Köpa i5 4590 eller i5 4690K hur stor prestanda skillnad?

Permalänk

Köpa i5 4590 eller i5 4690K hur stor prestanda skillnad?

Hej

Jag är väldigt tveksam till vilken av dessa 2 cpu's jag ska köpa. Jag har aldrig klockat (inget jag planerar på att göra just nu för det verkar lite komplicerat och jag vet inte ens om det är värt tiden) Hur stor prestanda skillnad är på en klockad 4690k jämfört med en 4590? Är det något jag märker tydligt i spel, surfande etc? Rör det sig om fps skillnad? Hur stor isf vill veta om det är värt att lägga ner 350kr till. Kommer en klockad 4690k hålla längre än en 4590 eller går dem utför samtidigt i framtiden?

Permalänk
Medlem

det är inte direkt komplicerat att överklocka, det är mycket enkelt nuförtiden. vill man inte så vill man inte dock.

i5 4590 har 3,3 bas 3,7 boost och i5 4690k har 3,5 bas 3,9 boost ur lådan. skillnaden i prestanda där är inte direkt stor. ska du inte överklocka skulle jag köpa en i5 4460 då den är så mycket billigare, kan du tänka dig att överklocka så är 4690k ett vettigt val.

Permalänk
Skrivet av versions:

det är inte direkt komplicerat att överklocka, det är mycket enkelt nuförtiden. vill man inte så vill man inte dock.

i5 4590 har 3,3 bas 3,7 boost och i5 4690k har 3,5 bas 3,9 boost ur lådan. skillnaden i prestanda där är inte direkt stor. ska du inte överklocka skulle jag köpa en i5 4460 då den är så mycket billigare, kan du tänka dig att överklocka så är 4690k ett vettigt val.

Men då undrar jag kanske förlorar så mycket i spel med en svagare processor att det inte ens är lönt att köpa så dyrt grafikkort?för jag tänkte köpa r9 390 8gb eller gtx 970 4gb.

Kommer cpun flaskhalsa grafikkortet nu eller i framtiden om jag inte klockat det?

Vad är boost innebär det att man klockar cpun? 3,7ghz låter mycket mer än 3,2ghz. Vill inte ångra mitt köp bara när jag ändå kommer lägga ut runt 10k på allt.

Permalänk
Medlem

4590= Lägre klockfrekvenser vilket ger en lägre prestanda, bör kunna hantera ditt tänkta grafikkort utan att "flaska", givetvis beroende på vilka titlar vi pratar om.

4690K= Högre klockfrekvenser vilket i detta fall ger högre prestanda, K innebär att du kan överklocka processorn direkt från kartong, alltså "gratis" prestandaökning på X% beroende på vad man siktar efter.

Köp 4690K så kommer den kanske hänga med 1-1.5år längre vid överklockning i jämförelse med den låsta 4590, värt varenda krona imo.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Men då undrar jag kanske förlorar så mycket i spel med en svagare processor att det inte ens är lönt att köpa så dyrt grafikkort?för jag tänkte köpa r9 390 8gb eller gtx 970 4gb.

Kommer cpun flaskhalsa grafikkortet nu eller i framtiden om jag inte klockat det?

Vad är boost innebär det att man klockar cpun? 3,7ghz låter mycket mer än 3,2ghz. Vill inte ångra mitt köp bara när jag ändå kommer lägga ut runt 10k på allt.

en 4460 lär klara av ett 390 eller ett 970 helt utmärkt men det varierar från spel till spel. det är snarare nästa gång du köper grafikkort till datorn.

boost innebär att processorn klockar upp sig själv litegrann när det passar. 4460 är 3,2 base 3,4 boost. 100mhz hit eller dit gör ingen större skillnad, det får vara lite större hopp än så.

här vinner sweclockers drygt 20% prestanda på sin överklockning av 4690k, sedan överklockar olika exemplar olika bra och det beror även på vad man har för kylning. värt att notera att det inte betyder att du får 20% högre fps då det med stor sannolikhet är grafikkortet som håller tillbaka prestandan där men det kan som sagt hjälpa till om några år när den låsta kanske inte riktigt skulle hänga med ditt nya häftiga grafikkort.

glöm inte att du bör ha ett moderkort med z97 och en lämplig processorkylare om du ska överklocka så det lägger på lite till på prislappen. om det är värt det får man bestämma själv.

Permalänk
Medlem

Att köpa en processor med inställningen "det verkar lite komplicerat" att klocka är en stor förlustaffär. (Enligt mig)
Här på Sweclockers får du all hjälp du behöver. Bor du inte i en svårhittad grotta någonstans i skogen så är det är stor chans att någon bor nära dig som kan hjälpa på plats för en pizza eller slant.

Att köpa ett cpu som har K som går så lätt att klocka är något jag tycker du ska satsa på.
Även om du inte vill klocka idag så kanske du vill om ett till två år?

Tänk på det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ska du ändå lägga ut så mycket så är det väl värt med 350:- extra för att veta att du kan överklocka.

Nuförtiden funkar väl även moderkortens program att göra en rätt bra överklock utan att överdriva alltför mycket med volten även om det är rekommenderat att göra det själv.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar alltid att välja en bättre processor (vare sig det är i5 vs i7 eller "k" mot "icke-k"), även om man får välja ett aningen svagare grafikkort.
Långsiktigt är processorn den komponent som avgör när du tvingas uppgradera hela datorn. Grafikkortet kan alltid bytas ut så länge standarden förblir PCI-E.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Jag rekommenderar alltid att välja en bättre processor (vare sig det är i5 vs i7 eller "k" mot "icke-k"), även om man får välja ett aningen svagare grafikkort.
Långsiktigt är processorn den komponent som avgör när du tvingas uppgradera hela datorn. Grafikkortet kan alltid bytas ut så länge standarden förblir PCI-E.

Ungefär som med Sandy Bridge. Köper man en bra cpu så är det rätt lätt att bara byta grafikkort när man känner att det krävs mer, spelar man dessutom på en 60Hz skärm så klarar sig cpun ännu längre.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av Danmyr:

4590= Lägre klockfrekvenser vilket ger en lägre prestanda, bör kunna hantera ditt tänkta grafikkort utan att "flaska", givetvis beroende på vilka titlar vi pratar om.

4690K= Högre klockfrekvenser vilket i detta fall ger högre prestanda, K innebär att du kan överklocka processorn direkt från kartong, alltså "gratis" prestandaökning på X% beroende på vad man siktar efter.

Köp 4690K så kommer den kanske hänga med 1-1.5år längre vid överklockning i jämförelse med den låsta 4590, värt varenda krona imo.

Hur mycket bör jag överklocka den då för att den ska hålla 1-1.5år längre? Och hur mycket kan jag överklocka den så det är ''safe'' Vill ha så mycket prestanda det går utan att gå över gränsen så cpu tar skada? Köper jag en 144hz skärm på topp av det så är jag rädd att cpu inte kommer räcka länge har läst 144mhz skärm förkortar livslängden.

Skrivet av versions:

en 4460 lär klara av ett 390 eller ett 970 helt utmärkt men det varierar från spel till spel. det är snarare nästa gång du köper grafikkort till datorn.

boost innebär att processorn klockar upp sig själv litegrann när det passar. 4460 är 3,2 base 3,4 boost. 100mhz hit eller dit gör ingen större skillnad, det får vara lite större hopp än så.

här vinner sweclockers drygt 20% prestanda på sin överklockning av 4690k, sedan överklockar olika exemplar olika bra och det beror även på vad man har för kylning. värt att notera att det inte betyder att du får 20% högre fps då det med stor sannolikhet är grafikkortet som håller tillbaka prestandan där men det kan som sagt hjälpa till om några år när den låsta kanske inte riktigt skulle hänga med ditt nya häftiga grafikkort.
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/7131?key=046a5e871c5cbfb55379e0016625f068

glöm inte att du bör ha ett moderkort med z97 och en lämplig processorkylare om du ska överklocka så det lägger på lite till på prislappen. om det är värt det får man bestämma själv.

Hur mycket eller hur många hz ska jag överklocka tycker du för att få en bra prestanda? Men vill inte förkorta livslängden har hört klocking gör det, och 144mhz skärm på top of that för en nybörjare som mig låter det om mer skada än nytta.

Skrivet av SCORPIUS:

Att köpa en processor med inställningen "det verkar lite komplicerat" att klocka är en stor förlustaffär. (Enligt mig)
Här på Sweclockers får du all hjälp du behöver. Bor du inte i en svårhittad grotta någonstans i skogen så är det är stor chans att någon bor nära dig som kan hjälpa på plats för en pizza eller slant.

Att köpa ett cpu som har K som går så lätt att klocka är något jag tycker du ska satsa på.
Även om du inte vill klocka idag så kanske du vill om ett till två år?

Tänk på det.

Jag hittar inte en lättförståelig guide såg en med massa text förstod inte så mycket Har du någon bra länk som man som nybörjare kan förstå sig på?

Skrivet av kevve1:

Ska du ändå lägga ut så mycket så är det väl värt med 350:- extra för att veta att du kan överklocka.

Nuförtiden funkar väl även moderkortens program att göra en rätt bra överklock utan att överdriva alltför mycket med volten även om det är rekommenderat att göra det själv.

Har hört det inte är så bra men vet inte riktigt varför läste man ska göra det manuellt i bios tror jag?

Permalänk
Medlem

Andrahandsvärdet på k-modellen brukar vara ganska mycket bättre. Du får i princip ut det du betalar mer idag.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Andrahandsvärdet på k-modellen brukar vara ganska mycket bättre. Du får i princip ut det du betalar mer idag.

Vad menar du med andra handsvärde? Ska inte sälja den längre fram eller så men tror inte det var det du syftade på kanske?

Ganska tight förutom att k modellen vinner i klocking. Men amd vinner tex över 4690k om man överklockar den. Är det det slutgiltiga resultatet man så gå efter? För en överklockad amd i samma prisklass slår i54690k ca 20% i preformance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Vad menar du med andra handsvärde? Ska inte sälja den längre fram eller så men tror inte det var det du syftade på kanske?
Ganska tight förutom att k modellen vinner i klocking. Men amd vinner tex över 4690k om man överklockar den. Är det det slutgiltiga resultatet man så gå efter? För en överklockad amd i samma prisklass slår i54690k ca 20% i preformance.

Jo, det var det jag syftade på.
Känns onödigt att slänga det på tippen om 4-5 år tänker jag.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av harmonica22:

Vad menar du med andra handsvärde? Ska inte sälja den längre fram eller så men tror inte det var det du syftade på kanske?

Det vet du ju aldrig. Om du skulle vilja det om några år kommer 4690K vara värd betydligt mer än 4590.

Skrivet av harmonica22:

Men amd vinner tex över 4690k om man överklockar den. Är det det slutgiltiga resultatet man så gå efter? För en överklockad amd i samma prisklass slår i54690k ca 20% i preformance.

Nej... En femsekunderssökning på Google visar att i stort sett alla rekommenderar i5 över FX-8350 eller till och med FX-9590. AMD har fler kärnor (vilket kan göra skillnad i syntetiska benchmark-tester) men i verkliga spellivet har Intel så mycket starkare kärnor att de går om AMD ändå, ganska lätt. Siffrorna jag har sett som jag inte har kvar nu visade att FX-serien presterade i paritet med i3:or i många spel, så pass stor är skillnaden.

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Jo, det var det jag syftade på.
Känns onödigt att slänga det på tippen om 4-5 år tänker jag.

Skulle någon köpa i5 4690k efter 5år i vilket syfte isåfall?

Skrivet av Andreaz1:

Det vet du ju aldrig. Om du skulle vilja det om några år kommer 4690K vara värd betydligt mer än 4590.
Nej... En femsekunderssökning på Google visar att i stort sett alla rekommenderar i5 över FX-8350 eller till och med FX-9590. AMD har fler kärnor (vilket kan göra skillnad i syntetiska benchmark-tester) men i verkliga spellivet har Intel så mycket starkare kärnor att de går om AMD ändå, ganska lätt. Siffrorna jag har sett som jag inte har kvar nu visade att FX-serien presterade i paritet med i3:or i många spel, så pass stor är skillnaden.

tänkte på denna http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i5-4690K-vs-AMD-FX-9590

om du kollar på overclocking lite längre ner så har amd 10 i score där mot intels 8.4 tänkte om inte det resultatet är viktigt? 16% mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Skulle någon köpa i5 4690k efter 5år i vilket syfte isåfall?
tänkte på denna http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i5-4690K-vs-AMD-FX-9590

om du kollar på overclocking lite längre ner så har amd 10 i score där mot intels 8.4 tänkte om inte det resultatet är viktigt? 16% mer.

Det är absolut inte omöjligt. Om man kollar på utvecklingen de senaste 4 åren så har det inte hänt JÄTTEmycket.
Min i5 750 är fortfarande duglig och den släpptes Q3'09.

i5 2500k släpptes Q1'11 och den är ju fortfarande väldigt bra.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Skulle någon köpa i5 4690k efter 5år i vilket syfte isåfall?

Titta på hur många 2500k och 2600k som köpes och säljes än idag (Finns 2 st 2500k på tradera, 1 st 2600k). Vet att för ca 1 år sedan (när Z77 moderkort gick att få tag i, nya) så gick 2500k för runt 1000kr, för en CPU som lanserades 2011,Q1 (så rätt nära 5 år sedan). Men med brist på moderkort så har de tappat i pris, tyvärr. Det som "hindrar" fler från att byta händer är ofta Z77 moderkort brist. Jag var snabb och grabba några Z77 moderkort innan de försvann helt, just pga detta.

En 2600k med Z77 moderkort idag är värt förvånansvärt mycket, och faktiskt inte så långt ifrån dagens 4790k CPUer om man överklockar dem i prestanda heller.
Om Intel gör ett enormt prestanda hopp om 5 år, och plötsligt spottar ut 100% snabbare CPUer, så ja.. då kanske 4690k inte kommer har så mycket värde, men tills Intel faktiskt gör något genombrott som resulterar i mer än "lite snabbare" CPUer så kommer dessa CPUer ha bra andrahandsvärde. Och som det ser ut nu så kommer knappt några förbättringar längre, då de redan har optimerat dem allt som går... (nästan).

Min 2600k kommer nog få leva ett bra tag till, jag ska bara få dit en bra kylare så jag kan klocka den lite.
Där är mer fördelar med nya moderkort än nya CPUerna idag. Z77 har bara 2 st Intel 6Gbit SATA (idag har de 6 st och nyaste även M.2), och PCI-E 3.0 (Z77 stöder PCI-E 3.0, men du måste ha 3xxx CPU). Men typ där slutar fördelarna...

Och endast SSD behöver Sata 6Gbit... och 2 brukar räcka för normala hemma system. Och ang PCI-E 3.0 så är enda gången jag sett behovet av det är AMD Crossfire som tappar lite prestanda. Men även det fungerar med PCI-E 2.0 16x.

Skrivet av harmonica22:

tänkte på denna http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i5-4690K-vs-AMD-FX-9590

om du kollar på overclocking lite längre ner så har amd 10 i score där mot intels 8.4 tänkte om inte det resultatet är viktigt? 16% mer.

Nej.

CPUBoss är fullständigt dum i huvudet på hur den jämför CPUer mellan märken.

Den jämför OC mellan CPUer... istället för mot egna CPUn. Om AMD CPU klockar 5Ghz så jämför den det mot 4,5Ghz av en Intel. Sen att Intel i 4,5Ghz är betydligt mer kraftig än 5Ghz på AMD CPUn ignorerar den... för siffran är högre. Den borde ju jämföra mot sin stockclock mot respektive CPU i %... inte i Ghz.
Är som att jämför att din bil måste vara snabbare än grannens för din kan varva 500 RPM mer... sen att han har en V8a på 5 liter och du har en 1,0 liters 3 cylindrig sak glömmer CPUBoss bort...

Intel hade samma problem på P4 tiden, då de hellre köpte 3,6Ghz Celeron CPUn istället för 3,2Ghz P4an, för den har ju högre klock... måste vara snabbare.

Permalänk

@Paddanx: Nu är jag övertygad om att köpa i5 4690k tack för all input.

Permalänk
Avstängd

bara för att strå salt i ångest såren nä men ta min dator i sign kör jag 4800mhz på cpu´n eller orginal märks inte skillnaden i fps ..är så lite att det inte ändrar spel upplevelsen det minsta... 2-3 fps eller så och även om datorn känns lite rappare så är skillnaden i spel ganska liten

Men skulle aldrig köpa en 4690 i stället för K modellen för i dag är datorn ganska färsk och grafikkortet är problemet mer än processorn men när grafikkortet är trött och man vill ha ett nytt så kan cpu kraften göra en jävla skillnad för systemet men ska då även matchas med ett z97 moderkort så man kan klocka med vilket är väldigt enkelt idag

och skulle jag köra en icke oc dator hade jag nog mer satsat på en 4690s med billigt moderkort men då det med 15 minuters läsning på nätet går att få 20-30% extra prestanda ur cpu´n som är K är det svårt att motivera att köpa något annan i5 om man inte är på väldigt stram budget och går att undervolta dom med så dom bör ligga nära 4690s styrka som är strömsnålhet

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

Det vet du ju aldrig. Om du skulle vilja det om några år kommer 4690K vara värd betydligt mer än 4590.
Nej... En femsekunderssökning på Google visar att i stort sett alla rekommenderar i5 över FX-8350 eller till och med FX-9590. AMD har fler kärnor (vilket kan göra skillnad i syntetiska benchmark-tester) men i verkliga spellivet har Intel så mycket starkare kärnor att de går om AMD ändå, ganska lätt. Siffrorna jag har sett som jag inte har kvar nu visade att FX-serien presterade i paritet med i3:or i många spel, så pass stor är skillnaden.

finns spel där i7 presterar sämre än i3 och är när spelen inte klarar att hantera många kärnor och är det som är stora problemet för amd att i spel där få kärnor används kan dom vara klen då dom är slö per kärna och presterar sämre i dom spelen men i spel som trådar bra så presterar dom bra även om dom får lite lägre i fps än intel p.g.a i.p.c men multitrådat är en amd ganska stark och en 9590 kan mosa en 4690k i Cinebench t.e.x även om i spel som day-z - wow - och - gw2 kan dom prestera ganska dåligt även om dom är spelbara så är bf4 och modernare spel att föredra och funkar fint på en fx

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lord_vasagos:

finns spel där i7 presterar sämre än i3

De siffrorna skulle jag gärna vilja se

Skrivet av lord_vasagos:

när spelen inte klarar att hantera många kärnor och är det som är stora problemet för amd att i spel där få kärnor används kan dom vara klen då dom är slö per kärna och presterar sämre i dom spelen men i spel som trådar bra så presterar dom bra även om dom får lite lägre i fps än intel p.g.a i.p.c men multitrådat är en amd ganska stark och en 9590 kan mosa en 4690k i Cinebench t.e.x även om i spel som day-z - wow - och - gw2 kan dom prestera ganska dåligt även om dom är spelbara så är bf4 och modernare spel att föredra och funkar fint på en fx

Jag har väldigt svårt att läsa detta när du inte använder några skiljetecken över huvud taget. Jag har redan sagt att AMD kan vinna i syntetiska tester som Cinebench, det är inte de vi pratar om här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

De siffrorna skulle jag gärna vilja se
Jag har väldigt svårt att läsa detta när du inte använder några skiljetecken över huvud taget. Jag har redan sagt att AMD kan vinna i syntetiska tester som Cinebench, det är inte de vi pratar om här.

i3 4370 är väll snabbaste i3 om jag inte minns fel och jämför man dom mot 47xx s och t modeller så får dom spö och bör komma strax under 4770k i dåligt trådade spel då dom har ganska identiskt ipc och ht och är samma problem för amd som för i7an att hela cpu´n inte används

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w