet. Dock haft liknande fall med Inet. Dock var det en av dem ihopbyggd dator. Tog ändå mycket tid och arbete innnan det fixades...

Och skulle också gärna se några bra bilder på skadan.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Avstängd

Jag har länge undrat hur man lyckas böja "cpu-pinnarna"?

Ursäkta sarkasmen, men det måste ju faktiskt vara något av en bedrift att faktiskt lyckas med detta?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

Nu är jag ingen datakunnig snille eller kan för den delen montera ihop en dator men jag har för ca 10 år sedan böjt tillbaks åtskilliga cpu pins på en gammal P4 2,8 533Fsb prolle. På den prollen sitter pinsen på själva processorn och jag böjde säkert uppemot 10 pins i det ena hörnet men med pincett eller synål böjde jag tillbaks pinsen och datorn funkade felfritt (nja jag gjorde inga cpu-tester eller dylikt) men jag märkte inga blåskärmar eller sånt. Nu kanske en modernt moderkort med pinsen på sockeln inte är jämförbar men ändå.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azeth:

Hejsan, jag har nyligen köpt ett nytt moderkort som kom till mig trasigt. Jag är hyffsat kunnig inom datorer då jag har gått utbildning inom EL-Energi med inriktning programmering & nätverks administration, där höll vi på en hel del med att bygga datorer osv.

Jag beställde ett nytt moderkort, ram och CPU ifrån Inet denna veckan, mina förhoppningar var att jag skulle kunna fräscha upp datorn lite.

Jag hämtade sakerna ifrån ICA på fredag eftermiddag efter jobbet och började montera ner det jag hade innan, och montera upp det nya. Jag följde instruktionerna hur jag skulle installera moderkortet väldigt noggrant och tillslut så var jag färdig med att installera allt i moderkortet, men när jag försökte starta datorn så fick jag inte upp någon bild, jag försökte med allt, byta plats på ram-minne, testa med andra ram-minne, jag testade till och med att sätta in grafikkortet och ram i en annan dator för att se om det var felet, och nej, det funkade galant. Efter jag testade att byta hårddisk för att få fram bild och det inte funkade, började jag smått att tappa tålamodet... Jag hade hållt på i flera timmar med att få igång datorn. Jag fick inte ens upp någon BIOS, och det var väll där det tände något lampa att det kanske var moderkortet det var fel på efter jag felsökt allt det andra. Dock under denna period så tog jag inte bort processorn en ända gång ifrån moderkortet.
På lördagen denna veckan så ringde jag till Inet kundservice och berättade om mitt problem, och dem ville att jag skulle göra en felanmälan eller åka till en butik så dem fick kolla på det där, så jag satte mig i bilen och körde ner till Malmö för att få problemet uppkollat. När jag kom in i butiken så möts jag av en ung kille och en lite äldre som felsökte moderkortet i datorn, först började dem kolla på distanserna men jag visste om att det inte var felet för jag hade installerat det enligt manualerna, hur som helst, han plocka bort processorn och kolla och såg att en eller två pins var böjda, och började direkt lägga skulden på att det var helt klart mitt fel att dem var böjda. Jag var hur försiktig som helst, jag hade ju gjort detta många gånger innan, jag vet att det är ett känsligt område. Iallafall, dem skicka iväg mig igen med information om att jag var tvungen till att köpa ett nytt moderkort för att det var helt klart mitt fel att pinsen var böjda och det gick inte att fixa påpekade dem.

När jag kommer hem och sätter mig ner med moderkortet och plockar av processorn själv ser jag att det är en pin som är helt intryckt, och endast en pin, inte flera, utan endast 1. Den är inte böjd, utav den är intryckt där dem sitter fast.

Jag vet inte men denna servicen är det värsta jag varit med om, jag har handlat många gånger utav Inet utan några problem, och så fort något sånt här händer så blir man bemött på det här viset.
Han som stod i kassan påpekade ofta att jag borde köpa ett nytt moderkort men man är ju inte så sugen på det efter man precis lagt ner pengar på ett helt nytt.

När jag väl kommit hem, frustrerad över det bemötande inet givit mig vid mitt besök, så googlar jag efter liknande problem där MSI's pins är böjda så hittar jag flera stycken i liknande situationer.
( http://www.sweclockers.com/forum/trad/1257583-kompis-har-bojd...

Men nu vet jag inte riktigt vad jag skall göra då jag nu sitter här med ett moderkort som varit trasigt redan innan köp.

Jag vänder mig därför till er på Sweclockers som kanske har hamnat i en liknande situation och hur man bäst kan lösa det för att få en utbytesenhet och alternativt starta ett reklamationsärende.

Jag är väldigt tacksam för all slags hjälp och vägledning jag kan få i mitt ärende.

Med vänliga hälsningar, Andreas.

Skulle säga att du är körd, bit i det sura äpplet - köp ett nytt moderkort.

Skrivet av Funnyvlad:

Nu är jag ingen datakunnig snille eller kan för den delen montera ihop en dator men jag har för ca 10 år sedan böjt tillbaks åtskilliga cpu pins på en gammal P4 2,8 533Fsb prolle. På den prollen sitter pinsen på själva processorn och jag böjde säkert uppemot 10 pins i det ena hörnet men med pincett eller synål böjde jag tillbaks pinsen och datorn funkade felfritt (nja jag gjorde inga cpu-tester eller dylikt) men jag märkte inga blåskärmar eller sånt. Nu kanske en modernt moderkort med pinsen på sockeln inte är jämförbar men ändå.

Inte riktigt jämförbart, mkt värre att böja tillbaka pins på moderkortet än de gamla som satt på processorns undersida. Det går men är betydligt svårare.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem

Då var vi där igen...
Sitt inte här och sök sympati. Gör en anmälan till ARN så får de bestämma vem som har rätt eller fel. Våra åsikter vem som har rätt eller fel betyder föga.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Skrivet av f@boy:

Då var vi där igen...
Sitt inte här och sök sympati. Gör en anmälan till ARN så får de bestämma vem som har rätt eller fel. Våra åsikter vem som har rätt eller fel betyder föga.

Tror inte ARN ens tar i dessa ärenden då de förmodligen anser det helt otroligt att det har hänt i fabrik. Har inte hittat ett enda prejudicerande fall hos ARN gällande detta.

Edit: förmodligen

Permalänk
Medlem

Tråkigt men efter allt man läser om detta idag så måste man nästan inspektera socket innan man monterar CPU, ja t.o.m innan du ens öppnar CPU kartongen skulle jag säga för då är det nog iaf lite svårare för återförsäljaren att påstå att du monterat CPU och dom får så lov att börja kika närmare på det.

Med det sagt så har jag själv råkat ut för nyköpt moderkort med någon pin böjd, inte ens första gången faktiskt men det tillhör ändå undantagen måste jag säga och ifall det är ifrån fabrik el folk som lämnat tillbaka varor vet jag ej? Det är ju bevisat att återförsäljare ibland gör så oavsett vad dom lovar, oavsett vad regler säger om saken. Har till 100% köpt produkter som folk lämnat tillbaka för kan se på kartongen att den varit öppnat och någon gång t.o.m sata påsar inuti som rivits upp fast det var på Netonnet och hade inga problem att byta där iaf efter att ha påpekat det så det är nog upp till individen/säljaren men det roliga är att han för mig erkände att det är inte direkt är första gången nya moderkort kommer så till slutkund. Vet inte hur jag ska tolka det men tyckte det lät lite lurigt för det lär ju sätta käppar i hjulen för många konsumenter om det är sant?

Kan ju även vara svårt att veta själv om du inte inspekterat socket innan montering vilket torde göra allt mycket svårare kan jag tänka mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Nu är jag ingen datakunnig snille eller kan för den delen montera ihop en dator men jag har för ca 10 år sedan böjt tillbaks åtskilliga cpu pins på en gammal P4 2,8 533Fsb prolle. På den prollen sitter pinsen på själva processorn och jag böjde säkert uppemot 10 pins i det ena hörnet men med pincett eller synål böjde jag tillbaks pinsen och datorn funkade felfritt (nja jag gjorde inga cpu-tester eller dylikt) men jag märkte inga blåskärmar eller sånt.

Jag har 10 Xeon CPU'er (Socket 603/604) som Tullen bestämde sig för att de var tvungna att kontrollera, med resultatet att de alla hade krokiga ben när de kom fram. Och inte enstaka. Jag riktade upp alla benen, och stoppade dem i sina nya hem. De har varit i kontinuerlig drift sedan dess fram tills helt nyligen. Utan problem. Men benen här är mycket grövre än benen i dagens socklar. Ovanpå det så ska de benen ner genom ett hål, och sen kläms de åt, från sidan. Dagens socklar för det mekaniska trycket ovanifrån.
Situationen är med andra ord ganska annorlunda. Det till trots, så ska det gå att rikta upp enstaka ben.

Det jag inte fattar, är hur någon lyckas skada ett enstaka ben. Det faller på sin egen orimlighet, och jag misstänker faktiskt att det finns folk som nekas reklamationer trots att de är oskyldiga. Jag hade vänt mig till konsumentombudsmannen, och om återförsäljaren inte vill följa lagen och ge mig min reklamation, får de allt vackert trolla fram bilderna som det hävdas att tillverkarna tar på fabriken, samt visa att moderkortet inte varit i någon annans händer innan det hamnade i mina. Det börjar helt enkelt bli för vanligt att skadorna är av en art som jag har svårt att se människor åstadkomma...
Vad tror de att man gjort egentligen? Hämtat en synål, och tryckt ner en ensam pinne? Om du tappat CPU'n mot pin'sen, tappat något på pin'sen, klämt något mellan CPU'n och sockeln, eller rent av kört fingrarna i pin'sen, så hade det inte rört sig om enstaka pin's som flyttat sig.

Jag vet så klart inte, men jag tycker det låter jävligt otroligt. Enda lösningen är så klart att vägra köpa varor som inte har tillverkarens plombering, obruten, på förpackningen, och att filma uppackningen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Ska vara ärlig så gilla jag inte Intels socklar se man inte upp så är det lätt att skada pinnarna vid montering och av montering av cpu . Har arbetat med att bygga datorer så jag har monterat många cpun.
Intels sockel dom har nu vete katten om man kan räta skadade pin på gäller nog att ha fina saker och stadig hand

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har 10 Xeon CPU'er (Socket 603/604) som Tullen bestämde sig för att de var tvungna att kontrollera, med resultatet att de alla hade krokiga ben när de kom fram. Och inte enstaka. Jag riktade upp alla benen, och stoppade dem i sina nya hem. De har varit i kontinuerlig drift sedan dess fram tills helt nyligen. Utan problem. Men benen här är mycket grövre än benen i dagens socklar. Ovanpå det så ska de benen ner genom ett hål, och sen kläms de åt, från sidan. Dagens socklar för det mekaniska trycket ovanifrån.
Situationen är med andra ord ganska annorlunda. Det till trots, så ska det gå att rikta upp enstaka ben.

Det jag inte fattar, är hur någon lyckas skada ett enstaka ben. Det faller på sin egen orimlighet, och jag misstänker faktiskt att det finns folk som nekas reklamationer trots att de är oskyldiga. Jag hade vänt mig till konsumentombudsmannen, och om återförsäljaren inte vill följa lagen och ge mig min reklamation, får de allt vackert trolla fram bilderna som det hävdas att tillverkarna tar på fabriken, samt visa att moderkortet inte varit i någon annans händer innan det hamnade i mina. Det börjar helt enkelt bli för vanligt att skadorna är av en art som jag har svårt att se människor åstadkomma...
Vad tror de att man gjort egentligen? Hämtat en synål, och tryckt ner en ensam pinne? Om du tappat CPU'n mot pin'sen, tappat något på pin'sen, klämt något mellan CPU'n och sockeln, eller rent av kört fingrarna i pin'sen, så hade det inte rört sig om enstaka pin's som flyttat sig.

Jag vet så klart inte, men jag tycker det låter jävligt otroligt. Enda lösningen är så klart att vägra köpa varor som inte har tillverkarens plombering, obruten, på förpackningen, och att filma uppackningen.
B!

Håller med dig, det låter helt otroligt att endast en pin har blivit skadad, samt att sen är helt intryckt. Den skadan går ju inte att åstadkomma utan att röra andra pins. Jag tycker du skall ta det här vidare då det verkligen inte låter som att skadan är självbevållad.

TS: Du får gärna knäppa och ett kort och visa oss så vi får se hur det ser ut.

Välkommen till Sweclockers förresten!

Permalänk

märkligt hur nånting kan vara oanvänt, fullt fungerande, böjda pinnar & Defekt samtidigt.
det är ju nästan i stil med filmen Predestination där man nästan får hjärnblödning om man ska hålla koll på alla tidsresor.

En så enkel sak böj till baka pinnen då ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Synd när det händer. Svårt att veta om detta är fel från fabrik eller inte.

Jag har monterat tre datorer, som inte hade någon pin böjd vid montering och har inte vågat lyfta cpu:n efteråt.

Men hört en annan tråd där denne påstår att på något vis sockeln är felgjord (tajt på något vis, så när cpu:n sätt på plats är risken stor att pinnar böjs), men gissar moderkortstillverkarna får socklarna från intel på något vis eller underleverantör till dom.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Väldigt tråkigt när detta uppstår. Jag håller dock med Inets svar som länkats tidigare, då tillverkaren har så pass bra koll (i alla fall de största) är det verkligen sällan det finns bevis för att det skulle vara fel i produktionen. Den större chansen är som nämnts tidigare att återförsäljare säljer produkter som har lämnats in av tidigare kunder, med nytt emballage, känns lite tveksamt att detta skulle göras av Inet men vad vet jag..

Tyvärr är chansen störst att det är du själv som gjort ett misstag, hur försiktig du än varit.

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grönahunden:

märkligt hur nånting kan vara oanvänt, fullt fungerande, böjda pinnar & Defekt samtidigt.
det är ju nästan i stil med filmen Predestination där man nästan får hjärnblödning om man ska hålla koll på alla tidsresor.

En så enkel sak böj till baka pinnen då ?

Som jag förstått det så är inte böjd, den är intryckt. Alltså mosad.
Det är därför han skrivit det, det var nog därför tidigare talare frågat om han mosat den med tandpetare /synål.
Sedan har det aldrig varit fullt fungerande, det har inte ens nästan funkat.

Du borde sluta kolla på film och faktiskt läsa tråden istället.

Permalänk
Skrivet av anon128682:

Som jag förstått det så är inte böjd, den är intryckt. Alltså mosad.
Det är därför han skrivit det, det var nog därför tidigare talare frågat om han mosat den med tandpetare /synål.
Sedan har det aldrig varit fullt fungerande, det har inte ens nästan funkat.

Du borde sluta kolla på film och faktiskt läsa tråden istället.

mosad? så vad 100 pinnar ner tryckta. varför fotar TS inte av det då så man kan se hur det ser ut.

skummade igenom första inlägget lite har varit uppe hela natten orkar inte läsa en hel novell. reagerade mer på att det var så motsägelsefullt.
lite som att säga att sälja 3års gammal äppelmos aldrig öppnad möglig på toppen, fast den smakar bra.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grönahunden:

mosad? så vad 100 pinnar ner tryckta. varför fotar TS inte av det då så man kan se hur det ser ut.

skummade igenom första inlägget lite har varit uppe hela natten orkar inte läsa en hel novell. reagerade mer på att det var så motsägelsefullt.
lite som att säga att sälja 3års gammal äppelmos aldrig öppnad möglig på toppen, fast den smakar bra.

Som jag fattar det var det bara 1 pin och resterande var intakta.
Vi alla väntar på svar från TS och en bild skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Har läst en del sådana här historier och har sedan första kollat sockeln innan monteringen .Då kan jag tala sanning samt att det känns bättre. Men att bara en pin är böjd känns som tidare sagt lite lustigt. Låter mer som fabriken som åstadkommit det

Permalänk
Medlem

Så du monterade CPU och datorn funkade inte, sen monterade du isär och såg en pin böjd? Hur vet du att du själv inte gjort det? Och varför hittade du inte en böjd pin innan du monterade CPU?

Permalänk
Medlem

Om du är lite stadig på handen ska du nog klara att böja tillbaka pinsen med nål og förstoringsglas. Bit i sura äpplet och lär dig något på samma gång ;). Tar inte väldigt lång tid om det inte är allt för många pins.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

Tjenare grabbar, förlåt att jag inte svarade igår, hade en tuff arbetsdag. Iallfall, har tagit ett par bilder och här postar jag de bästa jag tagit. Som ni kan se, så fattas en pigg på yttreraden, ni kan inte ens se den bland dem andra..

http://gyazo.com/e16dc68288ec77ceb557d509ca8414d1
http://gyazo.com/03105ecc6773e2235b109c3945cb6cec

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waste:

Om du är lite stadig på handen ska du nog klara att böja tillbaka pinsen med nål og förstoringsglas. Bit i sura äpplet och lär dig något på samma gång ;). Tar inte väldigt lång tid om det inte är allt för många pins.

Som sagt, så är det endast en pin, kan kanske vara lite svårt att se på bilden att den sitter helt cp. Asså, hoppas ni förstår att det är helt omöjligt att jag kunnat göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Har läst en del sådana här historier och har sedan första kollat sockeln innan monteringen .Då kan jag tala sanning samt att det känns bättre. Men att bara en pin är böjd känns som tidare sagt lite lustigt. Låter mer som fabriken som åstadkommit det

Precis så tänkte jag.

Skrivet av Silcan:

Så du monterade CPU och datorn funkade inte, sen monterade du isär och såg en pin böjd? Hur vet du att du själv inte gjort det? Och varför hittade du inte en böjd pin innan du monterade CPU?

Det var inte direkt så att jag kollade direkt ner på pinsen och såg direkt att en pin var helt ute ur banan, man förväntar sig att sakerna ska vara funktionella när man får dem. Iallafall, man får kolla en extra gång noga innan man ser det, därför jag testade massa olika metoder innan jag åkte in till Inet för att få svar på problemet.

PS: Innan jag monterade ner datorn helt var efter jag testat en annan HDD, RAM och GPU.

Permalänk
Skrivet av Azeth:

Tjenare grabbar, förlåt att jag inte svarade igår, hade en tuff arbetsdag. Iallfall, har tagit ett par bilder och här postar jag de bästa jag tagit. Som ni kan se, så fattas en pigg på yttreraden, ni kan inte ens se den bland dem andra..

http://gyazo.com/e16dc68288ec77ceb557d509ca8414d1
http://gyazo.com/03105ecc6773e2235b109c3945cb6cec

Jag ser det inte ens. Du kan inte ta en mindre suddig bild?

Kan d försöka ringa in området annars?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jag ser det inte ens. Du kan inte ta en mindre suddig bild?

Kan d försöka ringa in området annars?

http://gyazo.com/85b504dbe130410edbbaa9221550bc52

Förlåt, har ingen systemkamera tillgänglig :/

Permalänk
Inaktiv

Börjar dyka upp många sådana här trådar.

Jag kommer i alla fall i fortsättningen om jag beställer moderkort att öppna det vid posten och inspektera med förstoringsglas och lampa för att se så böjda pinnar inte finnes.

Permalänk
Skrivet av Azeth:

http://gyazo.com/85b504dbe130410edbbaa9221550bc52

Förlåt, har ingen systemkamera tillgänglig :/

Lugnt, det ser ut som en pinne har vikit sig åt fel håll. Tyckte ändå Inet skulle hjälpa dig att böja den rätt (det har dom gjort förr på god will). Sen om det är ditt fel eller någon annans vill ingen ansvara för. Sen är det många gånger handhavande fel, även oavsiktliga sådana (en i forumet påstod att vis moderkortstillverkare hade feltillverkade socklar så en/några pinns böjde sig bara för den var för trång när man klämde fast CPU:n då, men går ju inte bevisa detta så klart).
Kan ju försöka kräva ut bildbevis i den fabriken moderkortet gjordes i. För varje sockel blir fotad så dom vet om den är defekt från fabrik. Men inte lätt att få ut detta dock.

Skrivet av anon200632:

Börjar dyka upp många sådana här trådar.

Jag kommer i alla fall i fortsättningen om jag beställer moderkort att öppna det vid posten och inspektera med förstoringsglas och lampa för att se så böjda pinnar inte finnes.

Filma vid öppnande är enda säkra som bevis. Sen tror jag inte denna metod är prövad än (filmade varje moderkort jag har öppnat just till Intel sockeln). Men haft turen att pinnarna sitter rätt, så inte prövat detta i praktiken.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Lugnt, det ser ut som en pinne har vikit sig åt fel håll. Tyckte ändå Inet skulle hjälpa dig att böja den rätt (det har dom gjort förr på god will). Sen om det är ditt fel eller någon annans vill ingen ansvara för. Sen är det många gånger handhavande fel, även oavsiktliga sådana (en i forumet påstod att vis moderkortstillverkare hade feltillverkade socklar så en/några pinns böjde sig bara för den var för trång när man klämde fast CPU:n då, men går ju inte bevisa detta så klart).
Kan ju försöka kräva ut bildbevis i den fabriken moderkortet gjordes i. För varje sockel blir fotad så dom vet om den är defekt från fabrik. Men inte lätt att få ut detta dock.

Filma vid öppnande är enda säkra som bevis. Sen tror jag inte denna metod är prövad än (filmade varje moderkort jag har öppnat just till Intel sockeln). Men haft turen att pinnarna sitter rätt, så inte prövat detta i praktiken.

Om du hade sett den med ögat, så kommer du se att den är helt itryckt.
Asså, den är inte böjd, utan helt intryckt där den sitter fast