Permalänk
Medlem

Tips på fäktstyrning?

Tjena!
Ville bara höra om någon har tips på en bra fläktstyrningsenhet? Har 4st fläktar i chassit jag vill sänka hastigheten på. Har NZXT H440 chassi, alltså går alla fläktar på högvarv i och med att de är kopplade till den fläkthubben.

Har kikat på http://www.inet.se/produkt/6909677/nzxt-grid-digital-flaktkon... då man kan fixa allt i mjukvara vilket verkar smidigt, istället för att skruva upp chassit o ställa om fläktarna där.

Då det är ett H440 har jag inga 5.25" platser, så de styrningarna räknas bort direkt.

Tack för hjälpen!

*EDIT*

Tänkte även om det kanske räcker med att dra en förlängningssladd från fläkthubben som redan sitter i chassit direkt till moderkortet? Eller kommer det ens att fungera?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk

De styrs alla samtidigt, går inte ställa in specifika fläktkurvor för varje fläkt, vilket kan vara bra eller dåligt, samt att man måste göra flera steg i "Custom" fläktkurvan för den går stegvis och inte gradvis.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/6909652/nzxt-sentry-2-lcd-flaktkon...

Kör med denna å funkar bra.
Du kan sänka hastigheten till 40% sänker man mer går den ner till 0% å då stängs dem av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xBumbiBjörn:

De styrs alla samtidigt, går inte ställa in specifika fläktkurvor för varje fläkt, vilket kan vara bra eller dåligt, samt att man måste göra flera steg i "Custom" fläktkurvan för den går stegvis och inte gradvis.

Jo jag vet att de styrs alla tillsammans, och det kvittar, vill bara få ner hastigheten på dom då de låter rätt mycket på max Den fläkthubb som sitter förinstallerad i NZXT H440 gör så att alla fläktar gå i maxvarv hela tiden. Därför jag söker en PWM styrning så jag kan få ner ljudnivån

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Al3xswe:

http://www.inet.se/produkt/6909652/nzxt-sentry-2-lcd-flaktkon...

Kör med denna å funkar bra.
Du kan sänka hastigheten till 40% sänker man mer går den ner till 0% å då stängs dem av.

Hade gärna kört på den, men som jag skrev i inlägget så har jag ett H440 chassi, har alltså inga 5.25" platser

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Hade gärna kört på den, men som jag skrev i inlägget så har jag ett H440 chassi, har alltså inga 5.25" platser

Aha ja de sög ju ^^

Permalänk
Jubileumsmästare

Kör de på PWM.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svaniis:

Kör de på PWM.

Ja men hurdå? Har bara 2 pwm uttag på moderkortet, men behöver till 4 fläktar.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag kör med den här fläkthubben. Funkar riktigt nice. Monterat den på baksidan av moderkortet där man byter cpu fästen för montage av olika kylare med . Sitter med dubbelhäftande tejp som följer med fläkthubben

http://www.inet.se/produkt/6910027/phanteks-pwm-fan-hub

Kopplat in typ 9 fläktar till den från min H440. Sänkte fläktarna till 600rpm med Asus Fan Xpert+
Fläktarna går full ös vid 58 cpu grader:) Vid belastning eller gaming med andra ord som jag har konfigurerad till. Annars knäpptyst system förrutom coilwhine från min Seasonic agg.

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Canson:

Jag kör med den här fläkthubben. Funkar riktigt nice. Monterat den på baksidan av moderkortet där man byter cpu fästen för montage av olika kylare med . Sitter med dubbelhäftande tejp som följer med fläkthubben

http://www.inet.se/produkt/6910027/phanteks-pwm-fan-hub

Kopplat in typ 9 fläktar till den från min H440. Sänkte fläktarna till 600rpm med Asus Fan Xpert+
Fläktarna går full ös vid 58 cpu grader:) Vid belastning eller gaming med andra ord som jag har konfigurerad till. Annars knäpptyst system förrutom coilwhine från min Seasonic agg.

Jaså, den har pwm styrning också? Det visste jag faktiskt inte haha, den får det nog bli, tack så hemskt mycket! Har du kopplat CPU fläkt till den också eller?
Hur konfigurerar man den?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Nackdel med Phanteks PWM Fan Hub den omvandlar PWM till DC styrning sen går den bara ner till ca 9 volt som lägst.
Har 2 st som skrotar hos mig köpte dom för att styra 8 st 180 mm fläktar men de funka inte så bra 9volt så ligger mina fläktar på runt 900 - 1000 rpm max fart på dom är 1350 rpm
Har nu manuell styrning på fläktarna

Men har du PWM styrda fläktar så finns det splitter till dom typ denna https://www.dustinhome.se/product/5010207549/pwm-splitter-sma... är en enkel variant

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Nzxt har ju denna externa som du kan ha på skrivbordet

https://www.komplett.se/nzxt-sentry-lxe-external-fan-control/...

Annars om du har gott om plats i chassit så kan du ju ta denna
http://www.inet.se/produkt/5322152/bitfenix-recon-flaktkontro...
och lägga löst sedan styra fläktarna genom mobilen eller internet.
"Världens första internetanslutna fläktkontroller! Med BitFenix Recon är en enkel webbläsare allt du behöver för att kunna styra upp till fem fläktar trådlöst."
http://www.bitfenix.com/global/en/products/accessories/recon/

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Jaså, den har pwm styrning också? Det visste jag faktiskt inte haha, den får det nog bli, tack så hemskt mycket! Har du kopplat CPU fläkt till den också eller?
Hur konfigurerar man den?

Jag har kopplat alla mina fläktar till den, inklusive cpu fläkten också(Den är kopplat till FAN 1 på phanteks hubben). Sedan kopplar man en 4pin pwm kabel från phanteks hubben till CPU FAN på moderkortet. Sedan styr du FAN1 fläkten via bios eller programvara om nu ditt msi moderkort har ett sådant för styrning av fläktar. Alla andra fläktarna kommer att köras i samma rpm som FAN 1. Så det går inte att styra alla var för sig.

Värt ett försök iaf att köpa och testa den. kostar bara 200 kr.

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

Tänk på att om fläktarna är av pwm modell så får dom inte underskrida ett visst varvtal för då kommer du få andra problem som gör att dom oftast ger ifrån sig ett irriterande ljud

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Canson:

Jag har kopplat alla mina fläktar till den, inklusive cpu fläkten också(Den är kopplat till FAN 1 på phanteks hubben). Sedan kopplar man en 4pin pwm kabel från phanteks hubben till CPU FAN på moderkortet. Sedan styr du FAN1 fläkten via bios eller programvara om nu ditt msi moderkort har ett sådant för styrning av fläktar. Alla andra fläktarna kommer att köras i samma rpm som FAN 1. Så det går inte att styra alla var för sig.

Värt ett försök iaf att köpa och testa den. kostar bara 200 kr.

Hmm okej. Hade det funkat även om man har en AIO vattenkylning tror du? Att koppla fläktarna på radiatorn till den hubben?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Nu gjorde jag som en snabblösning att jag satte tre av fläktarna till en lågvoltsadapter (de som man kopplar till molex), men fattar inte hur man ändrar volten? Har hört att man ska kunna ha 2 olika voltnivåer via molex. Eller har jag missuppfattat allt?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Ja men hurdå? Har bara 2 pwm uttag på moderkortet, men behöver till 4 fläktar.

Köp splitter kablar. Kolla hur mycket ström dina fläktar kräver först, jag har då kört uppåt sex pwmfläktar på en moderkortsheader. Räkna på drygt 1A på en header. Med noctuafläktar är det inga problem att köra många på en header iaf

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

Tycker också det är lite synd att H440 inte har en kontroller, bara en hub. Jag märkte också direkt när jag väl skaffade mitt H440 att fläktarna lät på tok för mycket, och då är dem endast på 1200rpm som max.

Jag gjorde en helt egen lösning med att implementera en fläktkontroller som jag tog från mitt förra chassi, NZXT Phantom, och satte den utanpå baksidan av chassit och drog in fläktsladdar. Men det är ju inte alla som vill göra så direkt, haha. (Finns foto på det i mitt album).

Men det jag tänkte säga var att jag också hade tänkt mig en GRID + innan jag kom på min egna idé. Så hade jag inte haft tillgång till en fysisk fläktkontroller så hade jag i alla fall tagit en GRID.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Hmm okej. Hade det funkat även om man har en AIO vattenkylning tror du? Att koppla fläktarna på radiatorn till den hubben?

Är tyvärr osäker när det gäller AIO vattenkylning, eftersom jag aldrig har kört med vattenkylning.

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Tycker också det är lite synd att H440 inte har en kontroller, bara en hub. Jag märkte också direkt när jag väl skaffade mitt H440 att fläktarna lät på tok för mycket, och då är dem endast på 1200rpm som max.

Jag gjorde en helt egen lösning med att implementera en fläktkontroller som jag tog från mitt förra chassi, NZXT Phantom, och satte den utanpå baksidan av chassit och drog in fläktsladdar. Men det är ju inte alla som vill göra så direkt, haha. (Finns foto på det i mitt album).

Men det jag tänkte säga var att jag också hade tänkt mig en GRID + innan jag kom på min egna idé. Så hade jag inte haft tillgång till en fysisk fläktkontroller så hade jag i alla fall tagit en GRID.

Det var inte denna du har då? http://www.inet.se/produkt/6910027/phanteks-pwm-fan-hub

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Nää

Kolla här; http://cdn.sweclockers.com/galleri/bild/172218?l=eyJyZXNvdXJj...

Kolla där bak hur jag liksom bara fäste den fläktkontrollern... tagit från ett annat chassi

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Det finns ju en liknande modell utav företaget modmytoys, de har många olika versioner för både 3pin, 4pin och olika strömförsörjningar och upplägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pwncake:

Det finns ju en liknande modell utav företaget modmytoys, de har många olika versioner för både 3pin, 4pin och olika strömförsörjningar och upplägg.

Du skulle inte kunna ge en länk?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Du skulle inte kunna ge en länk?

http://www.kustompcs.co.uk/acatalog/Power_Distribution.html

Det finns några versioner som säljs på några Svenska hemsidor, men denna hemsidan kan vara en bra riktlinje för att visa vad som finns.

Permalänk
Medlem

Nu kör jag i regel med vattenkylning men jag gillar denna http://www.coolingstuff.se/p/649/aquaero-5lt-usb som man styr med mjukvara separat och den tar det mesta man kastar på den kört 12 fläktar och en PWM pump utan problem brukar köra med tempsensor som sköter farten på fläktarna automatiskt.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC