Beställa genom företag utomlands på internet? #hjälp

Permalänk
Medlem

Beställa genom företag utomlands på internet? #hjälp

Tjena gottfolk!

Det är så att jag besitter möjligheten att beställa min nya dator genom ett företag.

Men vid problem med leveransdatum och tillgång i Sverige måste jag beställa utomlands.

Kan man beställa t.ex från Tyskland och slippa momsen? Har även hittat en av komponenterna på Amazon.de som endast finns där och ingen annanstans, kan man bli av med momsen på Amazon också?

Och, nej det är icke olagligt, då företaget ifråga har relaterad verksamhet samt uppgraderar hela kontoret med nya datorer, så fick möjligheten att köpa min nya dator igenom dem!

Jag vet hur man gör i Sverige, på t.ex Dustin kan man till o med välja utan moms.

Men hur man utomlands på internet?

Sidor jag främst söker är caseking.de samt amazon.de

//eucalyptus

Permalänk
Medlem

Man slipper aldrig momsen, dock är det kanske så att företaget du köper igenom är vänliga och "bjuder" dig på momsen.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Är det en dator 'till' företaget får de tillbaka momsen. Men den måste fortfarande betalas vid ett eller annat tillfälle.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Vilken momssats som gäller beror på hur mycket företaget säljer till Sverige (om vi snackar handel inom EU), men moms kommer du alltid betala som privatperson. Har beställt från både Amazon.De och caseking (svensk moms från Amazon och tysk från caseking).

Edit. Missa att det gällde företag, så länge du betalar svensk moms så är det väl bara att göra avdrag för det senare. Betalar du tysk moms tror jag dock inte man kan få pengar tillbaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eucalyptus:

Och, nej det är icke olagligt, då företaget ifråga har relaterad verksamhet samt uppgraderar hela kontoret med nya datorer, så fick möjligheten att köpa min nya dator igenom dem!

Du har nu kommit på en bra affärsidé som är för bra för att vara sant. Varför inte köpa flera datorer och börja sälja dem vidare?
Hur kan det komma sig att ingen har tänkt på detta tidigare, kan orsaken vara att det kanske är olagligt och skulle skatteverket kolla upp företaget så åker det dit för skattebrott?

Även om ett företag först köper en dator och har den i sin besittning i säg 3år och sedan säljer den till dig så är de tvungen att lägga på moms på samma sätt som allt annat de säljer. Om de ger dig en dator, bil whatever istället för högre lön så kommer förmånsbeskattning in. Och nej företag kan inte skänka obeskattade pengar till en privatperson och de helt plötsligt blir beskattade utan att någon skatt har betalas in.

För övrigt handlar det ej bara om momsen utan även inkomstskatt, arbetsgivaravgift så företag betalar ca 50% av priset för datorer etc som konsumenter betalar. Detta beror på att vi lever i ett bidragsparadis och att arbetare ska straffbeskattas mycket för att de jobbar. Företagens kostnader är de verkliga kostnaderna för produkten, resterande 50% av kostnaden som konsumenter betalar är skatt som staten ska ha åt allt slöseri.

Edit:
Inte ens den som själv äger ett företag får ens köpa en dator för privat bruk och slippa alla tre nämnde skatter inkl förmånsbeskattning. Att många företagare ändå gör det, betyder inte på något sätt att det är lagligt.
Så det enda lagliga vore följande: Företaget köper in en massa datorer, du är anställd där, företaget köper in en dator till dig som du Inte på något sätt får använda till privatbruk och bara använda datorn i ditt arbete på företaget. Företaget kommer dessutom hela tiden att äga datorn och du får bara låna hem den för att kunna jobba hemifrån.
Jag tyckte dock du formulerade dig som att detta inte var fallet.

Edit2:
Moms är för övrigt en skatt som staten tvingar en att lägga på. Köper man en vara där ingen har lagt på någon svensk moms så kan man självklart ej dra av något som ej finns, detta betyder dock som sagt att man ej kan dra av momsen i det land som man handlar i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Och, nej det är icke olagligt, då företaget ifråga har relaterad verksamhet samt uppgraderar hela kontoret med nya datorer, så fick möjligheten att köpa min nya dator igenom dem!
//eucalyptus

Läs det som skrevs ovan. Har du inte sett solsidan?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Skrivet av eucalyptus:

Jag vet hur man gör i Sverige, på t.ex Dustin kan man till o med välja utan moms.

//eucalyptus

Det är endast en möjlighet för att se hur kostnaden blir i slutändan, man måste som företagare betala momsen direkt vid köp och försöka få avdrag för denna vid deklaration / årsavslut. Så det finns inget val "utan moms", där den bara hux flux försvinner.

Det finns mig veterligen bara ett scenario där man kan bli av med momsen "direkt", det är om man skall flytta hela sitt bohag utanför EU - då kan man med specialpapper och frakt direkt från handlaren till fraktbolaget / containern bli av med momsen i köpledet.

Lycka till

Permalänk
Hjälpsam

Sålänge moms/VAT är på kvittot samt att företaget står som kund/mottagre borde det inte vara några problem för företaget att ta hand om momsen.

Dvs, du hittar vad du vill ha och ger en shoppinglista till företaget, företaget köper in det i sitt eget namn och med egna medel. Oftast vill företag köra faktura, det kan bli lite knasigare utomlands dock. Sedan antar jag att summan dras från din lön och/eller förmånbeskattas eller liknande så du lite fiffligt löser ut den.

I slutändan. Du får höra med företaget om exakt hur de vill att inköpen skall ske. Det är inget vi kan svara på.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Tackar för era svar!

Synd att Amazon ej har någon direktsupport man kan vända sig till. Är just dem som är mitt största frågetecken hur man går tillväga. Har läst på deras hemsida samt googlat en hel del. Behöver en kopia på vat nmr samt bolagsbevis.

Permalänk
Medlem

Du åberopar momsfritt med organisationsnummer/VAT och "betalar" sedan momsen i sverige vid deklarationen. I detta läge väljer man om det skall göras ett uttag för privat bruk och det faktiskt skall betalas in moms eller om momsen skall dras av och i detta fall inte betalas in (hade momsen redan varit betald om köpet gjordes i sverige, hade man fått tillbaks den)
.. eller om varan säljs vidare t ex etc osv

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N