Facebook vill "döda" Flash – Mozilla blockerar med Firefox

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av storPutte:

Går ju att stänga av i chrome med: chrome://plugins/

Skrivet av Commander:

Det inbyggt genom att de kör en egen version av flash plugin som du fortfarande kan stänga av......

Tack. Nu har jag både inaktiverat det i Chrome och avinstallerat det från datorn (för Firefox).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Förlåt om jag går en smula offtopic nu men Internet explorer ska väll inte komma till windows 10?
Det är väll nya Edge (före detta project spartan) eller har jag missat något?

Det kommer en variant av IE och mshtml vid sidan av Edge/msedge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Förlåt om jag går en smula offtopic nu men Internet explorer ska väll inte komma till windows 10?
Det är väll nya Edge (före detta project spartan) eller har jag missat något?

internet explorer kommer att finnas kvar av legacy skäl, så att äldre program som använde sig av IE också går att köra på windows 10.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det kommer en variant av IE och mshtml vid sidan av Edge/msedge.

Skrivet av Wasd_101:

internet explorer kommer att finnas kvar av legacy skäl, så att äldre program som använde sig av IE också går att köra på windows 10.

Ahhh ok då förstår jag!
Tack för klargöranden!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Bra nyhet

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Förlåt om jag går en smula offtopic nu men Internet explorer ska väll inte komma till windows 10?
Det är väll nya Edge (före detta project spartan) eller har jag missat något?

Ja, det har du uppenbarligen. http://windowsitpro.com/windows-10/internet-explorer-second-c...

Tyvär fegar MS och törs inte helt döda IE

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Inte dött kanske, men döende? Jag tycker i alla fall många ActiveX-lösningar är rätt omoderna där full funktionalitet enbart uppnås om man kör Internet Explorer i Windows. Fast det handlar kanske om att man använder ActiveX på ett lmodernt sätt? Det är väl hur som helst inget Microsoft utvecklar längre? Kanske dags att våga bryta kompatibilitet gällande vissa saker så man kommer vidare?

Ja jag håller med. Mitt uttalande handlade inte om hur jag önskar att det vore utan om hur verkligheten ser ut.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyroz:

Que? Finns inget DRM i MSE, tänker vi på EME?
Ja, klart youtube spelaren blir gimpad om webbläsaren inte har MSE; youtube använder DASH och DASH-stöd i alla webbläsare kommer från dess MSE-implementation - HTML5 speccen har inte stöd för något streaming-protokoll överhuvudtaget. DASH kräver alltså MSE för att fungera korrekt.

Nu är inte jag en person som orkar hålla på med hårklyverier men läs dethär så fattar du vad jag menar. Det är googles väg eller motorvägen som gäller.

https://forum.palemoon.org/viewtopic.php?f=13&t=5166

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Hur gör SVT till exempel med Flash?

SVTplay fungerar fint med HTML5 så behöver ingen flash där inte.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Alltså.. Om man använder Firefox som webbläsare. Ska man avinstallera Adobe Flash Player helt och hållet ifrån datorn eller inaktivera tillägget i Firefox (Shockwave Flash)?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Adobe har redan släppt en patchad version för NPAPI, så alla firefoxanvändare kan uppgradera. Alla som Kör Chrome eller Opera (PPAPI) får vänta till google patchat sin egen flash (pepperflash)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jag gillar Java och JRE.

Precis, JAVA finns i sjukt mycket elektronik, allt från mer avancerade leksaker till bilar och datorer.
Att döda JAVA vore totalt efterblivet.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Ozzed:

HAHAHAHAHA! Ja lycka till säger jag bara. Det kommer aldrig att gå. För många system som kör Flash och för liten vilja att tänka om från allmänheten och företag.

HTML5 är en bra ersättare men Google har sabbat potentialen där i och med MSE-tramset.

Enklaste är väl om andra företag som Google, Facebook, Mozilla osv. blockerar tillägget helt - Åtminstone tar bort officiella stöd.
Då brinner det nog hos de flesta andra aktörerna att anlita den där hobbyist-programmeraren att porta över till HTML5 eller annan lösning (anser att det inte borde vara svårare än så då de flesta Flash-applikationer är för mediaspelare eller skit saker som LoL's-Launcher som kör en blandning av IE9, Flash och Air).

Flash har varit skit i många år nu... tycker jag inte gör annat än att läser om senaste säkerhetsbreachen på just Flash.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Entusiast
Skrivet av iller:

SVTplay fungerar fint med HTML5 så behöver ingen flash där inte.

Har de äntligen gjort sig av med Silverlight?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN!
Jag har inte ens Flash installerat i min primära webbläsare. För Flash använder jag istället ViewTube och LinkTube. Dom kräver Greasemonkey.

Greasemonkey
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/greasemonkey/

ViewTube
http://isebaro.com/viewtube/?ln=en

LinkTube
http://isebaro.com/linktube/?ln=en

Tillägget HTML5 Video Everywhere! fungerar inte på alla Youtube-klipp. Speciellt inte VIVO-kanaler. ViewTube löste det problemet för mig. Flashfritt Youtube är mycket trevligt. SVT Play, TV4 play och vissa andra sidor fungerar inte men det är så väldigt sällan jag kollar på dom. Det är därför jag har extra webbläsaren som har stöd för Flash och mindre antal tillägg för att fungera bättre i dom få fallen.

Permalänk

@danedi:

Skrivet av septembro:

Alltså.. Om man använder Firefox som webbläsare. Ska man avinstallera Adobe Flash Player helt och hållet ifrån datorn eller inaktivera tillägget i Firefox (Shockwave Flash)?

Skrivet av danedi:

Adobe har redan släppt en patchad version för NPAPI, så alla firefoxanvändare kan uppgradera. Alla som Kör Chrome eller Opera (PPAPI) får vänta till google patchat sin egen flash (pepperflash)

Antar att detta är ett svar på frågan jag ställde ovan.

Jahapp nähäpp, men förstår som om det sköter sig själv iaf via Firefox.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Sen kan vi lägga ner java runtime också när vi ändå är igång.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Har de äntligen gjort sig av med Silverlight?

SVT har aldrig kört Silverlight. För att köra HTML5 måste du väl köra HLS. Edge i W10 ska väl stödja det. Annars får du titta till mobila enheter, eller med Safari på OS X. SVT kör inte dash än. En del innehåll är inte tillgängligt som HLS heller. De kör ju HDS hos Akamai för det flash-player spelar upp.

Permalänk
Avstängd

Det kommer bli mer och mer säkerhetshål i webbläsare framöver.

Förr webbläsare förut var relativt simpla, dom hade en layout motor och en JavaScript motor som exekverade lite lätt kod för enklare saker. Så dess uppgift var att visa webbsidor.

Numera ska webbläsare tillhandahålla en miljö för jättelika och komplexa webbapplikationer.
Funktionaliteten växer konstant; WebSockets, LocalStorage/SessionStorage, Shadow DOM, WebGL, WebAudio, WebRTC, fonts, SQL via WebSQL och IndexedDB, Fetch, WebWorkers, EventSource / SSE, WebAssembly, WebNotifications, etc. Hur mycket som helst som webbläsare ska implementera.

Permalänk
Medlem

Nån aning hur man ska se när Chrome har uppdaterat sitt inbyggda? Och vilken version det är som blir fixad?

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk

Ändå insisterar Facebook på att bara låta en spela videor med Flash?

Flash var väl det som drev webben framåt under 000-talet och formade HTML5 men idag klarar man sig nästan utan det bortsett från just facebook och kanske twitch om man använder dem.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk

Adobe flash player the neverending story , :L natti natti

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Petterk:

SVT har aldrig kört Silverlight. För att köra HTML5 måste du väl köra HLS. Edge i W10 ska väl stödja det. Annars får du titta till mobila enheter, eller med Safari på OS X. SVT kör inte dash än. En del innehåll är inte tillgängligt som HLS heller. De kör ju HDS hos Akamai för det flash-player spelar upp.

Blandar jag ihop det med TV4?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag hatar att Mozilla väljer att aktivt avaktivera flash, använder det dagligen på till exempel youtube och sveriges radio. Varenda gång meddelandet poppar upp om att "hoppsan flash var visst inte säkert ladda ner en ny version!" så blir jag lite mer förbannad.

Permalänk

Flash är inte dåligt, fattar inte hatet mot det. Verkar alltid ha funnits ett stigma mot flash. Visst, det är bra att hålla sig borta ifrån om man är webbutvecklare då det inte ska ha något att göra med webbdesign/funktion utan det ska användas som ett tillägg. Typ spel eller en kort animation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaleboobs:

Flash är inte dåligt, fattar inte hatet mot det.

Har du läst tråden?
Ständigt nya säkerhetshål.
Ständig orsak till krascher.
Slukar batteri på bärbara datorer.
Inte tillgänglig på mobila plattformar.
För de plattformar det finns krävs nedladdning, installation och ständig uppdatering av pluginet.
Listan kan säkert göras längre, men

tl;dr: jo, Flash är dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Blandar jag ihop det med TV4?

Ja förmodligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Och så slår vi två flugor i en smäll och dödar (antagligen) världens sämsta programmeringsspråk genom tiderna och orsaken till extrem huvudvärk för tusentals: JAVA

Hehehe fattar inte riktigt vad du snackar om, å 41 gilla har du fått, så förklara gärna varför JAVA skulle vara dåligt?

Permalänk
Medlem

Inte en dag för tidigt! Hoppas resten av internetvärlden följer efter och nu avlivar flash en gång för alla. En av få grejer jag respekterar Apple för, att de faktiskt vägrade flash på sina mobila enheter. Nu när frukthandlarn har dragit sitt strå till stacken får andra följa efter. (Attans, nu kan man inte använda Aftonbladet, med alla sina flash annonser, som benchmarking tool längre...)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foh668:

Jag hatar att Mozilla väljer att aktivt avaktivera flash, använder det dagligen på till exempel youtube och sveriges radio. Varenda gång meddelandet poppar upp om att "hoppsan flash var visst inte säkert ladda ner en ny version!" så blir jag lite mer förbannad.

Finns en uppdaterad version ute. Den blockeras inte https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1182751