Hur kommer US dollarn stå om 2-3år?

Permalänk
Avstängd

Hur kommer US dollarn stå om 2-3år?

Hejsan, eftersom jag inte kan något om valutor överhuvudtaget så ber jag om hjälp här om någon som är bättre på detta ämne törs spå in i framtiden. Kommer den sjunka till omkring 6-7kr igen eller kommer den stå ännu högre än idag?

Varför jag vill veta detta är eftersom jag vid den tidpunkten har planer på att studera i staterna och sitter redan nu och filurar på om det är möjligt med tanke på csn lån osv, idag ser det ganska dystert ut nämligen efterom dollarn är relativt hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sibirius:

Hejsan, eftersom jag inte kan något om valutor överhuvudtaget så ber jag om hjälp här om någon som är bättre på detta ämne törs spå in i framtiden. Kommer den sjunka till omkring 6-7kr igen eller kommer den stå ännu högre än idag?

Varför jag vill veta detta är eftersom jag vid den tidpunkten har planer på att studera i staterna och sitter redan nu och filurar på om det är möjligt med tanke på csn lån osv, idag ser det ganska dystert ut nämligen efterom dollarn är relativt hög.

Tj aa!

Det här är skitsvårt att svara på och är något som massor med snillen spenderar sitt yrkesliv med att försöka förutspå och räkna på. Vad man nästan alltid kan vara säker på är dock att valutor fluktuerar. Kronan har ju varit svag i jämförelse med dollarn förut men även varit stark, det är som med den inhemska börsen, den går rätt dåligt just nu men kommer gå upp igen.

Var dollarn står om 3 år? Det kan inte ens Obama svara på.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Hade jag vetat hur valutor skulle utvecklas över 2-3 år skulle jag nog inte arbeta.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GLaDER:

Tj aa!

Det här är skitsvårt att svara på och är något som massor med snillen spenderar sitt yrkesliv med att försöka förutspå och räkna på. Vad man nästan alltid kan vara säker på är dock att valutor fluktuerar. Kronan har ju varit svag i jämförelse med dollarn förut men även varit stark, det är som med den inhemska börsen, den går rätt dåligt just nu men kommer gå upp igen.

Var dollarn står om 3 år? Det kan inte ens Obama svara på.

Skrivet av Valiumballong:

Hade jag vetat hur valutor skulle utvecklas över 2-3 år skulle jag nog inte arbeta.

Aha, det är så svårt alltså. Aja jag får väl helt enkelt vänta och se hur det är när tiden är kommen, jäkla csn med deras lån. Tack för hjälpen iallafall! Då kommer man inte kunna börja räkna på det än eftersom valutor ändras hela tiden förstår jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sibirius:

Aha, det är så svårt alltså. Aja jag får väl helt enkelt vänta och se hur det är när tiden är kommen, jäkla csn med deras lån. Tack för hjälpen iallafall! Då kommer man inte kunna börja räkna på det än eftersom valutor ändras hela tiden förstår jag?

Förändras varje sekund, varje dag, men det är små förändringar. Även om dollarn ligger på runt 7kr har jag svårt att tro att du klarar dig på enbart studiemedel och lån.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sibirius:

Hejsan, eftersom jag inte kan något om valutor överhuvudtaget så ber jag om hjälp här om någon som är bättre på detta ämne törs spå in i framtiden. Kommer den sjunka till omkring 6-7kr igen eller kommer den stå ännu högre än idag?

Varför jag vill veta detta är eftersom jag vid den tidpunkten har planer på att studera i staterna och sitter redan nu och filurar på om det är möjligt med tanke på csn lån osv, idag ser det ganska dystert ut nämligen efterom dollarn är relativt hög.

Hur mycket kostar det att studera i staterna?
Är inte det något i stil med 50000 dollar per termin?

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Håller på med valutahandel varje dag, och är tillräckligt svårt att förutspå vad dollarn kommer vara i om några dagar bara, mer än att den kommer vara fortsatt hög

Nej helt omöjligt att förutspå vad den kommer vara om 2-3 år, eller för den delen om 2-3 månader.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Är det 2-3 år fram i tiden har du massa tid att spara ihop ett kapital. Sen kanske det finns stipendium du kan söka för att få extra pengar osv.
Kolla upp det så kanske du klarar dig oavsett om dollarn ligger kvar högt eller om den ökar/sjunker i värde.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArcticFire:

Hur mycket kostar det att studera i staterna?
Är inte det något i stil med 50000 dollar per termin?

Det beror helt på universitetet men 50000usd låter lite väl mcyket för 1 termin, det är nog snarare för ett år. Jag kollar på universitet i 32000usd året klassen, har förstått att det inte går att finansiera på bara lån men jag har en del besparningar sedan kan man ju jobba på campus och via internships. Man får säkert jobba hårt för att få det att gå runt men det är det värt tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sibirius:

Det beror helt på universitetet men 50000usd låter lite väl mcyket för 1 termin, det är nog snarare för ett år. Jag kollar på universitet i 32000usd året klassen, har förstått att det inte går att finansiera på bara lån men jag har en del besparningar sedan kan man ju jobba på campus och via internships. Man får säkert jobba hårt för att få det att gå runt men det är det värt tycker jag.

Opps, menade ett år.
Var beredd på att du behöver ett extremt välbetalt arbete om du vill att det ska betala sig (alltså jobb efter att du studerat färdigt).
Om du är ute efter en upplevelse så är det ju en annan sak

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Skrivet av Sibirius:

Det beror helt på universitetet men 50000usd låter lite väl mcyket för 1 termin, det är nog snarare för ett år. Jag kollar på universitet i 32000usd året klassen, har förstått att det inte går att finansiera på bara lån men jag har en del besparningar sedan kan man ju jobba på campus och via internships. Man får säkert jobba hårt för att få det att gå runt men det är det värt tycker jag.

Vad är det du kollar på då? För de jag vet som kört utbytesår har aldrig nämnt något om att det varit i närheten av så dyrt, fast då är det som sagt utbyten via universitetet här så kanske har bättre avtal?

Och angående valuta, vi har fortfarande Löfven och fantastiska Magdalena Andersson vid rodret om 3 år så du kan ju glömma tanken på en stark krona inom den tidsramen i alla fall

Permalänk
Medlem

Ett tänkbart scenario; blir det en Grexit riskerar förtroendet för Euron att rasa, vilket gör att marknaden kommer att fly till en mer "stabil" valuta, sannolikt USD. Det kommer i sin tur kommer att få USD att stiga mot alla andra valutor.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArcticFire:

Opps, menade ett år.
Var beredd på att du behöver ett extremt välbetalt arbete om du vill att det ska betala sig.
Om du är ute efter en upplevelse så är det ju en annan sak

Jag har tänkt på computer engineering/science Förhoppningen är ju att man får jobb i landet eferåt, där borta tjänar nyutexaminerade ingenjörer faktist ganska bra. Får man inget jobb eferåt så känns det ju som att man kastat pengarna i sjön och ligger då ganska pyrt till.

Skrivet av lanbonden:

Vad är det du kollar på då? För de jag vet som kört utbytesår har aldrig nämnt något om att det varit i närheten av så dyrt, fast då är det som sagt utbyten via universitetet här så kanske har bättre avtal?

Och angående valuta, vi har fortfarande Löfven och fantastiska Magdalena Andersson vid rodret om 3 år så du kan ju glömma tanken på en stark krona inom den tidsramen i alla fall

Jag hade tänkt mig en full bachelor utbildning på 4 år, alternativt att gå 2 år på community college och sedan resterande 2 åren på ett univeristet för att få ner kostanderna ännu mera. Man får väl söka vartenda scholarship man kan och liknande för att få ner kostnaderna. Därför hade jag tänkt börja räkna på det redan idag för att se om det verkligen går eller ej, men det blev ju ganska svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sibirius:

Jag har tänkt på computer engineering/science Förhoppningen är ju att man får jobb i landet eferåt, där borta tjänar nyutexaminerade ingenjörer faktist ganska bra. Får man inget jobb eferåt så känns det ju som att man kastat pengarna i sjön och ligger då ganska pyrt till.

Märkte det när jag på skoj sökte jobb inom kemiteknik i USA. Ett ställe erbjöd ca 7000 euro (räknade om till euro men minns inte hur mycket det var i dollar) i månaden och de ville helst ha nyutexaminerade. Om det inte var en för-bra-för-att-vara-sant-annons så är det ju något otroligt bra lön.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Ett tänkbart scenario; blir det en Grexit riskerar förtroendet för Euron att rasa, vilket gör att marknaden kommer att fly till en mer "stabil" valuta, sannolikt USD. Det kommer i sin tur kommer att få USD att stiga mot alla andra valutor.

Fast är den så stabil har inte dom en fruktansvärd massa i statsskuld ??
Samt att USA har lånat pengar av Kina, borde inte dollarn gå nedåt ?
Eller missar jag 100 variabler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Eller missar jag 100 variabler

Något åt det hållet.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Fast är den så stabil har inte dom en fruktansvärd massa i statsskuld ??
Samt att USA har lånat pengar av Kina, borde inte dollarn gå nedåt ?
Eller missar jag 100 variabler

När marknaden får panik så flyr den till något som den litar på, vilket är Uncle Sam and Mr. Green Det finns i dagsläget inget alternativ.
Fluktuationer kommer alltid att finnas, men kollapsar gör inte dollarn i första taget.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sibirius:

Hejsan, eftersom jag inte kan något om valutor överhuvudtaget så ber jag om hjälp här om någon som är bättre på detta ämne törs spå in i framtiden. Kommer den sjunka till omkring 6-7kr igen eller kommer den stå ännu högre än idag?

Varför jag vill veta detta är eftersom jag vid den tidpunkten har planer på att studera i staterna och sitter redan nu och filurar på om det är möjligt med tanke på csn lån osv, idag ser det ganska dystert ut nämligen efterom dollarn är relativt hög.

Jag pluggade två terminer i USA på ett Community College. Första terminen jag var där låg dollarn kring 6,50kr medans den andra terminen låg i 9,35kr (HT2007 resp. VT 2009). Jag körde CSN lån (vanliga) plus merkostnadslån. Det räckte okej, men jag hade samtidigt sparat ihop ca: 20- 40 tusen fär varje termin. Första gången kunde jag leva rätt gött där borta eftersom dollarn var så pass låg. Köpte bl.a. med mig en Yamaha YZ450 hem Andra gången när dollarn var hög levde man inte lika "lyxigt", men man hade ändå enkelt råd att överleva och resa runt, som till Las Vegas , NHL i LA osv.
Det kommer ordna sig! Sommarjobba ordentligt innan du åker bara, det lönar sig!

Stort lycka till! Och om du har funderingar får du gärna fråga så ska jag svara så gott jag kan

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Har bott i USA i snart 15 år och jag tror inte att dollarn kommer gå mycket neråt inom 2-3 år. Som tidigare nämnts har det o göra med hur ländernas finans bild är i världen.

För att dollarn skall gå ner behövs det antingen att dollarns värde sjunker och/eller att kronans värde är samma eller stiger (om båda sjunker kvittar det mot varandra).

Så länge europa har problem (eller ser ut som dom har problem, i.e. grekland et. al.) finns det ingen chans att detta skall ske och likaledes det finns ingen större anledning att Sveriges bild skulle ändras så att kronan stiger (det uppsving som Anders Borg lyckades med lär inte hända igen).

Om man dessutom lägger in dom finans problem som Ryssland och nu senast Kina har lär det inte vara någon risk att USAs marknad skulle försvagas (borde egentligen stärkas, skulle inte förvåna mig om vi hamnar upp mot 10kr inom året).

Permalänk
Medlem

Precis som flera har påpekat så finns det otroligt många faktorer som avgör en valutas värde men några av de största är: Oro i världen (investerare flyr då till starka valutor, främst dollarn och då går den upp i värde, små valutor som kronan tappar ofta då också), inhemska problem (om det blir någon kris i USA så kan politiken ändras vilket kan påverka värdet på dollarn) och om centralbanken (Fed i USA) har några speciella valuta mål (inflationsmål eller försöker ha svag dollar för export, då sänker de räntan och dollarn går ner). Sen finns det liknande faktorer för kronan såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sibirius:

Hejsan, eftersom jag inte kan något om valutor överhuvudtaget så ber jag om hjälp här om någon som är bättre på detta ämne törs spå in i framtiden. Kommer den sjunka till omkring 6-7kr igen eller kommer den stå ännu högre än idag?

Varför jag vill veta detta är eftersom jag vid den tidpunkten har planer på att studera i staterna och sitter redan nu och filurar på om det är möjligt med tanke på csn lån osv, idag ser det ganska dystert ut nämligen efterom dollarn är relativt hög.

Även om dollarkursen är omöjlig att förutse finns det ju ett gäng fasta variabler och en hel del variabler som du kan gissa dig till med hyfsat stor precision. Du kan ju räkna ut vad du sannolikt kommer ha att röra dig med i SEK, då du vet storleken på studielån och bidrag, merkostnadslån och vad du sannolikt kan spara undan via sommarjobb. I bästa fall har du ett fast sommarjobb och då vet du med rätt hög precision vad du skulle kunna ha när det är dags för terminsstart i USA.

Utifrån det kan du räkna ut var din smärtgräns går avseende dollarkursen, om det är 9sek/$1 eller 15sek/$1. Då kommer du ha ett bra underlag när det är dags att tacka ja/nej till studieplats och stipendier eller vad du lyckas söka.

Lycka till med äventyret!

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |