Intel Core i7-6700K "Skylake" mot i7-4790K i fler prestandatester

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Kan du dock inte räkna ut w / 2 medan multiplikationen sker (2 kommer från antalet tal ovan som ska adderas), och sen addera ihop allt?
Du kör då 3 kärnors beräkningar, och sen en addition, istället för multiplikation, addition och sen addition. (Du vet betydligt mer än mig på hur en CPU räknar, så rätta mig om jag har fel)

Är lite som när man ska planera rutt mellan flera olika punkter i staden. Ibland kan det gå snabbare att faktiskt ta omvägar eller ologisk ordning, pga omständigheterna gör "fågelvägen" långsammare.

Poängen jag försökte göra var riktigt kort: det finns beroenden mellan den ström av instruktioner som varje CPU-tråd jobbar med, dessa beroenden sätter en hård över gräns för hur mycket saker som ens teoretiskt kan beräknas parallellt. Var inte detaljerna i ett specifikt fall jag var ute efter, kan eventuellt finnas lite mer parallellism.

En väldigt komplicerade faktor i datorprogram jämfört med matematik är att ungefär var 5:e instruktion tenderar vara ett hopp som kanske eller kanske inte tas. Är nog ingen slump att Intel valt just en kapacitet på max 5 x86 instruktioner per cykel, varav max en kan vara ett hopp...

IBM POWER8 kan sörpla i sig upp till 8 instruktioner per cykel, men den är ändå långsammare än Haswell när bara en instruktionsström går igenom processorn. Är en vink om att större bredd inte ger något för interaktiva laster. Designen i POWER8 är ändå vettig då den är designad för serverlaster och inte interaktiv användning. POWER8 kan köra upp till 8 trådar per CPU-kärna och aggregerad prestanda ökar rätt mycket upp till runt 4 trådar där den typiskt utför mer jobb per fysisk kärna än vad Haswell kan göra (med sina två trådar). Händer typiskt rätt lite över 4 trådar (och normalkonfigurationen är att bara ha 4 trådar aktivt, går att styra via OS), finns några specialfall där man har nytta av fler trådar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nu håller jag med om att värdet av att uppgradera från SNB->HSW är tvivelaktigt...

...om vi pratar entusiastprocessorer för desktops. Vilket du nu gör så det behöver egentligen inte sägas.

Men jag tycker det är värt att ta upp att även om skillnaderna i både funktionalitet och prestanda för oss entusiaster är ganska små så är skillnaden bland laptops betydligt större.

Det är inte som att utvecklingen står helt still över hela brädet, prestanda per watt i dom mer strömsnåla klasserna går framåt ganska ordentligt.

Nu är det inte vad vi pratar om här men det är någonting jag tycker glöms bort i den här diskussionen och fler borde tänka på.

Permalänk
Skrivet av chipw00t:

Vet inte om det är skillnad på i5 och i7 i det avseendet men min i5:a ligger på 4.5GHz på alla kärnor i performance läget.

Måste väl ställas in i bios till performance?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Måste väl ställas in i bios till performance?

Nej. Menade windows power options inställningarna. Balanced så kör den adaptive och performance fullt ös.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Skrivet av chipw00t:

Nej. Menade windows power options inställningarna. Balanced så kör den adaptive och performance fullt ös.

Okej Gött, ja går alla ex stabilt i 4,4Ghz så är det viss uppgradering mot SB , men inte stor för SB är inte flaskhals i nyare spel än.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Okej Gött, ja går alla ex stabilt i 4,4Ghz så är det viss uppgradering mot SB , men inte stor för SB är inte flaskhals i nyare spel än.

Nej, jag tror inte att SB flaskar i nuläget. Oftast grafikkortet som säger stopp.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Rätta mig om jag har fel, men 2500k och 2600k generationerna var väl extremt beroende på hur bra moderkortens strömförsörjning var?
Har de du ett bra moderkort med bra faser så gör det enorm skillnad.

Sedan 4xxx serien så är ju detta inbyggt och moderkorten kan göras enklare så CPUn ska göra allt.

Enorm skillnad är nog att ta i men ja det hjälpte lite.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Kärnhysteri på telefoner

Skrivet av Zotamedu:

Ett annat exempel jag tog upp i en annan tråd är bensinmotorer för man måste tydligen ha en bilanalogi. Mellan 1920 och 1980 hände det väldigt mycket i hästkrafter per slagvolym. Fast där har det mer eller mindre stått stilla sedan 90-talet. Är det också för att alla biltillverkarna saknar konkurrens och bara mjölkar sina kunder? Nej, såklart inte. Det är bara extremt svårt att optimera en bensinmotor mer utan att den blir svindyr. Formel 1 har väldigt fina motorer som pressar ut över 800 hp från 2,4 liter men så kostar de över en miljon styck.

1,6 liter (men håller annars med dig om allt - mycket bra bil-liknelse för en gångs skull).

Skrivet av Yoshman:

Resultatet av detta är att en förkrossande majoritet får en bättre upplevelse på en högre klockad i3:a än vad de skulle få på en 8-kärnors i7-5980X, bättre här är att programmen de kör regerar snabbare. Så redan 4-kärniga modeller är en nisch, 6/8-kärniga modeller är ju en nischmarknad även för den teknik/dator-intresserade publik som skriver på SweC.

Vilket leder en till att undra varför alla tycker det är så viktigt med 4 kärnor, eller tom fler, på telefoner?

Enligt mig så borde 1-3 kärnor vara det mest lämpade (då man i princip aldrig kör någon form av serverfunktion på mobiler). Allt annat känns i princip som slöseri som inte har något som helst med verklighetens normala appliaktioner att göra.

Vad beror den core-hysteri på mobiler på? Vad finns det för nytta som jag kanske missat (om någon sådan finns alls)?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Datavetare
Skrivet av martinot:

Vilket leder en till att undra varför alla tycker det är så viktigt med 4 kärnor, eller tom fler, på telefoner?

Enligt mig så borde 1-3 kärnor vara det mest lämpade (då man i princip aldrig kör någon form av serverfunktion på mobiler). Allt annat känns i princip som slöseri som inte har något som helst med verklighetens normala appliaktioner att göra.

Vad beror den core-hysteri på mobiler på? Vad finns det för nytta som jag kanske missat (om någon sådan finns alls)?

Många kärnor på telefoner är till 100% bara något som existerar därför att så många tror "många kärnor" = "bättre". Det som är riktigt illa är att t.ex. Qualcomm har gjort en hel del undersökningar internt som visar att mer än 9 av 10 program använder en kärna eller en kärna plus lite, lite av en till kärna. Ändå pratade man så sent som förra året (har inte varit på någon Qualcomm presentation sedan förra hösten) om att man jobbat på en "riktig" 8-kärnors CPU.

Jag undrar om inte en av orsakerna till att deras nästa egna design, Kryo, tar sådan tid är för att man till slut fattat att Apple design med två, för klassen, väldigt starka kärnor är så totalt överlägen 4-8 crappy cores som Android lider av idag att någorlunda rationella konsumenter har inget annat rimligt val än att välja Iphone. Anledning till min tro här är att Qualcomm på det stora hela har visat att man är den tillverkare som är bäst på att designa systemkretsar för 3:e part (skulle säga att Apples systemkretsar är bättre just nu, men de är inte tillgängliga för 3:e part).

Apples iOS enheter är inte rappa trots få kärnor, det handlar inte heller om att iOS är magiskt mycket mer effektivt jämfört med Android. Det handlar främst om att Apples systemkretsar är ruggigt väl designade för sin uppgift, strömsnåla enheter som används interaktivt. Där ska man ha så mycket cache med så låg latens som möjligt, två så starka kärnor som möjligt är optimalt, en extra kärna är värdefullt för att kunna köra saker i bakgrunden för även på iOS använder majoriteten av programmen bara en kärna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Många kärnor på telefoner är till 100% bara något som existerar därför att så många tror "många kärnor" = "bättre".

Nja, är inte 100% en liten överdrift?
Handlar det inte lite om att många kärnor kan ge bra prestanda vid multitasking men dra väldigt lite ström när dom inte används?

Eller är det bara bullshit som jag har hört som ursäkter?

Permalänk
Skrivet av martinot:

1,6 liter (men håller annars med dig om allt - mycket bra bil-liknelse för en gångs skull).

Vilket leder en till att undra varför alla tycker det är så viktigt med 4 kärnor, eller tom fler, på telefoner?

Enligt mig så borde 1-3 kärnor vara det mest lämpade (då man i princip aldrig kör någon form av serverfunktion på mobiler). Allt annat känns i princip som slöseri som inte har något som helst med verklighetens normala appliaktioner att göra.

Vad beror den core-hysteri på mobiler på? Vad finns det för nytta som jag kanske missat (om någon sådan finns alls)?

Skulle höra en kommentar i swedroid. Han jämförde mobil med server (näst in till). Hans argument var i alla fall man kunde använda samma soc för både mobiler och servers. Är ju helt idiotisk idé. Kan ju se om jag kan länka den hit (om intresse finns).

Skrivet av Yoshman:

Många kärnor på telefoner är till 100% bara något som existerar därför att så många tror "många kärnor" = "bättre". Det som är riktigt illa är att t.ex. Qualcomm har gjort en hel del undersökningar internt som visar att mer än 9 av 10 program använder en kärna eller en kärna plus lite, lite av en till kärna. Ändå pratade man så sent som förra året (har inte varit på någon Qualcomm presentation sedan förra hösten) om att man jobbat på en "riktig" 8-kärnors CPU.

Jag undrar om inte en av orsakerna till att deras nästa egna design, Kryo, tar sådan tid är för att man till slut fattat att Apple design med två, för klassen, väldigt starka kärnor är så totalt överlägen 4-8 crappy cores som Android lider av idag att någorlunda rationella konsumenter har inget annat rimligt val än att välja Iphone. Anledning till min tro här är att Qualcomm på det stora hela har visat att man är den tillverkare som är bäst på att designa systemkretsar för 3:e part (skulle säga att Apples systemkretsar är bättre just nu, men de är inte tillgängliga för 3:e part).

Apples iOS enheter är inte rappa trots få kärnor, det handlar inte heller om att iOS är magiskt mycket mer effektivt jämfört med Android. Det handlar främst om att Apples systemkretsar är ruggigt väl designade för sin uppgift, strömsnåla enheter som används interaktivt. Där ska man ha så mycket cache med så låg latens som möjligt, två så starka kärnor som möjligt är optimalt, en extra kärna är värdefullt för att kunna köra saker i bakgrunden för även på iOS använder majoriteten av programmen bara en kärna.

Får hoppas det. Över 4 kärnor, är bara försäljningsnack för att lura ovetande kunder.

Är troligen därför i västvärlden android inte är lika eftertraktat och även status då.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av martinot:

1,6 liter (men håller annars med dig om allt - mycket bra bil-liknelse för en gångs skull).

Vilket leder en till att undra varför alla tycker det är så viktigt med 4 kärnor, eller tom fler, på telefoner?

Enligt mig så borde 1-3 kärnor vara det mest lämpade (då man i princip aldrig kör någon form av serverfunktion på mobiler). Allt annat känns i princip som slöseri som inte har något som helst med verklighetens normala appliaktioner att göra.

Vad beror den core-hysteri på mobiler på? Vad finns det för nytta som jag kanske missat (om någon sådan finns alls)?

1,6 är de nya motorerna ja men de gamla var 2,4. Kunde inte använda de nya i liknelsen eftersom de nu är hybridbilar vilket leder vidare till den logiska framtida utvecklingen av vanliga bilar också. Hade det bara varit att de fick ha turbo igen när de klippte två cylindrar på bilarna hade jag använt det men nu är de lite väl långt från en Volvo. I alla fall ett tag till då Volvo ju arbetar en del på en väldigt intressant modulär plattform där man enkelt ska kunna haka på antingen elmotor eller svänghjul.

Hysterin med antalet kärnor i mobiler verkar delvis bero på PR-avdelningen. Man behöver enkla siffror att sälja saker med. När det gäller kameror så hade vi ett megapixel race och även ett x-antal gånger zoom race. Pixelracet spred sig sedan till telefoner där det om något var ännu mer meningslöst då de med få undantag har mindre sensorer så allt de gör är att skapa massa brus till ingen nytta. Sen beror det delvis också på ARMs koncept big.LITTLE som kombinerar starka och svaga kärnor i samma SoC för att spara ström. Det är ingen hemlighet att ARMs kärnor inte är jättesnabba men de är väldigt små och billiga. Så de tänkte att man kunde göra ännu strömsnålare enheter genom att kombinera stora och törsta kärnor med enklare strömsnåla och då helt stänga av de stora kärnorna när de inte behövs. Till exempel när telefonen bara ligger i en ficka så är det inte så mycket den behöver göra varpå det räcker med en enkel och strömsnål kärna. När man sedan drar igång massa appar byter man till starkare. Då får man helt plöttsligt dubbla antalet varpå monster som de 8-kärniga SoCarna var födda. Senaste var ju någon som la in tre steg och byggde en 12-kärnig. Lite oklart om hur effektiv strategin är. Intel och Apple har valt en annan strategi med få men betydligt kraftigare kärnor, alltså en eller två, och sedan kör det ett koncept som kallas "race to sleep". Alltså satsar de på att bara köra processorn i korta stötar men få mycket gjort och sedan lägga ner den i ett lågt strömsparläge igen. Det verkar fungera bra men kan bli problem vid kontinuerlig drift vilket man kan se rätt tydligt på vissa surfplattor med Atom som blir väldigt sega om man pressar dem en längre stund. Kylningen är helt enkelt inte designad för den typen av användning. Race to sleep verkar vara en bättre lösning i praktiken men den är också mer komplicerad.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Broken-arrow:

Skulle höra en kommentar i swedroid. Han jämförde mobil med server (näst in till). Hans argument var i alla fall man kunde använda samma soc för både mobiler och servers. Är ju helt idiotisk idé. Kan ju se om jag kan länka den hit (om intresse finns).

Får hoppas det. Över 4 kärnor, är bara försäljningsnack för att lura ovetande kunder.

Är troligen därför i västvärlden android inte är lika eftertraktat och även status då.

Det har skissats en del på mikroservrar med enorma mängder klena noder. Så produkter med enorma mängder ARM-kärnor finns. Problemet är att det är lite oklart vad de ska användas till eftersom de kräver många oberoende uppgifter där varje uppgift inte får vara för tung. Webservrar har nämnts och även databaser och filservrar. AMD har till exempel en Opteron baserad på A57. De verkar dock ha lagt ner det nu och baserat på deras uttalanden om Zen så verkar de räkna med att de kan skala ner den till samma TDP istället. HP erbjuder sin Moonshot-server med 8-kärnig ARM från AppliedMicro X. Server består av 48 noder så vid första anblick ser den ut som ett rack för hårddiskar. Dell har visat upp en version också men vet inte om de börjat sälja den än. Lenovo har också pratat om det och andra processortillverkare verkar vara intresserade. Fast det är klart, det är inte samma SoCar i servrar som i telefoner. Samma kärnor men det ligger massa annan funktionalitet som kraftigt LAN, ECC-minne, co-processor för kryptering, SATA, PCIe och annat som man inte har någon direkt nytta av i en telefon.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Det har skissats en del på mikroservrar med enorma mängder klena noder. Så produkter med enorma mängder ARM-kärnor finns. Problemet är att det är lite oklart vad de ska användas till eftersom de kräver många oberoende uppgifter där varje uppgift inte får vara för tung. Webservrar har nämnts och även databaser och filservrar. AMD har till exempel en Opteron baserad på A57. De verkar dock ha lagt ner det nu och baserat på deras uttalanden om Zen så verkar de räkna med att de kan skala ner den till samma TDP istället. HP erbjuder sin Moonshot-server med 8-kärnig ARM från AppliedMicro X. Server består av 48 noder så vid första anblick ser den ut som ett rack för hårddiskar. Dell har visat upp en version också men vet inte om de börjat sälja den än. Lenovo har också pratat om det och andra processortillverkare verkar vara intresserade. Fast det är klart, det är inte samma SoCar i servrar som i telefoner. Samma kärnor men det ligger massa annan funktionalitet som kraftigt LAN, ECC-minne, co-processor för kryptering, SATA, PCIe och annat som man inte har någon direkt nytta av i en telefon.

Var just det som jag försökte få fram, men ja var mer som en vägg att prata med

Men 820 verkar bli ett nytt kapitel. Får hoppas dom lärt sig från misslyckade 810. Vore fin uppgradering för mig i alla fall eller ja mer cpu/gpu prestanda verkar inte behövas än det jag har i S3 (dom appar jag kör flyter på fint trots sin ålder på soc:en), men ram behövs för min användning. Gör av med 800Mb så fort jag startar en app (allt minne med andra ord och blir bedrövligt slö). Bättre med L helt klart (ligger konstant på 400/500Mb användning och appar verkar strypas på sekunden jag går ur dom mer eller mindre), i stället slumpade hängningar och omstarter som är största felet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Jaja såhär det går när Intel dominerar marknaden. Finns ingen anledning för Intel att pressa ut några revolutionerade produkter om det inte finns någon konkurrens. Några procent förbättring och sedan överpris med någon tusenlapp ger sköna marginaler och drabbar oss konsumenter i slutändan.

Det är så klart en del av sanningen. Resten är att man helt enkelt nått ett fysiskt hinder där man inte klarar av att skruva upp prestandan på samma sätt som förr. Prestanda ökningarna kommer vara från ökad parallellisering, och fler kärnor. Men det är svårt, för att inte säga omöjligt att rättfärdiga en surf och spelburk med 12 kärnor i dagsläget, när spel använder 2-4, och har svårt att belasta fler än så. Att ta fram en "snabbare" CPU med samma, eller lägre prestanda / tråd, som måste kosta betydligt mer eftersom chippet är betydligt större, är därför svårmotiverat.
Och inbilla dig inte att vi ser priser i paritet med de vi hade när Intel var ensam herre på täppan. En billig CPU kostade 10.000+, och vi är långt, långt därifrån. Speciellt om du räknar in inflationen med...

Skrivet av Mr_Lazy:

Nej men förändringarna de gör är ju bara att lägga till eller flyttar på en pinne någonstans och sen vips har man en "ny"

Enda gångerna man gjort det är väl 603/604 & 775/771? Med andra ord, aldrig något som påverkat konsumentmarknaden. (603 fick ett extra ben för att inte 604 CPUer skulle stoppas i moderkort utan 200MHz FSB stöd bland annat. Benet är inte ens anslutet till något, utan är bara att plocka bort om man vill köra CPU'n i ett 603 moderkort. Man kan tycka att de borde ha valt att ha benet bara på de CPUer som faktiskt hade 200MHz FSB, men... Det drabbade som sagt inte privatpersoner i speciellt stor utsträckning. Få som körde renodlade XEON plattformar hemma, och de som gjorde, var det än färre som skulle uppgradera CPUerna i.)
Ska jag vara helt ärlig tycker jag nog det är bättre att lägga till ett ben, i stället för att ha flera generationer CPU som passar i samma sockel, men placerar man fel CPU i "rätt" moderkort, eldar den upp CPU'n med en gång. AMD skulle med andra ord ha gjort så vid ett par tillfällen.

Skrivet av Yoshman:

Anledningen att vi fått multicore CPUer är inte för att det på något sätt är önskvärt på konsumentdatorer, det beror på att man runt 2005 såg att krympning av transistorer alls gav samma minskning i strömförbrukning som man sett tidigare. Fram till denna punkt observerade man att perf/W följde samma utvecklingskurva man såg för pris/transistor, den förra observationen är känd som Dennard scaling och den senare känner nog alla till som Moores lag.

Vid tiden försökte jag påtala att fler kärnor alltid är sämre än en kärna med samma totala klockfrekvens. Folk vägrade förstå. I deras värld var (och till stor del är) 4x3GHz exakt samma som 1x12GHz. I realiteten är 4x3GHZ inte ens likvärdigt 1x10GHz. (Givet samma arkitektur, vilket naturligtvis är en omöjlighet, även det.) Eftersom man helt enkelt inte kunde fortsätta skala hastigheterna uppåt, så är den parallellisering vi ser framdriven av nödtvång. Jag skulle bli hur glad som helst om någon kunde dra fram enkärniga CPU'er som producerade 80% av singeltrådprestandan i samma frekvens, men skalade till 15-20GHz. Men det kommer inte hända. Fysiken är i vägen.

Skrivet av Kilroy:

Nja, är inte 100% en liten överdrift?
Handlar det inte lite om att många kärnor kan ge bra prestanda vid multitasking men dra väldigt lite ström när dom inte används?

Flera kärnor som idlar, eller färre kärnor som bara jobbar på en av sina lägre frekvenser istället för fullt ut... Strömförbrukningen är inte orsaken. Nyare arkitekturer är ofta strömsnålare varför ett byte kan ge bättre batteritid, men det har inte med att det är fler kärnor i paketet att göra. Utan bara att man egentligen inte behöver dem, och den optimala lösningen hade varit samma antal kärnor som förr, med den lägre energiförbrukningen. Precis som för x86 är färre kärnor med högre frekvens att föredra, givet samma arkitektur. (Eller åtminstone snarlik)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av -=Mr_B=-:

Vid tiden försökte jag påtala att fler kärnor alltid är sämre än en kärna med samma totala klockfrekvens. Folk vägrade förstå. I deras värld var (och till stor del är) 4x3GHz exakt samma som 1x12GHz. I realiteten är 4x3GHZ inte ens likvärdigt 1x10GHz. (Givet samma arkitektur, vilket naturligtvis är en omöjlighet, även det.) Eftersom man helt enkelt inte kunde fortsätta skala hastigheterna uppåt, så är den parallellisering vi ser framdriven av nödtvång. Jag skulle bli hur glad som helst om någon kunde dra fram enkärniga CPU'er som producerade 80% av singeltrådprestandan i samma frekvens, men skalade till 15-20GHz. Men det kommer inte hända. Fysiken är i vägen.

Man ska kanske vara allt för kritiskt till folks förväntningar här, initialt så namngav AMD/Intel sina tvåkärniga CPUer så man skulle få intrycket att det faktiskt gick att summera kraften.

De som designar kretsar insåg rätt snabbt svårigheterna att utnyttja flera kärnor inom vissa områden, även om man nog blev lite förblindad av att det var relativt god utdelning på att gå från en kärna till två kärnor. Både AMD och Intel pratade ju om att vi relativt snart efter de introducerade sina dual-core varianter skulle få både 8 och 16-kärnors modeller. Gick också väldigt fort till 4-kärnor, men där insåg man att hoppet från 2 kärnor till 4 kärnor gav i mer än nio fall av tio överhuvudtaget ingenting för normalanvändaren.

Hört någon mellan-tummen-och-pekfingret regel som säger att om man kan välja mellan att dubbla antal kärnor eller att öka enkeltrådprestanda så är det senare att föredra om man kan få 20-30% eller mer, då det i praktiken ger större positiv effekt än flera kärnor. Och det handlar om när man har rätt få kärnor, typ från en till två och från två till fyra. Efter fyra kärnor är det bara några få smala nischer som ser någon fördel om man pratar konsumentprodukter.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer