Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Omöjligt då den placeras på husnyckeln. Lägger du plånboken i kallingarna för att inte glömma den på morgonen?

Tar två sekunder att ta en titt på mobilen som ligger på nattduksbordet eller bredvid i sängen.

Mobilen har jag inte nära sängen

Klockan, tills armbandet gick sönder hade jag nästan på mig dygnet runt (tog av mig den på kvällen ibland, men glömde av den oftast).

Duscha/bada och sov har jag gjort i evigheter. Nu behöver jag nytt armband till den, men är lika dyrt som klockan om man vill ha original.

Batteriet fungerar än och visar tiden (ska tydligen gå i 10 år utan byte av batteri).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du med din syn behöver i så fall en bordsklocka på nattduksbordet med lysande siffror. Betydligt lättare att slänga ett getöga på än att försöka fokusera sina grumliga ögon på en liten urtavla i halvmörker

Har provat det men för mig har det två nackdelar:

1. Jag gillar inte konstanta ljuskällor i rummet när jag sover. Blir svårare att både somna och hålla sig sovande då.

2. Jag har nystagmus vilket enkelt förklarat innebär att pupillerna rör sig fram och tillbaka hela tiden, och om en klocka är enda ljuskällan i rummet fladdrar det bara, så jag kan inte se något ändå.

Vet inte vad det är för ljuskälla i Casios klockor men det är ett gult svagt sken från en punkt, och det är precis lagom för mig vad det verkar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag har knappt använt klocka sedan min Casio Remote Control's armbandsfäste gick sönder. Hade en Casio Illuminator ett tag, för att det var smidigt att kolla klockan på bio, med bakgrundsbelysningen, eller när man badade (tålde vatten hyfsat). Men eftersom jag ändå inte får ha klocka eller smycken på jobbet (fabrikselektriker) så har jag inte haft den på flera år heller.

Jag har dock aldrig någonsin hört talas om någon som sover med sin klocka på sig förrän jag läste den här tråden, men pollen verkar ju bevisa att minst 15% gör det hela tiden och vissa gör det ibland. Där ser man!

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Helvete vad sjukt att sova med klockan på armen.

Varför?

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Inaktiv

Jag sover med min Razer Nabu X för att hålla koll på sömnen lite bättre. Inte direkt en klocka, men close enough.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Självklart sover jag inte med klockan på, och har aldrig sett någon annan göra det heller. Det går på två röda att ta av den, så varför skulle man ha den på när den inte fyller något syfte?

Självklart? Jag har sett många som sover med den på, vad är problemet om klockan är bekväm och man tvättar den ofta? Visst går det snabbt att ta av och på men varför om man ändå inte tänker på att den är där?

Skrivet av Jonny Myran:

Tar två sekunder att ta en titt på mobilen som ligger på nattduksbordet eller bredvid i sängen.

Exakt så tänkte jag också innan jag skaffade armbandsur MEN det är faktiskt ett meck att få upp telefonen ur fickan och sen ner igen bara för att kolla tiden, speciellt om man sitter illa till. Sen jag skaffade armbandsur så kontrollerar jag klockan och datum mycket oftare än tidigare, på något vis är det en befrielse att slippa mecka med telefonen.

Jag ser ingen nytta av att ha telefonen inne vid min sovplats, dessutom kan det inte vara negativt att låta kroppen pausa från lite extra strålning. Men visst, använder man telefonen som väckarklocka så förstår jag att den ska ligga där men då föredrar jag fortfarande projektor klocka, sjukt bekvämt att bara titta upp för att se vad klockan är utan att pilla rundor med mobilen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Sover aldrig med klockan på av anledningen att jag hade uppfattat det som jobbigt samt att om man tränar karate i sömnen så finns en risk för skador på den vilket inte är så kul

Visa signatur

Powercolor Radeon 7900 XTX // Ryzen 7 7800X3D (be quiet! Pure Rock 2 FX Svart) // Kingston 32GB DDR5 6000MHz // MSI B650 Gaming Plus Wifi // Kingston Fury Renegade M. 2 2TB // Corsair RM850e ATX 3.0 850W // Kolink Observatory Lite Mesh A-RGB Svart //

Permalänk
Inaktiv

Inte en chans att jag har på mig klockan när jag sover. Varför ha på sig något alls

Permalänk
Medlem

Alltid klocka på när jag sover. Varför skulle man ta av den? Känns ju inte att den sitter på, så om argumentet är obekvämt har man helt enkelt inte hittat en tillräckligt bekväm klocka Lättare och snabbare att kolla tiden jämfört med att hålla på med en mobil som dessutom riskerar att blända en som en flashbang när man håller på och fipplar.

Har man en klocka som är så pass ömtålig att man på allvar riskerar att skada den genom att ha på sig den när man sover så kan jag ju förstå att man tar av sig klockan.. Men i ärlighetens namn, vad skulle det vara för klocka?

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Armbandsklocka?
Sååå 1900-tal.

Precis, riktiga män har fickur

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Skäggig legend

Jag har på mig klockan till och från i perioder, när jag bär klockan har jag på mig den 24/7 (tissot stainless steel)

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem

Sover med mobiltelefonen bredvid huvudkudden.

Permalänk
Medlem

Det enda som mer eller mindre permanent besmyckar mitt lekamen är min förlovningsring. Till armbandsur har jag en Certina, som jag haft i över tio år och enbart bytt batteri två gånger, den följer oftast med till jobbet men ligger mest på skrivbordet väl på plats. När jag kommer hem, hamnar den i sin låda och tages på igen vid färd till jobb eller annan aktivitet som det finns behov för armbandsuret.

Jag förstår inte hur man kan vilja sova med ett armbandsur eller bära det dygnet runt, men jag gör ju det själv med ringen. Så jag förmodar att det helt enkelt handlar om vad som känns rätt för var och en. Sovrummet i övrigt skulle gärna fått varit fritt från allehanda elektroniska ting, även om jag själv somnar på tre sekunder då telefonen är satt på laddning.

Permalänk
Avstängd

Har inte burit armbandsur regelbundet sedan mellanstadiet. För mig är det ivägen för mycket och dessutom blir det väldigt ofräscht under klockan snabbt. Har försökt ett antal gånger dock, gamla släktingar och så verkar inte ha förstått att armbandsur är passé så de gillar att ge bort sådana i julklapp och sånt, men jag stör mig något oerhört bara på att ha den på mig så det går inte. Däremot börjar jag få ihop en liten samling nu men jag vet inte vad jag ska göra med dem. Har också försökt med fickur och det funkar förstås lite bättre, men ska man ändå plocka upp något ur fickan, och dessutom ofta behöva öppna en lucka eller så, så funkar ju telefonen lika bra.

I sovrummet skiter jag i vad klockan är. Vaknar jag och är pigg så går jag upp oavsett tidpunkt och annars väcks jag förstås av alarmet när jag behöver gå upp.

Skrivet av Pelegrino:

Detta blir nog första gången jag inte håller med dig. Ett armbandsur är oersättligt. Inte nog med att det är en snygg accessoar och en "statuspryl", batteriet håller i flera år till skillnad från att behöva ladda upp sin mobil dagligen. Dessutom om man sitter på t.ex. tunnelbanan (gäller mest NYC/London) så ska man aldrig ta upp mobilen för att kolla på klockan då risken är att de snor den, ett armbandsur är mycket säkrare. Skulle aldrig kunna skiljas åt från min Certina som jag har på dygnet runt förutom när jag sitter framför datorn nuförtiden.

Snygg accessoar är förstås en smakfråga. Det finns en del snygga klockor men de flesta "klocksnobbar" som jag känner väljer riktigt fula saker. Guldklockor ser ju bara hemskt ut exempelvis, jag skiter i om det är en Rolex för en halv miljon bäraren ser ändå ut som någon hobbygangster liksom. Jag får bara associationer till folk med feta guldkedjor som typ spenderar dagarna framför jack vegas-automaten eller så. Eller stora klumpiga dykarur eller så.

Att batteriet håller i flera år är ju trevligt om man skulle spendera flera år utan en laddare till telefonen liksom, men det har inte varit ett problem för mig på bra många år. Jag ser till att min telefon har laddning så det räcker då den är så viktig för mig och då är det inget problem att batteriet bara räcker några dagar. Sen är jag inte någon friluftsmänniska eller så, men hade jag varit det så hade jag väl köpt ett extra batteri eller så.

Stöldrisken för en mobil är inte så stor längre då de inte är några dyra eller ovanliga produkter nuförtiden. En fet klocka däremot ökar ju risken att bli rånad betänkligt.

Skrivet av nackskägg:

Folk med känsla för stil bär arbandsur som den utmärkta accessoar de är.
Ju mer välklädd en man är, desto större är sannnolikheten att han bär ett arbandsur.
En riktig klocka är även ett utmärkt samtalsämne, särskilt om det finns en bra historia bakom inköpet.

Det finns dock olika stilar. Alla kanske inte har samma stilideal som du liksom. Jag anser mig mest se klockor på personer som antingen är gamla, och det är ju förklarligt, eller personer som är väldigt bajsnödiga när det gäller sin stil, vilket för mig tyder på osäkerhet. Om det är ett bra samtalsämne går förstås att diskutera, men jag tror inte att icke klockintresserade (alltså den stora merparten) tycker det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Det finns dock olika stilar. Alla kanske inte har samma stilideal som du liksom.

Klädstil är inte samma sak som stil. Det du tänker på är nåt helt annat.

Permalänk
Medlem

var år och dar sen jag hade en armbands klocka
mycket för min hobby och arbete man ska inte ha saker på armarna om man arbetar med maskiner eller mekar
Var enklast att ha den hängande på bältet

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nackskägg:

Ju mer välklädd en man är, desto större är sannnolikheten att han bär ett arbandsur.
En riktig klocka är även ett utmärkt samtalsämne, särskilt om det finns en bra historia bakom inköpet.

Har faktiskt nån klocka liggande med stämplar på, nummer 50 av 300 av originalen från 1992 och så en logga bredvid.
Men jag har den bara liggande så den är inte så mycket att prata om och jag varken sover med den eller använder den för att kolla tiden eftersom telefonen och klockradion för 100 kr gör det bättre vid sängen;)

Fast min har som sagt även numrering, 50 av 300 av de som gjordes till 1992,

Dold text
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

Eller så bär man ett armbandsur för att enkelt hålla koll på tiden. Jag känner ingen som anser det vara ett smycke, vilket ju faktiskt de flesta dyrare klockorna är.

Permalänk
Hedersmedlem

Absolut inte.

Ser inget syfte, obekvämt och ohygieniskt.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rich:

Absolut inte.

På vilket vis är det ohygieniskt? Har man bara en klocka man kan tvätta och gör så par gånger i veckan så kan det knappast vara ett problem. Anser man ändå att det är ohygieniskt så får man fundera på om man kanske har allmän bacill skräck.

För mig finns det inget syfte att ta av klockan när man ska sova? Varför? Känner ändå inte av den?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rich:

Absolut inte.

Hm... något som är ohygieniskt är sängen.

Klockan är garanterat väldigt ren i jämförelse. Om man nu inte byter sängkläder varje dag förstås... men det tror jag inte det är så många som gör.

Duscha varje gång innan läggdags?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Sover ibland med den på men oftast tar jag av mig den då den svider när man ligger på armen under sömnen.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Neon:

På vilket vis är det ohygieniskt? Har man bara en klocka man kan tvätta och gör så par gånger i veckan så kan det knappast vara ett problem. Anser man ändå att det är ohygieniskt så får man fundera på om man kanske har allmän bacill skräck.

För mig finns det inget syfte att ta av klockan när man ska sova? Varför? Känner ändå inte av den?

Det samlas smuts och svett under klockan, och jag kan garantera dig att alla inte tvättar sin klocka varje dag. Det handlar inte om bacillskräck, jag tycker helt enkelt det inte är så fräscht. Frågan är snarare varför man ska ha på sig den. Att glömma den? Kanske man ska ta sig en funderare på sitt minne.

Skrivet av GaMeR2K5:

Hm... något som är ohygieniskt är sängen.

Klockan är garanterat väldigt ren i jämförelse. Om man nu inte byter sängkläder varje dag förstås... men det tror jag inte det är så många som gör.

Duscha varje gång innan läggdags?

Sängkläderna är de som blir smutsiga först, yes. Men de byter i vilket fall jag relativt ofta. Utförde i övrigt en sängrengöring igår (firma som gjorde det gratis).

Nu snöade många in på att det är ohygieniskt (vilket det är om man har på sig sin klocka 24/7). Det största problemet för mig är att det helt enkelt är obekvämt.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

Klädstil är inte samma sak som stil. Det du tänker på är nåt helt annat.

Jag sa inget om klädstil bara att alla inte har samma uppfattning om vad stil är och vem som har det. Du säger att folk med stil bär armbandsur och jag tycker inte det är en given sak alls. Folk med stil på riktigt har ju det nästan oavsett vad de har på sig och armbandsuren har förstås tappat i den gruppen precis som i alla andra grupper, i min uppfattning i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rich:

Det samlas smuts och svett under klockan, och jag kan garantera dig att alla inte tvättar sin klocka varje dag. Det handlar inte om bacillskräck, jag tycker helt enkelt det inte är så fräscht. Frågan är snarare varför man ska ha på sig den. Att glömma den? Kanske man ska ta sig en funderare på sitt minne.

Sängkläderna är de som blir smutsiga först, yes. Men de byter i vilket fall jag relativt ofta. Utförde i övrigt en sängrengöring igår (firma som gjorde det gratis).

Nu snöade många in på att det är ohygieniskt (vilket det är om man har på sig sin klocka 24/7). Det största problemet för mig är att det helt enkelt är obekvämt.

Det som vinner bacilligan måste ändå vara tangentbordet, något som många aldrig tvättar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Det som vinner bacilligan måste ändå vara tangentbordet, något som många aldrig tvättar.

Helt korrekt! Läste nånstans att det var tangentbordet och vasken som var de två största bakteriehärdarna i ett hem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rich:

Helt korrekt! Läste nånstans att det var tangentbordet och vasken som var de två största bakteriehärdarna i ett hem.

Och mot ljuset av det känns det väl sådär att använda bacillargumentet, med tanke på hur mycket den genomsnittlige Sweclockaren lär smeta omkring på ett tangentbord på dagarna.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Och mot ljuset av det känns det väl sådär att använda bacillargumentet, med tanke på hur mycket den genomsnittlige Sweclockaren lär smeta omkring på ett tangentbord på dagarna.

Fast det finns en betydande skillnad och det är att en klocka används mer eller mindre konstant och aldrig får torka ut under användning eller så till skillnad från ett tangentbord. Hade man gnidit händerna mot tangentbordet konstant så hade det varit mer likvärdigt men det är ju ingen som gör. Å andra sidan är förstås händerna bra mycket skitigare normalt än handleden. Likväl så samlas bakterier mellan klockan och armen på ett sätt som inte har någon motsvarighet på ett tangentbord. Alla som har burit en klocka längre än en kort stund vet ju att det samlas fukt under den och att det exempelvis inte luktar så gott där och så, det är bakterier.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Absolut inte.

Dessutom är detta personliga preferenser. Om du inte bryr dig, fine.

Finns en anledning till att många sjukhus och vårdmottagningar är "armnbandsur- och ringfria".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aldrig sovit med klocka på armen dum eller smart.
Tar även av mig halskedja samt handledskedja innan sängdags.
Enda som stannar på är ringen.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt