när i he1vete ska dom fixa fungerande audio i linux??

Permalänk

när i he1vete ska dom fixa fungerande audio i linux??

Det här är ett återkommande problem verkar det som. När man tex kör en youtubevideo el bara en mp3a från disken så brukar jag få nåt slags knaster i ljudet ut. Riktigt jävla störande dessutom. Lösningen brukar vara att öppna alsamixer och sen dra ner alla levels (speciellt pcm) 3-4db sen funkar det knasterfritt.

Jag har testat det här med tja kanske 8-10 olika ljudkort. minst 5 integrerade och 1 usb och 3 pci/pci-e. alltid samma skit. Och ingen av hårdvaran är defekt.

När i he1vete är det tänkt att man ska ta tag i det här?? Man börjar fan undra alltså.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Medlem

Aldrig haft det problemet i modern tid (säg sen 2005 iaf)..

Permalänk
Medlem

Ring Torvalds och begär pengarna tillbaka.

Visa signatur

Stationär : i5 4670k, RX 580 8GB, Node 304, Pop!_OS 20.10
Thinkpad T14s : Ryzen 7 Pro 4750U, 32GB RAM, Void Linux

Permalänk

varför har jag det? Har kört ubuntu/mint/scientific och en del andra.
Alltså oftast fungerar allt från start med sen blir det värre med tiden av nån lustig anledning.

Och till slut så distar det hela tiden känns det som. Min nyaste installation. senaste mint, kanakse haft den i 2 månader. och redan så sprakar det med allt ljud. Men det gjorde inte det för 2 månader sen för då hade jag intallerat nåt annat direkt kan jag säga.

vad beror det här på??

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Skrivet av Koltrast:

Ring Torvalds och begär pengarna tillbaka.

or else!!

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Medlem

Det är inte högtalarna då?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Skrivet av LudvigLindell:

Det är inte högtalarna då?

nae det är varken högtalarna/mixern/delningsfiltret/försärkarn/slutsteget/ljudkorten. för problemet försvinner när jag ändrar i alsamixern i os:et även om jag ökar volymen till den samma med andra apparater senare i kedjan.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Medlem

Har inga problem med ljudet i linux. Kör linux på HTCP, Netbook, Desktop.

Kör med ASUS Xonar D1, kretsen där har fullt linux stöd tex.

Installerat 3st datorer åt polaren med linux mint, ljud över både inbyggda ljudkortet och hdmi, optisk mm utan problem.

För i tiden var det EMU10K som gällde i linux, för dom som inte vet så var det ljudchipet Creative använde till Soundblaster Live 5.1 senare Audigy 1 till 4.

Vet folk som körde linux BARA för att EMU10K fungerade bättre med OSS eller ALSA jämfört med Creatives egna trasiga windows drivrutiner som sprakade och levde rövare om något.

Faktum är att jag har en Digital Alpha PWS500AU som kör med ett Audigy 4 och Gentoo Linux och det fungerar fint.
Liten fin gammal retro maskin jag installerade om för nåt år sedan och då EMU10K har full hårdvarumixing så kan ljudkortet avlasta processorn som med dagens mått är rätt slö.

Nej Linux har inga större ljud problem i sig. Det som är och har varit störande är att ljudkort ofta saknar hårdvarumixing i dag och förlitar sig på OS:et att mixa ljudkällor.

Pulse audio används tex i linux för det, helt enkelt en ljudserver programmen talar med som sedan mixar allt till en Voice för ljudkortet. Men tydligen gillar utvecklare mjukvarumixing över hårdvarumixing. Som användare hatar jag mjukvarumixing men alla ljudkort och OS för konsument förlitar sig på mjukvarumixing av voices i dag så.

Sedan om du kör analogt ljud och behöver sänka volymen så betyder det bara att vad du nu försöker driva är för tungdrivet mest troligen så då får du störningar.

Analoga utgångarna bör aldrig stå på 100% om du vill ha bästa analoga ljud. 75-80% är lagom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trivial1ty:

Det här är ett återkommande problem verkar det som. När man tex kör en youtubevideo el bara en mp3a från disken så brukar jag få nåt slags knaster i ljudet ut. Riktigt jävla störande dessutom. Lösningen brukar vara att öppna alsamixer och sen dra ner alla levels (speciellt pcm) 3-4db sen funkar det knasterfritt.

Jag har testat det här med tja kanske 8-10 olika ljudkort. minst 5 integrerade och 1 usb och 3 pci/pci-e. alltid samma skit. Och ingen av hårdvaran är defekt.

Det som troligen händer är att du begär så hög volym att ljudkortet "digitaldistar" (någon får gärna komma med en bättre term, men jag har hört denna användas ), vilket ger dåligt ljudande utsignal. Sänker du ut-nivån så undviker du detta problem. Detta är inget som du ska behöv göra om och om igen, utan om du öppnar PulseAudios volymkontroll (via pavucontrol eller någon fin knapp i din skrivbordsmiljö) och en gång för alla sänker playback-nivån så ska den sedan hålla sig där.

"Ska" — jag hade problem med en dator där Spotifys Linuxklient var en dålig medborgare och manipulerade denna volymkontroll direkt i stället för att hålla sig till sin egen ljudströms separata kanal. Det gjorde att ifall någon körde Spotify och drog upp volymen i taket så påverkades hela systemet. Jag har även något minne av att Flash gjort något liknande, men det var rätt länge sedan jag hade detta problem, så jag har inte detaljerna helt i huvudet. Jag minns att jag skrev ett skript som jag lade på skrivbordet med namn i stil med "Kör mig om ljudet är hemskt", som återställde kanalnivåerna efter Spotify/Flash (samt ersatte Spotify med en wrapper som åtminstone körde detta skript efter att Spotify avslutats).

Vad gäller problemet till att börja med så skulle jag säga att det är rätt vanligt att åtminstone billigare interna ljudkretsar låter illa när volymen maxas. Detta har jag även varit med om i Windowsmiljö, när jag var hemma hos en bekant och skulle se en film via personens dator och det sprakade så pass illa att jag knappt kunde höra dialogen. Personen i fråga tyckte dock inte det var något konstigt, eftersom det alltid låtit så . Sänktes volymen en aning ut från datorn och i stället höjdes på förstärkaren så blev det dock enligt alla parter betydligt mer hörbart.

Så: sänk volymen så att ljudkretsen inte storknar. Sänks "rätt" volymreglage ska detta i mina ögon bara behöva göras en gång (om inte slarviga applikationer bråkar med systemets ljudnivåer). Om inte ljudinställningarna sparas så är det en separat felsökningsfråga.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

ja på jnust den här burken har jag lm17 senaste v. ett ESI juli@ pci, 1 native instruments AK1 usb, och det inbyggda. samma problem med alla. Måste sänka levels i alsamixern minst 3db innan spraket försvinner. sprakandet verkar vara relaterat till inspelningsvolymen på filen. Det är liksom beroende på den totala volymen ut från burken s a s. Men det som verkar göra mest skillnad är att helt enkelt sänka pcm level minst 3db.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Skrivet av phz:

Det som troligen händer är att du begär så hög volym att ljudkortet "digitaldistar" (någon får gärna komma med en bättre term, men jag har hört denna användas ),

jag förstår definitivt vad du menar. har märkt på mina bärbara att man kan köra mer än 100% ut på vissa av dom (i den vanliga mest basic ljudsettingsgrejan). Med varierande dist som följd.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk

men ja jo jag fattar ju att det här har med utsignalen el kanske den interna volymen att göra. frågan är bara hur jag kan få till en hållbar lösning så jag aldrig mer behöver fippla med det igen. Hittade nån annan som hade samma problem och han hade nån kod för att spara alla levels i alsamixern. jag gjorde likadant. Men det verkar som i princip alla program förrutom möjligvis flash via browsern kan kringå det här. och helt enkelt gå förbi mina maxvärden om jag drar upp till max.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Medlem

Du kan använda alsactl kommandot för att sparar eller ladda inställningar. Beroende på dist kanske detta redan sker automatiskt annars kan du lägga till det själv så det sker vid boot och när du stänger av eller startar om.

"alsactl store" för att spara och "alsactl restore" för att ladda inställningar.

Då jag kör gentoo brukar jag få lägga till detta själv. Dessutom kan du vara lite taktiskt och bara köra med restor vid boot. När du ändrar inställningar till nåt du gillar kör du alsactl store manuellt som root och sparar inställningarna. Nästa boot så kommer den ladda dessa igen. Råkar du ändra inställningar men inte gillar dom så laddas dom åter igen som dom var nästa boot eller så kör du bara alsactl restore manuellt som root.

Permalänk

det var den alsactl store jag körde men den verkar over-ridas av det mesta ändå till slut. (annars hade jag inte haft problem just idag t e x)

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Medlem

Aldrig varit med om. Det kan bara köras som root ändå normalt sett så då undrar jag lite hur du kör dina program. Om du nu "sparat" ner inställningarna med store så är det ju bara att köra med restore för att ladda in dom igen. Flash är skit men det påverkar inte mina alsa inställningar. Huvudvolymen är en sak men resten rör inga program om jag inte medvetet väljer detta.

Du kanske kör med pulse audio eller någon ljud server som ställer till det. Vägrar köra sånt själv dock men lite av fördelen med gentoo, man kan vara sin egen boss över systemet.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att folk på swec mer än gärna är onödigt spydiga för att vara roliga, det finns vissa problem med en del paket i linuxdistributioner. Chromium (chrome) skeppar med en ljudbuffer som är mindre än 2048 som standard vilket skapar knaster i det programmet. (det går att ändra genom att lägga till --audio-buffer=2048 i /etc/default/chromium exempelvis.)
Dock kan jag inte säga att det löser sig med att man sänker volymen, jag tror det är ett hårdvarufel då mitt gamla Creative X-Fi Fatal1ty Pro knastrade i både windows och linux.

Jag har haft andra typer av problem med linux, alsa och pulseaudio. I gentoo som jag kör för närvarande är det en jäkla massa konfigurerande med pulseaudio som jag har fått genomlida. Jag tog bort configs och paket för pulseaudio och alsa flera ggr. Boven för mig var timidity tjänsten som inte gillar pulseaudio, så jag tog bort den service/tjänsten och vips...

En mer förbryllande grej är dock att jag har ett 5.1 system och inte någon aning om hur man använder ladspa, alsa och pulse för att ordna en trevlig frekvensredirection. En del har sysslat med sånt och har skrivit om hur man gör, men de använder varianter av ladspa plugins som är föråldrade och är svåra att få tag i.
Linux var inte gjort för ljud kort sagt, men det finns ju gott om lösningar om det finns en vilja att lära sig. I stereo konfigurationer är det ju inga problem från start.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med manjaro xfce och pulseaudio, har inga problem. Har tidigare provat både ubuntu, mint, Open Suse och andra utan några problem. Just det mitt ljudkort är ett SB Audigy ZS

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Luminous:

Linux var inte gjort för ljud kort sagt, men det finns ju gott om lösningar om det finns en vilja att lära sig. I stereo konfigurationer är det ju inga problem från start.

Det beror väl lite på hur man ser det. Som du antyder kan vissa konfigurationer vara lite knepiga. Å andra sidan har linux stöd för USB2 audio, det är enkelt att kringgå mixer för att skicka signalen direkt till en DAC osv. För min användning med fokus på hifi har linux visat sig vara smidigare.

Bland de få saker jag upplevt problem med är ifall jag spelat upp något i flashplayer. Det är någonting som gör att jag ibland efter det behöver köra pulseaudio --kill för att bli av med visst knaster. Fast flashplayer är trots allt äntligen på väg att fasas ut, så det är relativt sällan det behövs.

Permalänk

kian nån berätta exakt vad pulseaudio gör och vad alsa gör?
finns det andra alternativ till dessa som jag kan installera från paket/software managern?
och vad har jag att vinna på det?

Skrivet av phz:

om du öppnar PulseAudios volymkontroll (via pavucontrol eller någon fin knapp i din skrivbordsmiljö) och en gång för alla sänker playback-nivån så ska den sedan hålla sig där.

ja man borde tycka det, men det verkar inte vara fallet. jag har ju den lilla högtalarikonen längst ner till höger på mainskärmen, vid tid/datum och all den skiten, och den verkar påverkas av en hel del saker. sen har jag den vanliga "sound preferences" om jag högerklickar där, och nu när jag öppnar den så ser jag att mitt interna ljudkort är det valda under tab:en "hardware" och det spelar fan ingen roll omk jag ändrar till det bra kortet för nästa gång jag öppnar det här så är det samma veva igen. på "output" så verkar det bra kortet vara valt.
(som det ska).

edit: men det som verkar vara problemet är att olika program kan maxa pcm level, och då går allt åt helvete beroende på filens digitala maxnivå typ.

om man sänker volymen i olika ljudspelande program så stanbnar mainvolylen och pcm kvar men höjer man över det jag ställt in skiten på så dras det v idare uuppåt typ. sen stannar det där. bara för man begränsat nivån så betyder inte det att vissa program inte kan maxa skiten ändå. tydligen.

men som sagt jag tror inte det är mainvolymen som orsakar det här. mitt mainkort ska klara att leverera pro-nivå ut (+22dbu el liknande", och det gör det. i windows iaf. utan problem dessutom.

Det värsta är att det här kortet; esi julia, har ganska avancerade mixmöjligheter ocg bra converters. och jag har aldrig någonsin hört dist från själva kortet i windows. dessutom är mainvolymen låst där tills man fysiskt ändrar den. I flera år i sträck dessutom.

Skrivet av pa1983:

Aldrig varit med om. Det kan bara köras som root ändå normalt sett så då undrar jag lite hur du kör dina program.

som en idiot troligtvis.
för jag vet inget om linux. och jag är inte så värst bra på att lära mig heller.
Det jag tycker om är att skiten verkar funka bra och för det mesta aldrig k*kar ur som windows gör ibland.
jag kör mint för att jag kan klicka mig fram till det mesta där. och sånt tycker jag om. Jag hade nog kört nån vassare variant om jag hade haft kunskap och tillräckligt hög motivation. men mint bra funkar liksom. till det jag har en surfdator till iaf. så därför blir det mint.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Avstängd

There ain't no rest for the wicked - Linux bör man bara köra om man orkar sitta och lära sig saker. Jag har inte tålamod till Linux på min skrivbordsdator - men till grejer jag vill ska köras stabilt t ex min server så är linux mer eller mindre ett krav, fick sitta 60-70 timmar för att få igång alla program och dylikt precis som jag ville - och nån timme vid varje uppdatering om jag har otur - Det är så linux fungerar.

Permalänk
Skrivet av cider123:

There ain't no rest for the wicked - Linux bör man bara köra om man orkar sitta och lära sig saker. Jag har inte tålamod till Linux på min skrivbordsdator

det har inte jag heller egentligen, men nu verkar det fungera bättre till vardagssysslor än allt mikrosoft presterat, minus virusen dessutom. så blir vad det blir för min del.

finns ju inte ens driver till xp för nya brädor längre annars kanske jag hade kört det. det var riktigt snabbjobbat dessutom.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trivial1ty:

det har inte jag heller egentligen, men nu verkar det fungera bättre till vardagssysslor än allt mikrosoft presterat, minus virusen dessutom. så blir vad det blir för min del.

finns ju inte ens driver till xp för nya brädor längre annars kanske jag hade kört det. det var riktigt snabbjobbat dessutom.

Om du vill diskutera fördelar mot virus bör du inte dra in XP i diskussionen

Om nu datorn enbart är en "surfdator" så är väl virus inte direkt några problem - ett simpelt gratis virusprogram fungerar bra nog om du inte går in på allt för konstiga sidor.

Men som sagt, det är klart linux kan ha fördelar - men då får du konka på nackdelar så som att du måste lära dig lite hur systemet fungerar, några enkla kommandorader m.m.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cider123:

... Linux bör man bara köra om man orkar sitta och lära sig saker. Jag har inte tålamod till Linux på min skrivbordsdator...

Att lära kräver tålamod. Utan tålamod kommer man hur som ingen vart. Windows må dominera marknaden, men säg mig hur många som haft tålamod att lära sig använda Windows effektivt? Hur många kan ens använda ett tangentbord effektivt? Det antalet är nog inte mycket större än antalet Linux-användare, vilket gör att det faktiskt går brett ut... t o m statistiskt.

Det finns sällan enkla omvägar. Det krävs nästan utan undantag tålamod och mycket lärande för att sedan kunna unna sig att vara latare än de flesta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Att lära kräver tålamod. Utan tålamod kommer man hur som ingen vart. Windows må dominera marknaden, men säg mig hur många som haft tålamod att lära sig använda Windows effektivt? Hur många kan ens använda ett tangentbord effektivt? Det antalet är nog inte mycket större än antalet Linux-användare, vilket gör att det faktiskt går brett ut... t o m statistiskt.

Det finns sällan enkla omvägar. Det krävs nästan utan undantag tålamod och mycket lärande för att sedan kunna unna sig att vara latare än de flesta.

Precis min poäng.

Permalänk
Skrivet av KimTjik:

Att lära kräver tålamod. Utan tålamod kommer man hur som ingen vart. Windows må dominera marknaden, men säg mig hur många som haft tålamod att lära sig använda Windows effektivt? Hur många kan ens använda ett tangentbord effektivt? Det antalet är nog inte mycket större än antalet Linux-användare, vilket gör att det faktiskt går brett ut... t o m statistiskt.

Det finns sällan enkla omvägar. Det krävs nästan utan undantag tålamod och mycket lärande för att sedan kunna unna sig att vara latare än de flesta.

jag kan säga att jag kan använda xp fruktansvärt snabbt och effektivt (kan inte en enda kommandorad dock).

med xp kunde jag iaf klicka mig fram till mitt mål liksom. det är inte så i mint. där kommer jag bara 70% fram sen är det stopp med klickandet liksom.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Skrivet av KimTjik:

Att lära kräver tålamod. Utan tålamod kommer man hur som ingen vart. Windows må dominera marknaden, men säg mig hur många som haft tålamod att lära sig använda Windows effektivt? Hur många kan ens använda ett tangentbord effektivt? Det antalet är nog inte mycket större än antalet Linux-användare, vilket gör att det faktiskt går brett ut... t o m statistiskt.

Det finns sällan enkla omvägar. Det krävs nästan utan undantag tålamod och mycket lärande för att sedan kunna unna sig att vara latare än de flesta.

ja det enda jag kan säga är att jag kan gräva djupare med xp och (troligtvis 7 som jag har på jobbet) bara med musen än vad jag nånsin kommer med mint, bara med musen s a s. jag är en sån person som inte inte orkar fippla med koder och skit. jag kan tänka mig att ändra saker med jag orkar inte dra upp en terminal (för jag kan inga kommandon), jag vill kunna klicka mig vidare tills jag når den absoluta botten, och det kunhde man med xp, typ. användarvänligt imo.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trivial1ty:

... jag vill kunna klicka mig vidare tills jag når den absoluta botten, och det kunhde man med xp, typ. användarvänligt imo.

Ingen version av Windows hittills har fungerar fullständigt med bara grafiska verktyg. Du kom kanske till din egen botten, men du kom absolut inte till botten av vad en administratör behöver göra.

I den mån jag arbetar med Windows är det nästan uteslutande med serverversioner. Inte en av otaliga servrar har kunnat sättas i drift utan relativt mycket arbete i powershell. I flera avseenden är Linux därför enklare på den här nivån, då det finns ett mer standardiserat sätt att arbeta.

Det jag vill ha sagt är att din kommentar endast är relevant för din personliga ambitionsnivå, då det du skriver varken är en rättvis bedömning av Windows eller Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Det beror väl lite på hur man ser det. Som du antyder kan vissa konfigurationer vara lite knepiga. Å andra sidan har linux stöd för USB2 audio, det är enkelt att kringgå mixer för att skicka signalen direkt till en DAC osv. För min användning med fokus på hifi har linux visat sig vara smidigare.

Bland de få saker jag upplevt problem med är ifall jag spelat upp något i flashplayer. Det är någonting som gör att jag ibland efter det behöver köra pulseaudio --kill för att bli av med visst knaster. Fast flashplayer är trots allt äntligen på väg att fasas ut, så det är relativt sällan det behövs.

Jo, pulseaudio brukar vara lite av en bov för en del. Det verkar som att en del kör alsa utan pulse och jag undrar om det fungerar med alla program. Alsa har ju dmix och jag vet inte om det gör pulseaudio lite onödigt. Det finns nog anledningar att ha pulse i vissa fall. T ex att strömma ljud mellan olika pulseservrar kanske.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Jag kör bara alsa, inget pulseaudio. En del program vill gärna ha det men det var många årsedan jag hade ljudproblem där det antigen krävdes eller där program nallade hela ljudkortet för sig självt.

Som sagt kör gentoo som jag satt upp själv och kör utan pulse audio. Är dmix som gäller, dock inte så att jag känner för att ställa in en massa där. Gillar inte mjukvarumixing rent allmänt, föredrog hårdvarumixing gamla EMU10K klarade. Kunde alla program tala direkt med ljudkortet utan att det blev upptaget så inget behov av mjukvarumixer. Men vad jag förstått på utvecklare så gillar dom inte HW mixing utan mjukivarumixing ska vara the shit för dom tydligen.

Permalänk
Skrivet av KimTjik:

Ingen version av Windows hittills har fungerar fullständigt med bara grafiska verktyg. Du kom kanske till din egen botten, men du kom absolut inte till botten av vad en administratör behöver göra.

I den mån jag arbetar med Windows är det nästan uteslutande med serverversioner. Inte en av otaliga servrar har kunnat sättas i drift utan relativt mycket arbete i powershell. I flera avseenden är Linux därför enklare på den här nivån, då det finns ett mer standardiserat sätt att arbeta.

Det jag vill ha sagt är att din kommentar endast är relevant för din personliga ambitionsnivå, då det du skriver varken är en rättvis bedömning av Windows eller Linux.

du har säkert rätt.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden