Permalänk
Medlem

Apple Watch är här

Apple har lanserat sin smartwatch Apple Watch i Sverige.
Priserna är verkligen orimliga enligt mig!
Jag var sugen på modellen "42 mm boett i rymdsvart rostfritt stål med Länkarmband i rymdsvart rostfritt stål" men den går lös på hela 12 495kr!
Det är mer än vad min iPhone 6 Plus kostade!

http://store.apple.com/se/shop/watch

Åsikter?
Någon som kommer lägga vantarna på en direkt?

Visa signatur

Dator: | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | CPU: Intel Core i7 3820 | MB: Asus Rampage IV Extreme | RAM: Corsair Vengence 32GB 1866MHz | GPU: EVGA GTX 780 3GB | OS: Windows 10 Enterprise | OS disk: OCZ Revodrive 3 120 GB | SSD: Samsung EVO Basic 1TB | HDD: Western Digital 3TB Red | PSU: Corsair AX1200 | CPU kylning: Corsair H100i |

Permalänk
Medlem

Aldrig aldrig aldrig! Kommer aldrig kunna ersätta vare sig mobilen eller min vanliga klocka.

Permalänk
Medlem

Usch nej, skulle aldrig ersätta min Certina med en sådan ful grej. Skulle ju behöva skämmas dagligen .

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

För dålig batteritid och prestanda.
Skippar denna version, men tar gärna en Apple Watch 2 om de löser problemen ovan samt erbjuder Apple pay.

Permalänk

Usch, smartwatches är något jag inte förstått mig på. Ännu en sak att ladda i tid och otid. Nej tack!

Visa signatur

|Fractal design define R5 black | i5 4690k @4,3ghz + evo 212 hyper | MSI GTX 970 G4 Gaming | 16gb corsair DD3R | Fractal design define 650W PSU | Asus maximus ranger VII|

Permalänk

Köpte den 2 minuter efter release. Lovad tid var 07:01. Kl 07:04 kunde jag lägga till den i kundvagnen. 2 min senare var den beställd

Permalänk
Medlem

Den släpptes alltså i morse? Såg en släkting som bar Apple Watch för 2 dagar sedan...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Den släpptes alltså i morse? Såg en släkting som bar Apple Watch för 2 dagar sedan...

I Sverige ja.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

I Sverige ja.

Antar att han köpte den utomlands då.

Permalänk
Medlem

Aldrig, min Tissot klocka och mobil räcker, räcker med att mobilen behöver laddas, min klocka klarar sig i 3 år på ett batteri..

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av NatureBoyyy:

Aldrig, min Tissot klocka och mobil räcker, räcker med att mobilen behöver laddas, min klocka klarar sig i 3 år på ett batteri..

But can it run Crysis ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@andreas_dock:

haha, nothing can run crysis...

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Blev ett köp av en 38mm Sport för min del. Har beställt ett metalband från Amazon

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

Jag är jätte nöjd med min Gant klocka. Behöver inte en smartwatch.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Hedersmedlem

Köpte min i måndags i London. Pillat en del första dagen annars har jag bara låtit den vara. Tycker den är en utmärkt förlängning av mobilen. Får ett litet "tap" på handleden när en notifikation kommer. Var ganska trevligt att använda den för navigation i London också.

Batteritiden är tillräcklig för mig. Har haft den på min hela dagarna och lekt en del med den i fem dagar. Satt den på laddning för tredje gången nu.

Att prata med Siri har jag prövat men än så länge bara fått upp att jag ska använda handoff till telefonen så den funktionen och samtal via klockan lär inte bli använt.

Jag ville ha den för motions och träningsbiten samt få notiser på handleden så jag t.ex kan lägga telefon på laddning när jag är på jobbet.

Personligen kunde jag tänkt mig en ännu större modell på 52 mm ifall de fått in gps, UV sensor och/eller större batteri!

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem

Hade en 42mm Space Gray men sålde den efter två dagar. Väntar in nästa generation, orkade inte riktigt vänta på WatchOS 2. Men den är riktigt fin

Permalänk
Medlem

Jösses vilka ockerpriser! Billigast 4000:- och dyrast 110 000kr för en jädrans Smartwatch: http://www.apple.com/se/shop/buy-watch/apple-watch-edition

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av XPerion:

Jösses vilka ockerpriser! Billigast 4000:- och dyrast 110 000kr för en jädrans Smartwatch: http://www.apple.com/se/shop/buy-watch/apple-watch-edition

Knappast några ockerpriser. I guldmodellerna betalar du till en stor del för metallen och gällande den billigaste aluminiummodellen i 7000-aluminium så läste jag nyligen ett inlägg från en kille som jobbar med att tillverka alu-delar i olika legeringar (till flyget bl a) och han kunde inte förstå hur Apple kan masstillverka boetter i den stenhårda 7000-legeringen för så lite pengar som klockan kostar.

Vad med samma kvalitet och prestanda kostar väsentligt mycket mindre?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Jösses vilka ockerpriser! Billigast 4000:- och dyrast 110 000kr för en jädrans Smartwatch: http://www.apple.com/se/shop/buy-watch/apple-watch-edition

110 000kr är ju den "billiga" modellen av watch edition, de lite dyrare kostar 160 000kr - 180 000kr

Första generationen av ett nytt produkt-segment från apple är ju sällan bra - titta bara på iPhone, iPad och AppleTV - först med generation 2 och senare blev de riktigt bra.

Jag är klart nyfiken på apple watch, men kommer vänta och se hur de utvecklas.

Idag har jag en Sony smartwatch 3 (går att köpa för 1500-1700kr) som är en helt OK smartklocka - men det är som fristående "träningsklocka" den blir riktigt bra

Det är en av de få smartklockorna (enda android-wear) som har inbyggd gps.

Då kan man använda den när man är ute och springer utan att ta med telefonen - appar som runkeeper eller endomondo synkroniserar sedan resultatet när man kommer tillbaka

Man kan tom lyssna på musik direkt från klockan via trådlösa bluetooth-hörlurar när man springer.

Personligen tycker jag alltså att smartklockorna är mest intressanta som "fristående" apparater som inte nödvändigtvis är beroende av telefonen.

Jag kan överväga apple watch när de lagt till gps (i version 2 eller 3 ?)

Batteritiden som en del har åsikter om är ett "ickeproblem" enligt mig - se produkten för vad det är: en "mini-smartphone" på handleden som man laddar över natten precis som telefonen - jämför den inte med din gamla mekaniska klocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Knappast några ockerpriser. I guldmodellerna betalar du till en stor del för metallen och gällande den billigaste aluminiummodellen i 7000-aluminium så läste jag nyligen ett inlägg från en kille som jobbar med att tillverka alu-delar i olika legeringar (till flyget bl a) och han kunde inte förstå hur Apple kan masstillverka boetter i den stenhårda 7000-legeringen för så lite pengar som klockan kostar.

Vad med samma kvalitet och prestanda kostar väsentligt mycket mindre?

Samsung använder också aluminum alloy 6013, som används av flyget på Galaxy S6/S6 Edge. Ser inget speciellt med det och mera repas väldigt lätt. Finns youtube videos som visar hur lätt Apple watch repas, även boett är gjort med alu 7000.
Fast det är ju Apple, dom kan prissätta hur mycket dom vill och det finns ändå folk som köper, oavsett pris.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av XPerion:

Samsung använder också aluminum alloy 6013, som används av flyget på Galaxy S6/S6 Edge. Ser inget speciellt med det och mera repas väldigt lätt. Finns youtube videos som visar hur lätt Apple watch repas, även boett är gjort med alu 7000.
Fast det är ju Apple, dom kan prissätta hur mycket dom vill och det finns ändå folk som köper, oavsett pris.

Vad med du med 6013 också? Killen jag nämnde sa bl a att 6000-alu är betydligt enklare att bearbeta i jämförelse med 7000, så jag blir osäker på vad du vill ha fram med ditt svar?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Köper man en smartklocka för 160000:- måste man vara rejält efterbliven och förtjänt av en lavett!

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk

Jag köper en när den blir rund, förstår inte hur Apple av alla bestämmer sig för att göra den rektangulär när klockor ska vara runda, hade köpt Moto 360/ LG G urbane om de passade ios men får hoppas att Apple watch 2 blir rund.

Permalänk
Medlem

Inget för mig, vet inte vad jag skulle ha den till. Sen kanske jag är ett undantag, men tycker Apples prylar oftast är kassa av flera skäl som jag inte orkar lista här eftersom det blir för mycket off-topic.(ja, har en macbook pro o en ipad, men någe mer Apple för mig blir det inte)

Permalänk
Hedersmedlem

Vem har bestämt att klockor ska vara runda? Finns många otroliga icke-runda samlarklockor. Med och utan rund urtavla.

Se på t.ex Tread One by Devon eller klockor från Urwerk och Harry Winston. Kanske bara jag som tycker om annan design än klassiska runda urtavlor iofs...

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnlyCasanova:

Jag köper en när den blir rund, förstår inte hur Apple av alla bestämmer sig för att göra den rektangulär när klockor ska vara runda, hade köpt Moto 360/ LG G urbane om de passade ios men får hoppas att Apple watch 2 blir rund.

Rund klocka är ofantligt mycket klumpigare att ha text på. Gissa varför datorskärmar är fyrkantiga tex

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Knappast några ockerpriser. I guldmodellerna betalar du till en stor del för metallen och gällande den billigaste aluminiummodellen i 7000-aluminium så läste jag nyligen ett inlägg från en kille som jobbar med att tillverka alu-delar i olika legeringar (till flyget bl a) och han kunde inte förstå hur Apple kan masstillverka boetter i den stenhårda 7000-legeringen för så lite pengar som klockan kostar.

Vad med samma kvalitet och prestanda kostar väsentligt mycket mindre?

Nja, 55 gram 18 karat = ca 13 000 kr. Så att Apple har helt absurd vinstmarginal på dessa är fakta. Tror jag läste om en sisådär 300-400%.

Sen är det väl också så att Apple inte kör med 18 karat utan lägre. http://www.forbes.com/sites/anthonykosner/2015/03/08/apple-wa...

Så då hamnar vi på runt 5500 kr istället för 13 000kr.

Men som sagt, är väl ingen nyhet direkt att Apple tar helt sjuka överpriser då kunderna ändå betalar. Skulle jag själv göra om jag sålde något och folk betalade.
Är ju bara kolla på mobilsidan, Apple har runt 18% av marknaden men har väl över 90% av vinsten. Bara det säger ju att det är något som är uppåt väggarna.

Vet inte hur mycket de har på varje mobil, andra tillverkare har jag för mig ligger runt 15% iaf. Apple ligger runt 60-70% vill jag minnas.

Så, sålänge man vet att man betalar mycket mer för ingenting så har jag inga problem med det. Eller inget och inget, man betalar för märket.

Permalänk
Medlem

Fick hem min nu, jag gillar den.
Hoppas nu bara att flera appar osv kommer till den

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Knappast några ockerpriser. I guldmodellerna betalar du till en stor del för metallen och gällande den billigaste aluminiummodellen i 7000-aluminium så läste jag nyligen ett inlägg från en kille som jobbar med att tillverka alu-delar i olika legeringar (till flyget bl a) och han kunde inte förstå hur Apple kan masstillverka boetter i den stenhårda 7000-legeringen för så lite pengar som klockan kostar.

Vad med samma kvalitet och prestanda kostar väsentligt mycket mindre?

Håller inte med alls. Hur mycket guld tror du att klockan har egentligen? Som exempel så har 42 mm varianten i gult guld en boett som väger 69 gr.
68gr = 2.43 oz
2.43oz är värd idag i råvaran guld $2690 vilket är 23187:-.

Helt ärligt var det mer än jag trodde men det är fortfarande en bråkdel av de 130.000:- som klockan kostar. Men det är råvarokostnade så självklart sticker kostnaderna iväg, Apple betalar såklart högre guldpriser och produktionkostnader osv. Men det jag menar är att skulle jag som privatperson försök sälja/panta klockan så kommer jag om ett par år ha en 20k:- klocka.
Eftersom det är en elektronisk vara så kommer den bli gammal och kommer aldrig hålla ett högre värde en guldvärdet så i mina ögon är den inte värd summan. Jag ska säga att jag gillar Apples varor annars, har både telefon och surfplatta som är från Apple och försökte byta till Samsung när S5 kom men bytte efter ett halvår tillbaka till min Iphone 4s som i mina ögon fortfarande är bättre än den nyare S5 på alla sätt. Bla batteriet är fortfarande bättre på min 4S än det var på S5 när den var sprillans ny.

Men trots att jag älskar klockor så skulle jag nog aldrig köpa en smartklocka. Jag drömmer om en Rolex Daytona och det är en sådan jag kommer att köpa, den kommer i alla fall hålla värdet om man köper en begagnad(köper man en ny så minskar värdet en 20% när man tar ut den men sedan står den still ett gäng år för att oftast komma ikapp senare till att att vara värd det man betalade.

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Medlem

Alldeles för dålig batteritid. Kanske om den hade en månads batteritid. Jag väntar nog 5-10 år innan det blir en smartklocka för mig.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR