Permalänk

Go Pro ?

Hittade ingen speciell klistrad tråd om denna
får man fråga vad är egentligen grejen med Go Pro?
har funderat på att köpa en för vinterns resa,men priset avskräcker 4500:- för en liten kamera ,med spec som inte verkar speciellt bra jämfört med en actionkamera,Eller?

Är det det smidiga formatet som man faller för eller är den bättre än vad den säger,och möjligheterna att fästa den på huvudet mm ?
Ta det nu rätt jag funderar om det är en bra investering för vinterns resa?
Eller ska jag satsa på nått annat?

Till saken hör jag har en Olympus Tough, bilderna tar den bra men video är löjligt dåligt med fokusering mm suddigt-bra-suddigt-bra den fokuserar hela tiden helt fel
Kanske fel på kameran ,men den har varit sådan sedan inköp för 2 år sedan
Hoppas på lite hjälp på vägen!
Tack

Permalänk
Medlem

GoPro är en vad som kallas för actionkamera.. och är den som är populärast i detta segment.
Så har det varit i många år..

Om den passar för dig eller inte är svårt att veta och beror på vad du ska fotografera/filma.
Bästa är väl att gå ut på t.ex. Youtube och kika på filmer, som är tagna med GoPro-kameror, så får du dig en uppfattning av vad den klarar av.

Rent generellt så är GoPro:n väldigt hållbar och ger bra filmkvalité. Du har ett vattentätt hus om du vill dyka med den och mängder med olika tillbehör/fästen.
Att den kostar 4500kr är en sanning med modifikation, då man gärna vill ha med lite tillbehör och då blir det snabbt 2-4000kr till..

Problemet som jag upplever det är vidvinkeln och då fisheye-effekten. Men då den är gjort för och man använder denna kamera i många olika sporter, där vidvinkeln gör sig bra, så är det bara att acceptera.
Det går att räta ut ganska bra i bildbehandlingsprogram i efterhand..

Att använda den som en vanlig kamera på t.ex. en semester, skulle inte jag vilja göra, utan mer som ett komplement.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@Mironoff123:
vänta tills i höst då 5:an släpps med bättre batteritid än 4:an

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Tackar för era svar,helt ok
en tror nog en GoPro är inget för mig ,efter sökt runt som en galning
verkar mest vara en "fluga"som alla bara ska ha
Man får ju en sjyst systemkamera för princip samma pris, ok stor otymplig mm men ändå är det ju bilderna man vill åt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mironoff123:

Tackar för era svar,helt ok
en tror nog en GoPro är inget för mig ,efter sökt runt som en galning
verkar mest vara en "fluga"som alla bara ska ha
Man får ju en sjyst systemkamera för princip samma pris, ok stor otymplig mm men ändå är det ju bilderna man vill åt

Systemkamera och Gopro (och liknande) är till helt olika saker. Jag har mycket hellre en Gopro på hjälmen om jag vill filma medan jag gör något speciellt. Samtidigt har jag mycket hellre en systemkamera med mig om jag ska fota något på en resa. Jag har ex en "gopro" (billig kinakopia) på hjälmen ibland när jag kör airsoft kan bli lite roliga videosnuttar då.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Sony RX100 Mk IV kanske är något, eller någon tidigare version beroende på budget.
http://www.kenrockwell.com/sony/rx100-mk-iv.htm

Permalänk

@jOnÄTÄn:
Ok, finns det billiga kinakopior?
som ändå har ok kvalitet i video?
ska mest ha den för dokumentera vinterns asien resa
bada med whalesharks
TukTuk i Bangkok
beach life i Filippinerna mm

Permalänk
Medlem

En begagnad GoPro Hero 3/3+ och en någorlunda vettig kompaktkamera, skulle jag rekommendera..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mironoff123:

@jOnÄTÄn:
Ok, finns det billiga kinakopior?
som ändå har ok kvalitet i video?
ska mest ha den för dokumentera vinterns asien resa
bada med whalesharks
TukTuk i Bangkok
beach life i Filippinerna mm

SJ4000 har jag :), tror den går runt 500kr.

Har även kommit ut SJ5000 gissar att den är bättre, finns att köpa på t.ex. eBay samt Aliexpress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mironoff123:

ska mest ha den för dokumentera vinterns asien resa
bada med whalesharks
TukTuk i Bangkok
beach life i Filippinerna mm

Ska du bada med kameran, så köp en GoPro! Den är ju även sjukt smidig att ha med sig överallt, och man behöver inte behandla den ömt. Bildkvaliteten tycker jag är riktigt bra!
Skulle rekommendera en Hero4 Silver, kostar ca 3500, alltså en tusing mindre än black. Skillnaden är att black kan filma i ganska höga framrates (120fps i 1080p för black, jämfört med 60fps för silver). Silver är alltså tillräckligt för de flesta. En fördel med silver är att den har en färg lcd skärm på baksidan, vilket black alltså *inte* har, trots att den är 1000kr dyrare.

Glöm inte att köpa ett extra batteri, minst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mironoff123:

@jOnÄTÄn:
Ok, finns det billiga kinakopior?
som ändå har ok kvalitet i video?
ska mest ha den för dokumentera vinterns asien resa
bada med whalesharks
TukTuk i Bangkok
beach life i Filippinerna mm

Min är en sånhär http://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/kame...
Fast jag gav 450kr på ebay förra året och min står det inte Denver på. Kvaliten är inte i närheten av vad en Go pro ger men den är bra för att kosta under 500kr tycker jag. Skulle nog satsa på en rejälare nu i efterhand men köpte den mest för att se om det var roligt. Och skulle jag resa på en sån resa skulle jag nog vilja ha riktigt bra bild. Då är go pro eller sonys motsvarighet säkra kort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Fick min GoPro Silver 4 i studentpresent och har efter det köpt lite roliga tillbehör.
Ett kit med 36 olika tillbehör och ett kit med 2 batterier och laddare. Betalade under 500-hundringen för allt.
Batteri-kit: http://www.amazon.co.uk/gp/product/B00OIODJMU?psc=1&redirect=...
36-tillbehörskitet: http://www.amazon.co.uk/gp/product/B00WBDIDYE?psc=1&redirect=...

Har inga bekymmer med min GoPro och ska nästa helg ta och besöka Skara Sommarland och tar med mig den...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Grävde i detta för ett tag sen, och det är förvånansvärt att GoPro har så pass lite konkurrens.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Sony och GoPro turas om att vara "bäst".
Den ena släppet en bättre kamera efter den andre. Just nu har Sony senaste släppet och "leder".
När GP5 kommer lär den vara top dog tills Sonys nästa osv osv osv.
Alla duger de gott åt en Asienresa.
Personligen hade jag kollat på Olympus Though eller andra vattentäta riktiga kameror. För jag antar att simma med valhajjar är en av de saker du kommer göra minst här i livet.

Permalänk
Medlem

Beställde precis en GoPro. Hade tänkt använda den till timelapse och för att filma under tiden jag är ute och fotograferar.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

En begagnad GoPro Hero 3/3+ och en någorlunda vettig kompaktkamera, skulle jag rekommendera..

En beggad 3a tror jag inte klarar mer än max 20 min i minusgrader. Batteritiden är helt åt fanders iallafall på min, jag köpte den när den kom. Använder den mest till segling där fungerar den bra.

Som sagt tidigare är GoPro ett kul komplement till resan. Det är ingen vanlig kamera utan just en actionkamera. Oftast får man från 1h film 1minut efter att ha klippt ut de bitar där det faktiskt ser ut som att man är ett pro.

Det här er resultatet av 1 veckas inspelning för några sommrar sen.
https://vimeo.com/28910322

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Finns många alternativ, men GoPro har bäst bildkvalité. Skiter man i bildkvalité så funkar vilken kamera som helst.
Men ja, batteritiden är rätt kass, därför har man 2 extrabatterier och en laddare som klarar två batterier åt gången, eller så kör man med en sån där battery backpac på den. Har man tillgång till el så kan man ju med fördel köra med sladd konstant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Finns många alternativ, men GoPro har bäst bildkvalité.

Just nu har den inte det. Måste vänta på femman om du vill ha "bäst " bildkvalitet bland actionkameror.
Men som sagt, de duger gott allihopa så bäst är den man gillar mest.

Sen om vi ska prata bildkvalitet så är ju den helt kass jämfört med en "riktig" kamera. Men det är ju såklart helt olikaverktyg för helt olika ändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Just nu har den inte det. Måste vänta på femman om du vill ha "bäst " bildkvalitet bland actionkameror.
Men som sagt, de duger gott allihopa så bäst är den man gillar mest.

Är inte jätteinsatt, men vilken av Sonys kameror skulle ha bättre bildkvalitet än GoPro Hero4?

Kollade lite på några reviews. En där Sonys actiondito (vet dock inte om det är deras flagship) jämförs med Hero4 Black. Sony hade bättre bildstabilisering och mindre brus i low light. Men oftast var färgerna off (blir kallt blå/lila i dagtid, precis som med deras mobilkameror) samt att den inte hade alls lika bra detaljåtergivning. Dessutom blev allting suddigt under vatten, så där var den i princip oanvändbar.

https://www.youtube.com/watch?v=gBBBWuR-uPY

Har en GoPro, och efter att ha sett den där reviewen (och läst andra) är jag rätt nöjd att jag inte köpte Sony.