Permalänk

Köpråd Läsplatta

Hejsan. Ska iväg ett par månader och hade tänkt plocka upp en läsplatta för att slippa släpa med mig en massa tunga böcker. Är ute efter en som är bekväm för ögonen med bläckliknande text. Wifi och möjlighet att läsa PDF och liknande format är också ett måste. Gärna även möjligheten att lägga till böcker och texter utifrån så att man inte är bunden till en viss butik eller dylikt. Har hittat två stycken hittills och skulle behöva lite feedback om dem eller om ni har något bättre förslag. Tackar på förhand.

https://www.komplett.se/amazon-kindle-6-touch/830578?cks=ASS&...

http://www.adlibris.com/se/bok/letto-frontlight-9780777776858...

(Om tråden ligger fel så får mods gärna flytta den)

Mvh TrueViking

Permalänk
Medlem

En sak du bör vara medveten om är att läsplattor sällan hanterar PDF särskilt bra. PDF är helt enkelt inte ett format som lämpar sig för läsplattor, eftersom varje sida i en PDF-fil har en bestämd layout som sällan fungerar särskilt bra på en ~6" skärm. Bokformat som t.ex. EPUB låter istället läsplattan själv bestämma hur mycket av texten som ska visas på varje sida. Om PDF-visning är viktigt för dig finns alltså risken att du blir missnöjd med en läsplatta.

Med det sagt så är de flesta Kindles helt ok. Den du tittat på har dock ingen frontbelysning av skärmen, vilken kan vara trevligt att ha om man är ute och reser och har svårt att hitta ljus. Men annars är det förmodligen en väldigt prisvärd läsplatta (lite billigare hos Webhallen). Jag har dock dålig koll på Kindles, de har aldrig intresserat mig. Men jag vet att det finns några Kindle-fans här på forumet, så någon kommer säkert och skriver lite mer om dem. Här är också en tråd med lite diskussion om Kindle.

När det gäller Letto Frontlight så vet jag inte så mycket om den, förutom att det bara är en omdöpt Cybook Muse Frontlight. Förmodligen mycket enklare att hitta recensioner om man söker på det namnet istället.

För min egen del gillar jag dock Kobos läsplattor, jag har själv en Kobo Auro H2O. Den är dock aningen större än de flesta andra läsplattor, och rätt dyr. Kobo har även den nya Kobo Glo HD, eller den lite äldre och billigare Kobo Aura. De kör alla i grunden ungefär samma mjukvara (Android-baserad), så det är mest hårdvaran som skiljer mellan dem. De stöder alla vanliga format, och har även Wifi och en inbyggd webbläsare som man kan använda för att ladda ner böcker om man så vill.

Permalänk
Medlem

Sony har fina plattor som läser alla format och de kan ändra runt i PDFer. Jag hade valt en med bakgrundsbelysning för det blir skönare för ögonen när det blir lite mörkare.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Hade en Kobo Aura HD innan och har nu en Kobo Aura H2O, väldigt väldigt nöjd. PDF+läsplatta=illa oavsett vad du väljer för enhet, dem är helt enkelt inte gjorda för det. Man kan testa konvertera dem med t.ex. www.online-convert.com men det är inte alltid det fungerar bra. Sedan iaf på Kobo så kan ibland väldigt många bilder få den att sega lite, men böcker har som tur inte så många bilder. Kobo's starkaste sak är att den kan i princip tag alla format, vilket är riktigt schysst och utan tvekan den största anledningen till att jag skippade Kindle som bara tar deras egna mobi format. (Rörande mitt byta från HD -> H20 så var det för att jag råkade krossa den... Inte deras fel alls däremot.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag har kört Tomolo i ett år, finns inget som är i närheten. Kostar som Kindle men är 3 ggr bättre i ljusstryka, snabbhet och personlig touch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Sony har fina plattor som läser alla format och de kan ändra runt i PDFer. Jag hade valt en med bakgrundsbelysning för det blir skönare för ögonen när det blir lite mörkare.

Sony hade fina plattor (hade själv en PRS-T1 tidigare), men tyvärr så lade de ner satsningen på läsplattor för ett år sedan. Det verkar vad jag kan se inte längre finnas någon butik som fortfarande säljer Sonys läsplattor, så det är begagnat som gäller ifall man vill ha en sån.

Permalänk
Medlem

Har kört en vanlig Kindle(som touch fast innan den var touch) och tycker att den är riktigt bra. Amazon har ett gigantiskt bokutbud och ofta rätt bra priser. Du kan även använda calibre för att konvertera böcker köpta på annan plats så att de fungerar på kindle.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Tack så mycket för svaren. Kobo Glo HD verkar väldigt intressant och ser ut att passa mina behov. Blir nog en runda till den lokala Webhallen för att få en bättre känsla av den innan man bestämmer sig.